MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday 1 June 2009

" Jabar Nur - Pendakian bermula to Gua Hira...Part 1 "

Permandangan Jabal Nur dari Hotel Bilik Alsafwah - zooming

Keadaan Jam 5.30 pagi di depan Haram selesai solat Subuh, duk tunggu teksi ke Jabal Nur

Jam 6.00pagi baru sampai di tapak gunung Jabal Nur , berjalan naik ke atas bukit . CUBA BESARKAN GAMBAR NI DAN BACA SIGNAGE NI

Tu dia Lembah Jabar Nur...tempat pendakian bermula

Aslamualaikum.....hari ni saya akan bercerita mengenai pengalaman saya mendaki Jabar Nur yakni tempat di Gua Hira di mana Nabi Muhamad kita saw telah menerima wahyu yang pertama disitu...perjalanan saya bermula di Haram jam 5.30pagi dengan menaiki teksi...semasa dalam perjalanan ke Jabar Nur taksi kami telah di tahan polis akibat kesalahan pemandu teksi yang melanggar lampu merah...aduhh berdegup jantung hati ku...adakah rintangan akan berlaku dalam perjalanan ku ini..selepas 5 min si taksi driver ni berbalah akhir nye kami pun dilepaskan... alhamdullah...sampai sahaja kami di kaki bukit Jabar Nur 6.00pagi..alangkah terperanjat nye aku bila melihat sendiri dengan mata kepala ku yakni..aduhh curam dan tinggi gunung ni...aku macam rasa tak sanggup nak naik bukit ni tetapi si Samad memberikan kata kata perangsang bagi ku...bukannye apa sebab aku ingat ada tangga atau railing ker yang boleh aku pegang kalau nak naik tetapi lain lak di sebaliknye..cuma yang ada curam curam dan batu bata dari gunung.dah lah aku ni fobia di tempat tempat yang tinggi heheheheh..almaklumlah aku ni kan tak sihat ada BP tu yang risau sangat...sepanjang malam tadi aku duk berdoa pada allah semoga aku di berikan kekekuatan mental dan fizikal untuk mendaki Jabar Nur ni...You all nak tau sepanjang mendaki ke atas sebanyak 10 kali aku berhenti....sebab sakit dada..tak fit and takda stamina but demi untuk merasai bagaimana Nabi Muhamad saw kita yang berumur 55 thn masa tu leh mendaki dan teringat kan blog follower aku yang nak tengok gambar banyak banyak terutama cikgu Mas kita tu inspirasi aku untuk mendaki semakin memuncak. dan bersemangat...hampir sejam aku mendaki baru lah sampai di puncak Jabal Nur jam 7.00pagi...terasa kegembiraan pada diri ini kerana masa aku berada di dalam gua Hira tu ibarat aku tak percaya betul ke aku disitu.sebab masa sekolah dulu asyik membaca di buku agama tentang Gua Hira but tak sangka rupa nye aku ada betul betul di dalamnye..alahamdulilah...so anda semua pembaca blog ku yang budiman terima kasih atas doa anda semua dan tak lupa juga pada Samad sehingga saya berjaya "menawan" puncak Jabar Nur dan..tatap lah beberapa keping gambar gambar ini yang menceritakan pengalaman pendakian Jabar Nur ke Gua Hira.dan satu yang saya pelajari ya itu keinsafan dan kesedaran telah datang pada diri ini selepas aku mendaki Jabar Nur..Alahamdulilah..sukran ..wasalam

Salam..cik lie

pas saya goreng cekodok pisang ptg tadi,saya bukak blog cik lie,wah cik lie thanks u very much...nak cakap apa yer,..alah camni jer lah makanlah cekodok pisang ni sebagai tanda terima kasih dan hilangkan letih cik lie

saya poandang kiri kanan cam no 1 jer

salam cikgu Mas..

berkat doa you all semuakan so saya walaupun badan badan masih sakit ni rasa hepi lah dpat pergi kat gua hira..
alahamdulilah..

makan tu ingat ingat lah kat cheq ni...huh
tak semawa pun..

salam cik lie n kekawan

Dahlah sedih pasal abg samad tadi,ditambah pulak baca kepayahan cik lie mendaki Gua Hira`bertambah syahdu pelakun air mata ni..tapi Allah maha berkuasa mcm tazkirah dari Noor `siapa yang diberi petunjuk dan hidayah merekalah yang memperolehi kebahagian,Allah izinkan cik lie menjejaki ke puncak Gua Hira`tempat pertemuan Nabi dgn Malaikat Jibril yang merubah segala kegelapan dan membawa cahaya Islam pada kita semua Subhanaallah...

Cam tu lah kawan sejati abg samad tak putus2 give u the moral support,cam tu lah abg samad saya dulu,kalau tak agaknya dah kantoi study (sori tersetat lak cerita sanggam saya he.he)

tahniah cik lie.kami amat menghargai,alah cik lie ni mana ada tua bro,Cik lie sebaya Rosyham Noor..hemsem lagi,cuma tak prepare nk climbing,memang rasa macam tu,yang penting semangatkan,caya lah cik lie...Alhamdulillah

eeh,eeh memang no 1 yer,,,jgn lupa cekodok pisang atas tu

hanalee said...

Salam Cik Lie,
Alhamdulillah.. berjaya jga cik Lie mendaki ke Gua Hira' tu..
Tahniah...

P/S Cikgu Mas Tak kan ajak Cik Lie sorang aja makan cekodok pisang tu...kami yang lain terliur jugak ni...

salam cikgu Mas..

Kamu ni ada ada jee story nak buat lawak..hehehehehe
jgn risau ada lagi 9 part nak kuar ni pasal Gua hira..

salam Hanalee..

terima kasih for the doa ....

ye lah cheq disini dah mula ingat cekodok pisang...

aduhh cikgu mas mana nak cari ni

salam cik lie

baca betul2 kt atas tu kan saya semawa tu!!!alah cik lie dah penat semua tak nampak..

cikgu sejarah ni meneliti gambar dan teks dengan begitu fokos,ternampak lak kesalahan fakta.Nabi kita sangat giat mendaki Gua Hira`ketika berusia 40 tahun,bukan 55 tahun,55 tahun nabi dah berhijrah ke Madinah,yang 55 tahun isteri Nabi Siti Khadijah..maaf cik lie termengajar lak,dah memang cikgu pun..cik lie penat tu,tu tersalah fakta..Alhamdulillah dapatlah saya tunjukkan pada pelajar gambar Gua Hira` secara real,semua hasil usaha cik lie...moga berkat usaha ini...

cik lie badan sakit2...kita motivasikan diri anggap semua ni jihad...moga cepat segar kembali

PINATBATE said...

Syabas ! Alfu Mabruk Cik Lie dah dpt mendaki Jabal Nur..dapat solat dlm gua Hira tak..?

Jabal Nur tu mmg curam dan berbatu-batu..percaya tak?kakpinat dulu mendaki pakai jubah panjang lagi..punyalah meleret dan tersangkut-sangkut..camana boleh tak terfikir nak pakai seluar panjang..ntahlah..

Pertengahan jln selisih dgn budak heret khimar naik Jabal Nur bawa bekalan air mineral nak jual kat atas..khimar tu steady jer naik melompat-lompat ..rasa tercabar dgn khimar tu..Alhamdulillah ku gagahi sampai jua akhirnya..

sorry Cik Lie...bernostalgia pulak..

salam..cik lie dan hana

alamak tak sangka lak terliur,kesian hana..alah hana banyak jual kt luar tu,,lainlah cik lie susah nak cari kesian pulak dengar,excited sangat tadi..tak tahu nk cakap apa termention lak cekodok pisang..saya makankan lah untuk cik lie...hmm tak sedap cik lie hitam-hangit saya goreng nk mengejarkan no 1,he,he,he..cik lie tak marahkan saya wat lawak??

salam cikgu mas..

jangan lah nak ckap hitam hangit tak sedap nak putuskan keinginan saya ni..mesti sedpa tu cikgu buat..sya ni skg dah kempunan ni..mana nak cari...kak As , kalau datag nanti bawak cekodok pisang..sya nak..

suka gak you buat lawak..heheheh

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam Azli,
Akhirnya Allah makbulkan jua hajat Azli untuk sampai ke Gua Hira'. Alhamdullilah!

salam kak Nab..

yup alahamdulilah...jugak berkat doa dari depa smeua ni...terima kasih lah banyak kan kerana mendoakan saya..

Atikah said...

Salam En lie...

Tahniah dan syukur alhamdulillah... akhirnya en lie berjaya mendaki Gua Hira dengan selamat...

salam tikah...

terima jugak lah pada tikah kerna mendoakan keselamatan saya ...pemberi semangat jugak mendaki pada saya masa tuh..

S said...

salam Cik Lie,
smoga Allah menambahkan kekuatan pada Cik Lie supaya dapat mendaki Jabal Thsur plak.

kalau nak mkn cucoq kodok boleh Kak As buat nanti. Cik Lie beli pisang ngn tepung gandum . kita makan sambil lepak depan Haram.

salam Kak As..

Betui ker...nanti cheq p beli kak As ulikan...biar goreng dalam bilik cheq then malam kita makan depan Haram..nak tak...saya serius ni....rindu lah kat cekodok pisang..cikgu mas tu kedekut bukannak kirim kat saya thru kak As?

sian saya kan...

salam

adoi jeles yer,sejeles yer,nak lepak kt haram,makan cekodok pisang,kalau noor dengar mesti dia melompat,k.as wat mesti lagi sedap,air tangan seorang kakak,cik lie makankan utk cheq yer,cheq dah makan untuk cik lie kt sini!!!

cikgu mas,

jangan lah jeles..nanti cheq makan kan untuk cikgu tau...