MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 24 June 2009

" Berita sensasi - Informasi Tekini ...."

Keadaaan Depan Pintu Gate King Abdul Aziz 1....
Agak terik ketika ini yakni cuaca sekitar 47c ke 49c
Jam 1.45 tengahari ni..ramai skg Jemaah duk lepak dalam Hotel penginapan masing masing akibat cuaca terik ketika ini...
Berhadapan dengan jalan kat Misfalah....
Pandangan dari Depan Pintu gate Utama Masjdil Haram..




P/s: Teringat masa pertama kali nak masuk ke Dalam Masjidil Haram...Pintu King Abdul Aziz 1 tuh lah yang menerima kemasukan saya ke dalam Haram...Alhamdulilah...

29 comments:

Salam sejahtera....... said...

salam,
cantik...

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

wah ! cukup panas .
ayahanda pernah merasai 47C.
Kalau ada ABC (ais batu campur) kat sini gimana yer azlie ?

Dulu kawasan depan Haram ni ialah stesyen bas untuk jemaah nak pi ke miqat di Jakranah ataupun Tanaim.Sehala ke Tanaim kosnya 2 riyal.Ke Jakranah dah lupa ,sebab tak pernah naik bas ke sana.Ayahanda kongsi naik GMC.Dan jaraknya jauh sikit.

Kalau ayah dipilih utk kesana ,dah tentu ayah terpinga2 , kerana mercu tanda lama dah hilang segala2nya.Cuma yang ada Haram saja.

wassalam.

manzlie said...

slam sejahtera.

ye ker...alhamdulilah...


wasalm

ibu,mommy,mom... said...

Ya Allah panasnya.tapi semua itu dugaan..Seronok sangat rasanya tengok gambar gambar terkini.

manzlie said...

slam ayahanda..

tadi masa anakanda jalan ter fikir gak dlam hati ..ishh kalau aku jemur kain skg nih mesti 10 min dah kering...heheheh

yup skg dah banyak berubah..pasti ayahanda akan terpinga pinga..tai jgn risau kalau ayahanda dtg cal jee anakanda akan menemani ayahandan ke mikat..kita tunaikan umrah sma sama yer..insyaalah...


sukran for the info

wasalam

manzlie said...

salam ibu..

ye ker..alhamdulilah..semoga mengubat kerinduan ibu pada Haram nih..

sukran

wasalm

G said...

Salam.. saya baru lg kat sini ni. Tengah berjalan². Tak khatam lg. Gambar² yg dimasukkan membuatkan sy rase tak sabar nak jejakkan kaki kat sane. Teringin nak jadi salah sorang tetamuNya.. Beruntungkan dapat menetap di sana..

PINATBATE said...

syahdu....

manzlie said...

salam G,

alhamdulilah....saya doakan semoga satu hari kan sampai ke snin nanti..

syukan for reading my blog..

waslam

manzlie said...

salam kat Pinat..


syhadu.....alhamdulilah


waslam

Imran Paris said...

En Li...saya ni dulu sll plan kalau nak gi haji nak gi musim sejuk Nov/Dis...mmg di makbulkan, sbb sy takut sy tak tahan panas...takut naik baran, sbb saya ni mmg ahort temper sket...hehehe. Tp sejak 2,3 hari baca kisah En Li bertamu di Madinah dan Makkah dalam keadaan panas sehingga cecah 50 C...saya pulak teruja...rasa nak rasa jugak pengalaman berpanas yg En Li lalui...semoga dimakbulkanNya dan diberikan kesabaran dan kecekalan spt En Li jua dlm mengharunginya kelak.

Merci a bientot

Atikah said...

Salam en lie...

Beruntung en lie... kali pertama masuk Masjidil Haram melalui pintu utama nie... tak semua dapat peluang cam tu...

En lie... walaupun suhu tinggi,tapi dalam gambar nampak cam sejuk jer...

rezeki said...

Salam cik lie dan semua,

Terubat rindu tgk gambar yg dipaparkan. Tahun 2007 dulu masa buat haji, dari hotel Firdaus Marwa terus menyusuri tepi Hilton dan masuk ikut pintu tu. Tapi masa tu bulan November cuaca tak berapa panas. Dengar cerita hotel Firdaus Marwa tu dh kena runtuh.

Abg Mgt said...

Salam,

Walaupun panas semasa disini, tapi disana kita tak tau lagi panas macamana.

Di doakan agar kepanasan di sana nanti disejukan oleh amalan kebajikan kita disini.

Amin.

ijoismart said...

ya la abg megat... selalu kita berdoa..berikanlah kami kebaikan dunia dan akhirat. jauhkanlah kami dari azab api neraka.

ibu,mommy,mom... said...

Thank you kerana tak jemu jemu kongsi pengalaman bergambar dengan kita..

kak jose said...

salam cik lie.

gambar2 kali memang cantik, - clear and sharp!

at 47-49c tu memang panas betul!awan pun tak de, tapi nampak tenang and cool je.
mungkin sebab bumi yang berkat terasa sentiasa tenang,damai gitu.

tak sabar2 nak menjejak kaki di situ nanti.

buat che imanparis kalau mase dah mengizinkan tu cepat2la buat blog. akak pun seperti cikgu mas dan yg lain nak jugak tengok kota paris. tak dapat pegi, tengok gambar pun dah hapi... betul tak cik lie?

yunosh said...

Salam Tuan Haji Lie,
Pintu King Aziz tu tempat mula-mula masuk memang cantik biasanya pembesar dan vip biasanya melalui pintu ini dan bagi jemaah haji atau umrah yang tinggal sekitar Ajyad. Ini lah pintu pertama saya semasa melakukan tawaf Qudum.Kalau nak cepat masuk ke dataran Kaabah tunggu lah kenderaan jenazah diluar pintu ni dan usunglah jenazah Insyaalah kita akan dapat sembahyang dekat tampat Vip. boleh ikut ikut tak tip ni Cik Lie. Terima kasihlah banyak Cik Lie.Muga-muga cik lie sihat dan selamat.Doakan saya agar cepat sampai ke Bumi Mekah.

Kak As said...

salam,

panas tapi , terpulang pada penerimaan individu. Subhanallah.

manzlie said...

salam Imran..

alahamdulilah..semoa imran dpat lah apayang di carikan tuh

sukran
waslaam

manzlie said...

slam atikah..

memang benar apa yang tkah cakapkan nih..saya setuju dik..

sukrna
waslam

manzlie said...

slam Rezeki..

entah lah, maybe kot..saya pun dengar camtuh jugak

sukran
waslam

manzlie said...

slam abg megat...

insyaalah, marilah kita berdoa bersama sma semoga jg dimasuk kedalam golongan golongan api nerka..inysalah

sukran
waslaam

manzlie said...

slam Ijoi..

alhamdulilah..smoga di terima olehnyer..insyaalah

sukran

waslam

manzlie said...

slam ibu..

you re most welcome..

sukran

waslam

manzlie said...

slam ibu..

you re most welcome..

sukran

waslam

manzlie said...

slam kak Jose..

yup mememg benar lah..takdapa pergi Paris dapat tengok pun taka lah..heheheheh

sukran

wasalam

manzlie said...

slam Yunosh...

memamg benar tip tuh..pernah sekali terjadi pada sya gak..hehehhe

sukran for the info

waslam

manzlie said...

slam Kok As..

ye lah, terserah pada individu yang menrimanyer...semogakita di lindungi olehnyer..amin

sukran

wasalam