MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 5 November 2009

" Tempe Oh..Tempe...

Bismillah...salam from Makkah..entah kenapa lak sejak dua hari lepas bila bercerita tentang tempeh.( dari Datin Asnija) tekak nihh tetiba teringin nak makan...jadi lepas jer solat isyak semlam aku pun terus lah naik ke Mountain ( bukit bukit tempat orang indonesia duduk cari kedai yang jual tempe) cari punya cari akhir nyer jumpa ..alhamdulilah..sebungkus sr5..murah jugak dari tempat saudara Imran pariss tuh(rm16 kan)..jadi tak sabar lah harinih nak goreng tempe...Jom DAtinAsnija/kak Nab/cm/Zie/kakS and others join saya makan..syukran..waslam



42 comments:

Zie said...

Salam CL,
sedapnya tempe

rosli said...

Salam sdra Azli,

Akhirnya sdra dapat tempe idaman....selamat menjamu selera

manzlie said...

salam zie..

taniah..RAtu Trekk dia....no wahid 1.

sedapppppcam mengidam lak sya nih.heheheh

waslam

manzlie said...

salam saudra rosli...

alhamdulilah..dapt jua akhirnyer

wasalm

Noor said...

Salam CL,

wow tempe!! goreng cili pun sodap.. taruk ikan bilis ngan kacang tanah.. makan ngan nasik panas.. perghhh.. mak mertua lalu belakang tak perasan sehhh.. opsss! ade ke mak mertua..

ngeh ngeh ngeh

cikgu mas said...

salam ciklie

CM order buatkan goreng bercili.campur ikan bilis dgn kacang tanah arr..hantar kt sini,,ciklie pandai masakkan??

rosli said...

Sdra Azli,

Tempe goreng sedap kalau makan cicah dengan sambal kicap yg dicampur dengan cili api tumbuk halus dan campur bawang putih, biasanya orang kita Jawa yang buat sambal gitu (wife saya orang Jawa)....nikmatnya kalau makan waktu petang dengan kopi or teh o.... Disember ni klu sdra balik Msia saya nak jemput datang rumah saya. Kita sama-sama doa semua plan berjalan lancar ok.

cikgu mas said...

Salam

ciklie tu kak noor ramai nk buat menantu,mak angkat pun ramai,...mak pyjarl kan ada..ciklie makan tempe awet muda tau,cam datin tu..

tempe tu samad pandai makan tak ciklie???manalah si samad ni!!kak noor..

rosli said...

Salam CL,

Kalau sdra nak goreng bercili campur kacang tanah yg mcm Noor ckp tu pun sedap, tepuk dada tanya selera....yg pntg sdra punya suka...bagus jugak musim2 haji ni ada orang jual tempe kat Makkah ni...Lokasi dah tau....manalah tau satu hari nanti ke sana lagi

manzlie said...

salam kak noor..\

ikan bilis dan kacang dah abis aar...
ada lah...sapa cakap sya takda mak mertua..

waslm

manzlie said...

salam cikgu mas..

amboi..dia order dai kita alak..wokehhhh nanti siap sya post kan..but not pos to mesia buat posting blog..heheheh

waslam

ijoismart said...

Resepi Sedap: Tempe Bercili



Bahan 1 (digoreng sehingga garing)

3 keping tempe dihiris nipis

1 keping tauhu dihiris nipis

ikan bilis


Bahan 2 (dikisar)

3 ulas bawang putih

1 biji bawanng besar

10 tangkai cili kering

Cara-cara memasak

Tumis bahan 2 yg dikisar sehingga naik bau
Masukkan bahan 1 yg digoreng
Tambah garam/perasa secukupnya
Sedia dihidang..yum..yum

Betoi tak ni CM, Noor. Kalau x jadi CL jangan marah sy lak.

manzlie said...

salam Rosli...

aduhhh betul ker nak masakkan untuk sya..sya suka gak makanan jawa nihh sedapp..especialy sambal goreng...yakni sambal gokdok..sya tau masak belajar dari depa..

waslam

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda,

Rupa2nya ada dijual kat sana.
Kalau tak boleh kita goreng ,makan sambut eid mubarak dulu.Lain dari yang lain.

wassalam.

cikgu mas said...

salam

amboii ijoi cheff jugak dia ni..pandai masak tu..

manzlie said...

salam Ijoismart..

alhamdulilah..mekasih atas resepi suada tuhh...aduhh taksangka saudra ijoi jugak pakar dalam amsaknyer..syukur alahmdulilah..

waslam

Noor said...

Salam Cl..

ada mak mertu arr.. heh heh.. bagus2.. lepas habis 3 peket nih, p panjat bukit tu lagi.. beli 4/5 kotak.. balik mai, boleh buat masak lemak, goreng cili, goreng cicah sambal kicap.. nanti muka memang sejibik cam datin.. halus mulus.. muda selalu..

amboi chef ijoi, terer arr masak.. siap kasik resepi.. cheq salin arr..

rosli.. tempe goreng cicah sambal kicap jawa.. kenangan seh.. dolu2 masa belajar selalu layan ngan budak2 batu pahat.. sehingga menjilat jari.. sedapppp

psstt.. kalu bang samad makan tempe.. terus putih gebu.. meroyan CM

ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam cikguuu ..

aduhh dia asyik smad jer di sebut...budak tuh dah busy giler skg dgn cheqq nih cikgu...ok karang makan tengahri cheq ajak di sekali.

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

tu larr..cheq kan dah lama makan tempe sejak kecil algi..tu sal muka pun cam datin asnija tuh...heheeheh perasan cheq ni nohh..

abg samad pun makn lah tempe dng cheq kak noor ooii.

waslam

Zie said...

Salam CL,
Bang samad CM tu pandai makan tempe ke? Selalunya wajah2 nusantara yang mengidam tempe nih... makan tempe banyak bagus untuk mencerdikkan. Kat pasar indon tu ada pecal tak?.. Jom kak noor kita bukak gerai tempe & kacang soya boleh.

manzlie said...

salam ayahanda...


alhamdulilah..ada jual kat sini ayah...syukur lah..

waslam

manzlie said...

salam zie..

jgn akt abng samad..ramai dah staff sya suka makan tempe...heheh

waslam

Zakiah said...

Salam dari Sabah
Wow! sedapnya tempe!! My fav. Hiris nipis2, tabur sikit garam dan black pepper. Jadi snek ringan. Tapi kalu nak tahan wuduk lama...JAUHI TEMPE BERLEBIHAN.....angin dek!!

noraini said...

Salam En. Manzlie
wah sebut je dapat, alhamdulilah dengan usaha...

Kat rumah, akak sorang je yang makan, yang lain tak minat. Dapatlah akak makan banyak..vitamin B tuuu..hehehe

Zie said...

Salam Kak Zakiah,
CL ada ubat tahan angin... ke MH dia boleh simpan, bagilah kita petua

umiazuddin said...

Salaam CL

mmm...tempe...yummy...goreng pong sodap!

fuh, dasatla CL... demi tempe, bukit-bukau sanggup didaki tuu..hehe
alhamdulillah tercapai juga hajat CL nak makan tempe, ye :)

Enjoy your meal, CL...kunyah slow-slow untuk merasai kenikmatannya ;)

(teringat Tempe, hero kartun Jepun zaman dolu-dolu..heh)

VpeaceV

manzlie said...

slam zakiah..

alhamdulilah..mekasih atas resepi tuh nanti cuba...berusha pasti dapat kan kak..

waslam

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah stakat nih leh lah tahan...minum aayat zam zam banyak banyak sikti..heheh

waslam

manzlie said...

salam noraini..

wahh insyalah nanti aka jadi awet mude lah cam sya hehehehetak yah makan tomato kan..

waslam

manzlie said...

salam umi azuddin..

alhamdulilah...rezeki di bumi makkah..semua da ..yang takda strawberry tat jer lum jumpa..

waslam

rezeki said...

salam cl,

jauh tu tempe tu datang. tu tempe bukan sebarang tempe, tempe ada visa
haji
ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam saudara rezeki...

jgn risau..tempe tuh di baut disini sebenrnyer tak perlu visa lahh..heheheh


waslam

Zakiah said...

Salam Zie
Kalu Zie kat Mekah sekarang,jgn makan bubur kacang atau jenis2 kekacand dan ubi k. Esp kalu di MINA..susah nak berwuduk kalu selalu buang 'German Gas'..hehe..akak ni nak cari ubat angin ni..betul ke CL ada???

manzlie said...

salam kak zie...

aduhai kakak ku syang...mana lah adik mu ada ubat angin..minyak angin adalah..heheheheh

waslam

hajah zainab bt abdullah said...

Jom makan tempe yang CL masak!!

manzlie said...

salam hajjah Zainab..

alhamdulilah...cepat sikit dah nak abih dah...

waslam

manzlie said...

salam hajjah Zainab..

alhamdulilah...cepat sikit dah nak abih dah...

waslam

Zie said...

Salam Kak Zakiah,
Zie kat Malaya la.. kalau boleh ikut teringin sangat nak ke Baitullah sekarang juga.. tunggu jemputan. Nanti kak zakiah jangan ingat makanan nusantara yg susah nak dapat macam petai,kuih cincin sabah ke, makan apa je.. tetap selera sebab kita datang nak beribadahkan. semua sedap.. kat mina muassasah bagi indomei segera pun sedappp sangat. Selamat pergi dan kembali kak, semoga memperolehi haji yang mabrur... sedih dan sayu nih.

manzlie said...

salam zie..

aminn....doa mu ituh.

wasalm

Zakiah said...

Salam dari Sabah
Trima kasih atas doa CL dan Zie. Amin.

manzlie said...

salam zakiah....


aminnnn.....


wasalm

Imran Paris said...

En Li...SAMPAI HATI....huhuhuhu, saya dah ngidam ni...