MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 9 March 2010

" Hajarul Aswad.."

Ramai Jemaah duk menyerbu Hajarul Aswad...
Keadaaan agak panas dan terik di Dataran Kaabah.....alhamdulilah
Kawasan yang tidak pernah lekang di serbu oleh Jemaah jemaah....dan salah satunyer Pintu Taubat, Multazam dan Hajarul Aswad. yang berpayung hijau tuh adalah petugas petugas di Masjidil Haram..
Posted by Picasa

61 comments:

hjh mai said...

salam..

hjh mai said...

salam....,

Alhamdulillah.....tak sia2 bukak pdkm ni pagi2...dpt lagi jadi ratu...

Atikah said...

Salam Cl..

Semoga saya berpelung mengucupnya suatu hari nannti.. doa2kan..

Imran Paris said...

En Li, biar berpanas, berasak...tetap ia menjadi tumpuan, masyaAllah. Thanks for the posting.

safiudin said...

salam sdr,

alhamdulillah syukur, bertemu lagi di alam maya

tahniah hjh mai...

Atikah said...

Salam Kak Mai..
Tahniah... wah, tak silap dah dua kali dah menjuarai...

hjh mai said...

salam...,

oh hajarul aswad....mudah2an saya dpt mengucupnya satu hari nanti...insyaallah..

hjh mai said...

salam atikah...

terimakasih....dah rezeki agaknya...tapi dlm pada tu gigil tgn ni...

hjh mai said...

salam cl...,

masa bukak blog ni tak alih2 ada lagu nasyid....perubahan baru...tahniah...meriah sikit...tapi yg penting lagu ni mmg mengasyikkan dan menginsafkan....syukran..

SiNoMoSa said...

Salam CL,

Semoga suatu hari itu, sy dipermudahkan untuk mengusup Hajarul Aswad itu..
Semoga Allah permudahkannya..sedih plak tetiba..

Tahniah Hjh Mai ratu pecut..

safiudin said...

salam sdr,

tahniah atikah..

mencari keredaan Allah, mereka sanggup lakukan apa saja..

ps: teringat semasa bersama teman-teman di Bosnia Herzegovina, Itali dan Frankfruk dulu.. biarpun cuaca sejuk (bersalji) masih 'mandi' seawal jam 4.40 pagi untuk
membersihkan diri..

penduduk tempatan hairan melihatnya...

rasa sejuk terasa hingga ke tulang...

safiudin said...

salam sdr,

eh!eh! ada perubahan pulak dah...

ada ahli muzik...

tahniah. hari ini lebih baik dari semalam.

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah ..

hari ahad ada pergi kursus haji...kelas 1st...bila pengajar..duk cerita2 ..kepala saya dah melayang kat PDKM..alhamdulillah hari2 dapat menatap gambar MH...dan kaabah serta insan2 yg sedang beribadah..
Pengajar tu ziarah MH 2 bulan sekali...syukur sangat...resah gelisah rindu ke MH tu lega sikit..moga kelemahan diri diperbaiki...serta pengetahuan ilmu ditambah lagi...insyallah..

Bila pengajar minta kami menyebut seruan Allah tu...tiba2 terasa sebak..air mata semua berlinangan..termasuk pengajar..
Mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusan saya dan suami untuk kesana...amin

rosli said...

Salam CL,
Tahniah Hjh Mai dan atikah....

CL, skrg ni senang tak nak kucup Hajarul Aswad, bulan Mac ni jemaah ramai tak ?

Semua orang nak dapat berkat....

Saja lah nak tanya sindiket upah nak kucup tu ada lagi ker ?

rezeki said...
This comment has been removed by the author.
hjh mai said...

salam shami...

semoga hasrat anda untuk ke sana akan dimakbulkan dan dipermudahkan segala urusan sejak di sini lagi...amiiinnnn...

Kak Sidah said...

Salam CL,

Moga2 satu hari nanti akak dapat juga mengucup hajar aswad yang menjadi rebutan tu. Musum haji tak berani nak rebut , jemaah terlalu ramai.

Hjh. Mai lagi..rezeki ratu pecut tahniah.

Ma Yusof said...

Salam semua,

Nampaknyer panas betul la skrg kat sana yer, sampai petugas pon dah berpayung.. tapi kalau siang panas sgt, mlm musti sejuk amat plak..

rezeki said...

salam cl

insyallah, kalau musim umrah peluang utk mengucup hajarul aswad besar sikit berbanding masa musim haji, tapi semua tu kan ketentuan Allah, kalau dah rezeki utk mengucup , insyallah

manzlie said...

salam hajh mai..

wahhh duk tunggu ya..

taniah..Ratu treekk pagi2 nih..Pingat emas.

waslam

manzlie said...

salam Adik tikah..

insyalah satu hari nanti dapat lah pelunag tuh..

Taniah..gangsa


waslam

manzlie said...

salam hjh mai..

alhamdulilah

memag tak sia sia..RAtu PDKm lah...hehehh


waslam

manzlie said...

salam DAto Imran..


alhamdulilah..benar kat dato tuh...
most welcome


waslam

manzlie said...

salam saffiduddin

alhamdulilah..kita bertemu lagi dng izinnyer..

waslam

manzlie said...

salam hjh mai...

memang menginsafkan lagu tuh...


waslam

Imran Paris said...

En Li tumpang lalu.

Shami....bergenang airmata baca komen Shami. Percayalah janji Allah itu benar...yakinlah insan semulia En Helmi dan Shami akan dipermudahkan segalanya. Saya boleh bygkan sebaknya hati Shami dan pengajar bila melaung2kan kalimah Allah...subhanallah, sesungguhnya tiada cinta sehebat cinta Mu ya Rabb, kau tiada duanya.

manzlie said...

salam hjh mai..

insyalah nanti satu hari dapt lah kucup tuh hajarul aswad..

waslam

rezeki said...

salam cl

yang paling seronok kalau nak tgk raja trek jarak dekat semasa magrib, mrk dok pakat2 solat dkt hajarul aswad tu, lps je iman bagi salam, tak habis lagi melompat mrk mcm ada spring kat kaki meluru menghulurkan muka utk mengucup hajarul aswad tu

mmg pengalaman menarik melihat gelagat mrk, lucu pun ada hehe

manzlie said...

salam ma yusof...

benar tuh..makin panas skg tapi malam sejuk sikit..alahmdulilah

wasalam

manzlie said...

salam saffiuddin..

kerana kita dah biasa dng kebersiha pada diri..tu sal depa hairan melihat bangsa kita mandi pepagi nii


waslam

manzlie said...

salam kak shidah..


alahmdulilah..takpa kak , tak daapt kucup pun tak apa, asal ada niat keinginana di hati akak..allah maha mengtahui


waslam

manzlie said...

salam Rezeki..


alhamdulilah..walaupun panas tidak mematah kan keinginan mereka..

waslam

manzlie said...

salam rosli...


skg dah ramai dah...jemaah dah mula masuk...syukur alhamdulilah


waslam

Azima said...

Salam Cl,

Semoga Allah memberikan kesempatan untukku mengucupnya bila ke sana nanti..
dan Dia mempermudahkan segalanya buatku.AMIN

Wassalam.

manzlie said...

salam dik shima..


insyaalah ..moga allah akan permudahkan keinginan adik tuh..aminn

waslam

manzlie said...

salam shami...

alhamdulilah...sebak jugak mendengar cerita dai akak nih..subhanaalah..allaah maha besar kak...

waslam

Kak Sidah said...

Salam CL,

Dah betul2 sehat ke tu, ramai warga pdkm doakan cl sehat jaga diri ye ..

manzlie said...

salam dato imran...


ituh lah kebeneran erti cinta sejati...alhamdulilah

waslam

haticantik said...

salam cl...
alhamdulillah hajar aswad..semoga berpeluang mengucupnya lagi..

manzlie said...

salam kak shidah..

alhamdulilah..dah ok sikit..better than before


waslam

manzlie said...

salam hati cantik..

amin...insyalah akan dapt jua kucup tuh

waslam

ainhany said...

salam CL

dh sihat? untungnya bila ubat da depan matakan..lihat MH pun dapat pahala inikan mula disana kan..mohonlah semahunya...ALLAH pasti kabulkan.

alangkan indahnya jika berpeluang beramal bersama mereka..mengamit rindu berterusan pada HM.
ALLAH AKBAR

p/s:semuga k.shami dan suami dapat meneruskan kursus hj dan mmperolehi ilmu yg diperlukan disana. Hari itu pasti datang dan rupanya dirimu mnjadi jemputan ALLAH...syukur..

doakan saya juga

YB said...

Salam CL

Walaupun panas, yg istimewanya batu lantai yg kena matahari tu tak panas. Batu jenis apa agaknya?

mnasir said...

Salam.

Tahniah Hjh. Mai, Atikah dan Imran Paris kerana telah meletakkan diri masing2 ditahta raja pecut.

CL, sekarang nak cium Hajar Aswad dah kena berpusu2, dah tak beratur lagi kah?

KAMATO said...

Kalau setengah jam sebelum asar, dapat masuk barisan insyaallah dapat kucup hajar aswat

Hajah Zainab bt Abdullah said...

hajarul aswad..semua orang kepingin untuk mengucupnya!

Mama Tanjong said...

Salam Cl,
salam semua.
Semuga Allah makbulkan doa saya utk mengucup Hajarul Aswad.. ntah bila. Dulu pernah sindiket bertanya sma ada saya nak kucup Hjarul Aswad ke tak.Terus saya jwb tidak..Kerana saya bimbang mereka akan menggunakan kekerasan pd org lain utk memberi laluan kepada saya.

Ummi Humaira [Kota Damansara] said...

salam CL...

terima kasih PDKM , mlm td akak btemu kak S dan abg Megat plak ,

harap2 pemergian akak kesana Jun nanti dpt ler juga kucup hajarul aswad tu lagi.

manzlie said...

salam ummihumaira..

alhamdulila..syukur...salam pada mereka


waslam

manzlie said...

salam mama tanjong..

skg dah ramai..tetapi waktu asa masih boleh beratur..insyalah

waslam

Ayah Zain said...

Salam,

solat hajat dua rakaat,minta pada Allah, insya Allah, allah memudahkan untuk mengucup hajarul aswad

manzlie said...

salam kamato..

benar tuh..still ada waktu gak bertur..

waslam

manzlie said...

salam mnasir..


maish boleh bertur gak...bab cakap kamato tuh betul..

waslam

manzlie said...

salam yb...

batu marmar jenis sejuk punya tau....arituh depa da tukar batu tuh..cl terlupa nak mintak sekeping yang dah lama punya...

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah benr tuhh

waslam

rezeki said...

salam cl

cold marmar , pak itam pernah buat n3 nya dulu pasal pengubahsuain MH ni

tu sebab dia sentiasa sejuk je dgn izin Allah jua

manzlie said...

salam rezeki..

batu marmar yang sejukkkwalau di bawah panas matahari...


waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Hajarul Aswad dpt sekali aje kucup..

rosli said...

Salam CL,

Bila baca n3 ni, saya mmg teringat masa buat umrah dulu...saya pun dpt sekali ajer kucup Hajarul Aswad ni....nnti saya akan post dlm entri saya . Sekadar nak share pengalaman, doa dan niat kita dari Malaysia lagi.

manzlie said...

salam yem..

alhamdulilah..syukur nikmat yang diberi..

waslam

manzlie said...

salam rosli..


alhamdulilah..dapt jugak saudara merasa kan...syukur paa allah swt..

waslam