MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 6 March 2010

" Solat Jumaat tadi..."

Keadaan kat dataran Kaabah agak ramai dng Jemaah...
sungguh meriah suasana di situ...Imam Masjid ada di 'mimbar' tuh..
Walaupun dalam keadaan panas, 37c, mereka tetap duduk di situ tanpa perlindungan..allahuakbar..
Suasana ketika Imam membacakan khutbah Jumaat.. tajuk hari ni mengenai.." Tabiat Manusia.."alhamdulilah
Posted by Picasa

43 comments:

Zie said...

Salam CL dan semua

Che' Pit said...

salam che lie..

ramai gak org yer..
dlm panas2 tu depa bertahan..

Zie said...

Salam CL
Alhamdulillah

Azima said...

Salam Cl,

Panas2pun semua jemaah tetap ramai..
Alhamdulillah..

Wassalam

Ayah Zain said...

Salam,

alhamdulillah, tetamu Allah menjalankan tanggungjawabnya kepada penciptanya

manzlie said...

salam zie...


Ratu trekk...kembali semula

waslam

Zie said...

Salam CL,
citerlah khutbah jumaat... tabiat manusia.

manzlie said...

salam afis..

wahh taniah..no 2 yahh..cuba lagi noohhh

waslam

manzlie said...

salam azima..

alahmdulilah..tidak menghiraukan kepanansan dunia nih..

waslam

mama ju, said...

Salam CL

Panas pun jemaah tetap bertahan.

manzlie said...

salam ayah zain...

benar tuh...menghambakan diri pada sang penciptanyer...syukur alahmdulilah..


psssst.. ada jemputan makan ker esok..?hehheheh


waslam

manzlie said...

salam mamaju.


.alahmdulilah..meliaht mereak semua hati bertambah bersemangat...

waslam

Azima said...

Salam..

Zie,tahniah dpt emas n gangsa..kongsi ngan Cp...

Tahniah gak Cp..dpt perak..kalau cepat sikit sure dpt kejar zie tu..

manzlie said...

salam zie...


yup ..tentang tabiat manusia...yang lalai dan leka pada allah swt...pada sesama islam...dan pada diri sendiri..

waslam

Rozali said...

Assalamualaikum CL

Cuaca macam ni selalunya orang asia duk dlm masjid

tak tahan panas, takut demam

Wassalam

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...no 8 dah ker...

Menarik tajuk khutbah..tu
Tabiat manusia ada
Ada yang baik ada yang buruk
Bertuahlah pada jiwa yang memilih pada jalan kebaikan begitulah sebaliknya...
Semuanya akan dihisab pada hari pembalasan kelak...
Sesungguhnya kita sekarang berada di akhir zaman...sungguh besar dugaan yang Allah beri...marilah kita kukuhkan iman dan takwa..moga kita tergolong dikalangan umat Muhammad S.A.W yang sentiasa kuat berpegang kepada sunnahnya..insyallah....

Ader ke bunyi khutbahnya macam tu CL...meneka dalam kesamaran pulak...nih...heheh

Rozali said...

Salam CL

Salam Zie, taniah

Salam CP, dah mula nak pecut tu

Wassalam

Rozali said...

Salam CL

minta laluan
Salam Kak Ngah
tadi ziarah adik ipar kat Banggi
lama tak jumpa dia

belum packing barang lagi
tengah duk kira juta2 ni
he he he

Wassalam

manzlie said...

salam shami...

alahmdulilah....
adalah sikit sikit tuhh..

waslam

manzlie said...

salam rozali..


alahmdulilah..sudah kemabli mengegar trekk..

waslam

Atikah said...

Salam Cl..

Alhamdulillah... ramai jemaah...
Kepanasan tidak menghalang mengabdikan diri pada pencipta...

shami2 said...

Salam ...CL

Cantik gambar MH..ni.hari jumaat ceria ja, penghulu segala hari..seronok tgok..rasa aman damai..mesti insan2 disana tu pun beroleh ketenangan jugakan berada dalam kota yang menjadi impian semua umat islam..yg beriman..

tumpang lalu..

Aikkk tikah blum tidur lagi ker atau baru bangun tidur..hehehhe

qaseh um masyitah said...

Salam CL dan semua...
Ya Allah sabarnya mereka
walaupun panas,duduk juga di situ

qaseh um masyitah said...

Tahniah kak Zie; no 1
tahniah juga untuk Che' Pit

manzlie said...

salam shami...

alahmdulilah...amin...

waslam

manzlie said...

salam qaseh

alhamdulilah..teguh iman mereka..


waslam

rezeki said...

salam cl

cl tak terserempak ke dgn pak itam

tapi semangat je di sana, jasad masih di malaysia

tadi khutbah kat sini tentang "hati"

Noor said...

Salam CL..

walaupun hangat.. namun dengan keimanan yang kuat dan tnggungjawap pada Yang Esa.. semua nyer menjadi senang dan selesa..

psstt.. kalu kat estet kak ngah.. setiap jemaat kat luaq masjid banyak gerai2 makanan.. dah macam pesta makan2 lak.. he he.. opsss! kak ngah pun join p beli gak.. ahikss

Kak Sidah said...

Salam CL,

Cerita2 lah sikit tentang khutbah tu, Cr pun, untuk akak yang tak g masjid ni,walaupun panas mereka tetap berdiri tegak kan cl, tumpuan hanya pada yang satu.

Wah zie kalau dah kembali , tak tahan la...asyik pecut je, anyway tahniah zie, akak yg lama2 ni kena tido secukupnya mcm baby plak kan, kalau lambat poning ..

Noor said...

Salam..

mintak laluan cl..

tn hj rozali.. misti tak lena tido malam tadi.. al maklumlah dok kira juta2.. sempat habis kira tak semalam?? ke ada sambungan pagi nie.. heh heh.. nanti kak ngah bagi pinjam 'kalkulator' arrr..

Kak Sidah said...

Salam,

Noor ada jugak pagi ni, Lama tak jumpa kan.

Best la kalau kat estet noor mcm tu, sonang soping, org lelaki solat, pompuan soping, hehehe...

Noor said...

Salam

tahniah zie & che pit.. lambat tido nooo.. kak ngah dah lena sampai india.. heh heh

Noor said...

Salam kak sidah..

sekejap je pagi nie kak sidah.. sat lagi nak p meeting PIBG.. nak jumpa cikgu shaari.. heh heh..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam cl,

ramai jemaah meskipun panas. mereka tetap utuh berdiri menanti waktu untuk mendirikan solat jumaat.

Rozali said...

Assalamualaikum CL

minta laluan
Salam Kak Ngah

Dari semalam tak abih kira ni
mai blog saya, tolong kira
bawa kalkulator sekali
he he he

Wassalam

Ummi Humaira said...

salam CL...

mudah2an semua warga PDKM di sini dpt mersai suasana di sana suatu masa akan dtg . InsyaAllah

Ayah Zain said...

Salam CL,

AZ dapat jemputan kat Shah Alam. Sayangnya AZ tak balik KL minggu ini kerana mrszain ada sekolah ganti.

Ayah Zain said...

salam Rozali.

jauhnya Rozali pergi tengok saudara kat Banggi. Banggi tu kat Sabah kan? sebab dia ada dua g. Kalu satu g dekat jer iaitu Bangi, Selangor. hehehh

rezeki said...

salam

kak sidah, semalam khutbahnya isinya berkaitan hati.

dalam tubuh badan kita ni terdapat segumpal daging, kalau baik, suci dan bersih daging tu, insyallah baiklah segala luarannya dan fizikal (sifat2)

kalau kotor, busuk dan sewaktu dgnnya, maka buruklah luarannya (sifat2)

daging yang dimaksudkan ialah hati

hati hendaklah sentiasa baik, bersih, ikhlas,jujur dll
selamat kehidupan kita di dunia dan akhirat

insyallah

Rozali said...

Salam CL

Salam AZ

silap taip
sebenarnya Bangi, Selangor

AZ misti cekgu yang berpengalaman dan bertanggungjawab
satu hurup boleh nampak
chayaaa laaa

Wassalam

safiudin said...

salam sdr,

tahniah zie, no 1 dan 3

tahniah che'pit, no 2.


ramainya jemaah.... sanggup berpanas mencari keredaan Allah.

syukur, alhamdulillah..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, walaupun cuaca sedenikian namun tumpuan + himpunan diutamakan.

Amin.

tq.

rosli said...

Salam CL

Tahniah Zie dan CP.

CL agaknya ketahanan yang camana boleh tahan suhu panas ni, jika ada rezki gi Makkah lagi saya nak cuba pulak, nak mintak tips CL dan doa yang boleh buat kita tahan rasa panas tersebut.