MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 3 November 2009

" Nostalgia Musim Haji Tahun 1953... Episod 1 .."

Jemaah mula mula sampai di Pelabuhan Jeddah pada tahun 1953..
Juga kedatangan mereka di Lapangan Terbang Jeddah.....
Jemaah Jemaah Haji sewaktu duduk di Mina. ketika menyediakan makanan...
Ketika wukuf di Arafah ....

Bismillah....Salam from Makkah...kali nih saya akan keluarkan beberapa paparan paparan yang menarik ISTIMEWA untuk tatapan pembaca blog PDKM yang budiman..beberapa keping gambar gambar yang senantiasa menjadi kenang kenangan bagi kita semua menyaksikan bagaimana keadaan para jemaah jemaah yang menunaikan Haji pada tahun 1953..alhamdulilah...Harapan saya semoga anda semua akan terhibur dengan paparan di atas..insyalah..syukran..waslam
P/s: Nantikan kemunculan Gambar Kaabah pada zaman dahulu...Subhanaallah..

85 comments:

Non datin sophie said...

Salam
Mana dapat gambar ni? Masyaallah.
Siapa lah punya simpanan ni?

manzlie said...

salam DAtin Sophie...

RAtu Trekk lagi....taniah NO..1

alhamdulilah...harapan sya semoa Datin gembira menatap gambar gambar tersebut...insyalah...ada banyak lagi gambar gambar yang menarik dalam simpanan saya nih...

syukran..

waslam

Imran Paris said...

En Li...first class paparan ni, dpt mana gambar2 ni...En Li seludup dr museum ke :-)

Berdebar2 nak nantikan gambar2 lama Kaabah....adakah sama spt dlm mimpi saya semasa sy berada di Makkah dulu....

silversarina said...

Wah, first time saya dapat lihat gambar2 lama ni , dapat dirasakan kekuatan dalaman mereka yang mengerjakan haji ketika itu , memang mencabar betul .

Gee said...

salam cl,

syukur pada Allah SWT keadaan persekitaran yang bertambah2 baik sekarang. tq atas gambar2 tersebut dan akak dah terima email cl. insyallah kami akan menghubungi cl nanti.

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, sebagai catatan sejarah perkembangan kota mekah dan bagaimana jemaah terdahulu mengerjakan haji dalam serba kekurangan.

lihat gambar kayu api tu, dulu kami terjumpa sekumpulan jemaah dr afrika yang sedang memungah kayu api ke dalam bas utk di bawa ke mina

dulu arwah datuk dan nenek saya pernah menceritakan bagaimana mrk pergi menunaikan haji menggunakan kapal laut. berbagai bekalan di bawa . Ada sebuah tong kayu yg dalamnya semua ada termasuk kelapa.Dia pernah mengalami banjir besar di mekah ketika itu sehingga menengelamkan kaabah.

ummi humaira said...

salam CL..
kepayahan dan keperitan perjalanan ke Tanah Suci pd zaman dulu , terasa lebih penghayatan ibadahnya.....
pada zaman dulu kalu nak berhajat besar di padang arafah kena berselindung di sebalik payung , cerita arwah nenek ummi.

Ayah Zain said...

Sa;lam CL,

hibaat, hibaat, hibaat!.info yang menarik. Betapa berat cabaran yang mereka hadapi, masak sendiri tuh. Sekarang semua dah disediakan.

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Teringat PETI SARA dan PADANG KOTA, Pulau Pinang.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah. Sewajarnya bersyukur dgn kemudahan yg tersedia masakini. Tergamam dibuatnya kalaulah 'begitu' masa kini. Penuh keinsafan.

Amin.

tq.

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda,

Susah payah orang dulu perlu dikenang.Iman mereka juga lebih tebal,cukup mantap.

Mereka diuji dengan kepayahan.Kita diuji dengan kemewahan.

Ya seperti juga saudara leenoh,orang dari utara sayogianya akan terkenang2 dengan tong sara dan padang kota.Dan inilah masanya untuk ke Pulau Pinang.Hantar orang haji melalui laut.

Kapalnya bernama ANSON .Sebelum bertolak di azan dulu.Then semua akan menangis sehingga kapal hilang dari pandangan.Sedih,pilu dan sayu masih dapat dirasa.

Doakan semua di PDKM dan jemaah haji diberi taufik dan hidayatNya.

Wassalam.

KAMATO said...

Terima kasih dapat berkongsi gambar seperti ini...saya masih ingat kali 1972 hantar bapa saudara ke port klang untuk pergi mekah, masa tu sebahagian besar jemaah guna kapal laut, 4 bulan baru balik

babykhalifah said...

salam...paparan eksklusif!...memang betul ummi humaira n ayah zain..penghayatan dan cabaran ibadah org dulu2 lebih hebat dan berat...AAMINNNN

Yem0805 said...

Salam CL,

Terima Kasih paparan nostalgia haji.

AMZ said...

Salam...CL...

Rase insaf biler tgk gambar2 tue...
betapa susahnya org dulu2 nak tunaikan haji....
kiter generasi skrg nie mcm2 kemudahan dh disediakan....
jd kena la hargai ape yg dh ada....
tq CL coz paparkan gambar2 nie...

S said...

salam,

Alhamdulillah dapat mengimbau keadaan semasa kita belum dilahirkan.syukran CL.

betapa susahnya ketika itu, bersyukurlah ....

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Saya pun ada pengalaman yang agak sama dengan Kamato, tp tahun 1973, saya hantar mak long saya di Port Klang, masuk kapal laut tu tinggi dan besar sgt.....masuk dalam maktab mereka masa hantar beg dan barang mereka,jumpalah nama kg mangggis, kg durian, kg rambai dan byk lg nama kg, bila kapal keluar belayar semua orang lambai2.... menangis sakan. Masa tu umur saya baru 10 tahun.
Yang saya ingat mereka kata kalau orang mati di dalam kapal, mereka akan dikapankan dan diikat dgn batu dan selepas semua urusan selesai mayat akan dilepaskan dalam laut.....semua orang sedih masa tu tgk mayat di makan ikan...

3 bulan lebih br smpi ke msia semula.... saya setuju dengan AZ dan Ayah....iman mereka lebih tebal dan cabaran mereka besar dan haji mereka lebih berkat. Mak long saya tu dah lama meninggal, semoga rohnya dicucuri rahmat..Giliran kita di zaman yang serba canggih ni lebih cepat dan mudah dan cabarannya pulak lain.. TK sdra Azli ....tak sabar nak tgk gambar2 lain.

nogori kodah said...

salam.

ya Allah berilah depa ganjaran berganda2 dengan keadaan dahulu. takda ke depa nak buat semula pi makkah naik kapai ni.
cheq ingat dulu2 tolong tok nek nogori koringkan berboban cili api nak bawak pi mokkah. wajib tu.

norsidah said...

Salam CL,

Dapat kita bayangkan betapa besar dugaan dan cabarannya untuk menunaikan haji pada masa tu, segala macam kesusahan ditempuhi, tapi mereka sabar demi menunaikan kewajipan pada Ilahi, bandingkan dgn keadaan kita pergi menunaikan haji masa kini, jauh lebih senang kan CL,

cikgu mas said...

salam ciklie

woowwww,first classssss,the best among the best....sayang benar saya ketinggalan..excited tahap gaban untuk next episod,

cikgu nak kejar no 1,untuk episod paling hebat ni,ini dia suprise for november yer!!!!,great effort,likeeeee so much,tqvm my brother..may Allah bless u..Alhamdulillah untuk eksklusif paparan ni....hebatttt and nostalgia

..betul kata datin mana dia dapat sumber ni?????

ijoismart said...

Terlalu amat berbeza dengan masa kini. Perubahan sentiasa berterusan saban tahun. Tempat melontar jamrah dah 5 tingkat ke CL. Dikatakan monorel menghubungi Mekah, Mina, Arafah dan Muzdalifah yg belanjanya RM5.6 bilion tu antara jarak 18.1 km dijadual beroperasi musim haji 2010 dan beroperasi sepenuhnya 2011. Boleh membawa 72000 penumpang dalam sejam. Masa tu kuranglah bas atas jalan ya. Agak2nya bila pula ya Mekah dan Madinah yg jarak lebihkurang 500 km tu akan dihubungi keretapi laju. Doakanlah

Noor said...

Salam CL..

tahniah dengan paparan ini.. betapa susah nyer orang dulu2 nak p mekah.. teringat cerita arwah tok wan.. depa p mekah naik kapal kat penang.. 2 bulan dalam kapal -sebulan pergi dan sebulan balik.. siap bawak segala beras, ikan bilis, ikan kering.. etc. kita la nie, dok 9 jam dalam kapai terbang dah sampai.. sungguh berbeza..

CL, tak sabar nak tengok gambar kaabah versi dulu2.. walaupun dah tengok kat muzium.. tapi tak pernah puas.. heh heh

syabas betey!

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah...
Kenangan tu buat saya teharu...
Betapa kemudahan dan kemajuan merubah segala...

Demi beribadah kepada Allah
Serta cinta kasihnya kita padaNYa
Semua yg susah..kita ketepikan sja....
Itulah pengorbanan.kita sebagai hamhaNYa...
Dalam mengejar dunia..jgan kita lupa kejarlah cinta kita pada Allah Taala juga..sebelum kita kembali padanya...

p/S: info tnh runtuh jam 2. pagi kat Jalan selayang ke Rawang...belum di ketahui lgi smaada ada yg terkorban atau tidak..(itulah jalan sya dn suami berulang alik setiap hari pergi kerja)..semoga semuanya selamat..amin

CASA QASEH said...

salam cl, teringat sewaktu menghantar aruah tok mengerjakan haji sekitar awal tahun 70an aruah tok naik kapal KD bunga raya dekat port penang, waktu tu kecik lagi ayah pula polis yg bertugas so dapat lah kami menjelajah kapal jemaah haji waktu tu. ada swimming pool lagi. aruah tok pulak bawa barang dlm peti tong mcm tak nak balik dah ke tanahair. syukur masa berlalu banyak perubahan yang membawa kesenangan.

cikgu mas said...

salam..

wah ijoiismart di apit oleh 2 bunga raflesia yg harum mewangii...kita geng kan ijoi!??nanti bila siap train tu,kita naik sama-sama pusing saudi insyallah...

sekali lagi,mekasih CL entry camni,cikgu sejarah ni hepi giler,tak sudah2 dtg mekah dok tengok paparan nostalgia ni...

CM kena bagi hadiah kt Cl ni,untuk n3 cam ni..

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah, terima kasih atas n3 yang paling menarik ni... Zaman dulu ramai yang bawak balik baby bila ke sana... ada yang namanya Madinah, Arafah, Alfah.... Nostalgia zaman dulu dan sekarang ni tak dapat saya nak kongsikan sebab aruah atok dan nenek dah lama tak ada.

p/s.. dik mas, mana pergi?

Werdah said...

Salam CL..

N3 kali ini benar2 mengingatkan saya kpd arwah kedua mak dan ayah saya.. mereka menunaikan rukun Islam ke 5 ni pada tahun 1952 atau 1953 macam tu.. ayah meninggal ketika dlm perjalan balik ke Pulau Pinang.. lagi 12 hari nak tiba jada terpaksalah dikebumikan di dalam laut.. mudah2an ayah dirahmati allah.. mak pula meninggal pd 1965.. jadi saya copy gambar2 ni ke blog saya.. hrp dibenarkan terima kasih.. link blog saya:

http://permatainn.blogspot.com/2009/11/selamat-menunaikan-rukun-islam-haji.html

ranting said...

salam che li,
Ramai yang bersyukur dgn n3 terbaru che li yang cukup ekslusif ni..ramai yang dapat info macam mana susahnya orang2 dulu nak sampai ke Mekah..

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

mana cl dpt gmbr2 ni?? sungguh sukar perjalanan depa tuh...tapi demi menunaikan ibadah haji, segala keperitan mereka ketepikan. lihatlah..kena masak dan segalanya!!

abh said...

Salam sdra,

Sungguh nostalgia melihat gambar2 tsb...tak dapat bayangkan betapa susah dan mencabarnya mengerjakan haji pada waktu itu....masya Allah...

manzlie said...

salam Imran..

alhamdullah..semoga imran terasa dan daapt menyelami keadaan masa dulu dulu semsa mereka mengerjakan ibadah Haji yang lebih perit lagi...kita seharus nyer lebih bersyukur pada allah swt terhadapat apa yang telah di terima keadaan skg ..alhamdulilah..

syukan..
waslam

manzlie said...

salam Kak Sarina..

alhamdulilah..semoga akak gembira hendaknyer..

waslam

manzlie said...

salam akak Gee..

alhamdulilah..semoga akak gee nanti berkesempatan berkunjung sama ke tempat saya..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

ini lah yang di katakan kejutan saya pada bulan November ..ada lagi tau banyak kejutan..tungguuuu...

mekasih atas komen cikgu tuh..

wasalam

manzlie said...

salam saudara Rezeki..

alhamdulilah..terimakasih atas infor yang di beri..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

skg semua dah teratur dan macam macam telh di sediakan..
kita seharusnyer bersyukur atas apa yang di terima ..

waslam

manzlie said...

salam Ummi Humaira..

benar kata kata arwha nenek ummi tuh..zaman dulu dulu camni kepayahan yag mereka lalui..

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alhamdulilah..tergaman dan rasa penuh kesedran dalam jiwa kita..

waslam

manzlie said...

salam leenoh...

suatu nostalgia jugak di penang kan..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam ayahanda.


wah hebat sungguh nostalgia zaman dulu dulu kan ayah...mekasih atas informasi yang ayah berikan ituh..aminn untuk doa doa dari ayah tuh

waslam

manzlie said...

slam kamato..

alhamdulilah...satu perjalanan yang amat mencabar kan..

syukran

waslam

manzlie said...

salam babaykhalifah...

alhamdulilah...semoga mereka mendapat penuh keberkatan dan haji yang mahbrur..insyalah

waslam

manzlie said...

salam yem..

alahamdulilah..


waslam

manzlie said...

salam amz...

alahamdulilah..penuh keinsafan dulu dulu mengerkjakan haji kebih dari zaman skg kan?

waslam

Dari Hati said...

salam manzlie..masa tu saya pun belum ada lagi.Kuat betul semangat bakal haji zaman dulu kan..Tapi yg nampak tu dah berumur je kan..Sanggup lalui segala kesulitan..MasyaAllah.

Kiranye jemaah sekarang ni dah jauh sgt sgt beruntung, dgn segala mcm kemudahan.

Arwah atuk saya pun pegi haji naik kapal laut. Meninggal kat Mekah.

manzlie said...

salam S.

alhamdulilah...kita seharusnyer senantiasa bersyukur atas apa pemberiannyer skg pada kita..

waslam

manzlie said...

salam saudara rosli..

alhamdulilah..satu infromasi yang menyentuh [perasaan kita semua..kesyukuran yang harus ada pada diri kita skg nih kan..

waslam

manzlie said...

salam norshidah..

alhamdulilah..memang mereka menempuhi berbagai cabaran yang kuat pad zaman zaman dahulu kala..

waslam

manzlie said...

salam nogori kedah..

alhamdulilah...semoga mereka mendapt berganda ganda pahala hendaknyer..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam ijoismart..

ye lah dah 5 tingkat dah tempat melontar...monorel jugak lum siapa lagi ..pada awal tahun 2012 baru siap dan projek pembinaah keretapi tuh masih di teruskan skg..

waslam

manzlie said...

salam akak Noor..

wahh infor yang berguna tuh..jadi takslah lah yer saya duk mintak cili kering jugak..heheheh

waslam

umiazuddin said...

Salam CL,

Klasik sungguh paparan entri CL kali ini! Boleh dijadikan peringatan dan panduan kepada kita hari ini apabila teruji kesabaran apabila dihadapkan dengan sedikit kepayahan ketika mengerjakan ibadat haji/umrah.

Terima kasih CL. Keep it up! :)

VpeaceV

manzlie said...

salam casa qaseh...

alhamdulilah...satu nostlgia jugak tuh..amat menarik bila di kenagnkan..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

aiiikk dah geng dgn ijoi ker...??


waslam

manzlie said...

salam shami..

alhamdulilah....mekasih atas infor tanah runtuh tuh...subhanallah..terjadi algi ke kes tanah runtuh di situ..?

wasalam

manzlie said...

salam werdah...

mekasih atas kesudian werdah melayari blog sya..amik jer lah yer..

waslam

manzlie said...

salam zie...

alhamdulilah...dan terimakasih ats komen akak tuh..

waslam

manzlie said...

salam ranting..

alhamduilah..semua pembaca dapat menyelami dan merasa kesyukuran bilaman menatap gambar ga,mabr tersebut..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

alhamdulilah..semoga mereka semua mendapt dan di berikan pahala yang berganda ganda..insyalah

waslam

manzlie said...

salam abh..

memang nostalgia kan..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam dari hati..

alhamdulilah...zaman dulu dulu memang kuat sungguh daya pemikiran, kesungguhan dah kekentalan diri mereka..ohh ye ker..semoga rohnyer di tempatkan di sisi orang2 yang beriman..insyalah

waslam

manzlie said...

salam ummi azuddin..

alhamdulilah..hayati lah bagaimana kepayah mereka menjalankan kewajipan..

waslam

Hanis said...

salam abang,

terima kasih atas perkongsian gambar2 tu ngan kami....mana abg dpt gambar2 tu?

Zie said...

... tumpang lalu CL, Salam Hanis,
Mana Hanis menghilang.. baru hari ni ada, CL nak cili kering lagi.. yang mak che' pit bawa tinggal sikit je

ina said...

"Alhamduillah, Ya Allah kami bersyukur kpdMu yang telah memberikan segala kemudahan kpd kami utk mengerjakan haji pada masa kini. Kami berharap Ya Allah, agar nilai haji kami tidak kurang dari nilai haji jemaah2 masa dahulu...Allah Huakbar, Subhanallah, Alhamdullillah".

CL...minta izin nak copy & simpan gambar tu ya?

mamiCUN said...

Salam 1 Malaysia.. (sengih).. apa habaq? ccheq dok ikuti laman nih dah lama.. cuma baghu ni laaa dpt hntq komen.. nk tanya peghasan dak satu emel cheq antaq.. minta doakan tuk anak2 dan somi? (sengih lagi).. sbb dok tggu jugak.. awat tak balaih2.. he hee.. ok lah.. cheq nk sambung kheja.. anyway mmg seghonok baca ceghita2 dlm nih..

manzlie said...

salam Mamaicun..

alhamdulilah sihat...mami sihat ka...nak tau jugak nama di email apa dia..sya dah banyak snagat terima email dok perasan lah kalu disni pakai nama nick...insyalah will do that..

waslam

manzlie said...

salam ina..

alhamdulilah..amik jer lah..takda masalah..

waslam

manzlie said...

salam akak zie..


laa...takpa aar ..tak kisah..heheheh

waslam

manzlie said...

salam hanis..

alhamdulilah..dapt dari sumber sumber yang boleh di percayai...heheheh tunggu next entry ada gambar menarik tau...heheh

waslam

afiqq said...

Utusan Malaysia - Isnin 2 Nov, 2009

Lady Evelyn Zainab Murray Cobbold (kerabat diraja la kot) mengerjakan haji pd 1933

Pd umo 66thn, Zainab bersendirian ke Mekah, menaiki kapal laut dari Kaherah ke Pelabuhan Jeddah. Antara catatan beliau:

"Kami melepasi jemaah yg dlm perjalanan haji menuju Mekah, ada yg menaiki kenderaan berenjin, ada yg terhoyong hayang diatas unta & selebihnya hanya berjln kaki. Golongan lelaki telah siap memakai ihram. Golongan wanita yg menuju Madinah memakai pakaian hitam manakala yg menuju ke Mekah berpakaian haji berwarna putih. Sesetengah jemaah dr negara yg jauh mengambil masa yg lama utk sampai...

safiudin dot com said...

salam sdr,

Masyallah!, sdr simpan gambar2 ni..

kalau perhatikan betul2, Allahuakbar, 'kepayahan' jemaah membuatkan saya terasa kerdil...

terdetik dalam hati mampukah saya...

gambar ini menguatkan saya bagai 'ditarik-tarik' ke sana....

TWR Power System

Video Fours Weeks To Freedom

m.q said...

sungguh menginsafkan
smgt org2 terdahulu mmg kuat
dh la p naik kapal api sampai
dkt 6 bulan
ibarat perjalanan rohani yg sungguh istimewa

manzlie said...

salam m.q.

itu lah dia kepayahan mereka zasman dahulu kala kan..masyaalah..semoga alalah merahmati mereka insyalah..

waslam

manzlie said...

salam saudara Safidudin,

alhamdulilah..betul betul memberi kita keinsafan kan..

waslam

manzlie said...

salam afiq..

mekasih atas infor saudara tuh..

waslam

afiqq said...

bang.. saudari la.. heheheh

PINATBATE said...

Syukran..gambar ini sangat menginsafkan

hanila said...

salam En. Lie,

Sudah lama tak beri comment walau pun setiap hari melewati entry ni... terima kasih atas paparan gambar yg sangat bermakna ini. Saya akan kongsi dengan kawan2 thru fb...

Semoga En. Lie terus diberi ilham oleh Allah s.w.t untuk 'menghiasi' blog yg amat bermanfaat ini....

Atikah said...

Salam,

Alhamdulillah... dpt tgk gambar2 lama nie... terasa insaf...

manzlie said...

salam atikah..

alhamdulilah..terasa keinsafannyer..

syukan

waslam

manzlie said...

salam afiqq...

mintak maaf nohhh saudari...

waslam

manzlie said...

salam hanila...

alhamdulilah dan terimaksih keran sudi melayari blog sya..

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah...terasa penuh keinsafan dihati..

waslam

putera said...

MasyaALLAH dapat tgk gambar ini..bertuahnya