MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 18 June 2009

"Cerita Madinah - Dataran Perkuburan Ba'qi Part 1..."

Jalan utama masuk ke atas Dataran perkuburan Ba'qi
Ke kanan Pintu Masuk ke dalam Dataran Perkuburan- lihat tuh kaum wanita tidah di benarkan masuk
Papan kenyataan Sabda Rasullulah tentang menziarahi kubur
Beginilah keadaan pusara pusara yang telah bersemadi
Tiada tanda nama atau nombor..hanya batu batu sahaja sebagai tanda...



Assalamualaikum wbt ...kepada pembaca blog ku yang budiman....alhamdulilah..hari ni saya akan bercerita sikit tentang pengalaman yang paling berharga jugakpada diri ku, apa bila saya berada dan dapat menyaksikan macamana cara perkebumian jenazah di Dataran Perkuburan Ba'qi...terasa kelu lidah nih bilamana sempat saya mengikut jenazah yang di usung oleh mereka ke dalam kawasan tersebut...masyaalah bila sahaja tiba di Liang lahat tempat dimana akan disemadikan oleh mereka terasa sesuatu yang amat sayu dihati ini..keinsafan telah mula datang didalam hatiku...saya cuba masuk kedalam kubur untuk merasai bagaimana keadaan disitu..aduhhh.."ya Allah belum pun aku mati tapi sudah dapat merasai bahang kepanasan didalam kubur yang kosong nih.".ini kah pulak kalau lah di kebumikan nanti bagaimana lah rasanyer nanti????..Satu pengalaman yang amat berserti pada diri ku ini..alahamdulilah kau telah menyedarkan aku , aku bersyukur pada mu ya Allah...hati ku terus rasa kesedaran serta insaf yang amat sangat atas kesalahan ku yang lalu...aku lalai padamu..aku lupa pada mu..Ya allah amponilah atas segala kesalahan ku yang lalu..Amin...
Tahukan anda semua yang mana selepas sahaja selesai mereka kebumikan jenazah then terus mereka semua pulang..tiada bacaan Talkin disini...dalam masa 30 minit shaja 10 jenazah telah sempat disemadikan di situ....kekawan marilah kita sedekah kan surah "Al Fatihah untuk semua arwah saudara sesama islam kita yang telah pergi dahulu sebelum kita...semoga Allah masukan roh roh mereka bersama sama dengan orang2 yang beriman dan soleh..." Insyaalah...syukran..wasalam

10 comments:

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Pengetahuan semakin bertambah , gambaran semakin jelas, hakikat semakin dekat.

manzlie said...

salam Leenoh..

yup..alahmdulilah..satu pengalaman yang amat aberguna pada saya nih..

sukran

wasalam

PINATBATE said...

Syukurlah ! bertuahnya saya dpt berkongsi pengalaman sebegini dgn Cik Lie..hakikatnya dah tentu saya (perempuan) tak ada peluang masuk ke kubur baqie..sekadar meninjau dari jauh..

manzlie said...

salam kak Pinat...

alhamdulilah..tambah lah lagi ilmu kat pinat yer..
syukur alahmdulilah..

wasalam

kak jose said...

salam cik lie,

entry kali ini membuat hati merasa sayu..

teringat masa buat haji dulu,ade kawan tu suaminye sesat mase melontar kat jamrah, bile dah jumpe dah dlm keadaan yg teruk.maklumlah hilang beberape hari. akhirnye meninggal kat sane.

kite tak tau kat mane kite akan di semadikan. betul tak cik lie?

Semuanye adalah dari Allah swt.

manzlie said...

salam kak Jose...

memamg benar...kita memang tak tau lak camner nasib kita kan..tetapi jgn lupa berdoa...ramai org berdoa untuk cari kesenangan , untuk murah rezeki, untuk kaya, untuk senang lenang,tapi adakah kita berdoa pada allah supaya MATI KAN AKU DALAM PENUH KEIMANAN,PENUH KETAKWAAN... tu yang selalu saya berdoa skg nih...inyssallahakan di makbulkan oleh Nyer...

sukran
waslam

Azemi Ali said...

Salam cik lie dan rakan-rakan.

Saya tidak berpeluang ke Baqi' semasa buat umrah dulu. Mutawif tak bawa. Katanya jalan tutup jadi kena pusing jauh. Tak ada rezekilah tu.

Bercita-citalah untuk mati di Madinah dan dikebumikan di Baqi' kerana mereka yang disemadikan disinilah akan pertama kali dibangkitkan selepas kiamat.

Terima kasih atas info cik lie. Kubur tu saiznya macam kubur kita kah? 6 Kaki dalam x 6 kaki panjang x 3 kaki lebar ?

hayati said...

Salam En Azlie..

Thhx 4 the info..memang berkesan. say baru balik dr sn tp xdpt ke baqi. makcik saya ada pesan brg kat cik lie tp sori saya tak dpt jumpe. 1st time gi. blur2 skit. thxs tolong doakan utk anaknya.

manzlie said...

salam azemi..
yup sam saiz ner..cuma saya tengok dalam nyer yakni laing lahat dia lain sikit..

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Hayati..
takpa..takda maslah..is ok..
ok insyaalah akan saya doakan lagi yah..

sukran
waslaam