MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 7 November 2009

" Suasana Jam 7.00 malam.."

Satu jam sebelum masuk waktu solat Isyak..
Suasana di Luar Haram pada waktu jam 7.00 malam
Bismillah...salam from Makkah..begini lah suasana Masjidil Haram pada waktu jam 7.00 malam yakni setengah jam sebelum masuk waktu solat isyak bermula..keadaan menjadi bertambah ramai dengan kebanjiran jemaah jemaah yang sudah pun berada di Kota Makkah sekarang..alhamdulilah..syukran..waslam



46 comments:

Zie said...

Salam CL,
Bismillah...

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah, ramainya... untung CL hari2 berada disana. Doakan kami ye.. Mana CM, lambatpakai kasut baru...

cikgu mas said...

Salam

saya sambung kk zie..bismillahirahmanirahim...

cikgu mas said...

salam..

kak zie kasut ku talinyer bersimpul,..hehehe

setiap ruang dan tempat penuh dgn jemaah sekarang ni,begitulah kota makkah lembah tandus yg cuma ada Siti Hajar dan Nabi Ismail sahaja disatu ketika dahulu..kebesaran Allah memilih Mekah sbg tempat suci tempat tumpuan org muslim..Alhamdulillah

manzlie said...

salam zie...

memang skg dah ramai serta terasa kemeriahan nyer...alhamdulilah..

cm tduh duk pakai spike dia baru beli agaknyer..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah...Kota Makkah akan menjadi salah satu pusat islam serta kota perlancungan yang paling agung sekali di mata dunia ..insyalah

waslam

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Suasana memang syahdu...Alhamdulillah dapat tgk gambar begini di musim haji. TK sdra Azli. Jemaah semakin ramai dan Makkah semakin padat.

manzlie said...

salam rosli..

alhamdulilah...semoga saudra dan yang lain terubat rindu pada makkah insyalah..

wasalam

yuyee cap limau said...

salam CL
masyaALLAH ramainya..itu yang mampu saya ucapkan....

Noor said...

Salam CL..

hanya dari kejauhan cheq melihat MH yang dipenuhi para jemaah.. sayu arr..

psstt.. tudia zie, minum ayaq melo seceret.. laju arr lari
CM.. awat beli kasut bertali.. beli yang 'zip zap' tu barulah tak bersimpul..
Tn ismet dok tengah bancuh melo kot??.. tak sampai2 lagi niee.. heh heh.. my turn berada didepan jagindas.. ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam yuyee cap limau...

memag dah ramai skg nihh..alhamdulilah...
waslam

cikgu mas said...

Salam ciklie

Tahniah yer pun ,ur follower dah 500 ni...wahhh bertambah otai cm ni...

manzlie said...

salam kak Noor..

cm tuh duk kena beli aksut yang ad spike baru leh lari laju...and jagindas skg dah kuar malam lah dengan geng2nyer..hehehehe

waslam

rezeki said...

salam cl,

sungguh indah di waktu malam di haram , alhamdulillah.

wah, cek noor tk namapak saya ka,
tu kat dataran tgk solat magrib, tapi kat dataran kat kt je, namun kiblatnya tetap sama.

rezeki said...

salam cl,

jgn lupa yg tu ya ...

alhamdulillah

Engku said...

masa 2007, saya rajin amik gambar mcm ni dari atas Tawhid tingkat 10. semakin hari semakin ramai dan penuh sampai ke jalan raya. Dan pengemis semakin ramai entah dari mana datangnya memancing rasa kasihan dari tetamu Allah..

ijoismart said...

CM guna turbo la plak. Baru leh pintas Zie. CL berapa juta jemaah thn ni ye

ijoismart said...

Pengemis ni sedikit mengganggu kita kan ...

manzlie said...

salam cikgu mas..

ye lah..taniah kepada SMK LAJAU w.p sabah..telah menjadi blog follwer yang ke500..

terima kasih atas sokongan anda semua..

waslam

manzlie said...

salam saudara Rezeki..

alhamdulilah..syukur pada nyer...yang penting niat tetap sma kan walaupun berlainan dataran..

ok jgn risau..

waslam

manzlie said...

salam engku..

alhamdulilah..memag teruja bila melihatnyer kan..

waslam

manzlie said...

salam ijoismart..

rasa rasa nyer...3.5 juta orang jemaah akan menunaikan ibadah Haji tahun nih..insyalh

wasalam

Zie said...

Salam CL,
Pengemis pun tetamu Allah, usah terdetik dalam hati kata yang tak elok.. cuma risau depa ramai2 tangkap kita mintak derma.. seram... Allah menduga kita.

manzlie said...

salam kak zie..

Bab kata akak jugakkan,mungkin ituh yang dimaksud kan oleh saudara ijoi tuh agaknyer..alhamdulilh..

wslam

Zakiah said...

Salam CL
Wow..Alhamdulillah..bestnya berada di MH tiap solat dan bila-bila masa kan. Nape la Msis ni jauh sgt dr Mekah. Kalu dekat weekend je kita ble pi sana kan? Cantik sungguh ganbar2 ni....

hilmyiskandar said...

Salam.

Suasana di dalam HARAM meriah kerana limpahan lampu di waktu malam - utk solat + tawaf. Kekadang tak terasa jam berapa kita bertawaf, tiada sempadan waktu - itulah nikmatnya di depan KAABAH.

Amin.

tq.

Zakiah said...

Salam dari Sabah

Hati dan jiwaku meronta
Dalam sebak berbicara
Terdayakah tulang empat kerat
Mengharung lautan umatMU mendekatimMU
Ya ALLAH
Ku pohon lindung dariMU
Ku merayu kasihMU
Ku sujud padaMu
Permudahkan perjalananku
bersama umatMU yang bersatu
ALLAHUAKBAR
AMIN

manzlie said...

salam Hilmy..

alhamdulilah...bila berada didlam nye kita lupa akan pa yang berlaku di dunia" luar..khyusuk melakukan ibadadh serta memperhambakan diri" pada nyer..

waslam

manzlie said...

salam zakiah...

alhmdulilah..aduhh terasa sungguh amdah akak zakiah nih..khuyuk memaca hingga meruntun ahtiku..

wslam

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

dok countdown ke tu?? dah mulai nak padat...meriahnya!

Yem0805 said...

Salam CL,

Dah bertambah ramai jemaah Alhamdulilah menjadi tetamu Allah..
Insyallah ada rakan2 sya mendapat menjadi tetamu Allah dan meminta berjumpa CL utk sampaikn salam saya insyallah kalau dia orang ada masa akan contact CL.

manzlie said...

salam hajjah zainab...

countdown skg nihh..alhamdulilah

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Akak dah bermimpikan berada di Dataran Kaabah...semoga mimpi akak jadi kenyataan. namun kalu tak terday akak naik ke bumbung jika tawaf di situ lebih tenang..tadi akak jalan 4.5 km je..penat..harap2 esok ble lebih jauh lagi...Di bumbung tu berapa KM satu pusingan agaknya..?

SAHAR MISRON said...

Seronoknya berada di Mekah ya.... doakan kami pula menyusul ke kota suci ini dalam waktu terdekat...Terima kasih kerana mengirimkan gambar-gambar di sana buat tatapan kami...

SAHAR MISRON said...

Kepada sahabat kami, Saudara Ammar Che Soh,dari Labuan(asal Kelantan) semoga tenang beribadat di sana...

Zakiah said...

Salam CL
Waktu tawaf haji mungkinkah mumbung pun penuh?

Zakiah said...

salam maaf..maksud akak bumbung MH...wonder if ble nampak lampu hijau bermulaan tawaf?

CL akak menanti gambaran kaum hawa diMH dengna penuh kesabaran...

Zie said...

Salam Kak Zakiah,
Jangan risau... semua ada tempat untuk tawaf haji, cuma kat bumbung pusingannya besar.. mula kat lampu hijau. Yang ramai sangat masa hampir hari arafah (semua jemaah dah ada) dan balik melontar.. Akak sampai dah ramai sangat jemaah, pastikan g awal ke MH.. cuma baru sampai mata masih ikut waktu malaysia kot.. hehehe

rabiatul said...

subhanallah....seperti biasa doakan untuk saya ye..dunia dan akhirat..teima kasih

Zakiah said...

Salam Zie
Kami akan sampai ke Jeddah awal pagi 17 Nov..(29ZKH) and terus tawaf..mungkin tak ulang alik hotel kalau jauh..bawa biskut je..cos nak tunggu solat jemaah..misalnya jam 2 atau 3 pagi tawaf dan saie..pastu sampai solat subuh..bole ke gitu?

Zie said...

Salam Kak Zakiah,
Kita tak tahu perjalanan kita... kadang lama di airport sementara tunggu bas muassasah. Ikut mutawwif yang disediakan.. sampai waktu sembahyang dulu, walaupun memang tak sabar2 nak tawaf. Akak buat haji ifrad ke? semoga akak dan suami serta semua jemaah memperolehi haji yang mabrur.. amin. Maaf CL ye.. nanti kak zakiah belanja ye..hehehe

Zakiah said...

Salam CL

Sslam Zie..dont worry akak ble cover lunch CL...hehe. Akak buat haji Tamatuk...cuma nak buat umrah dulu sblm tawaf haji...cos ada 7 hari sblm wukuf..msns CL pegi hari ni?

Zie said...

Salam Kakak Zakiah,
CL kekenyangan makan roti canai... oh.. umrah dulu sebelum haji, haji bersenang-senang.

Zakiah said...

Salam CL

Zie..akak dah jumpa CL....yes..

Zakiah said...

Salam CL
Zie..maksud akak tu dah jumpa dlm foto LUNCH dgn mak ayah CL je!!!hehe

adilayusuff said...

sy sgt rindu pd mu..
doa2kn sy supaya cpt blh ke sn.
dok dgr crite org je..
nk jgk diri ini jejak kaki ke sn..
doa2 sy ye..blh la jmp anta d sn..