MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 19 November 2009

" Sholat atas Jalanraya dah nii..alhamdulilah..."

Jemaah dah mula solat di atas jalanraya..sesak didalam Masjidil Haram
Ramai jemaah jemaah tuh..alhamdulilah
Dari Pintu masuk ke Tingkat satu sudah penuh sesak..
Masa saya solat disini seronok rasanyer suasana disini ..syahdu dan tenang...



56 comments:

SUHAIMI said...

Salam
dapat ke no 1 ni....

SUHAIMI said...

Sholat atas jalan pun tak kisah....asalkan dapat berjamaah bersama-sama di Masjidil Haram.....

Abang Aji said...

salam cl,
cabaran namanya tu, tapi kita perlu doa banyak-banyak supaya dapat sembahyang dalam alharam. isyaallah ...boleh..

Abang Aji said...

salam cl,
sebaiknya kalau nak pergi solat bawa sejadah sekali, sebab kalau terpaksa sembahyang atas jalan, boleh gak alas dengan sejadah...persediaan tu..

rezeki said...

salam cl,

rasanya tahun ni , jemaah lebih cepat memenuhi kota mekah dr tahun2terdahulu

kalau tak awal 2-3 jam sebelum masuk waktu, bentang sejadah kat atas jalan,

terkenang suasana dan peristiwa masa nk keluar dr haram selepas solat, ada je perut jemaah lain yg menyondol dr belakang keh,keh,keh

rezeki said...

salam cl.

tapi yg pasti bukan perut cl psl cl kan dh takde perut, dh slim

cayalah bro

ijoismart said...

Keikhlasan mengerjakannya paling penting, hanya keranaNya. Semoga mereka diberi kesabaran dlm menempuh segala rintangan

abangsulung said...

Salam CL,
Atas jalan pun, atas jalan lah......janji dpt pahala sembahyang MH. besar ganjarannya tu..

abangsulung said...

Tp sekali sekala kena rasa juga sembahyang kat atas jalan, bila balik ke tanahair besok boleh jadi kenangan.

Kasmin said...

Salam Sdra Azlie,

Menerusi pengalaman hj tahun lepas. betui tu kata abang Aji,sebaiknya bawalah sejadah sekali ketika hendak shalat di MH,sekurangnya kita dah bersedia andai kata terpaksa shalat di jalan,kalau tidak pun kita kongsi sejadah tu dgn jemaah lain waktu shalat...tambah lagi pahala yg kita dapatkan.

Abang Aji said...

salam cl,
betul gak cakap abg sulong tu, kita kena cuba sembahyang di pelbagai tempat, baru dapat pengalaman baru..
tapi abang aji tak boleh lupa sewaktu sembahyang di dataran kaabah waktu subuh....bila teringat mesti senyum sendirian...hehehe...terpaksa pasang kekuda kaki untuk menahan asakan jemaah haji yang merempuh kita,,hahaha..allah maha kuasa.

PINATBATE said...

nampak meriah sangat..

cikgu mas said...

salam

Kalau cikgu pi shopping hari jumaat,kat masjid india pun ada org solat kt jalan tar..

yg penting solatkan...walau dimana berada..

CR!!! ada nmpk Panda tak sahabat CM,,baru ni dia kata estet busy kira stok..

nailofar09 said...

salam...CL , ramai sungguh yer?...ada berapa juta?,,,2007 tak capai 3 juta kan CL?...muga jemaah dapat mympurnakan ibadah hj ngn smpurna...
ala...saya dah tk dpt top ten...tak perrr...

Mama Miraki said...

iutlah kelebihannya yang x ada kat tempat lain...lautan manusia dari seluruh dunia...

Azemi Ali said...

Salam CL

Ramainya tetamu Allah SWT.

rezeki said...

salam cl,

pernah solat sekali kat jalan masa hari tasrik dlm berjalan kaki ke mina dari mekah, ambil wuduk kat watercoller, bentang kotak yg jumpa kat tepi jalan

cm,ya tak ya, mana cik panda tak nmpk, jgn2 gi angre2 rasanya ngeh,ngeh,ngeh

IBAN MUSLIM said...

MasyaAllah...SubhanaAllah...Alhamdulillah...Allahuakbar...

Salwani said...

Saya dah kena.... dekat-dekat nak wuquf tu, memang kena solat atas jalan la. Masa kat sana, saya tak suka guna face mask sebab susah nak bernafas, jadi saya buat purdah sendiri. Terlupa bawa sejadah (bukan lupa kot, confident dapat masuk), terpaksalah saya gunakan purdah tu sebagai sejadah. Kalau tak... tak tahu camana saya nak sujud atas jalan raya.

manzlie said...

salam suhaimi..

taniah..

Raja Pecut skg dia..no 1

betui tuh asal dapat berjemaah kan best di Haram

waslam

manzlie said...

salam abg aji..

alhamdulilah..insyalah dgn doa kita tuh semoga dpat solat didalam haram..


waslam

manzlie said...

salam rerzeki..

wahh satu penglaman yang penuh bermakna tuh...

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

memag daku dah slim broo..69kg la niii
.heheheh

waslam

manzlie said...

salam ijoismart..

alhamdulilah...dan insyalah ..penuh keikhlasan..

waslam

manzlie said...

salam abg sulung..

benr tuh..sya suka gak sebab tuh semua tempat sya sengja solat nak merasa dan leh buat kenangan sepanjang hayat..insyalah

waslam

manzlie said...

salam kasmin...

itu lah ayng sebaik baiknyer..tapi sya pernah solat tanpa sejadah di atas jalan...alhamdulilah...seronok gak..tak terasa pun rasa geli or geliman

waslam

manzlie said...

salam abang haji..

best gak tuh pengalaman begitu...satu keangan yang paling indah kan...

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

meamg meriah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

sya pun pernah nampak camtuh di masjid india..tapis eronok au...

Panda duk memrap kat dalam hutan..hujan lebat dengar cerita..

waslam

manzlie said...

salam nailofar...

dengar cerita masih dalam lingkunan 2.5 juta orang skg nihh..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam mama miraki..

itulah kelebihannyer..

waslam

manzlie said...

salam azemi ali..

memag dah ramai skg..nih..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam iban muslim

alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

ohh ye ker...best jugak tuh kan..pengalaman tuh berharga tau..

waslam

manzlie said...

salam salwani..

alhamdulilah...ok gak tuhh kan...satu perngalaman yang berharga tuh..ingat sampai ke akhir hayat agaknyer..

wasalm

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Li..
Seronoknya tengok orang solat atas jalan.Begitu ramainya Umat manusia,Syukur alhamdulillah

Rindunya kat Makkah

Zie said...

Salam CL,
Sholat atas jalanraya pun nikmat.. masih dapat pahala berjemaah

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah syukur nikmatnyer kan..

waslam

manzlie said...

salam ibo ,mommy..

alhamdulilah..memang seronok solat kat situ..


waslam

KUNTONG said...

Salam : Penah juga solat dijalan pada 6/7 tahun lepas, memang penuh sesak.

abangsulung said...

Salam CL & rakan2.
Apa khabar semua.., semoga kita sihat & diberkati selalu & diberi rezeki yang melimpah-;impah supaya dpt ke Makkah selalu.

Solat atas jalan masih lagi OK.. Ada yang solat atas anak tangga. dahlah anak tangga menurun kedepan.. Mana tak berguling kawan tu, habis jemaah dihadapan berguling sama.. mcm bunyi orang tersedak, bila jemaah2 lain menahan ketawa dlm solat. Ada yang tak tahan,sampai bergegar badan menahan ketawa.

abangsulung said...

Selalunya CL keluarkan 3 entry untuk satu hari. Jadi tunggu esoklah untuk entry yang seterusnya. Siapalah..follower no.1besok. Tungguuuuuuuuuu....

manzlie said...

salam kuntong..

alahmdulilah..best gak tuhhh...

waslm

manzlie said...

salam abg sulung.

wahh satu pengalama manis tuhhh

waslam

manzlie said...

slam abaang sulung..

tunggu jangan tak tunggu...

waslam

Imran Paris said...

En Li, solat kat mana2 pun ok asalkan berjemaah dgn Iman MH...tp saya masa kat sana, kalau dah alang2 ke MH, mesti cuba jugak masuk dlm MH. En Li lainlah byk peluang bila masa lengang, mcm kami ni jarang dpt peluang..tu yg bersesak2 org berebut masuk MH.

En Li, brp jumlah jemaah tahun ni agaknya ye?

manzlie said...

salam imran...

mungkin 3.5 juta kot..insyalah..

wasalam

Rusyaini Food Industries said...

Subhanallah, suasana ni tak pernah saya tengok di mana-mana gambar dari Mekah. Alhamdulillah! Terima kasih Bro.

m.q said...

syahdu nya rasa tgk org yg ramai2 tu solat berjamaah

hilmyiskandar said...

Salam.

Memang kemeriahan tsb tak terdapat dimana2 waktu solat, walaupun solat atas jalanraya asalkan dalam kawasan Haram. Waktu sebegini sebelum wukuf sejadah standby utk. solat. Muga semua mendapat Haji yg. Mabrur.

Amin.

tq.

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah .......Subhanallah, ramai nya jemaah tahun ni, akak rasa ramai lagi dari tahun lepas.
Dah sampai kejalan , masyaallah...seronok tengok umat islam bersatu, diharap bersatulah umat islam takira waktu.

norsidah said...

Salam CL,

Pasal sondol perut tu CR, memang betul , dah jadi perkara biasa, kadang2 kepala pun belaga, tapi sabar je, kita sama2 ingin kan keberkatan Nya.

Itu dia sharing, tak kira apa, ni lagi MH, dah tentu datangnya umat satu dunia

Zie said...

Salam CL,
Dulu masa haji saya duduk dekat, kalau lambat sikit dpn hotel dah ramai orang buat saf.. susah nak jalan sebab jemaah dah bentang sejadah... kena bukak kasut awal2.

مسافر_اسلام said...

saya tak pernah sekana...tp rasanya macm saya boleh alami masa di ijtima..eemm

Ayah Zain said...

salam CL,

Bagus yer مسافر_اسلام boleh merasai suasana macam tu. Semoga مسافر_اسلام sentiasa di rahmati Allah.

Ayah Zain said...

Salam CL,

Dengat Solat kepada yang Esa dapat menyatukan semua umat islam sedunia