MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 9 November 2009

"Subhanaallah......"

Dataran Kaabah yang penuh SYAHDU
Bismillah...subhanallah..beginilah sekarang keadaan di Dataran Kaabah yang tak perlu di ucapkan lagi..bila merenung dng penuh teliti dan tekun terasa airmata jatuh membasahi pipi ku...betul betul menusuk jiwa dan hati nih bila mendengar laungan " Allahuakbar" serta " Laibaikallah..."...Ya Allah terasa diri ini kerdil di sisi mu....syukran..waslam

64 comments:

cikgu mas said...

salam

suasana syahdu...

Zakiah said...

Salam Cl
Akak sambil packing sikit2 lagi, pasan polis trafik nak kejar CM..close...

Zakiah said...

Hehe pengsan polis trafik tak terkejar CM untuk akak..esok masih ada..sblm akak ke KLIA on 16..lepas tu slow gear...

Zie said...

Salam CL,
Syahdunya... rindunya pada Baitullah.

Zakiah said...

Gambaran yg melambai2 umatNYA keMH..InsyaAllah semua umatNYA akan kesana,,dipanjangkan umur dimurahkan rezeki..AMIN

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, allahuakbar

manzlie said...

salam cikgu mas..

Taniah..RAtu Trek dia skg...mesti pakai spike sprinter shoe tuh..
laju lari nampak..

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Akak enlarge gambar..nampak ramai juga wanita di dataran. maknenya akak pun bole solat di sana kalau bersama suami/mahram? tak semestinya di area wanita kan?
Zie ada nasihat tak?

nailofar09 said...

salam...amboi cepat benar sampainyer cikgu...tak dapt ngejor dia yer, apapun Syukran CL...muga CL beroleh kekuatan' utk hari2 yg brganda bznyer...kan? mudah2an ALLAh lipatgandakan ganjaran...

manzlie said...

salam zakiah....

jjn risau ..akak still top two kan..taniah jguak..ESOK masih ada..

waslam

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah..dan syahdu dibuatnyer..itulah kebesaran Baitullah

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

alhamdulilah.....

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..mekasih ats doa mu ituh...

wasalam

manzlie said...

salam kak zakiah..

alhamdulilah..nanti sya paparkan gamabr solat tempat wanita di dataran Haram..

waslam

SUHAIMI said...

salam
Syahdu sungguh tengok suasana di dataran Kaabah tu......

manzlie said...

salam suhaimi..

memag syahduu...


wasalm

Zakiah said...

Salam CL
Mekasih..TQ and SYUKRAN..Alhamdulillah..kak doakan kesejahterasn CL selalu...AMIN

Zie said...

Salam CL,

"لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَشَرَيْكَ لَكَ."

“HambaMu datang menyahut panggilanMu. Ya Allah, HambaMu datang menyahut panggilanMu. Yang tiada sekutu bagiMu, HambaMu datang menyahut panggilanMu. Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan kekuasaan, kesemuanya adalah kepunyaanMu, tiada sekutu bagiMu.”

PINATBATE said...

suasana makin syahdu..
sehari sampai dua tiga kali masuk blog ni,kakpinat terasa-rasa macam duk celah orang ramai tu pulak..^^

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Allah Maha Besar. Semoga Jemaah haji itu dalam perlindungan dan Rahmatan Allah.

manzlie said...

salam zakiah..

aminn...

waslam

manzlie said...

salam zie..

aminnn....

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah..syukur nikmat a..akak dapat menjiwai nyer..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..


alhamdulilah...aminnnnn



waslam

Zakiah said...

Salam CL
Gambaran yang tak jemu mata memandang malah sayu dan pilu melihat dataran MH..ALLAHUAKBAR

"disinilah tempat sujudku bersama suami dengan izin Allah yang menjemput kami sebagai tetamu"..AMIN

umiazuddin said...

Salaam

Aduhai...membaca talbiyah Kak Zie di ruangan komen ni pun sudah terasa bergetar di jiwa, apatah lagi perasaan CL yang berada di tengah2 lautan manusia yang berpusu-pusu menyahut seruan Ilahi di sana..sudah pastinya syahdu.

What a feeling!

VpeaceV

manzlie said...

salam ummiazuddin..

memamg 'feeling ' betul bila berada di depan mata..

wasalm

manzlie said...

salam zakiah..

alhamdulilah...semoga akak akan bersam suami di situ nanti..insyalh

waslam

um. masyitah said...

Assalamualaikum
Ya Allah terasa syahdunya,walaupun cuma membaca catatan hati saudara.Apatah lagi jika saudara sendiri...

manzlie said...

salam ummi masitah..

tu lah bila berad di depan mata..hati sya menjadi sayuuu..sedihh dan insaf...

waslam

Imran Paris said...

En Li, betul kata CM. suasana syahdu....rindunya aku pada Mu ya tuhan ku

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah.....syukur pada NYer..

waslam

Bunga Kenanga said...

Salam tuan

tiba-tiba
hati jadi sayu
jiwa jadi syahdu
di puncak ibadah
aku milik mu ya Allah
ampuni dosa-dosa ku yang lalu...

manzlie said...

salam bunga kenanga..

aminn..


waslam

Ummie anisa said...

salam CL,

Subhanaallah...
tiada kenangan yang paling manis
kecuali berada di rumahMU
bahagianya sesiapa yang menjadi tetamuMU
semoga semua tetamuMU beroleh Haji Mabrur.

CL pun salah seorg yg "terpilih" menetap di bumi Makkah dan bertugas meraikan tetamu-tetamuNYA...MasyaAllah...


CL..ummie masih tunggu no acc..
awat ummie punya follower tu terkeluar?..

sya_ais said...

assalammualaikum...SubahanaALLAH...
sangat teringin nak kesana bersama mak dan ayah....
semoga diberi kesempatan...
seronok baca blog2 orang yg bekerja, belajar dan menetap di mekah dan madinah ni...
menyebabkan diri turut teruja nak bekerja disana....
tapi mcm x mungkin ja muslimat bleh keja kat sana kan...
mungkin medan dakwah lebih luas di Malaysia agaknya...ketentuan ALLAH..

Musim haji...pertemuan semua umat ISLAM seluruh dunia...semoga isu2 umat ISLAM dapat dibincangkan...
moga semua jemaah haji mendapat haji mabruk..insyaALLAH...

norman said...

Salam Azlie;
nampak kain kiswah diangkat sedikit...dapat tengok binaan bawah Kaabah tuh...
Kain tuh ditukar masa jemaah Wukuf di Arafah betul ker Azlie..kalau Azlie tak buat Haji tahun ni dapat laH tengok Kaabah tanpa kain Kiswahnya..Snap puas puas ekk ;paparkan kat sini.
Mungkin pintu Kaabah juga akan dibuka rebutlah peluang bro mana tahu kut ada rezeki bro..

noraini said...

MasyaAllah hebatnya rumah Allah, panggilah aku menjadi tetamumu ya Allah...

Untuk pengetahuan En. Manzlie, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah telah banjir doakan supaya mereka sabar menghadapi ujian ini..Waallahuaklam

abh said...

Salam sdr,

Alhamdulillah...seronok melihat suasana kemeriahan dalam MH sekarang...smoga semuanya dapat melakukan ibadah dengan sebaik mungkin dan mendapat haji yang mabrur...Insya Allah...

kakrose said...

salam,
melihat gambar dan membacanya pun mata kakrose telah di genangi airmata..syahdunya..Subhanallah..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, suasana syadu betul dgn laungan memuji ALLAH yg. Maha BESAR. Rasa2 mcm nak terbang ke sana. Kebesarannya Mu.

Amin.

tq.

Yem0805 said...

Salam CL,

Subhanaallah sesak dan tawaduk

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah

Kala jemariku tangkas menaip ni
Daku leka dgn CD zikir memuji Ilahi berulang kali..
Pabila daku menatap baitulah ni
Alhamdulillah ...bagai membakar
Semangat ku kini...
Yakin padaMU ya Allah pada setiap tuntutan ibadah dan ketentuan Ilahi..
Yang bathil dan yg benar jgan dicampur sekali...
Moga aman hidup kita didunia dn juga akhirat nanti...

Janji Allah tidak dimungkiri
Janji manusia..belum tentu ditepati
Marilah kita semua syukuri..
Apa jua nikmat yang Allah telah beri..dan sedang kita nikmati...

Muslimat Dengkil said...

Pelatihan Solat Mudah
Membuka cakrawala dan melatih anda secara langsung tahap-tahap menerima khusyu' dalam solat, menjernihkan jiwa anda, meraih

ketenangan sempurna (thuma'ninah) dan pengalaman puncak (peak experience) yang mampu menghalau segala rasa cemas dan nervous.

Banyak orang beranggapan bahawa solat khusyuk hanya dapat diraih oleh para wali atau para kaum sufi sahaja. Padahal Solat

Khusyuk itu mudah. Sebagaimana ayat Al-Qur’an tersebut di atas, seharusnya setiap orang yang beriman ketika solat mereka

dalam keadaan khusyuk

Banyak manfaat solat hanya dapat kita perolehi jika kita melakukan dengan khusyuk. Salah satunya solat akan membentuk

peribadi mulia. Solat khusyuk dapat memberi kebaikan secara langsung kepada diri kita, keluarga, pekerjaan dan persekitaran

Kursus Khusyuk Itu Mudah menggunakan kaedah pendekatan yang mudah difahami dan telah terbukti keberhasilannya. Dibimbing

secara langsung oleh Ustaz Abu Sangkan, penulis buku best seller PELATIHAN SHALAT KHUSYU’, peserta akan diajak untuk meraih

solat khusyuk dengan cepat.

Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian

Isi kandungan dan manfaat kursus

Penyampaian kursus ini disampaikan dengan bahasa yang mudah dan dibantu dengan sajian multimedia sehingga mudah difahami.

diikuti dengan praktikalnya agar seluruh peserta dapat merasakan langsung kebenaran dan kebesaran Al-Qur’an dan Hadis. Di

antara isi kandungan kursus ini adalah seperti berikut:-

Falsafah Solat
Relaksasi dalam solat
Otak dan Spiritual
Who Am I
Mengenal Hakikat Ketuhanan

Daftar Segera – Tempat Terhad

Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad)
Tempat: Balai Islam TNB, Jalan Bangsar
(berdekatan stesen LRT Putra Abdullah Hukum)
Masa: 9:00 pagi – 5:00 petang
Yuran: RM250
Early bird – RM225 sebelum 30 Oktober 2009

HUBUNGI:
SOLAT CENTER MALAYSIA:
019 267 9294
019 624 1965
019 262 7304
kualalumpur@shalatcenter.com

ina said...

Salam,

Subnahallah, Alhamdullillah, MasyaAllah...itulah saja ungkapan yg dpt diucapkan. Saya juga suka memerhatikan jutaan manusia bertawaf dari atas bumbung atau Tkt 1 MH. Ralit & leka dibuatnya meyaksikan kebesaran Allah.

Asnija said...

Salam Cik Lie,
jauh disudut hati ada rasa takut....takjub....kerdil....

Engku said...

saya ada rakaman video dari kamera compact saya tahun 2007 masa tukar kain ka'bah. nak share kot mana tah eh.. insyaAllah saya upload kat youtube & link kan kat sini nanti..

manzlie said...

salam engku..

alhamdulilah..boleh jugak..mekasih yer..

waslam

manzlie said...

salam datin Asnija..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam ummi anisa..

maaf lah ..saya terlupa ;ak...ok nanti sya cuba cari email nyer yer..mohon maaf

waslam

manzlie said...

salam norman...

alhamdulilah..insyalah kalau berkesempatan..


waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alhamdulilah...ituh lah kebesrannyer..


waslam

manzlie said...

salam kak shami..

madah mu membuat hati kun sayu sungguh..

waslam

manzlie said...

salam ina..

alhamdulilah...ye ker...

sama gak dgn sya

waslam

manzlie said...

salam yem..

memag sesak..alahamdulilah

waslam

manzlie said...

salam noraini....


insyalah...semoga neraga kita dijauhi dari musibah..


waslam

adilayusuff said...

ya ALLAH..bestnya..
rinduku padamu..
mesti sekali pergi xnk balik kn..
doa2 kn supaya cpt smpai ke sn ye ,,ya akhi manzlie

Hani said...

subhanallah.. bila la dpt aku kesana..... rindunyer

Atikah said...

Salam.,

Syahdu melihatnya... mengamit ketenangan.... Terasa nk ke sana.... Ya Allah, jemputlah aku menjadi tetamumu... Aminn

manzlie said...

salam atikah..

insyalah satu ahri dapt lah tuh..

waslam

manzlie said...

salam hani..

saya doakn allah swt murahkan reeki hani dan berjaya dtg kesini nanti..insyalah

waslam

manzlie said...

salam adilayusof..

alhamdulilah..kalau sudah ada nait yang suci..insyalah akan dipermudahkan oleh allahs wt..

waslam

Abang Aji said...

salam tn haji,
tengok gambar-gambar ni, terasa syahdu, hati rindu untuk ke baitullah

Abang Aji said...

tuan haji,
jika ade kelapangan boleh tak uploadkan gambar di sekeling haram, umpamanya di luar kawasan sai, atau di bahagian hujung bukit marwah..dulu ade hotel sofitel ke? semenjak kawasan di keliling dah runtuh tak pernah pergi lagi, teringin nak tengok gambar sekitarnya pula.
harap kalau tuan haji lapang.. uploadkan lah... terima kasih.
wassalam