MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 6 June 2009

" Malam di Depan Pintu Taubat..."

Terlalu penuh di depan Multazam so aku cuma berdoa disini
Meriah malam tadi..ramai Jemaah melakukan Tawaf..
Aku betul betul berdoa di Depan Pintu Taubat nii..alahamdulilah

Suasana Depan Haram jam 10.00 malam tadi......

Assamualaikum wbt...malam ni aku ada sesuatu cerita yang amat bermakna pada diri ku jugak....seperti biasa selepas je Solat Isyak yakni agak lewat sikit jam 10.00 malam aku akan pergi ke depan Multazam untuk menbaca kan doa doa kiriman dari pembaca blog aku yang budiman..( Ada 5 kiriman dari pembaca blog ku minggu in i) selesai je aku menunaikan solat solat sunat dan Qada dan selesai membaca kan doa kiriman mereka aku pun berdiri dari tempat doa ku(pandangan gambar no 1) merenung tepat ke Pintu Taubat yakni Pintu Kaabah..dengan serta merta aku berdoa pada Allah ..." Ya Allah permudahkan lah laluan ku dari sini hingga ke depan Pintu Taubat kerana aku ingin lagi membaca doa doa kiriman dari mereka dan untuk diri ku jugak"...lalu aku pun berjalan pantas...tahu kan anda keadaan sekitar dataran Kaabah agak penuh sesak dengan Jemaah jemaah melakukan Tawaf jadi aku terpaksa lah merempuh laluan untuk ke Pintu Kaabah...tetapi alangkah terperanjat nya aku yakni semasa aku ingin ke situ ( kerap menyebut Astarfirlullah dan Subahanaalah dengan nada yang kuat) aku cuma memerlukan lebih kurang 15 saat sahaja ke situ tanpa menyentuh atau tersentuh sesiapa..kurasakan di "Depan ku agak kosong" dan tiada satu pun Jemaah yang menghimpit atau melanggar aku..subhanallah hanya 15 saat sahaja laluan aku telah berada di Depan Pintu Kaabah dah berdoa...lebih memeranjat kan setapak di depan ku tiada pun sesiapa menghimpit atau menolak masa aku berdoa tadi ...selesai je aku habis berdoa (lebih kurang 10 minit) dan berpaling untuk keluar dari tempat tersebut baru lah aku nampak ramai Jemaah ber tolak tolak serta berhimpit untuk mengambil tempat ku tadi..Subhanallah ..ini lah kali pertama aku melihat sendiri apa yang berlaku terhadap diri ku tadi...alahamdulilah...aku bersyukur sebab Allah telah mempermudahkan perjalananan ku yang "ingin " sangat berdoa di depan Pintu Kaabah(Pintu Taubat) dan sempat jugak lah aku mendoakan kepada semua pembaca pembaca blog aku jugak......syukur alahamdulilah...semoga apa yang aku lakukan tadi di terima oleh mu Ya Allah..Insyaalah..aminn..sukran Wasalam

25 comments:

PINATBATE said...

Salam..
Allah sgt hampir dan Maha Mendengar permohonan hambaNya yg ikhlas.Tiada perkara yg mustahil dgn izin Allah.
Mudah-mudahan Allah perkenankan doa Cik Lie..

manzlie said...

salam kak Pinat...

mudah mudahna jugak...

thanks for the comments.

sukran

wasalam

kak jose said...

salam cik lie..
Ya Allah,cik lie bertuahnye! cik lie merupakan org yg terpilih.dpt berade di sana - bekerje pulak tu, dan hari2 dapat berdoa depan kaabah dan buat amalan.syukur banyak2 cik lie, bukan semua org dpt keistimewaan begitu!

manzlie said...

salam kak Jose..

terima kasih atas komen dari kak jose itu..syukura alahamdulilah akan saya manafaat kan segalanye disini kerana allah swt...

sukran

wasalam

cikgu mas said...

Salam en azli

tak tidur lagi ker,pas subuh saya bukak blog,ada reply comment,that means tak tidur lagi rasa yer dah tengah malam ni..mamun sampai sudah ker??he.he

Ye kak jose hari-hari dia dapat berdoa,pada cik lie tak de makna dah keseronokan dunia,hiburan orang yang diberi hidayah lebih menjurus pada persediaan menuju ke syurga..doakan kami semoga pintu taubat sentiasa terbuka dan hati kami sentiasa memohon ampun atas segala dosa dalam hidup yang sementara....

taj said...

salam,

sunbhanallah... Taj dapat rasakan yg cik lie rsakan...
terasa kerdilnya kita... hidup bertuhan sbg hamba... hanya padanya kita sembah dan memohon...
semoga doa-doa yg ciklie mohon dimakbulkan oelh Allah SWT...

sukran, teruskan usaha ini cik lie... inilah sebagai amal jariah ke alam bazakh nanti..

semoga cik lie juga pengunjung bolg ini dgn tujuan yg sama, utk mendapat keampunan, rahmatnya dan keberkatan driNYa.

amin amin amin
terus dirahmati dan

manzlie said...

salam cikgu mas....

malam tadi say tido jam 3.30pagi lah...duk belajar sesuatu..heheheheheh

terima ksih lah atas comments tuh..

sukran

wasalam

manzlie said...

salam taj..

alhamdulilah for your doa also..
semoga kita semua di berkatinye..amin..

sukran
waslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam,

bertuah sungguh pembaca blog anakanda, kerana ada wakil berdoa utk semuanya.

syukran,moga2nya dari kami semua berdoa kembali di atas kesejahteraan anakanda dunia dan akhirat.

wassalam.

hilmyiskandar said...

salam.

ALLAH mengetahui niat tuan.

tq

manzlie said...

salam ayahanda..

terima kasih atas koeman dari ayahanda...

sukran

manzlie said...

salam Hilmy..


thanks...

cikgu mas said...

Salam en azli..

Oh abg aji belajar sesuatu malam tadi???saya pun pandai mengajar..ada apa boleh diajar??? kalau dah belajar jangan lupa mengajar sebab saya suka diajar,he,he.

Psst: saya baru balik dari kenduri kahwin,bila yer nak pi kenduri cik lie niii???

manzlie said...

salam cikgu mas..

aduhhh saje dia nak 'racun' saya sal khenduri kawin lak..! hmmm lama tak makan nasi orang kawin...

sukran..

p/s: Cheq kawin dah nikah lum lagi..heheheheh

cikgu mas said...

salam

kahwin dah nikah lum lagi???..hiss tak faham lah...bab tu kena belajar tu!!!sapa nak ajar??

manzlie said...

slam..
mutawaff..azli lah..hehehehe

sukran

KLMJ said...

subhanallah...
Allah sentiasa bersama2 dgn org yg ikhlas dlm amal perbuatannya...
Nnt doakan saya lagi tau!
dan jika berkesempatan, hrp bro azli dpt doakan juga kesejahteraan dan keselamatan seluruh umat islam terutama yg sedang hebat diperangi oleh puak kafir laknatullah spt di palestin, pakistan, iraq dll..

Fendy KLMJ

manzlie said...

salam fendy...

Insyaalah akan saya panjat kan lagi untuk mendoakan saudara di Multazam..Insyaaalah

sukran

wasalam

ijoismart said...

Lie, tolong doakan saya juga supaya sembuh segala penyakit di dalam diri ini. Segala kekurangan dalam diri di beri kesembuhan. Sekiranya saya diberi kesembuhan saya akan mencari Lie di sana.

manzlie said...

salam Ijoismart..

takda maslah..no problem...ok lah terus email kepada sya dah nyatakan segalanye...

sukran

waslam

ijoismart said...

Allah memberi dan Maha Mengetahui segala yang kita alami. Buruk, baik, kelebihan, kekurangan. Keburukan adalah segala ujian Pencipta kepada kita. Lie, tolong doakan sahaja semoga Allah memberi kesembuhan daripada kekurangan dan apa yang saya alami. Mudah-mudahan juga Lie dikurniakan rahmat dan diberi petunjuk oleh Allah dalam urusanmu dengan segala petunjuk. Engkau mudahkanlah urusan kami Ya Allah, permudahkanlah jangan disulitkan kerana Engkaulah Yang Maha Memudahkan, segala yang susah adalah mudah bagi-Mu. Ya Allah, sempurnakanlah dengan segala kebaikan dengan rahmat-Mu, Ya Allah wahai yang paling mengasihi daripada segala yang mengasihi. Hu hu hu. Tk Lie.

manzlie said...

salam ijoismart...

alahamdulilah...akan saya panjat kan kiriman doa dari ijoi nanti.Insyaalah..syukur pada allah kerana kami mudah mengingati mu dah insaf pada mu...

sukran

wasalam

ijoismart said...

LIe, terima kasih banyak. Semoga Allah sj yang dapat membalas budi baik Lie.

Norhaniza said...

salam cik lie,
saya rasa kini cik lie telah dpt merasa apa yg telah dilalui oleh Prof spt dlm buku Travelog Hajinya.

Noriee said...

Syukur saya di temukan dgn blog saudara melalui blog Prof..sebak dgr alunan azan..rindu rasanya nak kesana selepas 5 tahun mengerjakan Haji..