MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday 18 June 2009

" Cerita Madinah - Dataran Perkuburan Ba'qi Part 2.."

Lagi papan tanda kenyataan mengenai menziarahi kubur...
Permandangan dari dalam menghadap Masjid Nabawi...

Lihat lah permukaan kubur tuh..akibat terlalu panas hingga merkah permukaannyer..
Lihat lah tuh..disana lah tempat mereka mengekebumikan Jenazah..saya takberani lah nak shoot depan depan takut kena marah ..so cuba anda besarkan photo ini..cuma mengambil masa setengah jam sahaja untuk 10 Jenazah di kebumikan...Alfatihah.....
Sebelum keluar ke pintu utama..cuba besarkan pic nih sebab di kawasan pagar tuh semua kaum wanita yakni mostly from IRan, turki ,mesir depa duk meraung raung dan meratap/menangis (over sikit) di kawasan kubur nih..itu lah sebab nyer kaum wanita tidak dibenarkan masuk menziarahi kubur..sabda Rasullulah saw...




11 comments:

Imran Paris said...
This comment has been removed by the author.
Imran Paris said...

Haji, thanks for uploading these photos. Teringat saya pada 26 Disember lalu sbg memperingati ulangtahun kelahiran saya yg ke 38,saya susuri perkuburan Baqi, serta memanjatkan doa agar disemadikan di bumi Madinah sbg mukmin yg dikasihiNya. Thanks Tuan Haji

aznaz said...

salam Imran...

ye ker....alahamdulilah...

waslam

Imran Paris said...

Tn Hj...sejak jam 4 pagi hari ini saya rasa agak sebak dan terharu sepanjang hari...mengapa ye? Terus2an saya kenangkan hubungan pencipta dgn hambaNya dan kekasihNya. Harap dipertemukan dgn Rasul pilihan di hari pengadilan nanti. Thanks Haji, jika saya ke Makkah, pasti saya cari Tuan Haji, moga perkenalan maya kita ini dipereratkanNya dari masa ke semasa dalam kita bermusafir mencari keredhaanNya, insyaAllah

CM said...

Salam cik lie..

bunyi yer macam marah jer kat kakak2 dari Iran,Turki n Mesir tu!!!memanglah orang pompuan cam tu,diorang suka expreess kan apa yang diaorang rasa,that why orang pompuan ni panjang umur..tapi cheq tak macam tu..cheq nangis kat belakang pintu jer,pintu jer yang tau....sian cheq

aznaz said...

salam saudara Imran...

Just call me azlie sudah memadai lah yer...

sukran
wasalam

aznaz said...

salam cikgu mas..

bukan marah cuma tengok depa semua nih terlalu taksub sangat..sampai menjerit jerit nangis dan meraung..to me i feel so over lah...memamg kita di larang meratapi sebegitu rupa..dthen bab lain pun depa jugak yang over..cam pergi gua hira duk solat solat sambil meratap disitu..duk usah usha batu batu gua lah., dan bermacam macam lagi..kan semua tuh di larang...
tu pasal bila jemaah pompuan di Raudah minah guard tuh semua berlembut hati jer..sebab depa tau jemaah kita ni taa tertib dan bersopan...tul tak?


sukran

wasalam

CM said...

salam cik lie

betullah tu lain jemaah wanita kita dgn depa tu...mngkin cara hidup dan persekitaran buat depa jadi cam tu....tapi mak cheq pesan,kalau kita tak suka jgn tunjuk sangat,lebih2 lagi kalau orang single mingle ni!!!nanti dapat isteri kuat nangis camner??cuit sini,nangis,cuit sana nangis,hah cik lie nk buat apa??rimas nanti jadi yer!!!hah jawab soalan cikgu ni??

Azemi Ali said...

Salam cik lie dan cik MAs,

CM, cik lie tunjuk gambar orang meraung tu sebagai pengajaran, bukannya marah tak gitu cik li..

Dapat ler saya gambarkan mereka tu meraung macam mana..saya pun tak pernah tengok.. ni agaknya yang diharamkan dalam Islam..meraung lebih-lebih..menangis tidak mengapa keran pernah mengangis atas kematian anak beliau.. tapi meraung adalah haram.

aznaz said...

salam cikgu mas..
mana ada cgeq duk tunjuk kan...cuma memeprkatakan tuh..tul tak..

sukran
waslam

aznaz said...

salam saudara Azemi..

Tepat sungguh jangkaan mu pada pikiran saya..wah hebat jugak en azemi nih dapt memyelami apa yang saya maksud kan...

perfect score!!!!!
syukan wasalam