MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 20 June 2009

"Cerita Madinah - Payung payung dalam Masjid Nabawi..."

Di kawasan tengah Masjid Nabawi ni..depan tuh ada lagi payung payung sebelum masuk ke kawasan Raudah...
Walaupun berpayung didalam tetapi masih lagi dingin suasana di dalam kerana ada "Aircond di Pilar pillar atau tiang tiang Masjid Nabawi nih...

CAntikkan kawasan di sekitar RAudah ni.....terpegun melihat nyer secara live....
Kawasan di depan Raudah juga terdpat payung payung yang di pasang di sekitarnyer...kedalam tuh nak masuk ke kawasan Raudah...



22 comments:

ijoismart said...

Raudhah ertinya taman. Dahulu tempat ini terletak antara rumah Nabi (sekarang makam Nabi) dan mimbar masjid. Di situ Nabi biasa membacakan wahyu dan berdakwah, di hadapan para sahabat terdekatnya, yang di antara mereka sudah ditetapkan sebagai ahli syurga.
Mengingatkan besarnya makna tempat tst Nabi pernah bersabda, "Antara kamarku dan mimbarku terletak satu bahagian dari taman syurga"

Sbb tu org ramai berlumba2 ke situ

cikgu zainab said...

Azli,
TK lah byk2 kerana kongsi gambar kat sini...dapatlah KN tengok puas2!

cikgu mas said...

Salam cik lie n ijoi

cikgu lambat sikit jer ijoi,tadi bukak tak de komen lagi..tak per cikgu dah tak kejar dah,dah cukup kouta.he,he..ijoi dah minum petang???cikgu buat cucur badak!!!

memang terpegun kan cik lie.kalau saya terlopong mulut tengok indahnya area raudah..tapi masa pi madinah ustazah kata cari carpet hijau tu lah raudah..tapi saya tengok kt area cik lie snap pic..tu..carpet merah.

semoga kitasemuaberpeluang ke syurga,Insyaallah..

ijoismart said...

CM, Ptg ni minum air suam je sbb tgh tadi pekena cendoi. Tua2 ni kena juga jaga kesihatan.

manzlie said...

salam ijoi...

disitu lah ramai para jemaah berebut rebut untuk solat dan mengaji.."ibarat solat di syurga bak kata mereka..." so rebut lah peluang tersebut solat disitu...sementara badan masih bernyawa...

sukan for the info

waslam

manzlie said...

salam kak Nab..

alhamdulilah kak Nab paus jua akhirnyer menatap gambr gamabr tersebut..jgn risau kalau kak nab nak bagi jer email tuh..saya ada lagi banyak stok gambar yang belum di kuarkan lagi..hhhhhh
seronok tengok kak nab tehibur dgn gambar gamabr tuh..
sukran
waslaam

cikgu mas said...

salam ijoi

kt saudi ada cendoi ker ijoi??,sian pulak abg aji nanti,kalau `teringin` sebab saya tau bagaimana deritanya kalau keinginan tak tercapai..tak pe cik lie kalau balik nanti saya belanja cendol..list kan berapa byk dah janji saya pada cik lie..mampu kah aku tunaikan???he,he

manzlie said...

salam cikgu mas...

cikgu nih selalu jer kasi saya kempunan tau..ari tuh cekodok pisang , la nihh cucuk badak..aduhhh mana nak cari...Kok As cheq nak cucuk badak lah..

Yup memamg benar kat kapet hijau tuh jugak kawasan raudah..tapi bila dah penuh mana nampak cikgu ooiii kapet..hehehe

sukran
wasalam

manzlie said...

salam cikgu mas...
ada lagu untuk cikgu..

APAA GUNA BERJANJIIII
KALAU TAK DI TEPATIIII
KELAK LAH NANTI..
TUANNN DISINI MENGIGIT JARIIII

huh huh huh....

cikgu mas said...

salam cik lie

yes,yes,dia dah mengadu dah kat kakak dia ijoi,masa kakak dia ada kat sana,dia `eksyen`kat kita,tayang roti,tayang rendang.wat kita meleleh air liuq.abg aji ooi kakak u dah balik yer..adik nakal ada kat sini..adapape boleh tolong,??he,he

manzlie said...

salam cikgu..
cheq dah majuk lah...
hmmmmm

ijoismart said...

Lie,
Solat kat situ org tak pijak kepala kita ke... kan ramai org solat dan ada juga yang berjalan. Di situ pun rasa2nya tempat mustajab berdoa ya.
tu la CM, sian kat lie...tp lie kat sana solat berganda2 pahalanya.

cikgu mas said...

Salam cik lie

alamak ada lagu..saloma lak..macammana nk jawab ni..no idealah..tapi tak leh kalah ..hah..kitaada lagu zaman kite sekolah dulu..Aishah janji manis mu..

"Hati membeku,mengingatkan..
kata janji manismu..
ku dilambung angan-angan
belaian kasih sayang,suci darimu
oh kejamnya..

oh stop,stop.merapu nanti....cik lie pun byk berjanji kat saya jugak yer,he,he

cikgu mas said...

salam cik lie

jangan merajuk yarr,cheq mintak maaf..ok boleh denda cheq rela..tapi jangan merajuk.kt mekah doa mustajab ..sori yer,cheqjanji tak wat lagi

lagu P ramlee

maafkan kami,maafkan kami..he,he

puteri hang li poh said...

Assalamualaykum ya Haji,

First time di Madinah Desember 1974 haji pertama. Masjid Nabawi masa tu kecik je, ada ruang terbuka di tengah-tengah, lantainya pasir/batu halus dan banyak burung merpati keluar-masuk. Ruang masjid terbahagi dua - kanan untuk lelaki dan kiri perempuan. Betul-betul di luar pintu ada bazar macam yang terdapat dalam seribu satu malam tu, malam hari terang benderang. Hotel pun beberapa langkah je dari pintu masjid. Selalu lepas solat maghrib kami keluar 'tawaf kadai' bila azan isyak baru masuk balik, letak barang-barang kat rak kasut atau hantar balik hotel.

Jemaah perempuan ke Raudah pun senang, boleh ngaji lagi kat sebelah makam kat dinding tu atau di rumah Siti Fatimah.

Banyak dah berubah dan saya bersyukur dapat melihat perubahannya dari tahun ke tahun.

Teruskan usaha baik tuan Aji meng'share' pengalaman dan gambar-gambar. Camna boleh tangkap gambar-gambar tu? Depa tak nampak ke? Atau sekarang dibolehkan?

Terima kasih - Hjh Nazli

Leenoh said...

Salam sdr.Manzlie,

Bila berada di Raudah bermakna berhampiran dengan Nabi, Bila dekat dengan Nabi bermakna dekatlah juga dengan Allah kerana kita ke situ kerana menyahut perintah Allah dan Rasul-Nya.

Cuma kena melatih diri dan memujuk diri supaya khusyuk dan ikhlas.

Bertuahlah mereka yang dapat beribadat di situ.

Insya Allah ana akan ke situ suatu hari nanti.Bukan ingin melihat keindahannya tetapi ingin menyahut seruan dan perintah-Nya.Tetapi kekadang keindahan juga dapat mengingatkan Maha Bijaksana-Nya.

Wa ilal liqak.

cikgu zainab said...

Salam Azli,
Kecil tapak tangan, nyiru KN tadahkan.
jika sudi nak hantar gamabr2, ni e-mail KN.

zainab180553@yahoo.com

KN dahulukan dgn ucapan TK.

manzlie said...

salam ijoi..

memamg betui..solat kat situ berganda ganda pahalnyer..tu sal semua org duk berebut rebut..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam cikgu...
hmm mana ada cheq majuk saje jer tuh...hehehehehe

malam nih insyalah sya nak buat umrah tau..nanti saya doakan untuk cikgu jugak tau dpan multzam yah..

sukran
waslam

manzlie said...

salam Hajah Nazli...

terim kasih for sharing those most important story to us here..
wahh maybe masa tuh tak rami kot jemaah...mesti best kan masa zaman zaman dulu..

sukran
wasalm

manzlie said...

salam saudara Leenoh..

alahmdulilah..hmm kekadang bila dah nampak keindahan di situ jadi ralit dan tenang jugak jiwa dan raga...subhanallah..semoga allah merahmati kita semua.

sukran
wasalm

manzlie said...

salam kak Nab..
insyaalah..i will do that..

sukran
wasalam