MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 24 March 2010

" Umrah episode 4 - Bukit Marwah.."

Ramai Jemaah Duduk berdoa di bukit marwah...
Ada yang tunggu mencari pelanggan kerusi roda...
Tuh dia..yang baru telah siap di bina....Bukit Marwah
Ada yang penat duduk berehat sebentar setelah selesai Sae'i
Posted by Picasa

60 comments:

CM said...

salam

indahnya bersaie

rosli said...

Salam Cl,

CM said...

Salam

bukit marwah juga tempat mustajab doa..

rosli said...

Salam Cl,

Saya baru saja smpi rumah, penatnya kerja....jalan mmg jam..dapat no 2 pun syukurlah

rosli said...

Salam CL,

Mcm2 tgk orng kat Bukit Marwah, tp yg pasti ada yg mcm penat, ada yang berdoa , ada yang termenung, yg pasti ramai yang bersyukur dan ada yg macam tak percaya dah selesaikan umrah bagi yang pertama kali buat umrah

CM said...

salam

CM pernah tya tukang bawak kerusi roda tu,dia mintak sr200..bukan untuk CM just tanya jerr...

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam,

tamat bersaie..dok rehat2 jap kat bukit marwah! nostalgia..

Rokiah said...

Salam CL,

Nostalgia bersaie...

Rokiah said...

Dari Bukit Safa ke Bukit Marwah... bygkan bagaimana Siti Hajar berkorban untuk anaknya Ismail!!

Rokiah said...

Salam rosli,

mmg betul rasa x percaya dh selesai umrah kan.. Kdg2 rasa x caya dh penah sampai kat sana...

Rokiah said...

Skrg ada bumbung, kipas n air zam2 sepanjang laluan.

Dulu...Waktu Siti Hajar ulang alik panas membahang!!!

Rokiah said...

Memang Siti Hajar dipilih oleh Allah SWT untuk menjadi isteri and ibu mithali...

silversarina said...

Teringinnya kembali ke Bukit maewah lagi, biar letih kaki berjalan , namun bukit itu tetap dikunjungi saban hari semasa umrah .

Kak Sidah said...

Salam CL,

Teringat kembali, sambil jalan bersaie terkenang dan teringat bagaimana susahnya siti hajar bersama anaknya pada masa itu, sekarang kita berjalan dibawah bumbung, tak terasa panas langsung, Siti Hajar pada masa itu padang pasir, ya Allah sabar nya beliau mengikut perintah Allah, dapat ke kita beriman seperti mereka..tahan ke kita dgn dugaan Allah.
ya allah ampun kan dosa2 hambamu ini dan berilah kami kekuatan seperti yang kau berikan kepada mereka yang terdahulu dari kami.

Kak Sidah said...

Salam,

Wah En. Rosli, sampai jer terus ke pdkm, setia betul.

hjh mai said...

salam...,

Tahniah cikgu mas...dah byk pingat emas ni...

Rokiah said...

Nostalgia Hj 2009..
Ketika saya & suami sedang bersaie sampai di bukit marwah, tiba2 sorg perempuan Turki menarik kasar botol air zam2 dr beg galas suami saya lalu terus dicurah atas kepala sorang perempuan indon yg pengsan di bukit Marwah... Group indon itu telah menuruni bukit marwah kerana x sedar ahlinya pengsan... Masya Allah.

hjh mai said...

salam...,

Bukit Marwah....selesai sudah buat umrah slps tahlul..

farah said...

Salam Cl,

Tak faham, bukit Marwah tu yang baru dibina bererti bukan yang original lah

hjh mai said...

salam...,

mcm2 gelagat ada kat Bkt Marwah ni ya cl...maklum dah penat agaknya...

rosli said...

Salam CL,

Mintak laluan, betul tu Kak Sidah.tarikan PDKM mmg kuat, kat pejabat tak boleh nak tgk .sgt..kecuali masa rehat..Seminggu dua ni saya bz sgt lusa dah mula nak buat audit...next week ke Kuching pulak....penat tapi seronok....cuma saya tak dapat nak post entri sendiri so masuk rumah orang saja...

hjh mai said...

salam Rokiah...,

Org Turki tu nak tlg org indon tu agaknya...yg indon2 lain dah perasan member dah pengsan...ni la susahnya kalau trlalu ikut group...

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, semuga di Bukit Marwah menjadi saksiNya.

Amin.

tq.

safiudin said...

salam sdr,

tahniah CM

dan rosli...

wah! cepat betul.... pecut.

suasana indah...

saya pun macam tak percaya pernah sampai ke sana...

kalau diizinkan Allah nak pergi lagi, lagi, lagi dan lagi..

walau pun penat... tapi bersyukur selesai melaksanakannya...

manzlie said...

salam cikgumas...


taniah...RAtu trekkk Pingat emas


waslam

manzlie said...

saLAM ROSLI...


taniah ....Perak....mendekati...miss je

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

gangsa..taniah..

yup ..benar tuhh

wslam

manzlie said...

salam rosli..


alhamdulilah...
penat ablik kerja liaht pdkm dapat no2..kira rezekilah tuh...heheh


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

tuh kira murah jugak..ada tuh depa nak sr400...nak wat camner ada jemaah setuju bayar..


waslam

manzlie said...

salam rosli...


semua tuhb..nostalgia kan


waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

benar tuh..memag nostalgia bila di kenangkan kembali..

waslam

mamawana said...

Salam hormat semua

Safa' dan marwah.... tunggu mama mai lagi nanti. insyaallah

manzlie said...

salam rokiah...


alhamdulilah..ituhla , zaman sekarang sudah senang kalau dibandingkan zaman dulukan..


waslam

manzlie said...

salam rokiah...


tu pasal kita di suruh menginsafi aatas apa yang kita laku kan semasa Sae'i...alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam kak sarina..


insyalah nanti adalah tuh rezekinyer...

waslam

manzlie said...

salam kak shidah...


cl mengaminkan doa akak tuh..

aminnnnnnnn




waslam

manzlie said...

salam farah...

ituh adalah yang opriginal..mereka meninggalkan beberapa kesan kesan batu bukit marwah yang ori disitu...cuma beberpa area di situ tidak di tukar dng batu marmar untuk menunjukakan keadaan sebenar bukit marwah..

w
aslam

manzlie said...

salam hajh mai...


alhamdulilah....satu nostalgia jugakkan..


waslam

Che'gu Mimah said...

Salam..

Menjejaki Bukit Marwah...doa...doa & terus berdoa...syukur atas nikmat yang dikurniakan olehNya...

manzlie said...

salam hilmy..


alhamdulilah...pasti akan menjadi saksi di sana nanti...

waslam

manzlie said...

salam saffiudin

insyalah akan ada nanti rezekinyer kemari..



waslam

Rokiah said...

Salam Hjh Mai,

Betul apa yg hjh Mai ckp tu lepas org Turki curah air zam2 tu org ppn Indon tu sedar tp masih dlm keadaan lemah.. ppn Indon tu itam manis, tubuh kurus & kecil, group dia pakai serba merah ari tu... ingat lg.. Nostalgia kn

Rokiah said...

Nostalgia ke 2 Hj 2009...
bila pegi ke Madinah, Kat Masjid Nabi org lelaki pakistan minta botol air zam2 dr suami, ayah lelaki pakistan tu jatuh & pengsan. Dia renjisb & bg ayah dia minum air tu, lepas tu dtg polis Arab angkat ayah pakistan tu bw naik ambulans... Nostalgia juga...

Azima said...

Salam Cl,

Kesyukuran melebihi rasa penat..

Safa & Marwah
..mengingatkan kita akan kesabaran dan keteguhan iman Siti Hajar menghadapi ujian Allah..

Wassalam

Azima said...

Salam,

Cayelah CM..xleh lawan dah..Tahniah

Tahniah jgk En.Rosli..slalu polish makin bersinar jadinya..hehehe

Wassalam

YB said...

Salam CL

Ibadah saie bagi saya yang sungguh menguji stamina.

Cikgu Yang Azmah said...

Salam!!! Terima kasih gambar dan informasinya...menarik hati..Syukur!!.

nadz said...

salam...n3 ni menghimbau kenangan bersaie bersama anak dan suami..Alhamdulillah.

J_Kerabat said...

Assalammualaikum wbrkth,
Maaf saya bertanya, Batu di Bt Marwah tu Hitam berkilat sebab memang purposely di kilatkan atau sebab dok asyik di kunjungi ramai?.

manzlie said...

salam che gu mimah..


aminnn...


waslam

manzlie said...

salam mamawan..

insyalah...
semoga kemablai nanti...
syukran

w
aslam

manzlie said...

salam j_kerabat...


depa duk buh varnish takut nanti batu tuh lekuk or abis haus or hancur...

waslam

manzlie said...

salam cikgu yang azmah..


alhamdulilah...

afuan


waslam

manzlie said...

salam nadz..


syukur alhamdulilah


waslam

manzlie said...

salam yb..


sungguh mengujakan...


wsaalm

PAK NGAH MAN said...

salam, tengok gambar teringat masa kat sana dulu, betapa sayunya hati ni

CM said...

Salam CL

berapa episod umrah ni?

manzlie said...

salam pakngah man...


meamg sayu rasa hatinyer...


wslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


tinggal last episode esok...heheheh


waslam

rezeki said...

salam cl

saei antara bukit safa dan marwah adalah salah satu dari syiar2 islam

alhamdulillah