MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 19 June 2009

" Cerita Madinah - Kubah Bergerak..."


Kubah kubah nih yang boleh di gerak kan dan terbuka dari bumbung masjid Nabawi...
Sudah di buka dan digerakkan Kubah tadi...
Bergambar di bawah Kubah yang sudah di buka
Permandangan dari lantai masjid Nabawi ke atas..



Assalamualaikum.....masih lagi aku bercerita tentang Masjid Nabawi di Madinah..hari ni saya ingin menceritakan tentang terdapat beberapa kubah kubah di Masjid Nabawi nih yang boleh di gerakan serta di buka untuk para Jemaah didalamnyer melihat permandangan di atas langit ...terlalu cantik seni ukiran kubah tu seperti terdapat di gambar no 2 tuh..cuba anda perhatikan seni bina ukiran tersebut...indah dan cantikkan...alhamdulilah.. kekadang terasa bangga dan gembira jugak bila mana melihat masjid Nabawi nih penuh dengan senibina ukiran, warna, serta keindahan yang tersergam , mengamit para pengunjung untuk ke sini lagi...syukran..wasalam

22 comments:

cikgu mas said...

salam cik lie

disebab cikgu,cikgu yg sangat rajin,masih lagi dok kt sekolah buat kerja cikgu dapat no 1 kali ke 7..tapi nk send dulu ni,nanti malu sendiri..

cikgu mas said...

salam..

yes,cikgu no 1..so ape makner yer ni???tak per,tak per lupakan!!

Ni lah cikgu tunggu,cikgu tak jumpa langsung bumbung bukak katup ni..puas dok melanggut,rasanya semua waktu cikgu pi solat..mcm tu lah apa kita nak kdg2 kita tak dapat...

kalau ada rezeki cikgu pi lagi..cikgu cari tempat ni..sampai jumpa..doakan cikgu yer...

dah pi solat jumaat dah ker ni??cikgu malas yer nk drive balik rumah..tapi kena balik jugak,takkan nk tido kt sekolah..kalau betul2 jadi pompuan kaya ada driver kan bahagia..kan??

manzlie said...

salam cikgu...

hmm cikgu nih..rajin sungguh dia ...timakasih jer lah tetapi nak ucapka Taniah jugak sebb no 1 kali ke tujuh(7) woww caya lah...


lum lagi..baru jam 11.50pagi..sat ni cheq kuar lah p masuk Haram..hari ni saya nak solat kat atas bumbung..nak shooting kat dari atas amik picture buh karang...panas pun panas lah..takpa..kan profesor dah habaq " anggaplah panas tuh sebagai pelindung dari Allah untuk kita"..

sukran
wasalm

cikgu mas said...

salam

dah cukup 7 kali ini..pas ni tak payah berkejar lagi yer..o.k tq sudi jugak ucap tahniah..kt kite ni..

ok take care masa solat kt bumbung,moga dpt pict cantik2,,tapi jgn solat kt bumbung yang boleh bukak katup,nanti kejap panjat,pas tu.jatuh balik,panjat lagi pas tu jatuh balik wow seronok yer mcm Mr Bean..dah,dah mula dah aku berfantasi,,he,he,he..ni sebab yer otakku sgt penat buat keja ni,mari lah tolong..

MrsNor said...

Salam
Ingat dulu, masa solat sengaja subuh dan marghrib sengaja cari kat tempat kubuh bergerak nak duduk... seronok tengok kubah terbuka dan dpt lihat terus langit. Lepas berkhayallah mat jenin, kalaulah aku kaya raya nak buat rumah kubahnay bergerak cam gitu juga hahahha

UmmuAdam said...

Salam,

Tengok gambar kubah yang boleh bukak nie teringat masa pergi haji dan umrah beberapa tahun yang lalu. Biasanya ia akan dibuka masa lepas asar nak masuk maghrib, nampak terus ke langit...cantik, sejuk dan berangin...Seronok tengok kubah tu bergerak. Tulah kat Madinah dan Mekah tu semuanya cantik dan meninggalkan kenangan...kalau syurga, subhanallah tak taulah macamana. Cita-cita nak kesyurga tapi amalan tak seberapa...semuga kita semua sentiasa mendapat rahmatNya.

PINATBATE said...

kali pertama masa nampak kubah tu digerakkan rasa berdebar-debar jantung..yer lah tetiba nampak langit terbuka sedikit demi sedikit..melopong mulut akak dibuatnya..

manzlie said...

salam cikgu mas..

alaa hari ni cheq sedih lah...sebab depa duk tutup jalanp bumbung atas..cuma dapat solat kat sa'i area jer..but is ok...dapt gak snap few pic tadi...heheheh

sukran

wasalam

manzlie said...

salam Mrs Noor..

ye ker...pandai gak tuh

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Ummu Adam..

insyaalah semoga allah perkenan kan permintaaan kita semua tuh..inysalah

sukran
wasalam

manzlie said...

salam kak Pinat..

oh ye ker..takpa kan tuh satu pengalaman yang paling berharga kan..cuma leh dapat kat sini jer tempat lain takda...tul tak?

sukran

waslam

kak jose said...

salam cik lie.

kakak ade satu berite gembire yang teramat sangat!berkat doa kami serta cik lie juga akhirnye kami menerime jemputan untuk kesana musim hj ini. syukur banyak2 cik le akhirnye kami berpeluang untuk kesana sekali lagi.!

doakan semoga kami di permudahkan segala urusan serta diberi kesihatan yang baik.amin.

manzlie said...

salam kak Jose...

alhamdulilahhhhhhhhhhhhhhhhhh


leh jumpa kak jose nanti...ok...
syukur pada Allah swt.....saya berharap akan dapat lagi berita gembira yang serupa ni dari merke yang ingn dtang menunaikan haji tahun ni...allah huakbar..allah maha besar...

hepi saya kak..

syukran
wasalam

cikgu mas said...

Salam ciklie n kak jose

ciklie tunggu cikgu!!!!..cikgu nk menyelit jugak tumpang hepi dan syukur atas berita gembira dr kak jose tadi..Alhamdulillah kak,kerana bakal jadi tetamu Allah..seronok saya dengar,bila agaknya giliran saya??? mahram belum cukup umur lah kak..

hallum said...

salam en azli..
keluar sudaa gamba kubah bergerak ye..hee
rasanya x sampai brape jam x bukak blog en azli ni, dh byk mende yg tertinggal..
so kenalaa jd mcm cikgu mas ye..sentiasa cop numbe satu.hehe
selamat berkenalan kat sume follower blog en azli ni..
seronok tgk sumenye rapat mcm dh lama kenal ('',)
ukhwah fillah..

kak jose said...

salam cik lie.

Insya Allah jika di panjangkan umur dan diizinkan Allah kite boleh jumpe di bumi mekah yang penuh berkat itu dan untuk cikgu mas,jangan la dok sedih pulak.

Insya Allah cikgu akan sampai jugak nanti.

cikgu zainab said...

Salam Azli,
KN berpeluang tengok kubah tu bergerak tahun lepas..menakjubkan!

cikgu mas said...

Salam cik lie n fren

Dear hallum.nk jadi no 1 ada rahsia yer..pi sekolah cikgu cikgu..ajar hallum yek!!!pas tu pi kantin kita makan nasi lomak sama2..aah kita semua rapat cam adik beradik..entahlah nape?? may be aura ciklie kot....cam mawi tu,ingat mawi sorang ada aura he,he.

MrsNoor,eeh macam kakakku Noor plak,,malam dia jarang ada,,panda tak suka merayap malam...pagi esok dia cari makan..kan cik lie??..sambung balik..Mrs Noor cikgu lak kalau kaya nk beli kereta Mercd CLK yang bumbung dia boleh bukak katup gak..cantikkan??
Ciklie kalau cikgu ada kereta cam tu nk ikut cikgu jalan2 tak??pas tu kitatengok transformers..cikgu belanja..ciklie beli pop corn jer..boleh kan??

tq kak jose atas doa..syahdu dengan kegembiraan kak..

manzlie said...

salam Hallum..

kami yang semua disni dah amcam adik beradikk la..jgn lupa join GPK kalau mau..jumpa cikgu mas tuh...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Kak Nab..

memamg menakjub kan...best kan...

sukrna
wasalm

manzlie said...

salam cikgu mas...
takpa lah saya asal any kereta jer ok..tak kira besaq atau mewah atau kecil..kancil pun takpa..bukan kan hidup in hanya smentara , hanya kekal di sana..


sukran
wasalam

cikgu mas said...

Salam cik lie

Cik lie ni kan bila cheq mula berangan jer,mula lah dia cantas dengan taq "hidup ini sementara"..terinsaflah makcik sekejap!!!!he,he...apa salah yer sesekali bersama saya melayari alam fantasi..hu,hu,hu..bab fantasi selalu tak layaan...ye lah dia orang yang realistik!!!