MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 9 November 2009

" Happening - Meriah ....meriahhh..."

Bahagian Kiri dalam Masjidil Haram mengadap Rukun Yamani ada kuliah Agama..
Bahagian Luar di Dataran Kaabah jugak ada kuliah Agama..alhamdulilah
Bahagian dalam Masjidil Haram ada juga kuliah agama..

Bismillah...Salam from Makkah...nak bercerita sedikit tentang apa yang berlaku dalam Masjidil Haram malam tadi...semasa aku berjalan jalan mencari bahan untuk PDKM , sempat melihat beberapa kegiatan or acara yang berlaku disitu...yang paling menyentuh perasaan hatiku adalah ketika melihat ribuan jemaah yang duduk melihat ceramah ceramah/kuliah agama yang di berikan oleh beberapa sheikh di sini..alhamdulilah..pergi jalan di belah kiri/kanan pasti akan jumpa kuliah kuliah agama yang telah berlangsung dengan rancaknyer .memang" happening" sekrang,.terasa macam "Pesta" yang pasti akan meruntun perasaan kami semua..pernah terpikir sejenak "alangkah seronok nyer kalau ini berlaku di tempat ku (Mesia)" ..insyalah..syukran..waslam

41 comments:

Noor said...

Salam CL..

123... taraaa

cikgu mas said...

salam

waaaahh,uwaaaa,noor noti arrr

cikgu mas said...

salam..

noor main cengkelat,dia lari tolak cikgu ciklie...cikgu dah depan dah tadi,tetiba dia minum milo,hujan ni dia berlatih lari kt estet jer..byk masa dia..hehehe

Zie said...

Salam CL,
Tahniah kak noor... makan apa tu lari laju sangat

umiazuddin said...

Salaam CL & semua.

Alhamdulillah. Terima kasih, CL!! Akhirnya dapat juga melihat paparan kuliah2 agama yang berlangsung di MH. Boleh dibayangkan betapa meriahnya di sana sekarang. Alangkah bertuahnya mereka yang memahami bahasa Arab dan dapat mengikuti kuliah2 itu.

CL, kaum muslimat boleh tak join dengar kuliah2 tu ek?

VpeaceV

cikgu mas said...

salam CL

kat mesia kalau kuliah agama kurang meriah,yg terbaru meriahhh ,Piala Malaysia baru ni...wooi meriah betul,

sori arr penyokong kelantan,cm sokong nogori...sebelah negeri tu..

moga mereka semua mendapat keberkatan dari ibadah yg dilakukan..

Noor said...

Salam CL..

cheq dulu pun berkesempatan dok dengar pak sheikh bagi ceramah.. tapi sedey arr.. tak paham cakap arab.. masa tu, dalam hati berkata.. kalau lah cheq belajaq bahasa arab kan bagus.. hu hu

CM.. sesekali cengkelat tak pa arrr.. baru lepas pekena melo seceret (melo import dari high castle.. sehat dan kuat).. cheq lari kaki ayam.. laju wooo

manzlie said...

salam NOor..

ratu trek dia ksg nih...no 1..
tak menoreh kerr?

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas.

taniah gak no2...

takpa aar..dia minum milo kot..

waslam

manzlie said...

salam zie...

kak noor minum milo gak lahh...heheheh

wslam

manzlie said...

salam Ummi azuddin...

setahu sya dan senampak sya cuma kaun muslimin shaja yang ada di sekelilingnyer..

wasalm

manzlie said...

salam cikgu...

tuah ayng sedihnyer....kalau Jom Heboh and others semua meriah kan...teringat masa kami organise malam kuliah di hotel d palma sambut tahun abru..masa tuh waktu ramadan..takramai yang dtg beli meja..sedih cheqq.hehehe

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

oh ye ker..alhamdulilah

best jugak tuh..

waslam

cikgu mas said...

salam

noor tu minum milo asyik dari high castle jerr.hehehe...pas kat cikgu jugak arr.CM cam tau jer sapa suplier milo seceret tu.noor tak aci,lain kali nk senyap jer dgn noor.

fuuh penat cm lari ciklie!!!

Zie said...

Salam CL,
Kak noor tak menoreh ari ni.. hujan. Pantai timur dah banjir, doakan keselamatan mesia ye CL.
Dulu saya pernah jumpa kat MH kuliah bahasa indonesia.

cikgu mas said...

salam..

sabarlah CL,tu arr org kita,pas ni organize kt follower CL jer,mesti ramai beli meja..insyallah.

CL!!! projek kurma mendapat sambutan hebat,Alhamdulillah..

Zakiah said...

Salam CL
Wah..memang macam pesta..kaum Adam dan Hawa boleh bersebelahan ke waktu kuliah..Ustaz Mesia tak de yg bagi kuliah gitu kat MH??

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah..

Seronok tgok mereka mendengar
ceramah...tu
Pasti padat ilmu yg disampaikan..
Kalaulah hidup kita semua tidak sibuk kejar dunia sgat ..pasti aman bahagia semuanya...

Mencari ilmu tugas kita semua
Hukum hakam diteliti juga
Buat mengenal dosa dan pahala
Mencari syurga..adalah matlamat kita..
Akhirat sana ..syurga pastikan jdi milik kita ....

***sesi gurau

Wahai kak Noor nampak gembira
Awat rumah gelap saja aar
2,3 kali cheq pi api taraaa
Noti arrr...betui kata CM larr
Abang Samad mana tak nampak lama larr...
Wahai CL kasi can larr..bagi kami semua tgok muka dia..arr
Jgan dera sma dia...kesian narr

manzlie said...

salam Sahami..

aduhai kak shami ku.,
mengapa rindu padanyer saje
apa kurangnyer aku..
hanya samad dia nak ajee.

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

takpa lah ..cikgu kena berlatih lagi camner nak lari pecut..or minum lah milo cam tn ismet tuh..

waslam

manzlie said...

salam kak zakiah..

memag macam pesta kuliah agama disni..seronok hati melihat lighat nyer..alhamdulilah..itulah kebesaran Masjdil Haram

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Pernah mengikuti kuliah tersebut selepas solat maghrib sebelah kanan hala ke saie, disampaikan dalam bahasa melayu patani. Terpegun juga rupa2nya kuliah disampaikan dlm bahasa kita, ramai Jemaah M'sia turut sama bersila disitu - alhamdulilah. Semuga diteruskan.....

Amin.

tq.

manzlie said...

salam hilmy..

alhamdulilah..ustaz yang menyampaikan kuliah tersebut adalah originaly from kedah..dh lama dia bermastautin disini..

walam

Zakiah said...

Salam CL
APA projek dgn CM tu..Kurma ble pos ke Sabah tak? Org kata the best Kurma Nabi..betul ke? email akak info ok

Imran Paris said...

En Li...dulu masa di sana, saya ddk gak dengar ceremah tu...mcm paham :-) tp dengar pun dah boleh menenangkan hati kita. HEBAT penangan beribadah di Baitullah.

ps - En Li, rasanya Abg saya dah sampai di Makkah tu. Tp sy blm dpt no hp baru dia di sana. Will keep u updated. Merci Monsieur

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah..nanti fre habaq lah akt cheq nohh..

memag macam tuh lah penanan baitullah kn..

waslam

manzlie said...

salam zakiah..

adalah tuh..bisness kurma kot..heheheh

wslam

Ustaz Nazmi said...

Salam Cik Lie

Mahu atau tidak..Kuliah agama yang seperti di Mekkah harus di mulakan dengan Biah (suasana) dulu.. namun di malaysia..Biah seperti itu masih kurang dan tidak ada sokongan.. maka jadilah masjid surau hanya di isi dgn golongan yang dah pencen...

Kita org muda kena renungkan hal ni..

Zakiah said...

Salam CL
Bestnya kalu CL dpt pos ke sabah kurma dan candy..Tadi diRTM 1 baru di tunjuk orng pi pasar kurma...macam2 candy macam kat Aussie la...Ble tulung (slang Sabah ni)order? Pos je kat Sabah..hehe

Zakiah said...

Salam CL
CM ni kat Makkah ke?

manzlie said...

salam Ustaz Nazmi..

benar kat ustaz tuh...di mesia golongan mude memag kurengg untuk mendengr kuliah2 agama di dalam masjid..


waslam

manzlie said...

salam kak zakiah...

maaf lah kak..saya tak berniaga kurma la...maaf yer..

waslam

mekyam said...

Salam CL,
Tahun 2005 dulu saya selalu juga berpeluang ikut kuliah yg diberi oleh (satu2nya?) syeikh melayu (kalo tak silap anak kpd sy Muhammad Abd Qader Mandeli? asal Kedah). Kerusi beliau betul2 belakang kawasan VIP, setentang hajaratul aswad. Ada lagi tak sekarang?

manzlie said...

salam mekyam...

alhamdulilah...masiha da lagi tuh...but maybe dah bertukar tempat kot..

waslam

abh said...

Salam sdra,

Memang betul kata mekyam tu, kalu tak silap nama dia Syeikh Abd Rahman al Mandeli, biasa memberi ceramah dekat dengan tempat solat VIP....

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah saya penah mengikuti majlis begitu di Masjidil Haram semasa Haji dan Umrah ada majlis ilmu dalam bahasa melayu cuma kena pandai cari.

Hani said...

Bestnya .. meriah dan kaya raya dengan kuliah.... kat malaysia ni kalau Bola.. program menyanyi AFUNDI ... kemain meriah...
Bertuahnya sape2 yang dapat menikmati kemeriahan kuliah disana.......

manzlie said...

salam abh..

alhamdulilah..memag ada dia akat situ..

waslam

manzlie said...

salam yem..

alhamdulilah..seronok kan rasanyer masa tuh..


waslam

manzlie said...

salam hani...

baisa lah tuh..benda benda yang melalaikan pasti mudah jadi ikutan...heheh


wasalam

abangsulung said...

Salam Cik Li,

Ada tak ceramah yang disampaikan dalam bahasa melayu. Dulu masa saya, banyak tok syeikh ni bagi ceramah dalam bahasa arab je,itulah kita cuma ternganga je. Cuma ambik pahala duduk dalam majlis ilmu saja.