MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 8 March 2010

" Belalang dan cengkerik..."

Bismillah....salam from Makkah...dah hampir seminggu Cl nak bagi tau sekarang yakni di sini sudah ada banyak belalang dan cengkerik di seluruh Masjdil Haram nih..terutamanyer bila waktu senja hingga ke malam...gambar gambar ini di rakam kan di atas jambatan untuk naik ke tingkat satu Masjidilharam...even skg bila Cl tido pun di tepi tingkap bilik ada gak bunyi cengkerik...seronok gak rasa cam tido di rumah kl lak..syukran..wasalam..
Posted by Picasa

81 comments:

CM said...

salam

cengkerik mekah tu

mama ju, said...

Cepatnya CM

CM said...

salam..

belalangpun suka dok mekah tau,nk dengar kalimah Allah sentiasa..

mama ju, said...

Salam cl

Sori ya CL dan CM mama masukkan creta lama kat blog mama tu..CL masak tu..

mama ju, said...

belalang tu bertasbih juga...

CM said...

salam

pepatah melayu kata "lain padang lain belalang"..cm nk tahu belalang kt mekah sama tak dengan belalang yg ada kt estet kak ngah..

abangsulung said...

Salam,

Rasa Di Malaysia, bila cengkerik berbunyi..

CM said...

salam..

alahai mamaju,cm tngah jogging tadi tetiba nmpk ada n3 baru,cm pecut arrr...tu dpt no 1 tu..kalau tak pecut tadi mungkin rezeki mamaju..

CASA QASEH said...

salam dah lama qaseh x singgah kat sini. wah banyak nya cengkerik kalau kat malaysia boleh buat bagi arowana makan.

CM said...

salam..

walaupun sekecil belalang dan cengkerik kita tak boleh gatal tangan tenyehhh @ bunuh binatang tu kan...haram perbuatan cam tu di tanah haram..

safiudin said...

salam sdr,

tahniah CM dan mama ju...
laju nya CM... pecut..hihihih


cengkerik dan belalang pun suka ke Makkah...

kalau kita (manusia) tak nak ke sana teruk lah kita dari cengkerik dan belalang..hhihihi.. gurau ya.

Alhamdulillah.

Panduan & Cara Bina Perniagaan Internet

Ayah Zain said...

Salam CL,

cengkerik? Belalang?

Semalam baru tengok nujum pak belalang kat astro primae. heheh (masih boleh ketawa lagi dah entah berapa kali menontonnya)

Azima said...

Salam

Kalau citer P.Ramlee..Nujum Pak Belalang..

Kalau cengkerik..apa dia yer..?? any idea??

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, sekurang2nya suasana di M'sia ada jua disana - itu belalang dan cengkrik Mekah.

Amin.

tq.

Ma Yusof said...

Salam all,

CL, ni mmg acara diorang setiap tahun ke atau ini tahun saje acara cengkerik dan belalang datang ke Masjidil Haram?

Kak Sidah said...

Salam CL,

Cm lagi....tahniah mamaju jugak. Cl bila akak nak dapat ni bagilah formula.,

Ni dah ceritabelalang dan cenkerek pulak.

Tak habis2 dgn cerita P ramlee, kat umah akak ada sorang kalau ceta P Ramlee tahan tak makan seharian......

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan semua warga PDKM.

Belalang dan cenkerik tu Allah hantar untuk ujian kepada orang yang sedang melaksanakan umrah dan juga kepada penduduk kota Makkah. Sbb kalau terpijak dan mati binantang tersebut kenan bayar DAM.

Serupa jugak dgn burung merpati liar. Jika kita sergah dia sampai tercabut bulu-bulunya kerana terperanjat maka kenalah bayar DAM.

NGINAP SRENGENGE said...

Salam anaknda,

Benda2 ni semua nak menguji manusia.

Jaga2 jangan mencederanya,dam seekor kambing.

salam semua rakan PDKM.

Wassalam.

abh said...

Salam CL,

Semasa di sana dulu, di Masjid Nabawi belalang begitu banyak sekali dibanding dgn Masjid Haram, tetapi cengkerik tak ada pulak....

Makhluk Allah yg turut sama mengimarahkan rumah Allah....

Noor said...

Salam CL..

belalang & cengkerik Mekah.. kak ngah belum berkesempatan melihat nyer disana.. banyak ka cl?? jemaah yang sedang berihram nak kena jaga tu..

haticantik said...

salam..baru 1st time dengar ada belalang dan cengkerik kat mekah..cl memang tiap tahun ada ker?

Noor said...

salam

tahniah cm.. tengahari pun sempat jogging arr.. he he

Noor said...

Salam tn hj saad..

ustaz kak ngah pun ada pesan.. jangan dok p segah2 burung merpati.. tapi, tak dan sergah pun.. lalu kat tepi depa pun depa dah terbang..

Azima said...

Salam,

Tahniah Kak Mas n mamaju..

Nyanyian cengkerik tu mengingatkan daku akan kenangan tinggal bersama nenekku di kampung..bunyinya yang mengasyikkan..Kalau kat Mekah,sure nyanyiannya lagi merdu dr yg kat mesia.

tapi kat sini sekarang..nyanyian cengkerik tu dah tukar jadi bunyi deruan motor mat rempit..aduh membingitkan telingaku..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam,

tahniah cm & mama ju...

umiazuddin said...

Salaam CL,

Mesti merdu bunyi cengkerik Mekah bertasbih memuji2 sang Pencipta.
Amalan 'menghormati' makhluk2 Allah yang lain patut diamalkan di mana2 saja...bukan setakat di Tanah Haram aje untuk mengelakkan daripada kena bayar dam... dak gitu? :)
Wallahu'alam.

VpeaceV

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan puan umiazuddin.

Itulah cantiknya Islam. Sedangkan makhluq lain pun perlu dijaga hak mereka untuk terus hidup, inikan manusia, lebih lagi nak kena jaga. Tapi berita baru-baru ni sangat menyentak perasaan -- anak kecil dipijak perut dsb. Sedeeyy lar. Sop sop sop.

Wasalam.

qaseh masyitah said...

Salam CL
subhanallah...belalang dan cengkerik pun nak tinggal kat sana..

rosli said...

Salam CL,

Mgkn perubahan musim tu, so belalang dan cengkerik berarak cari tmpt baru....agaknyalah.....
Tahniah CM dan mama ju...laju kedua2 wanita ni...

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

tadi nyaris2 duk tempat mama ju..tu tah apahal lah pulak..lembab jer tenet..nih.hehehhe

Musim belalang ngan cengkerik...bertandang ker MH kut ...atau ader sesaper bole tafsirkan...serangga2 ni serta kebaikannya...jom share..maklumat...

manzlie said...

salam cikgu mas..

taniah...Pingat emas...Ratu trekkk PDKm..

waslam

manzlie said...

salam mamaju..

alhamdulila...Perakkk...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

belalang ni skg dah macam musim...semua mai..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

cl tengok cam sama jer...tapi cengkerik dia lain..besar sikit dan kuat bunyi nyer..

waslam

manzlie said...

slam ayah zain..

tengok gak dng pak itam yer..heheheh

waslam

manzlie said...

salam saffiudin

betul jugak kan...heheheh


wslam

manzlie said...

salam qaseh..

alhamdulilah qaseh dah menjelma..heheh


waslam

manzlie said...

salam ma yusuf..

setiap musim kot..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

waktu malam kot..heheheh

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

benar walaupuan ada belalang dan cengkerik taida rasa ganguan pun..

waslam

manzlie said...

salam ayahanda...

benar tuh..allah swt menguji kiat sbenernyer

waslam

manzlie said...

salam tn haji saad..


alahmdulilah...senantiasa dalan ingatan..

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

tu lah skg dah banayak cengkerik dan belalang ni..alhmdulila



waslam

manzlie said...

salam qaseh masyitah..

alahmdulilah..kuasa allah swt..

waslam

manzlie said...

salam hati cantik..


itulah kebesaran allah swt...tapi yang herannyer belalang dan vcengkerik tak masuk dalam Mh kacau jemaah tau...subhanaallah

waslam

manzlie said...

salam abh..

ye lah..lagi pun binatang2 tuh tak kacau pun jemaah..depa duk di laur haram sahaja..herankan


waslam

manzlie said...

salam ummi azduddin

alhamdulilah..kebesaran allah jua..

waslam

manzlie said...

salam rosli..

mungkin kot..musim belalang dan cengkerik mai MH..

waslam

manzlie said...

salam shami


tu lah...kebesaran allahs wt kan..menunjukkan binatang pun kasih pada MH...


waslam

manzlie said...

salam hati cantik..


musim kot..

waslam

silversarina said...

Salam,

Lama tak masuk sini, busy bukan main buat masa ni.

musim cengkerik dan belalang tu biasanya berapa lama kat sana ??

Noor said...

Salam CL..

baguih sungguh belalang ngan cengkerik tu.. tau adab.. tak kacau jemaah nak buat amal ibadat.. depa pakat2 dok kat luaq je.. kuasa Allah..

manzlie said...

slam kak shami..

ye lah..cuma bermusim agaknyer

wasalam

manzlie said...

salam kak noor...

ituhlah kebesaran allah swt kan..walaupun mereka binatang mereka tak menggangu semua jemaah yang masuk beribadah di dalam Mh..allahuakabar

waslam

manzlie said...

salam kak sarina..

mungkin sebluan dua kot..cl rasa..

waslam

YB said...

Salam CL

org berihram jaga jaga jgn dibunuh binatang tu....dam !!

Atikah said...

Salam Cl..

banyak ker belalang ngan cengkerik kat sana la nie?

Ayah Zain said...

Salam Smua,

CL tengah sakit kepala. Mungkin sebab kerja atau sebab lain tak tahulah. Mari kita doakan agar CL lega daripada sakit kepalanya itu

haticantik said...

subhanallah...dia tak masuk mh..ingatkan masuk. Tak dapat nak bayangkan..kuasa Allah yer..

manzlie said...

salam yb..

benar tuh..semua kean berjga jaga..


waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

ye lah..dari jam 3 pagi tadi sampai la nih tak baik baik jugak..highblood naik kot...

waslam

manzlie said...

salam atikah..

memag banyak sekarang nih kat luar MH jer..

waslam

manzlie said...

salam hati cantik..

alhamdulilah...kuasa allah swt...

waslam

mohdandmeriam said...

salam cl. first time dengar ada cengkerik n belalang diMH.Itulah kebesaran Allah bukan saja manusia yg rindu untuk keMH tetapi makhlukNya yg lain juga beramai kesana.Syukurnya tak ganggu jemaah sedang solat..

shami2 said...

Salam CL...

Ada makan ubat ker tidak tuh....bawa berehat yer jgan fikir pekara2 sedey...aarr..kami smua doakan CL..baik2 disana...heheh

Psssst abang samad tak nampak pun kat dalam gamabar masa traning tu..hehheheh maner dia aar

manzlie said...

salam mohdandmeriam


alhamdulilah..syukur


waslam

rezeki said...

salam cl

belalang oh belalang matilah kita kali ni hehehe

Tukang Soal"Ada sebuah masealah,

Satu… baaaanyak-banyak! !… Dua… sedikit-sediiiiikit ….!!! Tiga… jarang-jarang! !!… Empat… kad-dang, kad-dang,

Apa itu..???’

he he he

apa2 kena berhati2 dgn belalang kunyit yg terdapat di tingkat atas MH, takut terbunuh tanpa sengaja.

Ayah Zain said...

Salam CR,

jawapannya ialah
kaf alif wau yaa nuuunnnnnnnnn

manzlie said...

salam ayah zain...

pandai.....wah az bab kawin cepat nohhh..hehheeh

wasalam

manzlie said...

salam rezeki..

ituh cerita Nujum pak belalang..heheheheh


waslam

manzlie said...

salam shami..


dah makan ubat dah...heheh

waslam

CM said...

salam

psssst CL awat tu pak rezeki@pak itam dr semalam,asyik sebut soal kaf alif wau nun...`kahwin jer and madu2,,ni,,tipah tetiba rasa tak sedap hati arr abg jamil..

"jangan-jangan......nk kawin tak?

CM said...

salam

alamakk tertinggal ya...kaf alif wau ya nun...


dalam sejarah cikgu shaari tak kawin byk..yg kawin banyak abg jamil tu..sian cikgu norkiah

Kak Sidah said...

Salam, cl,

Sebelum ni ada tak belalang dan cengkerek tu datang kat MH, ada tanda apa2 ke agaknya cl.

Ayah Zain said...

Salam CM,

agaknya doa ayahanda dah nak diperkenankan agaknya. AMin

manzlie said...

salam cikgu mass...

alahai..biarlah kalau pak rezeki nak kawin...kan ayah zain dah cakap..ADA AKU KESAH.....


waslam

manzlie said...

salam kak shidah...

entah lah..nanti cl check degan penduduk di sini yah....

waslam

sonata anak kancil said...

Salam CL ; ade lah rahsia yang Allah swt turunkan cengkerik & belalang...cuba tanya dengan mereka yang arif mengenai kehadiran serangga tu...

manzlie said...

salam cikgu sonata...

insyaalah nanti saya cuba tanya yer..


waslam

Azima said...

Salam Cl..

Cl dah sihat dah..???Syukur Alhamdulillah.

Kalau tak sunyi ruman Cl ni :-)

Aki44 said...

Salam CL...
MasyaAllah, Maha Besar Allah, cengkerik dan belalang pun mendapat perlindungan Allah.