MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 27 June 2009

"Cerita Madinah - Jabal Uhud....Part 3"

Jualan tasbih merata rata disini..dan murah lak tuh..
Dalam kawasan tuh ada satu pusara yakni Pusara makam Bapa saudara Nabi Muhammad saw, Hamzah Abdul Mutalib yang terkorban semasa perang Uhud dulu


Papan tanda peringatan tentang menziarahi pusara....

Cuba besarkan gambar nih dan tengok pusara bapa saudara Rasullah saw tu...
Ramai Jemaah duk berpusu pusu lihat pusara tersebut...


p/s: Dah lama tak ku ziarah pusara ibu ku di Keramat Permai...Alfatihah-semoga allah mencucuri rahmat keatas roh nyer..amin

34 comments:

Imran Paris said...

En Li...paparan terbaru ini turut menusuk kalbu...terima kasih

cikgu mas said...

Salam cik lie

Syahdu yer n3 ni,bila baca sejarah Rasuluallah sangat sedih dengan kehilangan saidina hamzah..sampai baginda tak leh maafkan pembunuh hamzah yang menikam curi dari belakang,tapi bila nabi ditegur oleh Allah nabi maaf kan jugak pembunuh Hamzah tapi bersyarat,baginda berjanji tidak akan memandang wajah pembunuh hamzah sampai bila2..bila pembunuh hamzah tu memeluk Islam,,,alangkah sedihnya hatinya bila nabi tidak mahu memandangnya sedangkan pembunuh hamzah tadi adalah umatnya..ada jugak riwayat mengatakan jika Hindun berjaya menelan hati Hamzah tubuh hindun tidak akan dibakar api neraka.Allah maha mengetahui Hindun tidak boleh menelan hati Hamzah..dia luahkan balik (cerita dari cikgu sejarah )hamzah adalah ahli syurga

Alfatihah untuk ibu cik lie...moga Allah tempatkan dikalangan org Soleh

manzlie said...

salam Imran..

alhamdulilah..ok lah tuh..

sukran
waslam

manzlie said...

salam cikgu..
terimakasih abut those history..and many thanks for the doa to my mum..

sukran
waslam

Asnija said...
This comment has been removed by the author.
manzlie said...

salam Asnija...


betui tuh..syukran for the info and many thanks for sharing the story

walsam

Imran Paris said...

Asnija, semasa mutawif menceritakan perihal Perang Uhud, saya bersendirian merenung jauh persekitaran Jabal Uhud...saya berilusi membayangkan strategi peperangan yang diterajui Rasulullah, dan nampak jelas tentera Islam menuruti setiap strategi yang direncanakan...tiap kali teringatkan kisah Perang Uhud, dirasakan bagai basah dan panas bumi Uhud disirami darah para syuhada...indahnya kalau kita bersama ketika itu...saya terus2an berilusi

Cikgu Mas...TQVM for ur enlighting us with such info. Sebenci-benci musuh kepada kita, saya rasa tak de yg bencikan kita sehingga sanggup menelan hati kita bagai Hindun bencikan Saidina Hamzah. Bila baca catatan Cikgu, rasanya perkara ini harus dijadikan semangat utk kita teruskan perjuangan mereka dlm apa keadaan sekali pun.

En. Li...saya berterima kasih sekali lagi, mmg HEBAT n3 ini, mungkin kebetulan saya minat sejarah, lgpun bidang keselamatan, strategi peperangan dsbnya adalah bidang keutamaan kerjaya saya sedikit masa lalu...tak byk sedikit n3 ini menjemput sy menyambung ilusi Perang Uhud mengikut pemahaman cetek saya ttg ilmu peperangan.

Al Fatihah jua buat arwah ibu En Li.

Merci a bientot (Thanks & c u)

silversarina said...

Sebak bila kenangkan betapa beruntungnya as syahid Sayyidina Hamzah , nyawa terkorban mempertahankan Islam yang syumul . Semoga kisah ini terus menjadi motivasi buat diri saya dan semua rakan dalam beribadat kepada Yang Maha Esa.

arulz_adnan said...

ms sheikh dok cerita..dia tnjuk tmpt hamzah di bunuh..terbayang je mase tu..dorg pun de bg tau..yg org saudi bersihkn kubur tu..nmpk jasad hamzah masih ok...mati syahid..darah mengalir..jasad x dimamah tanah

barakallahhu fikum

rezeki said...

Perang Uhud banyak meninggalkan pengajaran dan ikhtibar kepada umat Islam agar sentiasa menuruti perintah Nabi. Tapi apa yg kita lihat sekrg, umat islam berpecah belah dan mementingkan diri sendiri. Akhirnya umat Islam tertindas. Semoga ia menjadi pengajaran kepada kita semua agar sentiasa mentaati ALLAH dan rasulnya dalam menuju negeri akhirat. Semoga ALLAH merahmati dan melindungi kita semua.

cikgu mas said...

Salam Imran


Wah minat sejarah yer Imran,degree cikgu dlm history n politic science..gak.jom ambik history tuisyen dengan cikgu.!!.tuisyen fee murah jer... 2 tiket ke Paris,cikgu nk bawak cik lie sekali,jom cik lie kita pi Paris,nk ikut tak??,taknak cikgu bawak Ijoismart..ijoi mesti nak punyer tpi bimbang wife dia tak beri ikut lak...he,he,kalau cik lie tak payah nk tya sapa2..

dlm blog ni lah kita bersaudara sambil share imu,pengalaman dan pendapat..tq cik lie jgn pernah letih mengupdate blog...we are appriciate ur best effort..may Allah bless u..u make the people hepi..Allah will give u the true hepi in ur life ever n forever..

||alis|| said...

salam hj lie:

oh, pusara Hamzah yg hatinya dikunyah oleh Hindun itu.. tapi terluah kembali (as per cikgu mas)

al-fatihah buat ibu hj lie

p/s: cikgu mas, ayahanda ku pon amek politic sains, tapi di taiwan la.. ;)

Noor said...

As Salam cik lie & fren,

cheq setuju bonar dengan pendapat cikgu dlm ulasan yang terakhir tu.. "dlm blog ni lah kita bersaudara sambil share ilmu, pengalaman dan pendapat.." serta... "Allah will give u the true hepi in ur life ever n forever.." Hidup Cikgu.. he he

pssttt.. itu 'true hepi' bukan sudah jumpa semalam ptg ke?? kuang 3x (oh! katak ku kembali berbunyi.. setelah sekian lama menyepi diri) yeehahhhh..

Kak As said...

salam,

Cik Lie, jus mentimun tu kena lah blend sendiri, pas tu minum lah. jangan lupa solawat dan niat sekali na.

kita kat sini bersaudara sesama Islam. ikhlas dan telus, barulah silaturrahim kekal abadi.

kawasan Medan Uhud tu adalah rhaudatul Jannah, syurga para Syuhada' didunia. Bulit Uhud akan ditempatkan di Syurga.kita kesana umpama kita telah sampai kesyurga seperti ,mana kita masuk Raudhah dalam masjid Nabawi.
wallahua'lam.

Kak As said...

salam,

Cik Noor, macam biasa dengaq ja bunyi katak tu. katak teruterubozu ke ?????
kalau betul kaulah adik Kakak, yang setia menunggu putera katak datang padanya. hui, hui, hui sian kat adik ku .

cikgu mas said...

Salam noor

Noor tercayang,noor pernah tak dengar dengar lagu ni...

"Katak oh katak..
Kenapa panggil hujan???
Macamana aku tak panggil??
Ular nk makan aku!ular nk makan aku

ular oh ular
kenapa nk makan katak??
Macam mana aku tak makan
MEMANG MAKANAN AKU,MEMANG MAKANAN AKU...............

PP/SS....hah ni ulau besau dari melaka nk telan cik noor kt ladang gotah tu..wah pandai2 pecah lubang yer..he,he,he shy lah adikmu ni..

Noor said...

As Salam

cikgu.. ku sambung..

lobang oh lobang
kenapa engko pecah..
macam mana aku tak pecah..
dari petang semalam aku gelak sampai perut boroi ku pecah..
wa ha ha.. shy shy cat.. meoewww

pssttt.. jgn risau dik, 'rahsia pohon cemara mu' tetap bersama ku..

Kok As..
bukan setakat putera katak cheq tggu kak.. pak katak, mak katak, tok katak.. emm, katak puru pun jadik lah.. tapi depa tak mau kat cheq.. depa kata dah expired.. he he

cikgu mas said...

salam kak noor

pasai apa pecah perut..he,he,he.

ada satu lagu untuk k.noor..chorus biarlah rahsia dr Siti Nurhaliza..


C/o
"Keheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiadaku menjauhi

Dan kisahku yang masih panjang
Menambahkan berat yang memandang
Lantas ku pendam
Ku putuskan "biarlah rahsia""

he,he,he rahsia tauuu!!!

Noor said...

As Salam..

cik lie, cheq nak sambung kisah perbidanan dari post 'jabal uhud part 2'

masa cheq p ari tuh.. ada org bagi tau kat cheq, kalu org kawin dah lama, tapi lum dapat anak.. depa bleh try makan buah adam.. buah nie boleh didapati kat jabal uhud, pompuan2 jubah itam tu jual 5 bijik 2 riyal.. cheq pun beli banyak gak.. balik mai m'sia cheq bagi kat 2 org kawan cheq.. seorang berhasil.. yang lagi sorang lum berhasil.. he he, kita cuma berusaha.. keputusan & penentuan nyer dari Yang Esa.. so, sesapa yang nak buah adam nie, cheq ada seplastik lagi dlm kabinet kat umah.. cepat2..

pssttt.. org putrajaya nak tak?? opsss.. yang belum kawin tak boleh arrr..

Yem0805 said...

Salam En.Mazlie,

Syahdu bila kita berada di tempat syuhada yang berjuang untuk menegakkan agama Islam..dgn ada nya penjuang ini agama Islam berkembang ke serata dunia..Alfatihah utk sahabat2 dan penjuang utk agama Allah.

cikgu mas said...

Salam fren

Ahli2 GPK cepat dapatkan buah adam dari Noor di damansara...cepat sebelum dia lelong kt pasar Chow Kit...macam tulah Noor kita beruasaha Allah yang menentukan..sesungguhnya zuriat yang soleh penyejuk hati dan mata..

Apa??nk offer cikgu `buah adam`...la noor lupa ker..cikgu ni pompuan.cikgu bukan adam,, cikgu hawa lah..so `buah hawa` tak de ker..."katak oh katak..boleh ker ko jadi bidan"???..ha,ha,ha

LYNN said...

Salam, en Lie, Kam pun baru balik dari Madnah dan sempat ke Jabal Uhud dan terjumpa buah zuriat. Blogger Noor dan Blogger As cerita tu..Ada orang Indon tu panggil buah Hawa lah..tak pulak sebut buah adam. ....Al-fatihah kepada arwah ibu en. Lie.Kita pun nak balik Mesia gak sekolah kat arab nih cuti 3 bulan lame beno pulak..

manzlie said...

salam saudara Imran...

jutaan terimakasih pada mu atas penghargaan yang diberikan serta komen komen tersebut...saya cuma lakukan yan gterbaik untuk anda semua..


sukran
waslam

manzlie said...

slam sarina..

yup...dan alahamdulilah...kita jadikan panduan dalam hari hari kita menegakkan agama islanm kita


sukarna
wasalam

manzlie said...

slam arul..

semua tuh adalah kebesaran allah swt pada umat nyer yang terpilih ke syurga..alahamdulilah


sukran fo the infor

waslam

Noor said...

As Salam,

Cikgu,
allo babeh.. yang lelong kat cokit tu buah derian lah dik.. buah adam cheq lelong kat alamanda, sebelah kedai bonia.. he he

....Al-fatihah kepada arwah ibu & ayah cik lie.. juga kepada ayahda ku yang terlalu kurindui..

manzlie said...

slam rezeki..
itu lah dia sejarah perang Uhud ...semoga kita mendapat keberkatan daripada peperangan tersebut.aminn

sukran for the info

waslam

manzlie said...

salam cikgu..

thanks for the comments.


sukran
waslam

manzlie said...

slam alis..

sukran for the doa..

alahamdulilah


waslam

manzlie said...

salam Kok As..

insyaalah akan sya cuba cari nati yah..

syukran for the infor

waslam

manzlie said...

slam Yem..

alahamdulilah...

terimakasih atas peringatan mu itu


sukran
waslam

manzlie said...

salam Kam...

alahamdulilah...and thanks for the doa yah..


waslam

manzlie said...

salam cik nOor...
kita ni sama sama Yatim piatu jugak lah yer...alahamdulilah..
many thanks for the doa yah..


waslam

Abg Mgt said...

Salam,

Sayu dok dengaq cerita daripada mutawif yang bawa kami kesini tentang kisah Sy. Hamzah dan rakannya.

Sedih sungguh......