MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 21 June 2009

" Cerita Madinah - Kubah Hijau di Masjid Nabawi.."

Permandangan waktu senja di bahagian Hadapan Masjid Nabawi...
Dari Depan pintu keluar dari Raudah
Bahagian Pintu keluar dari Babu salam
Di bawah Kubah Hijau tu lah makam Baginda Rasullah saw dan sahabat sahabat nyer

Jemaah baru keluar dari Pintu Raudah

asalamualaikum wbt....entry kali nih menceritakan tentang gambaran kubah hijau yang terdapat di masjid Nabawi Madinah...dibawah kubah hijau tersebut lah terdapat makam Rasullah saw di semadikan bersama sama dengan sahabat sahabat baginda...juga kubah hijau tersebut adalah kubah yang mula mula dahulu di bina serta di dirikan di Kawasan paling awal sebagai tanda awal pembinaan Masjid Nabawi Madinah..syukran..wasalam





43 comments:

Leenoh said...

Salam Sdr.Manzlie.
Sungguh cantik seperti di kelilingi air,
Lantainya nampak mcm air.walaupun sedikit perkataannya tetapi gambarnya dapat menceritakan lebih jauh lagi.
Syukran lak.

manzlie said...

salam Leenoh..


satu permandangan yang sugguh indah kan..di sekelilingnyer...begitu tenang jiwa ketika berjalan jalan..
wasalm

Atikah said...

Salam en lie...

lama tak menjenguk kat sini... banyak info ketingalan sikit...
Cantiknya Masjid Nabawi.... Selamat mengerjakan umrah en lie... moga selamat semuanya...

maklang said...

kami dah beazam nak pi lagi cik lie...doakan moga dapat pergi cepat...InsyaAllah...

hilmyiskandar said...

salam.

Kubah Hijau......rindu...

doakan...

tq.

manzlie said...

salam atikah..
alahmadulilah dah beres ..

sukran for the doa..
wasalam

manzlie said...

salam maklang..

alhamdulilah..insyaalah akan sampai lah tuh nanti

wasalam

Carrie-Ma said...

Salam,

Hatiku terpaut di situ meski penuh dugaan memasukinya. Entah kenapa jemaah wanita sedikit sukar memasuki masjid Nabawi, perlu pemeriksaan rapi dan telefon serta kamera sama sekali tidak dibenarkan. Pun begitu, hati ini digamit utk ke sana lagi. no pain, no gain...

Mujurlah dengan izin Allah, saya dan keluarga dapat solat di Raudhoh spt yg dicita2kan...

manzlie said...

salam carrie ma..

alhamdulilah..dapt jugak sekeluarga ke situ..

waslaam

manzlie said...

salam Hilmy...

insayaalah akan sampai ke sini lagi..
waslaam

afiqsaleh said...

salam abang azlie..

apa khabar?? salam jauh dari saya di tanah jordan.

terima kasih daun keladi atas layanan untuk kami tempohari, sambal melaka tu memang kami xdapat lupa lah pedasnya..hihi.

semoga ukhwah kita terus bertaut,
salam sillaturrahim buat abang azlie..

afiq saleh (jordan)

Kak As said...

salam Cik Lie,

Kubah Hijau,
Maqam Rasulullah
serta sahabat, Abu Bakar jua Omar
tanda silaturrahim yang abadi
tanda setia pada janji
perintah Allah wajib dipatuhi
mengikut sunnah Nabi
menggamit rindu untuk bertamu lagi.
Solawat dan salam penuh kasih dan sayang
kepada Rasulullah , sahabat serta ahli keluarganya.

ummi humaira said...

salam ziarah..bila tengok gambar makkah madianah , hati lagi teruja untuk kesana

Intanterpilih said...

tempat ni penuh rahmat kan...hati jadi rindu selalu....

taj said...

salam,

kubah hijau.......
kehijauanmu begitu indah, tenang yg menenangkan, rindu yg sentiasa dendam,cinta yg begitu dalam, cintaku pd RAsulullah SAW...

Allahuakbar..

rezeki said...

Asalamualikum Cik Lie,
Permandangan yang terindah yang kekal abadi hingga ke akhir zaman.

rosli said...

salam Azli dan rakan2 blog,

Sebelum mengenali azli dan rakan2 dalam blog ini, saya sering masuk blog prof kamil, sekarang ini rasa mcm tak lengkap hidup dalam sehari kalau tak masuk blog ini, saya suka dengan pengalaman azli dan kawan2 dalam blog ini, mcm2 ragam dan pengalaman.
Saya nak share pengalan hidup saya sikit, dulu kalau kawan2 gi oversea or berjalan ke negara orang putih saya jeles, tp skrg tidak lagi, saya sangat jeles kalau ada kawan2 gi umrah or haji, saya hanya berkirim salam jika mereka ziarah makan Nabi Muhammad s.a.w dan bila mereka pulang saya mesti nak jumpa dan peluk mereka nak dapat berkat.
Saya 'jeles' dengan abg megat dan isteri sbb baru pulang dari umrah dan dapat jumpa azli,saya bertekad untuk kumpul duit untuk buat haji dengan isteri dan selepas itu buat umrah dengan keluarga saya.

Kalau kawan2 ada pengalaman dan petua yg menarik tolong share. TK

AWIA said...
This comment has been removed by the author.
AWIA said...

Sori terdelete komen terdahulu...

Cik Lie, tumpang lalu ye...sekadar nak share dengan Rosli...
Tips nak dapat pegi Mekah cepat...

Ustaz mutawif saya ada cerita, ada jamaah yang sampai ke Mekah tanpa keluar duit sesen pun...FOC...rezeki dan bahagian dia.

Doa banyak-banyak, waktu wudhu' bila basuh kaki kanan, doa "Ya Allah, semoga kaki kanan ku ini cepat-cepat membawaku ke Rumah Mu dan menziarahi kekasih Mu..." Setiap lepas solat, doa je terus terang, "Ya Allah, aku ni tak cukup duit, tapi nak pergi sangat ke rumah Mu, jemputlah aku Ya Allah.."
Insya-Allah...sampailah nanti...jangan fokus sangat pada berapa duit yang terkumpul...Allah akan uruskan yang itu...Kita urus urusan kita dengan Allah (i.e. doa, solat hajat, solat taubat, solat istikharah).

Lastly, insya Allah Cik Lie pun boleh tolong doakan depan Multazam...kan Cik Lie..

Saya pergi hari tu pun di tengah-tengah kesempitan...

Yem0805 said...

Salam,

Kepada Rosli insyallah kalau dah ada niat tu akan sampai ke Mekah juga Madinah..kawan kita Haji Manzlie pun akan doakan kepada En Rosli..
Petua nak pegi haji cepat En Rosli daftar Haji secepat mungkin walau pn menungu 12thn giliran sekrg ni..tup tup 3-4thn dh dpt pangillan dgn surat rayuan..insyallah

rosli said...

Salam awia dan Azli,

Saya nak ucap terima kasih atas petua dan nasihat dari awia, InsyAllah saya akan usahakan semua tu, saya dan isteri dah buat umrah, daftar haji pun dah buat, giliran kami tahun 2024, kalau umur panjang masa tu umur saya 61 tahun....Tp orang tabung haji kata mereka akan potng 6 tahun so mgkn 2018, saya skrg tak lupa solat hajat agar dapat gi haji lebih awal. Gelora hati dan rindu pada Mekah dan Madinah ni semakin kuat wpun saya baru lebih kurang satu tahun pulang dari buat umrah. Apapun terima kasih sekali lagi atas nasihat dan cara-cara doa tersebut.

rosli said...

Salam Sdra YEM dan Sdra Azli,

Terima kasih atas nasihat dan doa tersebut, saya percaya Allah mendengar permohonan saya. Duit di Tabung Haji dah cukup dsn saya percaya Allah akan memberikan masa dan terbaik untuk saya dan isteri mengerjakan haji.TK

kancil said...

.

Abg Mgt said...

Salam,
Teringat nak pi pula.

hanalee said...

Salam Cik Lie,
Lama Hana tak menjeguk..., Cik Lie dah Balik ke Mekah,Cantik sungguh Masjid Nabawi ...Terima kasih....Alhamdulillah ... Kak As dan abang Megat dah mengerjakan umrah...Best tenguk Abang Megat dan kak As disana.....jadi tetamu VIP cik Lie lak tu.....
Doakan kami bloggers yang lain dapat mengerjakan Haji dan umrah pada tahun ini... insyaalah...

benludin said...

salam tuan,
cuba cerita sikit kenapa lantai disekliling Kaabah tidak panas walau kita melakukan tawaf di panas terik...

:)

manzlie said...

salam afiqsaleh..

alhamdulilah..abg sihat sini..

kalau free jgn lupa dtg lah ketanah suci ni yah...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Kok As..

many thansk for the Comments..

sukran

wasalam

Asnija said...

Cik Rosli, kalau tak pun tulis surat ke mana-mana menteri macam Prof. Kamil buat dalam buku Travelog Haji, terus dapat rezeki quota menteri.

(Maaf ye Cik Lie, tumpang lalu ye, tuan rumah tak de, kitorang tumpang sembang...sekarang ni mesti baru balik solat zohor, pusing-pusing ambik gambar...)

bukitkledang said...

As Salam Cik Lie,

Gambar-gambar yg Cik Lie paparkan dalam blog ini memang membuat hati saya dan kawan-kawan saya melonjak-lonjak untuk menunaikan Rukun Islam kelima. Cil Lie tolong doakan di Raudah atau Multazam agar kami diizinkan Allah untuk pergi ke sana pada tahun hadapan bagi mengerjakan ibadat haji dan umrah pada bulan Disember ini. Roti Tamis? Memang kami tunggu offer Cik Lie itu. Cik Lie ada yang tanya ni.... N95, jenama kamera digital jenis apa tu? Terima kasih.

Kak Rosi

Asnija said...

Cik Lie,
tumpang tanya sikit ye, kalau tengok jenazah kat masjidil haram ditutup dengan kain berlainan warna kan, betul ke warna kain tu ikut negara, saya diberitahu hijau bermakna jenazah orang saudi, cokalat dari pakistan, kuning perang malaysia, hitam putih indonesia, minta tolong sahkan maklumat ni boleh ke?

manzlie said...

salam Ummihumairah..

ye ker..mai lah datang sini heheheh ..insyaalah kalau adh teruja tuh ,satu hari akan datang kesini lah insyaalah..

sukran

waslam

manzlie said...

salam Intan..

yup memamg penuh rahmat, dimamna Makam rasuulah saw di situ...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Taj..

thanks fir the comments.

sukran


waslam

manzlie said...

salam Rzeki..

many tahnask for the comments..

sukran
waslam

manzlie said...

salam saudara Rosli,,,


alahamdulilah , jutaan terimakasih kerana sudi abca blog sya..and many thansk for sharing your story with us..

sukran

waslam

manzlie said...

salam Aiwa..

thanks you for sharing the info\\

sukran

wasalam

manzlie said...

salam Yem0805,

insyaalah akan saya doakan nanti di depan Multazam untuk beliau sekeluarga..

sukran

wasalm

manzlie said...

salam Abg Megat..

aaikk dah nak mai balik..
syoknyerr....

Bila??????????

waslam

manzlie said...

salam Hanalee..

saya dah ada balik kat mekah nih..

duk tunggu Hanalee datang lak.. Bila???

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Asnija...

is ok tak pa..bagui jugak nasihat tuh..heheheh

lum lagi lah zuhur..skg baru kul 11.00pagi nih..lum breakfast lagi hari nih..

sukran

waslam

manzlie said...

salam Bukit Ledang..

insyalaah akan saya doakan semoga dtg ke sini...
boleh..takda maslah , saya belanja roti tamis tuh nanti di depan Haram..

N95 tuh hp nokia lah...hehehe

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Asnija..

ohhh tentang kain Jenazah tuh...ok
cuma warna warna jer kain tuutp di luar..tetapi di dalam semua nyer sudah di kapankan warna puith lah dik...semua sama jer...

semoga puas hati dgn jawapan saya tuh..

sukran

wasalam