MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 18 June 2009

"Cerita Madinah - Kawasan Perkuburan Ba'qi Part 3.."

Upacara Pengkebumian yang hampir selesai tuh..dari jauh...
Muka penulis blog dah merah sebab panas terik nih..
Pintu Gate Masuk Utama ke dalam kawasan Perkuburan Ba'qi


Kawasan perkuburan yang baru tersusun teratur disini...hanya batu batu dijadkan sebagai tanda




16 comments:

cikgu mas said...

salam

Ustaz kata orang2 yang dikebumikan di sini akan jadi orang2 yang mula2 bangkit diakhirat nanti...

Sian cik lie ,merah padam muka pakai baju merah lak tu..lain kali pakai sun block yer...mazidul Akhmar 999 saya rasa tak leh wat cam ni??tq yer..

No 1 lagi ker cik lie????

manzlie said...

salam cikgu mas...

takpa lah muka dah merah padam tuh..janji semu orang duk hepi tengok gambar gambar tuh yer...

Taniah..cikgu lagi no 1 dah 6 kali kot...kena lah bagi kari unta nanti...

sukran
wasalam

NGINAP SRENGENGE said...

salam anakanda,

Nostalgia lagi bila tengok gambar tu.
Dulu bebas keluar masok ke Ba'qi.
Semasa di Madinah ayahanda tinggal di bangunan sebelah kanan Ba'qi.Bersempadan kubur.Boleh tengok kubur dari atas .Ingat bangunan tu dah tiada.La ni bangunan semua dah moden.

Ayahanda memang rindukan Madinah.Ayahanda cukup selesa di sana.Ada kawan Arab di sana.Sheik Yusof.Sebahagian dari masjid Nabawi adalah harta bapanya.Orang kaya.Di tunaikan nazarnya sembelih seekor unta.Ayah ikut Sheik yusof pi sembelih unta tersebut.Dia berikan 1/3 dagingnya(hampir2) kat ayah.Ceritanya cukup panjang.Insyaallah ayah akan ceritakan bila kita bertemu di Makkah nanti,insyaallah.

Rindu serindunya.

Wassalam.

cikgu mas said...

Salam cik lie

bila tengok orang mati ni,rasa dah tak nak kari unta..dalam kubur semua tu dah tak de..cheq jadi insaf..semua akan mati termasuk unta..tinggal semua yang dikasihi,hitunglah segala amal...

tapi cikgu tak tahu lah sampai bila cikgu boleh insaf,kalau tetiba orang di sana dok tayang rendang unta ker,goreng kunyit ker..cikgu tak leh jamin keinsafan cikgu bertahan takat mana..

tak per merah muka tu bukti diakhirat nanti..syabas atas usaha murni ni!!

Noriee said...

syukran atas gambar2 yg indah..airmata dah nak keluar ni..rindu sgt2 nak kesana terutama bila tengok gambar2 di Raudhah..harap saudara dpt teruskan usaha utk pamirkan gambar2 terkini kota suci Mekah & Madinah

Leenoh said...

Salam Sdr.Manzlie.
Walaupun kubur tetapi kelihatan menyenangkan'
Syukran lak.

Leenoh said...

Salam Sdr.Manzlie.
Orang yang bagi tahu laman blog ini kepada ana ialah NGINAP SRENGENGE (PAK CHA & MAK WAN ), ana ucapkan terima kasih kepada dia.
Maklumat yang dia beri memberi banyak manfaat kepada ana.Semoga Allah sahaja membalas budi baik dia dan budi baik anta.
Wa ilal liqak. wassalam.

manzlie said...

salam ayahanda..

ye ker...wahh tentu best kan pengalaman sebegitu..taksabar anakanda nak dengar cerita tuh nanti dari ayahanda..Insyalah

sukran
wasalam

manzlie said...

salam cikgu mas...

alhamdulilah...cikgu mas ku dah insaf...takmau merapu rapu lagi.dan dah tak nak daging unta..selesai satu perkara nohhh...hehehheh

sukran
waslam

manzlie said...

salam Noriee,

terima kasih atas coment mu itu...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Leenoh..

alhamdulilah...syukur nampak tenang kan..

wasalam

SUHAIMI said...

salam....
rasa tenang je masa kat perkuburan ni ...takut dan insaf dengan amalan kita yang tak seberapa ni berbanding sahabat2 yang membantu perjuangan Nabi...
kat sini pun penuh dengan burung2 merpati ...ingatkan kat laluan tepi Hilton Makkah je byk merpati..
TQ le coz bawa saya n isteri pusing2 dalam hotel Alsafwah tu...
Ada rezeki ..kan ke sana lagi...

LYNN said...

Alfatihah kepada saudara saudara yang mepunyai kerabat yang telah meninggal di Madinah dan dikebumikan di Perkuburan Baqi. Kita tak pernah dapat masuk lah kat pagar tu Cik Lie. Perempuan yang meratap tu yang paling teruk warga India (yang pernah tengok lah..)tiang nak masuk ke Raudah pun dia senggayut. ee patutlah banyak tempat kaum wanita jadi restricted zone.

manzlie said...

salam saudara suhaimi..

takpa ..takda maslah..semoga saudara rasa gembira lah hendaknyer waktu tersebut...insyalah di lain masa kita berjumpa lagi..jutaan terimakasih kerana sudi menjenguk saya disni..

sukran.
wasalam

manzlie said...

salam Lynn..

betul tuh..kerana perangai mereka begitu lah banyak telah dijadi kan restriced zone kan...

sukarn for the doa..

waslam

Sleepless In KL said...

Thanks for posting these pics. We were in Madinah last week but, unfortunately, women are not allowed to go into Perkuburan Baqi'. The wall is also covered (from Masjid Nabawi side) and we couldn't see a thing.

Mimi
www.SleeplessInKL.com