MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday 17 June 2009

" Cerita Madinah - Kawasan Raudah part 1 "

Cantikkan senibina tiang dan lampu lampu berdekatan Raudah..
Cuba Besarkan gambar ni dah lihat banyak CCTV tuh

Keadaan ceiling kubah yang cantik dan bermacam macam bentuk surah surah al quran

Ya Allah ..keadaan sesaknih..camner aku nak ke Depan Raudah?
Senibina tulisan dan ayat ayat suci Al quran begitu indah di sekitar dinding kawasan Raudah...
Assalamualaikum....seperti yang di janji kan hari ni saya akan bercerita sikit informasi mengenai kawasan Raudah yakni kawasan mula mula sekali tempat solat di Masjid Nabawi Madinah yang masih di kekal kan dalam bentuk dahulu kala..dari jauh sebelum saya masuk kedalam sudah nampak tersergam indah lampu lampu nyer yang berbagai bentuk...ini di tambahkan pulak dengan ceiling ceiling kubah didalamnyer berwarna warni serta setiap kubah ceiling tersebut mempunyai tulisan surah surah Al quran...aduhh sungguh indah sekali di kawasan ni( dimana cerita dari mereka disitu lah Nabi Muhamad Saw selalu berkhutbah dan solat , juga di kawasan ni berdekatan dengan makam Baginda Rasullah serta sahabat sahabat nyer..) agak sesak pada masa saya sampai walaupun awal sejam (seperti gambar di atas sekali) tetapi saya berdoa pada Allah swt supaya mempermudahkan langkah saya untuk kedepan Raudah dan solat sunat di situ..dalam hati ku ketika itu.." Ya allah permudahkan lah langkah ku ke Raudah dah beri lah aku peluang untuk solat sunat serta izinkan aku merakam kan gambar KHAS buat tatapan semua pembaca blog ku serta jangan lah kau bagi ku masalah nanti (takut jugakkan sebab di Madinah ni susah nak snap picture - kena sorok sorok lagi pun dalam kawasan Raudah ni memang banyak CCTV di sekitar tiang tiang tuh), jangan lah kau hampa kan permintaan dan harapan mereka juga.." alhamdulilah..aku berjaya jugak akhirnyer tanpa sebarang masalah...lega rasa hati ku serta mendapat kepuasan solat dan berdoa di depan Raudah ketika itu..syukur pada mu ya allah kerana memberi ku peluang berada disitu....tak terkata kegembiraan ku ketika itu..takdapat nak ku sebut kan dengan kata kata, hanya pengalaman berada disana sahaja yang dapat merasakan betapa nikmat nyer solat disitu...Aminnn..Syukran..wasalam...
p/s. Next entry- gambar di depan Raudah dan makam Nabi..Insyaalah



24 comments:

CM said...

Salam

Biar saya jadi orang pertama,adakah saya berjaya???..macam boleh dapat ucapan tahniah lagi ni!!!ok boleh tak???

maklang said...

kat Raudah bahagian perempuan memang sesak Cik Lie, maklang pun jadik takut sebab orang berasak2. Tapi Alhamdulillah dapat jugak menunaikan solat sunat kat situ...

CM said...

Salam en azli

Ye lah saya orang pertama..saya suka no 1,saya nk terus jadi no 1,
saya ucapkan tahniah atas usaha ini,segala niat baik Allah pasti permudahkan,setapak melangkah untuk kebaikan sejuta rahmat tuhan iringkan,semoga keselamatan,kesejahteraan sentiasa mengiringi kembaramu..

P/s : baru habis extra class,nk balik rumah ni,doakan saya selamat dalam perjalanan,kita baca reply komen kt rumah pas goreng cucur udang..jgn lupa wish tahniah yek!!

aznaz said...

salam cikgu...

boleh lah tuh...

aznaz said...

salam Maklang...

yer ker..taniah dan alahamdulilah...semoga allah swt makbulkan permintaan maklang kat situ...suka nyer hati saya bila dapat tahu maklang pun dapat solat sunat disitu...

sukran

waslaam

aznaz said...

salam cikgu Mas..
terima kasih atas komen anda..dan taniah jugak kat cikgu become no 1..

semoga perjalanan cikgu akan di lindungi Allah swt..tapi jgn marah marah tau.bebanyak beristirifar selalu...insyaalah will be safe jurney tuh..

sukran
wasalam

p/s. makan cucur udang yer..kami sini skg makan Nasi impit dgn rendang and serunding bersama pasangan bahagia Ka As dan abg megat

Asnija said...

Cikgu Mas, tahniah dapat No.1 ye..cekodok udang tu hantar ke Puchong..dekat je ngan Putrajaya tu...

Cik Lie, nasi impit tu masak sendiri ke rebus yang segera? Kalau masak asli, salute le, sebab saya tak pernah pas bab tu, samada jadi nasik, atau jadik bubur...Cikgu Mas ada tips? Tengok senyuman Cikgu Mas tu macam anak emak yang terror masak..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam Azli,
Terima kasihlah KN nak ucapkan..ya lah bersusah payah utk snap gambar bagi tatapan kami semua. Semoga jasa & niat baik azli akan mendapat ganjaran dariNya jua. Amin.

Azemi Ali said...

Salam Cik Lie,

Masa dekat Raudhah dulu saya tengok Pak Arab ambil gambar sambil posing. Saya terdetik juga, dia ni datang melancong ke beribadat. Di Mekah saya pun tgk lebih ramai org bergambar. Saya hanya ambil satu gambar Kaabah. Saya takut hanay dapat jadi pelancong sahaja.

Kini saya faham, mungkin ramai orang macam cik lie ni. Ambil gambar untuk tatapan orang yang tidak berpeluang ke sana.

Wassalam.

Leenoh said...

Salam Manzlie.
Kalau terlintas nama saya semasa enta berada di depan Kaabah tolong doa agar saya dapat ke Makkah tahun hadapan, Tahun ini memang dah tahu tak dapat.

PINATBATE said...

Salam..
teringat dulu masa berhimpit dekat Raudhah saya ditarik oleh makcik Arab gemuk ke sof depan bersebelahan dgn dia..rupanya dia nak bagi ruang dia pada saya, Alhamdulillah..agaknya dia kesian tengok ppuan Melayu ni kan kecik rendah jer..dah tu asyik mengalah jer bila berasak...macam budak-budak kena himpit..

aznaz said...

salam Asnija..

Nasi impit saya tuh masak segera lah...mana lah pandai saya masak sendiri...hehheheh

sukran
wasalm

aznaz said...

salam Kak Nab..

sukran
for the comments.

waslam

aznaz said...

salam saudara Azemi...

saya amik gambar nih untuk orang yang teak berpeluang kesini dan untuk mengubat kerinduan mereka..tu jer niat di hati..heheheheh

sukran

aznaz said...

salam Leenoh..
inysalah i will..give me your full name..

sukran

waalam

aznaz said...

salam Kak Pinat..

ye ker..alhamdulilah lah tuh..

wasalam

Hjh Nazli Abbas said...

Assalamualaikum.

Baru jumpa blog ini. Syukran banyak-banyak kerana sudi share pengalaman dan gambar-gambar dengan kita orang. Gambarnya terang, teliti dan 'sharp'. Semoga Allah berkati segala usaha anta.

Saya ambil gambar payung Madinah untuk wallpaper, halalkan ye! Cantik tersangat-sangat.

Ma'a salamah!

aznaz said...

salam Puteri Hang Li POh.

alahamdulilah...kerana sudi memebaca blog saya..is ok..you can just save it those picture kalau berkenan..takda masalah..

sukran

Intanterpilih said...

makacih makacih cik lie...
rindu saya tgk gamba gamba ni...

aznaz said...

salam intan...

tengok next entry..Raudah yang intan nak tengok tuh saya dah post kan tadi..semoga intan ahepi yer..

terima kasih jugak pada Allah swt kerana memudah kan kerja saya di sana tempohari..syukur Alahamdulilah


sukran
wasalam

Unknown said...

salam en lie
minta izin mana2 picture yg ada saya ambik.

aznaz said...

salam mat kapak..

ok takda maslah amik lah

sukran
wasalam

einaa said...

Alangkah bertuahnyanya dapat solat dan berdoa kat raudhah ni ....tpt doa mudtajab . Harap suatu hari nanti saya pun dipermudahkan untuk melaksanakan solat di sini .Amin

~Queen Q~ said...

Assalamualaikum. saudara, saya tak dapat tengok gambar-gambar. kenapa ye? teringin sangat nak tengok.