MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 4 June 2009

" Jemaah Langkawi..."

Dah nak masuk waktu Mahgrib ni...
Asalamualaikum....petang tadi jam 6.30pm sebelum masuk waktu Mahgrib aku pun telah masuk ke dalam Haram...seperti biasa pada hari Rabu Bumbung Masjdil Haram di buka untuk Jemaah jemaah yang ingin solat di atas..dan tidak ketinggalan jugak dgn aku..bila mana aku berjalan terus ke depan pagar di atas bumbung tersebut dari jauh aku sudah nampak dua Jemaah sedang duduk bersama dengan pakaian baju melayu siap dengan kain pelikat..dalam hatiku mesti ni Jemaah Malaysia lalu aku terus menyapa mereka..Asalamualaikum pakcik..Apa kabar...dari Melaysia ker" dia pun menjawap "Ye nak...dari Langkawi" .alahamdullah...pakcik duk Temoyong ker " tanya ku lagi..almaklum lah keluarga angkat ku di daerah Temoyong.."tidak nak..pakcik duk Ulu Melaka"..."kenal tak Masri" tanya aku lagi(aku teringat kat adik angkat ku yang paling baik dan warak) Dengan selamba pakcik tu menjawap "Laa awat tak kenal lak..." aduh terus kami berbual panjang sementara menunggu masuk waktu."Masri..aku duk borak dengan orang kampung hang ni...."..alangkah bahagia nye pakcik Morkthar dan pakcik Dali menceritakan kisah Umrah mereka kepada ku...alahamdulilah..selesai solat aku pun mohon diri dan terus berlalu pulang ke bilik hotel ku dengan penuh gembira kerana dapat bertemu dan berbual dengan pakcik pakcik tadi ibarat aku berbual dengan arwah bapa ku( terkenang bapa ku) . terubat jugak kerinduan di hati ini......sukran...wasalam

Agak Penuh jugak tadi pada waktu Solat Mahgrib
Dengan Pakcik Mokhtar (kiri) dan pakcik Dali



24 comments:

cikgu mas said...

salam en azli

Amboii ada siri `Jejak kasih` pulak yer!!!! Alhamdulillah peramah dan pandai cik lie ambil hati orang tua,kalau pakcik ada anak dara boleh buat cik lie menantu,sejuk hati orang2 tua dapat berborak dgn cik lie. i`m proud of you..hilanglah sedikit rasa rindu kan..

Pssst: Dah tanya orang Ulu Melaka pasal Masri!!!kenal pun diaorang!!jumpa orang Melaka pulak jangan lupa tanya pasal Mas suria..!!!tolong yer..lama dah saya tak jumpa
dia,he.he..tak kan nak jejak Masri jer,jejak lah jugak Mas yang sorang lagi tu..sian dia cik lie

Abg Megat said...

Salam,
Oh, ya nak tau jemaah dari Malaysia senang laa, pakai baju melayu tuu sah dah orang kita.
Nanti saya pi pakai baju melayu Cik Lie mai tegoq na.
Nak makan cok kodok nanti kak as buat.

ijoismart said...

amboi cikgu... awai no masuk blog Lie. Rasa2 siang malam dok teringat blog nie. Sy ingat pagi ni sy la kot. Tengok2 cikgu dulu dgn abg megat.

cikgu mas said...

salam ijoismart..

sian dia tak dapat no 1,memanglah ijoi blog ni boleh buat orang jadi burung hantu,berhantu blog ni!!!nanti ijoi tengok lah ijoi pun boleh kena hantu yer..,sebelum tido saya mesti dok mengadap,bangun tido sebelum pi goreng cekodok dgn wat lempeng saya mesti bukak dah jadi `penagih tegar` blog cik lie ni,esc cuti sekolah ni..tak pe ijoi boleh cuba lagi..kalau ijoi no 1 lak cikgu bagi bintang yek..jangan putus asa..

ijoismart said...

Ni mesti Lie terliur nak makan lempeng lak. Apa-apapun Lie bersabar yer. Cari le isteri yang tukang masak. Boleh masak macam2.

Kak As said...

salam,
macam ni lah anak cucu orang tua.
nantilah Kak As perkenalkan anak dara tok arab kat Cik Lie.
sabaq naaaa..
dah tengok ka blog abg Megat ada gambaq dia ngan proh laaaaa...

cik Mas mesti jeles ni..hehehehe

KUNTONG said...

kalau kita di haram, memangnya amat gembira bila bertemu dgn jemaah senegara.seolah-olah macam kat malaysia.sya pernah mengalaminya.(sebelum keadaan sekeliling diperbaharui). Sdr. Manzlie, doakan saya agar dpt ke sana lagi,doakan saya di multazam ya.Syukran...ASSALAMUALAIKUM.....

cikgu mas said...

salam

Ijoi pas cikgu wat lempeng cecah ikan sepat kering dengan sambal ikan bilis ..berebut makan ijoi..cikgu jengok lagi blog cik lie ada lak komen ijoi,ye lah kita doakan dia dapat isteri pandai masak..

kak as...dah tengok dah betullah abg megat ada bergambar dgn prof..tul jeles2,,tapi saya tak tengoklah abg megat lama-lama ,nanti kak as marah..tak nak kawan saya lagi..he,he sori k.as saya memang suka usik orang,pelajar saya teruk kena usik dengan saya "cikgu riang ria"..

manzlie said...

salam cikgu mas...

sian orang melaka tu yeh...hmm nanti lah sya jumpa nanti sya tanya kenal tak dengan cikgu mas GPK...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam abg Megat..

memeg lah tetapi kena jaga jagan gak..Jemaah bangla pun pakai kain pelikat but not baju Melayu..jgn slah tegur nanti kena perambat lak.hehehehehe

sukran
wasalam

manzlie said...

salam Ijoi and cikgu Mas..

tu lah..hari hari orang pekan kan sya..laksam lah , asam pedas lah, cekodok pisang lah..hari ni lempeng lak..aduh dah teringat kat arwah mak....sedih sya..tapi pagi tadi saaya mimpi arwah abah..

P/s. teringat arwah mak selalu buat lempeng pisang kegemaran sya...airatangan ibu tetap no 1

sukran
waslam..

manzlie said...

saqlam kak As..

dah, semlam saya bukak tengok ..best lah layout blog abg megat..ada gaya seorang penulis...

sukran
wasalam

manzlie said...

salam kUNTONG..

iNSYAALAH I WILL DO THAT AS YOUR REQUIREMENT..

SUKRAN

WASALAM

manzlie said...

salam cikgu Mas..

huh huh huh mengapa di sebut ikan sepat kering???????
sampai nye hati mu....dah terliurrrrrrrr lagi dah..sini mana ada semua tuh..

sukran

ijoismart said...

Blog abg megat macam mana ya. Sy pun teringin nak tengok sangat-sangat

manzlie said...

salam ihoi..

just clik je nama abg megat tu..nati kuar lah blog nyee..

sukran
wasalam

Rahim said...

Salam,

Sebut pasal Langkawi teringat ambo ko keluarga angkat dekat Pantai Chenang. Terputus hubungan sebab lama ambo tak gi dan contact no pulak hilang.

manzlie said...

salam rahim...

sapa nama keluarga angkat tuh...mungkin cheq kenal kot?...


sukran
wasalam

Rahim said...

Salam,

Maknya nama Saadiah. Kalau tak silap paknya Saad. Rumah kat tepi jalan ke Pantai Cenang. Lupa dah nama kampung tu.

manzlie said...

salam rahim..

nak tanya lagi..kat tepi pantai cenang tu kat belah mana...dekat hotel Boutiq Hotel ker atau kat kedai Haji Ramli ker..atau kat quatters Berjya ker..?

sukran

wasalam

Atikah said...

Salam en lie...

Nie betul2 jejak kasih nie... kat mekah dah jumpa kaum kerabat en masri... nie dok jejak kasih ngan en rahim lak... he.. he..

cikgu mas said...

salam cik lie

amboii cik lie,terkejut badak cheq,awat yer semua kenal orang kat pantai cenang..??tak habaq pun dulu cik lie pernah jadi penghulu kat sana..hmm satu perusuk kampung dia tahu,tak campur lagi dengan orang Temoyong,pas tu orang Ulu Melaka..hebat yer kawan cheq ni!!kagum sungguhlah..

lagi satu bila sebut pasal ikan sepat kering..sampai lupa cik lie nak beri wassalam kat saya yer,kesian `sukran tinggal sorang..mana lengkap cik lie ni tanpa sukran dan wassalam..he.he.he

manzlie said...

slam Atikah..
sebab kat langkawi tuh saya ramai kenalan dan keluarga angkat..almaklum lah 2 thn kerja di sana dulu - 1994-1996

apa slahnye tolong cuba carikan ..mana tau jumpa kan lagi bagus kan..

sukran

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

Langkawi tuh cam kg saya jugak..tempat jatuh lagi di kenang ini kan pulak pantai chenang....

cikgu lah , bila sebut benda makan yang tek leh dapt kat sini mula lah sya duk "meroyan " sikit..lupa segalanye...hmmm cikgu dera sya yeh..

sukran

wasalam