MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday 27 June 2009

" Cerita Madinah - Masjid 2 Qiblat....Part 1"

Lihat lah keadaan dan suasana di dalam nyer yang agak tenang sahaja...alahamdulilah
Pandangan dari Luar Masjid Dua Qiblat sebelum masuk naik keatas...

Bersama penjaga di Pintu Masuk Masjid Dua Qiblat nih..Mr Zahir from Saudi..agak peramah dan mesra jugak orang nih...Syukran Ya Habi bi for allowed me to snap picture..
Cantikkan keadaan Lampu bulatan di atas tu...suasana yang amat menyenang kan sekali ketika solat disini...



Air Zam zam juga telah di sediakan di bahagian depan Pintu masuk ke dalam Masjid Dua Qiblat di Madinah nih...alahamdulilah , boleh lah basahkan tekak ni sebab panas terik disini ketika itu...



P/s: Teringin nak pergi pulak tengok Masjid AlAqsa kat Palestine tuh....adakah aku hanya bermimpi sahaja ?

26 comments:

rosli said...

Salam Azli dan rakan2,

You tidak bermimpi, hajat biasanya menjadi doa dan Allah akan makbulkan satu hari nanti

aznaz said...

salam saudara Rosli..

ye ker..insyalah semoga allah makbulkan lah...saya ada kwan kat sini orang Palestine dari sana kerja gak dgn sya...hmmm nanti sya cuba cuba bodek dia hehehheh


sukran
wasalam

rosli said...

Salam Azli,
Saya pasti Azli tak pernah terfkir satu hari nanti akan bekerja di Mekah dn betul2 depan Haram, perjalanan hidup ini Allah yang tentukan, mgkn satu masa dulu Azli pernah terfikir dan berdoa , kini ianya jadi satu kenyatan, bukan semua orang berpeluang kerja kat hotel tmpt Azli kerja skrg. Mekah dan Palestine lebih dekat berbnding dengan Msia, saya percya kawan Azli tu boleh tolong dan bgi jalan. Saya percaya satu hari nanti mesti Azli dapat peluang ke sana....cuma kena berhati2 sbb kat sana tu masih bergolak.Doa Azli depan Multazam tu sangat berkat dan sudah tentu Allah kan perkenankan...InsyAllah

maklang said...

InsyaAllah niat yang baik akan dikabulkan Allah...InsyaAllah...

Abg Mgt said...

Salam,

Doa banyak2 nak p pula.

Sembahyang disini tak kalut, orang tak ramai relax saja............

aznaz said...

salam saudara rosli..

bena tuh apa yang saudara cakapkan..dulu tak terfikir sya akan kesini but alhamdulilah allah merestui saya disini..inysalah skan sya cuba berdoa padanyer untuk pergi melawat ke sana...
and thanks for you thought yah..

sukran
waslam

aznaz said...

slam Maklang.

terimaksh ofr the thought ...


syukran
waslam

aznaz said...

slam abg megat..

insyalah..bagui jugak tuh kan

waslam

Anonymous said...

Asslamu'alaikum,

Btoi ka tn berhajat ke sana, kebetulan pengerusi surau tempat sy bekerja akan ke sana for his 2nd time minggu depan with muslim care... care to join... insyaallah

CM said...

Salam..cik lie

Menyebut pasal Masjidil Aqsa,,masjid suci yg menjadi rebutan 3 agama,Yahudi kt tempat suci mereka,Islam juga kata begitu,Kristian juga tak ketinggalan.hal ini menjadi isu utama yg membawa kpd meletusnya Perang Salib yg berlanjutan selama 200thn,hingga muncullah seorang pahlawan Agung islam bernama Salahuddin AlAyubi yg buat pertama kalinya berjaya merampas kembali AlAqsa,tapi sehingga kini orang Islam disana bagai melukut ditepi gantang,,ditindas dianayai dengan begitu kejam..

kalau rujuk dalam sejarah Islam pernah wujud pertikaian dimana jenazah Rasuallah perlu dikebumikan,ada sebilangan sahabat pada masa itu mahukan jenazah Nabi kita dikebumikan di Alqsa,rasionalnya kebanyakan Nabi sebelum Rasuluaalah berasal dari sana,hingga saidina Abu bakar memutuskan dimana Rasulallah perlu dikebumikan iaitu dimana baginda wafat...(just share info 4..the all)..from history teacher..

Dear cik lie...tak mimpilah dari mimpi jadi kenyataan,kalau ada peluang pergilah...so lucky lah sapa dapat pegi sana,saya pun teringin nk pergi nk tengok sendiri tapak sejarah agung dunia Islam..Kalau cik lie diizinkan Allah kesana ia akan jadi sweet memories in ur life..bole cerita smpai ke anak cucu...tapi tulah kalau pergi jgn lupa wat entry untuk kami kt sini...wah selalu sangat dia bermimpi sekarang dah masuk ke alam fantasi ker????good student!!!

Granny Hani said...

u should write a book.

Atikah said...

Salam en lie...

Semoga mimpi en lie dimakbulkan oleh Allah... dapat ler kami kat sini melihat gambar n mendengar khabar di Palestin melalui en lie.....

Hjh Nazli Abbas said...

Salam ya Haji,

Ahh . . barulah dapat tenguk keadaan dalam dewan solat kat masjid Qiblaltain tu. Orang pompuan kat tingkat atas lepas tu ada jaring-jaring kayu yang rapat, mana nak nampak kat luar?

Ada sekali tu saya nampak 2 pompuan Arab dari mana entah solat ke dua-dua kiblat. Tegur, dia orang buat de' je.

Syukran wa ma'a salamah.

-Hajah Nazli

aznaz said...

slam alongasro..

oh yeker...yap saya memamg nak berhajat ke sna but not now lah bila ada kelapagan nanti..

sukran
waslam

aznaz said...

salam cikgu mas..

thanks for the infor..tu sal lah sya buat entryjer cerita biaq cikgu yang buat..sebab nanti tak sempat anak balas coment lah, nak masuk entry baru lah dan macam macam lagi..

sukran
waslam

aznaz said...

salam Hani...

takda masa lah..banyak kerja lagi nak buat nih heheheheh

sukran
for the advise

wasalam

aznaz said...

salam atikah..

insyaalah dan doakn lah untuk sya..


sukran
waslam

aznaz said...

salam Hajjah Nazli

ye ker...thanks for the infor..

waslam

Imran Paris said...

En Li...alamak, mlm smlm n3 Jabal Uhud buat saya berilusi hingga jam 2 pagi, n3 Masjid 2 Qiblat ni pun amat istimewa kpd saya. Difahamkan hanya slps Rasulullah berdoa bersungguh-sungguh selama 16 bulan kepada Allah swt utk ditukarkan kiblat umat Islam, barulah kiblat kita ditukarkan. Mengambil iktibar kisah tersebut, saya termangu sendiri...pernahkah kita berdoa bersungguh2 spt Rasul selama 16 bulan demi mendapatkan sesuatu yg dihajati....saya yakin sekiranya kita berusaha dan tidak putus2 doa, segalanya akan dimakbulkanNya. I strongly believes that all prayer will be answer, with either Yes, No, or NOT YET. Bagi sesapa yg mengharap sesuatu teruslah tekun berusaha dan berdoa, sekiranya masih tidak dimakbulkan tentunya Allah menyediakan sesuatu yg berganda lebih baik dr apa yg diimpikan.

Betullah En Li spt yg di kata oleh Rosli...sy pernah mengimpikan utk bermusafir ke negara lain, langsung tidak pernah bermimpi utk Jepun dan juga ke Paris...jauh panggang dr bara api...tp nampaknya Allah tidak memakbulkan impian saya tetapi memberi saya gantian yg jaug lebih baik dr impian saya sblm ini, ALHAMDULILLAH. Sejak pulang umrah tahun lalu...saya impikan utk ke ??????, En Li taukan (alah yg mcm sy emel tempohari). Tp saya redha segala ketentuanNya.

Sukran Wassalam

aznaz said...

salam Imran...

memamg benar kata muh....sya juga semasa menghantar resume nak kerja disini...berdoa hampir 2 tahun tak henti pada yang Esa supaya terpilih..dah en Imrah tau tak..masa sya hantar resume tuh...

1. saya hantar masa tarikh dah tamat yakni dah habis waktu pos surat application
2. saya orang yang terakhir di terima surat permohonan kerja tuh... dah
3.tak henti serta putus doa pada allah..selam 2 tahun tanpa putus asa saya berdoa...dan
akhirnye allah memilih sya ke sini..alhamdulilah

tu lah pengalaman saya masa anak kerja disini

syukran
waslam

Azemi Ali said...

Salam cik lie dan kawan-kawan blogger..

Ada hadis sahih meyatakan bermusafirlah ke tiga masjid Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa.

Saya doakan saya dan cik lie dapat bersolat di Masjidil Aqsa satu hari nanti. InsyaAllah.

Sebelum saya ke Masjid dua kiblat ni, saya imagine tukar kiblat tu cuma pusing sikit je ke kanan atau kiri rupanya Allah perintahkan tukar kiblat 180 darjah..

Masih ada sedikit tanda -tanda kiblat lama itu di masjid dua kiblat ini. Ada ambil gambar tak di atas pintu masuk masjid? Kata orang disitulah mimbar kiblat lama.

Feel saya masuk blog cik lie malam ni lain sikit lah. Syahdu pilu rindu gitu... Rindukan Mekah dan Madinah..

Saya sokong cadangan Hani@debumelukut..
Tuan patut tulis buku mengenai pengalaman tuan ini.. Ada ramai akan beli nanti.. antaranya sayalah.. dan juga followers blog yang makin bertambah setiap hari..

p/s kalau tak larat tulis sorang, saya sedia membantu (CM kata teknik fishing ni)..

aznaz said...

salam Azemi..

alhamdulilah...anda lah sahabat yang sejati..mendokan kita bersma ke Masjid Alqasa insyaalah...heheh
dan terima kasih jugak lah for supporting me dari dulu..dan sanggup nak tolong tuliskan..wahhh bagus nye dah ada Presiden GPK and en Azemi nak tolong tuliskan buku mengenai PDKM...terharu sya..heheheh

syukran yah
waslam

Azemi Ali said...

Salam cik lie

Bab tulis buku ni saya suka benar.. saya juga dalam proses menulis..Saya ada beberapa contact penerbit yang sedia menerbitkan buku sebegini.. ramai peminatnya di Malaysia..kerana setiap tahun lebih 100 ribu orang Malaysia buat umrah..mereka ada kenangan umrah itu jadi membaca buku sebegini akan mengimbau kenagan dan iktibar umrah itu..

Kalau mahu bincang lanjut boleh emel saya di azemiali@gmail.com

p/s menulis itu menyebarkan ilmu. Membina passive income dan juga passive pahala iaitu royalti boleh diwariskan kepada anak cucu cicit dsb.. dan mengajar ilmu berguna itu pahalanya berterusan walaupun kita meninggal dunia.. InsyAllah

aznaz said...

salam saudara Azemi..


is ok..takpa lah...anyway jutaan terima kasih yah...i appreciate it..


waslam

Intanterpilih said...

Saudara Azli,
sama la kita..teringin jugak nak ke masjidil Aqsa....tempat nabi di isra kan....tp bole ke masuk ke sana?

aznaz said...

salam intan...

hmmm boleh kot..man ada masjid takleh masuk kan..insyaalah semoga allah mendengar permintaan kita nih..

syukan
waslam