MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 11 June 2009

" Sungguh Syahduu....."

Jemaah penuh sesak di Dataran Kaabah petang semalam Peluang yang selalu takmau lepaskan ialah bergambar bersama Kaabah
Dah nak masuk waktu solat mahgrib nihhh
Innialilah...5 jenazah telah di sembahyangkan semalam pada waktu solat mahgriB Lepak ni atas Bumbung Masjidil Haram sementara menunggu masuk waktu...


Asalamualaikum...."setiap petang di dalam Masjidil Haram sudah pasti kita akan terasa keheningan yang paling syahdu sekali terutamanyer jika berada di atas Bumbung menatapi Kaabah dengan penuh jitu dah keikhlasan....kekadang terasa airmata jatuh membasahi pipi tanpa di sedari hanya kerana timbul rasa keinsafan dan kesedaran pada diri ketika itu...memang situasi tersebut tidak boleh di gambar kan hanya dengan kata kata tetapi melalui pengalaman...alhamdulilah pengalaman di Kota Mekah ini mengajar aku erti siapa lah diri ini? , hebatkan aku di dunia ini? Allahamdulilah baru ku sedar, hidup ini hanya sementara sahaja dan yang kekal hanya lah di sana" lalu ku tahu yakni aku merasa terlalu kerdil disisi mu ya Allah....Syukran...wasalam"

18 comments:

cikgu mas said...

Salam fren..sungguh indah monolog hatimu,...

dengarkan monolog hatiku yang sungguh syahdu..

Dalam keheningan petang
menyusur seorang aku dilebuhraya karak....
Aku terasa kesyahduan maha dalam
menyelinap kesegenap saraf rasa.
Tanpa ku sedari airmata membasahi pipi..
timbul keinsafan dan kesedaran pada diri...
Sungguh kerdil diri ini ,Ya Rabbi
Siapa lah aku,tiada hebatnya aku,tiada mampunya aku,tiada upaya aku,semuanya dalam rencanaMu...
Aku tak mampu tanpa redha dan restumu..
Meskipun yang aku ingini..
hanya semangkuk kari unta yang sudah ku damba,hampir 3 purnama...aku hanyut dalam tangis menggila...

aiik "hidup ini hanya sementara..cam kenal jer..

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Cerita bergambar memang berkesan, kelihatan seperti seekor burung. terbangnya tinggi,
singgah di pokok yang tinggi,
pokok tualang bermadu lagi. Rupanya di atas bumbung masjid yang suci.
Fahamlah aku rupanya dia masih seorang diri.
berada di atas bumbung yang tinggi.
turunlah ke bawah ramai yang menanti.
Sama-sama ke syurga nanti.
Di sanalah tempat kita berhenti.

Bergurau ya.

cikgu zainab said...

Salam Azli,
Teramatlah beruntung kerana sentiasa dapat solat di Masjidil Haram. Tolong doakan agar KN akan ke sana lagi satu hari nanti.

manzlie said...

salam cikgu...

hampir 3 purnama cikgu mengilai daging unta...tapi apa kan daya ...kita berjauhan sma sekali...takdaya ku sampaikan hajat hati mu...namum ku punya hati juak..apa kata cikgu pergi beli shaja di pasar Borong pasti ada...untuk mengubat rindu di hati mu....

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Leenoh...

alhamdulilah...ucapan terima kasih pada mu...memecah kesunyian diri ni..bersamasama teman ku turun kebawah lagi...kerana ku sudah tahu ramai yang menanti , menati kita semua untuk ke syurga nanti..insyaalah

sukran

wasalam

manzlie said...

salam Kak Nab...

Insyaalah satu nanti pasti kak Nab akan ke sini...

sukran

wasalam

cikgu mas said...

Salam cik lie

saya tak tahu,saya betul atau tidak???,tapi sekian lama di blog ni,berinteraksi dialam maya..saya berasa saya dah jadi guru yang baik..kenapa??kekadang saya berjaya fishing cik lie berpantun,kekadang cik lie yang skema ku fishing jadi merapu,cik lie yang realistik ku pancing berfantasi,hasilnya semakin lama cik lie makin indah dalam bermain kata,berpuisi dan dan sungguh bijak menafsir rasa,kalau tak entry sebelum2 ni sungguh kurang unsur,hhumor,bahasa yang sgt ringkas,cam.so and,so,then dll..paling tak lupa sukran n wassalam yer..maka saya rasa objektif pengajaran saya telah tercapai....refleksi pengajaran sangat berjaya(tu bahasa cikgu2)

"adakah saya cikgu yang baik??he.he

satu lagi..bila nk pi Madinah..hari ni ker???tolong tinjau kalau ada unta tak bertuan tu,sembelih bawak mai sini...sejuk bekukan dec,bwak gi umah saya!!!

cikgu mas said...

Salam

Brother Leenoh,

sungguh puitis bahasamu tuan,tak terjangkau minda hamba yang mentah muda,simbolik penuh sindiran mesra bagai pujangga bermain kata..izinkan hamba berguru ..wahai tuan hamba agar hamba mampu berbicara n memahami bahasa burung yang terbang tinggi..

Cik lie,jawapanmu pada sindiran mesra saudara leenoh,sungguh tepat,berhemah dan berbudi bahasa..cikgu berasa sungguh bangga..anak didikku berjaya jua akhirnya..

manzlie said...

SALAM CIKGU...


Ye ker tuh..atau saya ni hanya murid yang mahu belajar...heheheheh
cikgu nak unta yer...
ok nanti saya carikan..

sukran

wasalam

Atikah said...

Salam en lie,

Lama tak masuk n jegok2 blog en lie n kengkawan.... kak mas, sokong ngan kak mas, en lie dah tak skema... hasil tunjuk ajar sifu mas... he.. he..

En lie, sayu rasa di hati membaca monolog hati en lie... en lie bertuah, di pilih ke sana... hari2 memandang kaabah... tentu indah bukan... pastinya damai rasa hati...

ummu sumayyah said...

Salam Manzlie,
Alhamdulillah,dapat bertemu blog ini dari blog Prof Kamil,lepas ni tentu akak akan jadi pengunjung setia untuk lepaskan rindu pada kedua Tanah Haram...selamat beribadah, sampaikan salam kepada Rasulullah ' Assalamualaika Ya Rasulullah'...

Ummu Sumayyah

taj said...

salam,

cikgumas, bukan hang je yg dok terlioq daging unta, akakkk pun dah nak meleleh ayaq lioq ni...

sluuurppp....

tapi baca coretan hati cik lie, terkesan juga dijiwa ini... ya, kita hamba yg amat kerdil

ya Allah kau rahmati dan redhoilah kami semua ini...

Abib said...

Salam Manzlie... Seronok melihat gmbr2 Manzlie di Kota Makkah... Bertuah Manzlie dpt selalu melihat Kaabah ye... Doakan akak juga diberi peluang menjadi tetamu Allah satu hari nanti...insyaAllah...

manzlie said...

salam atikah...

biasa jer tuh... tusal malas nak bermadah but cikgu tuh suka fishing2 sya gak..

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Ummu summayah..

alhamdulilah...terima ksih kerana sudi membaca blog sya..inysalah akan saya sampaikan

sukran

wasalam

manzlie said...

salam taj..
ye ker terliurq...
ok lah nanti balik sya masak kari unta untuk hampaa berdua yah..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam akak abib..

terma kasih kerana sudi baca blog syan..inysalah akan sya doakan untuk akaka yah..

sukran

waslama

cik kam said...

Salam saudara manzlie..
Sy trjumpa link blog saudara dlm satu blog yg sy lawati..bila tengok gmbr2 yg saudara letak di blog ni terubat rindu sy pd Haramain, Tanah Suci Makkah dan Madinah. Sebenarnya sy br shj pulang dr menunaikan umrah pd 14jun br2 ini. Insya-Allah jika dimurahkan rezeki sy akan kembali lg ke Tanah Suci.. :)