MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 18 June 2009

" Berita terkini - Keadaan Haram Skg "





Salam from Makkah...Hari ni keadaan di sekitar Haram agak ramai jugak dengan para Jemaah jemaah yang datang menunaikan solat Asar tadi...boleh dikata kan di sekitar Dataran Kaabah agak penuh....ditambah pulak di sekelliling dalam Masjidil Haram di ground floor..Keadaan di tingkat satu jugak terdapat ramai para Jemaah...cuaca di sekelliling Masjdil Haram agak panas terik yakni lebih kurang 43 ke 47c..tetapi di dataran Kaabah agak berangin dan sejuk sedikit...jadi kami semua disini lebih di sarankan dengan meminum air zam zam yang telah disediakan di sekitar Masjidil haram ni...manzlie melaporkan untuk berita blog Pengalaman di Koa Makkah, Saudi, Arabia...syukran.



14 comments:

NGINAP SRENGENGE said...

Salam anakanda,

Ya Allah biar lah kami semua terkenang2 pada hari akhirat bagaimana terkenang2 kami pada Makkah dan Madinah.

Biarlah kami semua mencintai surga Mu,bagaimana kami semua mencintai Rasullah saw.

Biarlah kami daulatkan segala suruhan dan tegahanMu,bagaimana kami layankan makan minum.

Biarlah kami kuat beribadat ,bagaimana kuatnya kami mengejar dunia.

Berilah darjat kehambaan kepada kami, kerana kami ni tak sedar2 diri.kami lalai dan tak pandai menanfaatkan waktu di dunia yang fana ini.Sesungguhnya taraf hamba di sisi Mu adalah cukup tinggi.

Aku tak pandai berdoa Ya Allah.Tolonglah makbulkan doa ku.

SUHAIMI said...

salam..
sayu je masa nak tinggalkan Kaabah..Makkah...Madinah...sebak gak le dalam hati.....betul le kata orang yang pernah datang...sekali kita ke sana ..perasaan ingin kembali kuat dalam hati ....sentiasa rindukan lambaiannya. Moga kita semua tergolong dalam insan yang bertuah/terpilih dijemput olehNya ke sana lagi...Amin

manzlie said...

salam ayahanada..

Subhanallah...menitis airmata anakanda bila mana membaca rintihan hati ayahanda tuh...

sayu sungguh.......

waslaam

manzlie said...

salam suhaimi...

memamg benar kata kata saudara tuh..sesiapa yang sudah alami keadaan disini pasti akan rindukannyer..

sukrn
wasalam

cikgu mas said...

Salam cik lie

Cik lie nangis ker tu???,,teringat pulak cikgu kat kakak2 dekat perkuburan Baqi tadi...siapa yang mudah nangis memiliki hati yang lembut,siapa yang susah menangis hati yer keras..Nabi pun masa solat menangis berbunyi macam air mendidih,..sesekali menangislah..rasalah ia akan meringgankan segala beban yang ada..perempuan dengan airmata takkan boleh dipisahkan..air matalah teman setia..

manzlie said...

salam cikgu mas..


tetapi jgn selalu jadikan airmata tu teman setia kelak akan rosak lah diri tuh sendiri..cepat jadi rabun lak kalu duk nangis selalu..

sukran
wasalam

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

Setitik airmata dalam tangisan kerana Allah dan RasulNya cukup berat dalam timbangan.

Menangis lah setiap malam memandangkan begitu kerdilnya kita di sisi Allah.Panjatkan doa kepada seluruh umat Nabi saw.Jangan kedekut (lokek) bila berdoa.

Ya Allah syukurlah kami semua kerana Kamu memilih anakanda Mazlie sebagai ambassador kami di dua tanah suci ini.Melaluinya kami rasa cukup dekat dengan Makkah dan Madinah.Perasaan ini membolehkan kami buat checking pada diri masing2 setiap detik kami menumpang di bumi Mu......amin.

wassalam.

akak Roosni said...

Salam En Lie,
Terimakasih atas susah payah En Lie
menyiarkan gambar2 di Madinah sepanjang disana,segala kenangan kembali berputar,bilalah dpt kesana kembali... Moga Allah pilih/jemput kita untuk kesana lagi.

MrsNor said...

Tiap kali masuk ke sini, hati menggamit rindu teramat sangat terhadap 2 kota ini. Terasa spt semalam ku tinggalkan kota Makkah dan Madinah walaupun sebenarnya sudah 7 tahun berlalu tawaf wida'itu.

Ilah said...

Salam,
Perkhabaran En.Azli dari masa ke semasa semakin menggamit hati utk bertamu ke sana...

manzlie said...

salam ayahanda..
akan anakanda pratikkan apayang ayahanda pesan tuh..Insyalaah dah terimakasih for the doa dari ayahanda..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam akak Rosni..

Insyaalah nanti sampai lah tuh...


sukran for reading my blog yah..

wasalam

manzlie said...

salam Mrs Noor..

alahamdulilah...kenangan bergambar nih mengamit perasaan rindu saudari terhadapanyer..

syukran

wasalam

manzlie said...

salam llah..

alahamdulilah..

sukran
wasalam