MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 14 March 2010

" Puncak GUA HIRAQ...."

Permandangan Gua Hiraq dari kamar CL nih...
Cl zooming lagi nihh..alhamdulilah..leh nampak jelaskan...
Puncak Gua Hiraq sudah ku tawan...alhamdulilah....
Posted by Picasa

57 comments:

abangsulung said...

Salam,

Saya masuk dulu

abangsulung said...

Salam,

Gua Horak

Rozali said...

Assalamualaikum CL

salam Grogol, Jakarta Barat

Wassalam

abangsulung said...

Salam,

Lama tak tengok gambar CL

Ummi Humaira said...

salam CL ..

Alhamdulillah , seronok dpt mendaki ke puncak

abangsulung said...

Salam,

Ha..ha..ha..

abangsulung said...

Salam,

Selah eja: Gua Hirak

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, dari bawah gunung tu nampak berliku2 jalannya. Berapa lama menapak baru smpai puncak Gua Hiraq CL.

Amin.

tq.

Ummi Humaira said...

salam

walau pernah kesana tp tak pernah menjejak kaki ke puncak jabal lagi .

rosli said...

Salam CL,

Bestnya kat situ, saya belum dapat peluang ke gua tersebut.

Tahniah abangsulung dan rozali

Rozali said...

Salam CL

Salam abangsulung
betul2 anak sulung, memencut laju
tanaiah

manzlie said...

salam abang sulung...

taniah..Raja Pecut..Pingat Eams dan Perak...

waslam

manzlie said...

salam abang long

wahhh salah taip sampai mengigil ker tuh..hehehheh

waslam

manzlie said...

salam roZali..

alhamdulilah..taniah ..gangsa..


waslam

Ummi Humaira said...

salam CL..

untuk sampai ke gua hirok tu ambil masa berapa jam yer ?

abangsulung said...

Salam,

Nanti lepas terjah kat safwah, kitt pegi san yer.. pasal masa pegi makkah dulu tak berkesempatan ke sana. Nak pegi takde yang nak temankan. Pegi sorang takut sesat..

Jalan kat KL lagi sesat, apalagi kat Makkah..

Rozali said...

Salam CL

Insyallah, ada 2 cita2
hendak mengup Hajal Aswat dan
menawan Gua Hiraq
ikut sunah

Wassalam

abangsulung said...

Salam,

Terima kasih tuan-tuan semua atas ucapan tahniah.

CL...betul tu, bukan main laju nak menaip sampai salah eja..
hehehe sakit perut tergelak..

Hih..kita ni, kadang-kadang gelihati jugak bila terkenangkan bila nak berebut dapat tempat pertama..

rosli said...

Salam CL,

Kami dulu dah kumpul duit nak gi daki gua Hira' tu, tp sbb tak cukup orang maka trip tu batal, saya frust jugak masa tu....mesti ada hikmah

Ummi Humaira said...

salam rakan2..

nampaknya ummi sorang2 je wanita kat sini, nak kena berehat dululer ,tp mata tak ngantuk plak , bila buka pdkm nih,sempat jenguk gambar kaabah td.
ummitak berani nk berangan untuk menawan puncak jabal,sbb yg akan join ummi kali ni ada warga emas.

abangsulung said...

Salam,

Tak boleh tahan tergelak ni,ha..ha..ha
Dah..sampai terbangun budak tido. Mana tak nye, cuba check ejaan gua hirak kawan-kawan kita. Ada yang Gua Horak..ada Gua Hirok

Kejap lagi ada ejaan baru.. he..he..he

CM said...

Salam

lama dah CM tunggu n3 gambar gua hiraq view dr tingkap bilik CL,mekasihhh bebanyakk yerr...

CL main chak-chak dari celah batu tu,bila lg nak menawan kali kedua???
ajak pak itam sekali sampai climbing pak itam kira ula nalek,ula nalek,hehehe

Che'gu Mimah said...

Salam..

Baru je sy crita pasal pemandangan MH dr Jabal Nur/Gua Hira' smlm..hr nie CL kluarkan gmbarnye..

Musim haji thn lepas kami jemaah pegi wktu mlm...mendaki lebih kurang 1 jam(berhenti byk)...jln nye berliku & curam..mmg memenatkan (nsb baik la sy nie biasa panjat gunung msa blajo dulu)...klu waktu mlm dr puncak kita akan lihat MH bercahaya & yg menakjubkan langit diatasnya juga bersinar terang berbanding dgn kawasn sekitarnya...Maha Suci Allah...

abangsulung said...

Salam,

Kalau kita tengok betul-betul dari bandar Makkah ke Jabal tu jauh jugak. Jauh juga nabi kita berjalan kesitu pastu naik pulak ke atas gunung tu.

Kalau kita renung sejenak, nabi kita ni suka ketenangan dan kedamaian. Suka menyendiri.

manzlie said...

salam abang sulung..

tuh dah ada gamabr cl..heheheh

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

cl cuma mengambil masa selama 1 jam 20 minit...11 kali berhenti sebab semput..hehheheh
tapi alhamdulilah..berjaya ku tawan puncak jabal nur


waslam

manzlie said...

salam ummi humaira..


alhamdulilah..seronok jguak masa tuhhh



waslam

manzlie said...

salam rosli..

insyalah..nanti dapt lah tuh...lum ada rezeki lagi

waslam

manzlie said...

salam abng sulung..

itu lah kehebatan nabi junjungan kita..muhamad saw...

walsm

manzlie said...

salam rosli..

ohh ye ker..siannyer dia..cuma sr10 jer naik teksi kesana..

waslam

manzlie said...

salam kak ummihumaira..

alhamdulilah..tapi takmau lah naik lagi..sebab kesihatan tak mengizin kan..ituh pun cuma mau merasa macamana kepayahan rasullah kita...memag menginsafkan..
syukur


waslam

manzlie said...

salam che gu mimah..


alhamdualilah..entry nih khas untuk cikgu gak..hehehe

wslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

main hcak hcak..ishhh mana boleh..heheheheh


waslam

manzlie said...

salam ummi humaira..

jgn risau..nanti kita pergia ..duk di abwah pun takpa...

wslam

manzlie said...

salam abang sulung...

ye lah..memecut laju dia tadi..syukur...tak penat tapi mengigil lak sampai salah eja..hehheh


wslam

manzlie said...

salam rozali..

nanti kita pakat pergi ramai ramai nohhh...cl cuma hantar sampai di bawah jer lah...

waslam

Azima said...

Salam Cl,

Dok dlm studio Clpun bleh tgk pemandangan Gua Hiraq..Syukurnyer Cl..

InsyaAllah moga Allah mempermudahkan segala2nya buat semua warga PDKM bila ke sana nanti..AMIN

Wassalam

Azima said...

Salam,

Cl..jejaka yg berada di pintu masuk ke Gua Hiraq tu siapa yer??? Mcm pernah kulihat..tapi di mana yer???hehehe

manzlie said...

salam azima..

dalam bilik saya kalau mengadap depan nampak gua hiraq, kalau melihat ke kiri nampak kaabah dan kalau lihat ke kanan nampak bandar makkah...

wslam

PAK NGAH MAN said...

salam, rugi ari pergi tak panjat gua hiraq, insyallah kalau ada rezeki pergi mesti panjat gua hirq. tolong doakan......

rezeki said...

salam cl

alhamdulillah, cl dh spi ke puncak

abg sulong , bebaik , baru baik demam , karang terperanjat semula spi tersalah taip dah hehehe

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Bila CL nak mendaki Gua Hiraq tu? Ajak abang sulung & pak itam sekali.

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam CL,

Lama tak jenguk kat sini bukan apa nak tarik nafas elok2 pun tak sempat. Ni ada masa sikit, boleh lah Wan ziarah CL kat sini.
Seronok dpt ke gua ni ye! Insyallah Wan akan tawan jugak satu hari nanti.
Gaya CL jenguk kat Gua Hira' tu macam jenguk sesorg je. CL intai siapa tu?

Kak Sidah said...

Salam Cl,

Salam dari colombo, rindu rasa lama tak menziarah blog, tak de laptop kat hotel, lagi pun sibuk sangat, apa khabar CL dan geng semua, ni kat airpot dapat pulak kat tepi2 ni , apalagi terus akak cuba2 ,huh boleh terus komen.

dari bilik cl pun boleh nampak gua hiraq tu..

Kak Sidah said...

Salam Cl,

Cl intai sapa tu, ..tahniah abg sulung, wow nak cepat la tu sampai tulis gua horak, saba abg sulung, pelahan pelahan, gigil lagi tak.

rozali dari jakarta, lama ke kat sana.

abangsulung said...

Salam,

Seronok le syeikh tu, semua perkara berkaitan ngan lahirnya Islam & tempat-tempat nabi dia boleh pegi bila-bila masa je.. Alhamdulillah dan Syukur dengan nikmat Allah.

manzlie said...

salam pak ngah man..

tu lah arituh ajak duk sibuk lak..hehehehe

wasalam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

kak nab takmau ikut ka sekali..heheheheh


waslam

manzlie said...

salam wan..

wahh bersemanga tjugak nak tawan gua hiraq..alhamdulila


waslam

manzlie said...

salam kak shidah..

alhamdulilah..how colombo?...


waslam

manzlie said...

salam rezeki..


pak itam tak mau ka panjat dng abg sulung..heheheh


waslam

manzlie said...

salam abag long..

alhamdulila..nikmat yang allah berikan..syukur kita


waslam

Siti Hendon said...

assalamualaikum CL.terima kasih dgn gmbr gua hiroq tu, dpt juga mak siti tengok jelas ya tak? rasa nya mak siti tak larat nak mendaki bukit batu tu. syukron jazilan.

nurniliatie said...

Terima kasih kerana berkongsi gambar ni...

YB said...

Salam CL

Lambat respon. Tahniah lah. Ikut keadaan ni rasanya tak larat dah saya

safiudin said...

salam sdr,

tahniah abangsulung dan rozali..

saya teringin lagi ke naik ke sana jika diberi peluang lagi...

rasa tenang betul ketika diatas tu..
yang hebatnya siap ada jualan (sempat jugalah menghilangkan dahaga kena teh tarik..)

Aki44 said...

Salam CL...
Best kan kan kan dapt tawan Gua Hiroq. Sya pernah naik ramadhan tahun 2008. 4 kali berenti maa. Rasa nak putus nyawa, almaklumlah dah antik. Masa muda x nak panjat, sekarang baru tau, tapi dapat jugak solat sunat 2 rakaat dlm gua tuh.