MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday 15 March 2010

" Sapa TAK MAU KAWIN...."

( Azlie In wonderland 2008....? kalau boleh Cl nak kawin dgn semua gadis gadis di belakang tuh..heheheheh )


Bismillah...Salam from Makkah...Harini Cl nak bercerita...bercerita tentang SAPA TAK MAU KAWIN..? hari hari cl dapat email lebih kurang 10 -30 email...bermacam macam pertanyaan yang harus di jawap..kekadang tuh taklarat nak jawap tapi kalau tak jawap orang cakap cl nih sombong pulak..?dan Bila balik jer KL sure soalan CEPU EMAS tuh mesti kuar jugak...paling kurang 10 kali orang bertanya...jenuh nak menjawapkan..almaklumlah cl nih kan dalam kategori dah lewat usia...kalau perempuan tuh faham faham jer lah...tapi yang menjadi persoalan di hati ya ituh KENAPA AKU lak nak di PERSALAHKAN..?
Alaa En Azli tuh bukan tak leh kawin tapi memilih...? NAK Yang bagus Jer..? mesti lah kita kalau dah nak kawin pilih pasangan kenalah cari yang sesuai..Perkahwinan nih bukan untuk satu dua hari..atau untuk penyedap di dalam bilik tetapi kalau boleh nak berakhir hingga ke akhir hayat..Mak bapak pun kalau carikan pasangan untuk anak anaknyer for sure nak pilih yang BAIK BAIK belaka...bah kan nak yang TERBAIK untuk anak anak mereka kan....ada tuh cakap kat saya..You nih azli pangkat dah ada ,semua ada tapi mana isteri hang, awat tak kawin kawin lagi? P lah cari sorang...?...tengok aku nih semua aku ada ...isteri lak sayang sangat kat aku..anak dah ada 4 dah..senang nanti bila aku tua.AWEK lak ramai keliling pinggang.( kekadang nak gak cakap wahh ada aweks lagi memang bagus cara kau dah berkahwin kan tapi demi aku tau menjaga hati dan perasaan setiap manusia tak tergamak lidah ku untuk mengata....).....alhamdulilah syukur aku doakan padanyer sebab dia sudah bertemu jodoh tapi tak ker dia terpikir lak senang ker aku nak p cari anak orang kawin..bak kata kawan kawan ku tempoh hari..base on your age now for sure gadis pilihan you mesti lagi tinggi kriteria yang u nak..Haa tau pun..
Ada pulak email ku terima mengatakan padaku..KENAPA AKU KORBANKAN SUNNAH NABI??
subhanallah tergamam aku di buat nyer.terasa macam dah buat dosa besar lak..
..bukan kah semua ni adalah KETENTUAN nyer...sudah tertulis di sana..dan aku harus percaya pada Qada dan
Qadar....jadi SALAH aku kah KERANA di tuduh mengorbankan sunnah Nabi..? haruskah aku bercerita tentang kisah putus cinta /kisah perkahwinan yang di rancang tak menjadi dan macam macam lagi..??? tahu kah mereka tentang hati dan perasaan ku ketika waktu ituh? tahukah mereka tentang bagaimana hancur nyer hati ini bila di tinggalkan kekasih? tahukan mereka bagaimana perkahwinan yang dirancang telah hancur ? Harus kah aku HEBOH kan satu dunia tentang masalah ku..???
SAPA yang takmau kawin didunia nih..cuma orang giler sahaja yang takleh kawin sebab dah tertulis dalam hukum hukam syarat syarat nikah...tapi kita insan biasa nih pasti teringin jugak seperti org lain..ingin kan isteri, ingin kan anak dan keluarga yang bahagia ...bila melihat orang lain bersama keluarga tercinta pasti hati ini jua berdetik sedih mengenangkan nasib diri sendiri...
Memang bercakap amat mudah, berkata dan mengata amat senang tapi mereka yang dah kawin kawin tuh ada kah mengikut SUNNAH nabi..? adakah mereka tuh tau tanggong jawap sebagai suami isteri...? adakah kah mereka ituh melayari bahtera rumahtangga dengan penuh keikhlasan dan kasih sayang antara satu sama lain..? adakah mereka tuh tau hukum hakam perkahwinan atau hanya sekadar untuk menunjukkan pada orang ramai yang aku nih DAH KAWIN..?
SAPA YANG TAK MAU KAWIN...semua orang nak kawin termasuk aku jugak tapi kalau dah berusaha dan doa JODOH masih belum ada lagi takkan aku nak melawan takdir...? Sapa aku nak persoalkan pada Nyer kenapa belum ada jodoh untuk ku..? bukan kah aku nih adalah HAMBA nyer.DIA adalah pencipta seluruh ALAM...DIa adalah "MASTER " di atas tuh...tuhan yang aku sembah...yang harus aku sembah setiap hari dan waktu ...kerana semua ini adalah pinjaman di dunia dan kepunyaanNyer...semua yang berlaku nih adalah dengan KEIZINAN NYER...tidak akan kekal...aku hanya menumpang hidup di dunia ini.! Hanya satu urat dalam diri ini kalau di rentap ,terkulai la jasad ini mengadap Nyer..,.Ituh lah Kuasa kebesaran Sang Pencipta aku...jadi tak perlu aku nak pertikaikan dan persoalkan diri ini lagi...walaupun masih belum berkahwin tapi aku tetap bersyukur dan tahu bersyukur pada NYer kerana dengan Izinnyer aku masih bernafas dan mampu mengingati Nyer .aku hanya berserah dan bertawakal padanyer kalau ada jodoh adalah dan kalau takda bukan bernanah pun jiwa ku ini...bahkan semakin tenang dan damai jiwa raga ku.....insyalah..
Harapan ku moga anda semua faham dan maklum tentang SAPA TAK MAU KAWIN nih..?Aku memohon ampon dan maaf jikalau ada yang tersinggung dengan tata bahasa ku ituh ...syukran..waslam..



114 comments:

CM said...

salam

coop dulu..

JiMiE said...

salam

selamat malam abg CL..nice n3

JiMiE said...

من صبر حصل على مقصوده، أنشأالله
Allah maha adil atas hambanya.. :)

atuk said...

Assalamualaikum CL

Wah
cerita pasal kawin ni
ada apa2
Wassalam

CM said...

salam CL

ye lahhh sapa yg tak nak kawin kan CL.?cm tanya kt budak sekolah depa pun dah teringinn nk kawin,tapi ajal maut jodoh pertemuan ditangan tuhan,,,buat apa nk persoal kan ketentuan tuhan...

atuk said...

Assalamualaikum CL

Adakah gurauan saya disukai orang
adakah kata2 saya disenanggi orang
adakah pertanyaan saya menghiburkan orang

ada masa perkara ini menganggu saya
adakah saya perlu menganggu orang

hendaklah saya diam, sekiranya diam itu lebih baik

Wassalam

CM said...

Salam CL

CM setuju sangat dgn CL,berkahwin dan mencari isteri /suami bukan seperti memilih ikan di pasar..ikan pun kn pilih apatah lagi pasangan yg nk hidup dgn kita,apapun persoalannya ...sebenarnya jodohmu belum sampai,tuhan mengetahui apa yg terbaik untuk CL,mungkin jika beristeri cL tak berpeluang berada dihadapan kaabah saban hari,

sabarlah CL.Allah tak bezakan kan kita samada bujang atau beristeri,benar kt CL kita ni hamba Allah,segala nya berada dlm perancangannya.

Pada yg dah mempunyai pasangan jgn mendabik dada jgn menghina yg masih bujang dan mencari.sedarlah Suami/isteri cuma pinjaman dan amanah yg berat untuk dijaga,ia sebenarnya bukan hak milik kekal..


Sabarlah CL,harap dgn n3 ni tiada2 lg suara2 sumbang yg sibuk mempertikai status CL.Apapun saya sbg kawan mendoakan yg terbaik untuk CL...

CM said...

salam CL

Psssttt:
laaa CM ingat pak itam jer ada Alice Wonderland,CL punya awek rupanya..kuota 4 je CL ooi.CL nk 6 sekali fuuuuh hebat CL...


CL ,kawan CL yg awek keliling pinggang tu tak mau pass kt CL sorang ker?????pandai bercakap jer dia...geram pulakk CM ni..

Imran Paris said...

En. Li....saya baca awai lagi...tak terkomen. Ntahlah, takut gak kalau sy pernah mengguris hati En Li dgn soalan2 seumpamanya. Pikir punya pikir rasanya tidak.

En Li, betul 100% benar kata En Li, jodoh tgn Allah, sekiranya Dia mengkehendakinya atas kita maka jadilah, jika tidak maka tentunya ada yg lebih baik buat kita.

Alah En Li, persetankan je soalan2 yg pelik bermcm rupa tu, saya yakin niat depa semua ikhlas, tp cara je ada kureng sket, paham2lah, nama pun manusia, mana ada yg perfect.

Err...kisah cinta lama, alamak...tak yahlah kot diceritakan semula...tp kalau En Li cite, tentu jadi n3 terhangat di pasaran...hehehe.

En Li...saya ni dok gambarkan Azli in Wonderland....hahaha, saya nak jadi Mad Hatter.... i like it!!!

aznaz said...

salam cikgu mas..


Taniah..RAtu trekkk malam menjelma lagi...Pingat Emas...no 1


waslam

aznaz said...

salam jimie...

taniahh ..top two lagi..
Sapu perak dan gangsa..


waslam

aznaz said...

salam Jimie..


alhamdulilah..allah memang adil...kita takleh mempertikaikan ketentuannyer..


wslasm

aznaz said...

salam cikgu mas..

saya memang dah menerima KEtentuannyer..syukur alhamdulilah


wslam

aznaz said...

salam rozali..


dah boring lah ..email asyik terima tanya benda yang sama..heheheh

w
aslam

aznaz said...

salam dato Imran Paris..


alhamdulilah..so far teman teman dan warga PDKM takda lah yang camtu....

takyah lah cerita kisah lama..heheheh


ye lah sebab Pal Itam pun ada WOnderland dia..so cl pun ada gak..heheheh


waslam

aznaz said...

salam cikgu mas..


hahh dia memang ada aweks keliling pinggang lagi pun berita terbaru cl dengar dan kawin dua ...alhamdulilah


waslam

aznaz said...

salam tn haji rozali..


nice words...



waslam

rosli said...

Salam CL,

N3 ini adalah yang plaing berani, paling ikhlas CL paparkan. Saya setuju dengan apa yang CL utarakan. Orang tidak merasa apa CL rasa tak akan faham.

Bagus CL paparkan rasa hati CL, hope lepas ni tak ada lagi yang bertanya atau menyindir CL. Saya sentiasa sokong CL. Bila dah kenal CL baru saya serba sedikit faham CL.

rosli said...

Salam CL,

Tahniah CM dan Jimie

sonata anak kancil said...

salam CL : percaya la - apa yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku semuanya adelah ketentuan Illahi - wasalam

khairyn said...

Salam Encik Lie

Cuma duit 20 sen saya ye;
Perkahwinan bukan pengukur ketakwaan seseorang. Ambil contoh Imam Shafie yang tidak berkahwin kerana beliau risau terjebak dengan haraam. Ulama lain seperti Nawawi, Tabari dan Ibni Taymiyya juga tidak pernah berkahwin. Untuk wanita pula, Mariam bonda kepada Isa A.S juga tidak berkahwin tapi darjat mereka sangat tinggi disisi Allah.
- Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? (QS: Ar=Rahman)

Relax cool.. tak luak pun huhuhu

KAMATO said...

CL, Soalan2 itu adalah soalan lumrah manusia, agaknya bukan CL sorang yg di dihantui soalan sebegitu, tak usah peduli la soalan2 mereka itu, Allah penentu segalanya

nurniliatie said...

salam...
sebenarnya soal jodoh adalah urusan Allah. Bukan kita menolak sunnah Nabi, tapi kalau dah memang orang tak nak kat kite mcm mane??? sedih baca catitan CL ni, sebb sekurang2nya sy pun terkena tempiasnya.... :( Apa pun hanya Allah Maha Menggetahui

hilmyiskandar said...

Salam.

Terima kasih semua penjelasan, kuatkan semangat Allah tau tentu jawapannya di depan Multazam.

Amin.

tq.

YB said...

Salam CL

Yang punya diri lebih arif tentang hidupnya sendiri. Wallahuaklam

rezeki said...

salam cl

heheheh sabar nooo

"sapa tak mau kawin" kalau pertanyaan tu ditanya kat pak itam, jawab pak itam nak mati heheh
nak kena back hand dgn mak itam hehehe

kekadang manusia ni lie, dia org terlupa yg semua kata akhir atau kata pemutus tu kan datang dari Allah , kitakan manusia ni merancang je, qada dan qadar Allah yg tentukan

kawin ni bukan mcm kucing atau ayam kawin, suka kawin, tak suka bye-bye dan cerai
tgk kucing pak itam, kawin2 punya psl lah ni dh spi 22 ekor hehehe

maka jadilah mcm zaman sekarang ni, kawin cerai mcm makan gula2 getah, masa manis, bukan main kunyah lagi gula tu mcm nak rak, bila manis habis, puiiiii di ludahnya gula tu mcm gitu aje heheh

kawin bukan nak 1-2 hari je, kalau boleh sehingga ke akhir hayat

biarlah lie, org nak kata or tanya, lelama nanti senyaplah ia , mungkin sekali tanya boleh dianggap sebagai gurauan , tapi kalau 4-5 tanya "bila kau nak kawin" tu bukan lagi bergurau, tu tak faham bahasa tu hehehe

alhamdulillah, rasanya setakat ini, pak itam takde menyinggung hati lie ,

pak itam sebelum ni pun ada ramai kawan yg berumur 40 han, tapi belum berkawin, tapi pak itam tak pernah tanya pun psl sebagai kawan atau teman , ada perkara2 yg terlalu peribadi yg tak perlu atau tak patut kita tanya dalam menjaga hubungan

apa2 pun lie, kita dah ke wonderland hehehe

cl & pak itam in wonderland

Noor said...

Salam Cl..

meleleh ayaq mata kak ngah bila baca kesedeyhan adinda cl.. releks cl arr.. mulut orang.. bukan kita nak boleh katup pun.. biaq p lah depa nak kata apa.. walaupun adinda dah kluarkan N3 nie.. jangan terkejut, esok lusa misti ada lagi yang bertanya soklan yang sama.. bukan tak paham bahasa.. mungkin depa amik berat pasai cl kot.. heh heh

dek kerana hidup kita dikelilingi oleh insan2 yang prihatin.. soklan2 tu tak kan berhenti takat tu je.. yang belum kawin ditanya bila nak kawin.. yang dah kawin ditanya bila nak ada anak.. bila dah ada anak ditanya bila nak tambah.. bila anak dah berderet tak ada pulak yang mai bagi susu & pampers.. bila anak besaq2, kita ditanya lagi.. 'bila anak hang nak kawin' dan soklan itu akan berputar semula.. "that is life'

sesungguh nya Allah itu lebih mengetahui.. dan perjalanan hidup mu telah tertulis di loh mahfuz..

'tak kawin pun tak mati sehhhh!!'

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

Macam tu dek kalau nak mematahkan kata2 orang...sesekali kena kita ucapkah..jangan simpan nah...depa tak tau masalah kita..depa main tuduh saja....maafkanlah depa...sabar...nah..awat depa tergamak duk email..semua tu..itulah dugaan dek bila kita ada blog nih...kita jadi orang yg diekenali semua hal kita depa nak tau...
semoga Allah sentiasa lindungi kita insyaallah..

p/s: IP saya pun tergaman jugak tadi..sebab kita selalu bergurau kat blog2 kawan2 heheh CL ampun maaf di pinta ..nah

Pssssssst CL gurau lagi nah..sedap aar nasik tu....abang samad pun ada...hehehhe.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam CL,

Jodoh pertemuan ditangan Allah..jika sudah ditakdirkan CL tak ada jodoh sekarang ni..redha jer..akan datang kita tak tau..hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui segalanya.

Tentang sunnah nabi..tu betul, tapi kita bukan nabi hingga terpaksa mengikut segala sunnah yang kita belum tentu mampu melakukan dengan ikhlas dan sewajarnya. Ada yang kahwin jer ikut sunnah nabi...kahwin sampai empat isterinya, tapi tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga diabaikan, rumahtangga tidak aman dan tenteram. Berkahwin ini bukan hanya untuk keperluan batin sahaja..tuntutannya lebih dari itu..memerlukan komitmen dari kedua2 pihak demi melayari kebahgiaan hidup di dunia hinggalah ke akhirat. Jika sekiranya sunnah ini CL tak dapat nak tunaikan, usahlah bersedih hati wahai adikku..kan banyak lagi sunnah2 Rasulullah SAW yang kita boleh lakukan..cth, puasa sunat Isnin & Khamis..melakukan solat2 sunat yang Rasulullah tak pernah tinggalkan..bersedekah..menyayangi anak2 yatim, dll ( byk lagi!). Buat waktu ini CL adalah orang yang sangat beruntung..dipilih Allah SWT tinggal di RumahNYA..sambil mencari rezeki sambil beribadah kepadaNYA. Allah amat menyayangi CL..kerana CL tidak pernah melukakan hati arwah ibu mu..lantaran itu diberikan balasan yang sangat tinggi nilainya. CL menjadi anak yang soleh yang sentiasa boleh mendoakan kedua ibubapa di depan Kaabah! Usahlah diuar-uarkan kisah2 yang lampau itu..biarlah hanya dua tiga orang jer yang tahu apa sebenarnya berlaku. Usah diungkit-ungkit lagi, CL redha jer..dan kepada yang selalu 'membebani' CL dengan soalan2 cepumas ke..sindiran ke..harap2 selepas ini tidak akan berbuat demikian lagi. Sama2lah kita mendoakan agar CL diberikan kesihatan yang baik dan dapat meneruskan kerja & beribadat di kota suci Makkatul Al-Mukarramah.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL.

Alhamdulillah, satu entri yang berani dan melegakan CL sendiri. Selama ini CL tolong doakan kami, apa kata kita pula pakat ramai-ramai doakan CL supaya bertemu jodoh. Amiin, ya Rab al-'Alamin.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

tumpang lalu

Salam Noor,

kak nab setuju dgn hujah2 noor tu..itulah soalan yang biasa depa dok tanyakan kak nab sekarang ni! Belum bercucu lagi? kan anak dah lama kawin? bila nak bercucu? tapi, kak nab cool jer..'aku tak kisah!..ada cucu ada, kalau tak der nak buat macamana!

inabu said...

salam cl...setelah berkurun lamanya sy jd silent reader PDKM, kali ni rasa lain sungguh jdnya dengan entry yg sgt emosional ni sbb situasi tu sama ngan sy...sabaq je la cl, mulut org mmg x bleh nak tutup..

mmg betui SAPA YANG TAK MAU KAWIN...klu lelaki ok skit la, x terasa terlalu pedas perkataannya utk golongan yg belum kawin, tp kalau pompuan, ada 1 perkataan tu sgt la pedas jdnya klu golongan2 yg belum berkahwin mendengarnya....

apa2 pun, mmg betui sangat dengan tag SAPA TAK MAU KAWIN...semua org nak kawin, semua org nak ada pasangan yg didoakan kekal bahagia hingga ke akhir hayat, semua org nak ada anak2 yg soleh & solehah, semua org nak ada family yg bahagia selalu, kita manusia hanya berusaha & bertawakal, hanya Allah penentu segalanya...

riey said...

Harap Encik Azli terus bersabar... tentu ada hikmahnya atas apa yang berlaku ni..

UmmuAdam said...

Salam CL,

Biasanya saya tak komen masa off hour...ni tgh tunggu mtg tak start lg...and entry kali ini menyebabkan saya nak komen jugak. Saya punya seorang sepupu lelaki yg tak berkahwin setelah putus cinta and mak bapak dia dah lama tak bertanyakan hal ini sbb mereka redha dgn ketentuan Allah...tup tup satu hari masa dia berumur 45 tahun, dia balik rumah kata nak kahwin. Dia jumpa girl yg kerja di front counter (tak payahlah nak ckp kat mana)terus jatuh hati and 3hari kemudian pergi jumpa that girl tanya dah berpunya ke belum and bila the girl kata masih belum terus dia lamar...and guess what the girl terima and at that time that girl baru berumur 27 tahun. sekarang ni hidup bahagia dan punya 2 cahaya mata. Saya cerita ni nak bagi contoh inilah yang dikatakan jodoh pertemuan semuanya ditentukan oleh Allah....jadi CL tak payahlah nak layan kata2 mereka tu....

Lin said...

Salam CL...jgnlah pedulikan apa org kata...semoga CL sabar menghadapi dugaan.....

aznaz said...

salam saudara rosli...

berani kerana benar...cuma mereka tak tau apa yang saya rasa...betul tuh..


wslam

aznaz said...

salam khairyn


memag banyak contoh yang kita ketahui tetapi kenapa cam nak slahkan cl jer...hehheheh

wslam

Ma Gold Dor said...

Salam CL,

Cl dah kata "sapa tak mau kawin" bukan "saya tak mau kawin" so semua org yg dok mengata kena faham la... tapi biasa la tu CL, mulut yg tuhan bagi tu, manusia lebih suka mengata drp cakap benda baik.. abaikan...

dah sebut kisah kawin ni, CL tak ikut rombongan Umie Aida kawin dpan Kaabah ka?

aznaz said...

salam sonata...

betul tuh...semua nih dari Ketentuannyer..


wsalm

aznaz said...

salam nurniliatie..


alhamdulilah..syukur atas pemberiannyer pada kita..

w
aslam

aznaz said...

salam yb..


alhamdulilah...kita yang kenal diri kita..hehheeh


waslam

aznaz said...

salam kamato..

cam cakap ayahzain...ADA AKU KESAH..?

betui kan

waslam

aznaz said...

salam rezeki..


hahhh tau takpa....heheheh


kita berdua dah p wonderland...betuikan..


wslam

aznaz said...

salam hajjah zainab..


betui gak cakap akak tuhh...
mekasih atas pengkonsian yang di beri..


waslam

aznaz said...

salam kak noor..


ituhlah lumrah hidup yang harus ku terima...

jgnlah bersedih cik senah...abg jamil ok jer..hehheheeh


waslam

aznaz said...

salam inabu..


alhamdulilah dan jutaan terimaksih atas komen yang diberi...syabas..benar tuhh


waslam

aznaz said...

salam kak shami...

jgnlah risau..semua warga PDKm adalah insan insan yang mulia..seperti sya katakan pada dati Imran paris tuh...

pssstt..samad pun habaq kat sya semalam nak akwin lagi..hehhehhe



waslam

aznaz said...

salam tn haji saad.


mekasih atas doa tn haji tuh..ameeennn


waslam

Mama Tanjong said...

salam CL
speechless .. mama doakan CL sentiasa dirahmati Allah , akan mendapat isteri solehah ,comel dan sihat...serta zuriat yang comel , beriman , cerdik dan sihat.

aznaz said...

salam riey..


alhamdulilah..masih dapt bertahan kesabaran ku..syukur


waslam

Non datin sophie said...

Salam. Amboi hot N3 kali ni sampai ada 43 online waktu ini. CL yang nak kawin bukan depa. Take your time....Insyallah ada jodoh nya tu....

aznaz said...

salam cikgu lin..


mekasih atas kata kata semangat cikgu ituh...saangat menghargaiinyer..

wasalam

aznaz said...

salam ummuadam..

alhamdulilah..satu cerita yang penuh bermakna dengan kebesaran yang allah tunjukkan


waslam

aznaz said...

salam ma yusuf...


betui gak tuh..hehheheeh


cam ayah zain bilang ADA AKU KESAH..tak pergi lah tengok..heheheh


waslam

Linda said...

Bismillahirahmannirahim,

Assalamualaikum,

Soalan biasa yang berkumandang untuk orang orang bujang.

Jawab je, AllahuAkbar. InsyaAllah..minta orang yang bertanya tu doakan sekali.. ya lah berkat doa... dan senyum jerlah :)

Wassalam

aznaz said...

salam mama tanjong


mekasih atas doa doa mama tuh..moga allah swt merahmati mamajua..


waslam

aznaz said...

salam datin sophie..


laa ye ker ada 43 online tuh..tak taulak den..hhehehehh


waslam

aznaz said...

salam linda..

tuh gak sya jawap pada mereka.....tetapi...


waslam

Imran Paris said...

En Li, saya baca n3 dan komen2 di sini berkali2, lantas teringat kisah boss lama yg berkahwin selama 30 tahun, dah bermenantu dan bercucu pun, tetiba dgr bercerai. Mcm tak caya langsung, tp itulah ketetapanNya, mcm CM kata semuanya adalah pinjaman, termasuklah isteri dan anak2. Ntahlah....seram pun ada bila kita melayari bahtera keluarga ni.

Apapun En Li, bg saya 1 je, kawin tak kawin doesnt make u less muslim. Kita hanya berusaha dan merencana, Allah sajalah yg menentukannya.

aznaz said...

salam dato imran Paris..


betul cakap dato tuh....


waslam

||alis|| said...

salam CL.

lama tak singgah disini. harap CL sehat hendaknya...

alis pon hadapi benda yg sama.
paling alis tak sangka, waktu alis balik kampung baru2 nih sebab adik perempuan nak bertunang, sampai2 jer ibu menangis sedih. terkejut, lantas bertanya kenapa ibu menangis/

"adik awak 2 orang dah lepas, kakak masih lagi seorang macam nih..."

aduhai, sedih plak bila ibu fikir amcam tuh.

bukan tak mahu, tapi 'fahri' saya belum dijumpa... :)

Ma Gold Dor said...

Salam CL,

Hot betul topik ni yer...

tapi nengokkan pada gaya CL jawab tu, CL hepi jer... donworibehepi...

ok la tu... Allah pun tak tengok apa yg kita ada di dunia tapi pada TAQWA kan...

Che' Pit said...

salam CL

ngeh ngeh ngeh, CP tahu kat mana gadis2 wonderland tu berada.. dan juga tahu siapa photographer tu ngeh ngeh ngeh..

Imran Paris said...

Aik En Li...awai bangun hari ni, sahur ke? Jom kita puasa sunat Isnin En Li.

En Li, boleh bg no phone bilik En Li ke? Tghri sikit nanti saya nak call....if u free. Thanks En Li

Imran Paris said...

En Li...tumpang lalu.

Pjal...oleh krn quota En Li hanya 4, dan kebetulan Pjal tau kat mana awek2 ber6 tu berada...Pjal ambiklah balance yg lg 2 tu ye....hehehe.

En Li, Pjal...jgn amik hati tau, sy ni mmg kuat bergurau...Pjal saya miss Pjal punya gurau senda...jomlah kita gi umrah sama2 bulan depan ni...JOM, ajak Afeezz sekali, kita sambung sesi pow mengepow kat Makkah pulak...err mangsanya kali ni tentulah En Li yg sedang bz di alam wonderland tu :-))

ainhany said...

salam CL

apa khabar, semuga tabah dengan khidupan dilalui.
SAPA TAK MAU KAWIN...satu persoalan yg berterusan dgn doa & pengharapan hanya ALLAH mmpunyai jawapannya.

terharu mmbaca n3 ini,beginilah antara kisah dan sindiran yg harus ditempuhi oleh kalangan yg lewat kahwin. Bukan kita menolak sunnah apatah lagi lari dari tanggungjawab, tetapi kita berhak memlih yg terbaik dari yg baik utk menjadi tahta r/tngga. Semuga mahlgai yg terbina utuh selamanya. Masih banyak kebajikan dan pahala boleh kta bina dan kutip drpda ikhsan pada insan lain. Semuga apa saja kebajikan kita mmberi kebaikan pada diri, family dan ummah. Selamat bermunajat dan doa rakan PDKM tetap bersamamu. amin

aznaz said...

salam alis..


sabar jer lah kan...nak wat camner...kita serupa...tapi berbeza..


waslam

aznaz said...

salam afis..

ohh ye ker kenal gadis gadis tuh dan photograpernyer..heheheh

waslam

aznaz said...

salam dato imran..


nak call sya di bilik selalu siang takda di dalam..pas kul 9 malam ada lah...bilik no 1205....

bila nak mai...? nak pow pun tak kisah..what afren for...hehheheh


waslam

aznaz said...

salam ma yusof..

benar tuh....bukan apa kita ada tapi ketakwaann kita....



waslam

sonata anak kancil said...

Salam CL .....very2 hot....tapi wa salute kat CL....very2 cool...
keep-it-up!

PINATBATE said...

Cik lie..
luahan perasaan nampaknya..:D
tak apa..
Insyaallah,sampai masanya nanti adalah rezeki Allah tu..

shami2 said...

Salam..CL..

Alhamdulillah ..

Aik bang samad nak kawen lagi...hehhe yg kebarapa tu..hikss...

Psssssst bang samad nanti cheq sponsor kambing panggang barang 5 , 5 ekoq bleh...

taj said...

Salam,


vavava... dik Imran nak pow CL...Cl tak kisah...amboi abmboi...tak kisah aja kalau dik Imran tuh....:)heheh gurau ja..

kawin kawin kawin....
wehhh sapa tak mau kawin... Allah belum tentukan masanya... sabar sabar sabar... setiap perkara terjadi ada hikmahnya dan kita kena redha di setiap ketentuannya...

doa doa doa jgn putus.... kalau tiada jodoh di dunia , di akhirat jodoh itu pasti...

amin

aznaz said...

salam taj...


bila nak main sini pow cl...heheheheh

waslaam

aznaz said...

salam kak shami...

cukup kah 5 ekor kambing...hehheeheh


waslam

aznaz said...

salam kak pinat..

alhamdulilah syukur atas nikamt yang diberi oleh Nyer..


wslasm

aznaz said...

salam ainhanny..

benar tuh kata kata mu ...

syukur dan bersyukur selalu...



wslam

aznaz said...

salam cikgu sonata..


alhamdulilah..cool is the best dari duk meroyan kan..hehheheehh

waslam

Unknown said...

Salam cik lie. saya ni silent reader dr dulu lagi. Tp tergerak menulis bila baca entry ni.Apa yg terjadi pd ceklie, pernah berlaku kepada saya. Sampai skrg saya pun blum berjodoh. Bila org tanya, jwpn saya ialah " apalah upaya seorang gadis spt saya". Wpun begitu semua ni tak memberatkan hati dan fikiran saya. Saya ingat nak print ceklie punya entry ni....nak suruh org2 yg suka duk tanya tu membacanya. Anyway, yakinlah Allah lebih mengetahui apa yang terbaik bagi kita dan agama kita....betul tak?

Unknown said...

Salam cik lie. saya ni silent reader dr dulu lagi. Tp tergerak menulis bila baca entry ni.Apa yg terjadi pd ceklie, pernah berlaku kepada saya. Sampai skrg saya pun blum berjodoh. Bila org tanya, jwpn saya ialah " apalah upaya seorang gadis spt saya". Wpun begitu semua ni tak memberatkan hati dan fikiran saya. Saya ingat nak print ceklie punya entry ni....nak suruh org2 yg suka duk tanya tu membacanya. Anyway, yakinlah Allah lebih mengetahui apa yang terbaik bagi kita dan agama kita....betul tak?

aznaz said...

salam kejora..

alhamdulilah..benar tuh kata kata mu...memag mudah untuk berkata tapi tak semudah untuk menenrimanyer...adakah mereka semua faham akan perasaan kita...? hanya allah sahaja yang tau...



wslasm

latifah-harun said...

insya allah ada jodoh tak ke mana..

aznaz said...

salam ati..

insyalahhh..ameeenn


waslam

Umi Azuddin said...

Salaam CL,

Bawak bersabar ye CL. Sapa tak mau kawen. Sampai jodoh nanti kawinlah CL, insyaAllah...ye tak?
In the mean time, teruskanlah berkasih-kasihan dengan Sang Pencipta... DIA tak akan menolak cinta kita... malah dilimpahkan lagi dengan kasih sayang dan rahmatNYA yang melimpah ruah.

pssstt...satu tip, kalau orang tanya "Bila nak kawen?" CL jawap "Cuti sekolah" atau "Lepas raya" (tapi tahun bila tak tau lagi la kan) ...baru depa senyap...ekeke...

VpeaceV

Che' Pit said...

salam Dato' Im

hmm lagi dua tu CP pas kat pak kitam je lah.. sbb dia pun ada in wonderland gak tu..

aznaz said...

salam afis..


aahaa..betui gak kata mu ituh...sebab pak itam ada wonderland kan..hehheeh


wsalm

aznaz said...

salam ummiazuddin..

alhamdulilah..bagus gak tip tuh..ok set..heheheh


wslam

Li-Na Nasir said...

Salam Cik Lie.... Sabar je la ngan kerenah orang.... Kalau kawen setakat nak tutup mulut orang buat apa..... Sekurang2nya kita nak juga kawen klu sudah sampai jodohnya...bkn xnak kawen.....Sori....tumpang menyampuk...heheheheheh....

aznaz said...

salam lina nasir..

alhamdulilah..mekasih atas nasiaht dari saudara tuh...

waslam

Che'gu Mimah said...

salam...

kita serupa...sabor je la CL...

rezeki, jodoh, ajal, maut ditentukan Allah...kita cma boleh merancang, doa & terus berdoa...

wpun kita blim kawen kita dah tunaikan Haji kan CL...?

rezeki CL lg hebat...dpt tatap MH n Kaabah setiap hari, setiap waktu, setiap saat..pahalanya berlipat ganda....

syukur ngan rezeki yg ALLAH bagi pada kita....

aznaz said...

salam chegu mimah..

masyaallah..jgn sebut camtuh takelok..nanti timbul rasa riak lak...

takpa lah...tabahkan jer hati kita nih..dah mohon pada allah swt supaya jgn terbalikkan hati kita..insyalah


waslam

SUHAIMI said...

salam cl

sabor byk2...

aznaz said...

salam suhaimi..

cheq dah banyak bersabor dah.alhamdulilah.


wsalm

Catatan Peribadi Rusyaini said...

Salam Cik Li,

Sabar ye Cik Lie. Allah Maha Mnegetahui segalanya. Kita hanya merancang, Dia yang tentukan semua perjalanan hidup kita. Yang penting kita berada di jalanNya.

aznaz said...

salam wan..

alhamdulilah...mekasih atas doa mu ituh


wsalm

wbee said...

salam che lie ...

saya paham .. :)
berat mata memandang, berat lagi bahu memikul ... tapi, che lie telah Allah anugerahkan untuk berada dekat dengan rumahNya .. dan dapat memandang Baitullah setiap hari .. rezeki masing² kan .. :)
InsyaAllah, Allah Maha Kaya ... kalau tak di dunia, pasti di akhirat nnt .. InsyaAllah ..

teruskan berblog .. smoga setiap hati yang tersentuh memandang rakaman Baitullah yg che lie post, mengubat rindu setiap yang memandang.. mendatangkan pahala berlipat ganda pada che lie ..

p/s: tahun ni saya buat rayuan dengan mak saya utk mengerjakan haji... cik lie tolong doa semoag Allah terima kami sebagai tetamuNya ya... rindu sangat dah nak balik ke sana .. ;')

ijoi said...

Salam CL

Luahan dan perasaan CL.

Nani said...

salam...
x payah risau2 lah CL pasal jodoh...semuanya ketentuan Allah swt...juz be yourself...teruskan usaha murni CL dgn berkongsi mengenai PDKM...

haticantik said...

salam cl..

jangan peduli apa orang nak kata pasal jodoh kita nih..tu semua ketentuan tuhan..bukan kita tak berusaha nak mendapatkan jodoh yang terbaik untuk kita..tapi belum ada jodohnya..kita ni rasa itu la jodoh yang terbaik untuk kita..rupa rupanya...

wallahualam

aznaz said...

salam wbee..

mekasih atas nasihat di beri..

insyalah akan sya doakan nanti di depan multazam..

wasalam

aznaz said...

salam ijoi..

hanya sekadar berkongsi cerita..hehehhe


waslam

aznaz said...

salam hati cantik..

mekasih atas nasihat di beri...

syukran


waslam

aznaz said...

salam nani..


alhamdulilah dan terimakasih kerana menyokong PDKm..

wsalm

safiudin.com said...

salam sdr,

tahniah CM dan jimie...

tersentuk hati membaca n3 kali ini..

sedar kekurangan diri dan rasa rendah diri dengan apa yang tercatat.

tahniah sdr, kerana masih mempunyai sifat sabar, rendah diri dan yakin dengan kebesaran Allah..

sesungguhnya segala-galanya adalah ketentuan Allah..

aznaz said...

salam saudar saffiudin

alhamdulilah..semua ini adalah ketentuannyer yang saya harus akur...


waslam

baz said...

sabar je lah ciklie dengan kata-kata orang tu, terima sja sebagai sedekah... banyakkan solat hajat, berusaha dan berserah kepada Allah SWT... ni semuanya ditakdirkan tuhan, InsyaAllah

aznaz said...

salam baz..

alhamdulilah...saya memang senantiasa bersyukur dan bertawakal pada Nyer..

wslam

Anonymous said...

salam,

tersenyum hanis membaca n3 ni...

abang...terima kasih kerana keluarkan n3 nie...banyak gak idea yang adik dah dapat nie...hahahahah

yang paling penting kata semangat tuuu...tq semua.... ;-)

Cik Angah said...
This comment has been removed by the author.
Cik Angah said...

i like this post so much...can understand ur feeling...but how to shut their mouth...hurmmmm....hanya ALLAH yang mengetahui apa yg terbaik untuk hambaNYA....tabahkan hati, kuatkan semangat...abaikan mereka...itu yg saya buat, dan itu yg saya boleh advise kat kamu CL...life must go on...

aznaz said...

salam che angah..

alhamdulila

many thanks for your advise..


waslam

aznaz said...

salam dik hanis..


oklah tuh...heheheh


waLSANM

Aki44 said...

Salam CL...
Aduuuuh sedihnya dengar rintihan hati CL ni. Tak leh jadi nih, kena cari penenang, kang terjun tingkap (tingkat satu jer). Kekawan kena bantu CL.