MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 22 November 2009

" SESAK DAN PADAT ..."

Bismillah..salam from Makkah...beginilah keadaan Dataran Kaabah..amat sesak dan Padat dengan jemaah jemaah yang hampir keseluruhannyer sudah sampai ke sini..alhamdulilah..suasana di sekitar DAtaran Kaabah ini sudah tak boleh di bayangkan dengan kata kata..amat meriahh dan bagaikan 'pesta' manusia berlumba lumba beribadah hanya pada yang 'SATU"..alhamdulilah..syukran..waslam



64 comments:

solero_split said...

salam....

wah meriahnya...

solero_split said...

salam....

terasa kemeriahannya kan..teringat masa mengerjakan umrah.....terasa rindu la dengan kaabah.....

cik lie....doakan la saya akan pergi ke sana lagi.....moga dimurahkan rezeki

solero_split said...

eh eh...tak sangka la impian tercapai...tapi?betoi ka??saya retu trek kali ni....

selama ni silent reader je......

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... berlumba-lumba untuk beribadat kpd Allah.

Zie said...

Salam CL,
Tahniah solero_split... semua dia sapu pingat hari ni. CM dah busy.. abang sulung tertidur balik kenduri.

9w2OMC said...

..yaasubhanallah..mahasuciallah...
terasa bertambah dekat jiwa dengan tempat yang di berkati Allah... Semoga Tuhan juga memberkati tuan yang senentiasa melapurkan berita dari tanah suci..

Rokiah said...

Salam CL,

Subhanallah,

Nikmat berada di tanah suci yang tak dapat dilahir atau dinilai dengan kata-kata..

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, masa tu kalau tawaf banyak cabarannya dan berbagai gelagat , namun sifat sabar mesti ditanam dalam hati, jgn risau tak dapat tempat , kerana insyallah , tentu ada ruang

tapi kalau nk solat kena cari tempat yg sesuai sikit, kalau tidak terlanggar dek jemaah

tahniah solero
saya pun ratu juga ngeh,ngeh,ngeh
psl CL takde gelaran raja trek
sapa kat ats semuanya ratu

sudah tukar ngeh,ngeh,ngeh

ijoismart said...

Subhanallah... semakin melaut manusia mencari keredhaan Allah.

manzlie said...

slam solero

RAja Pecut yang baru....taniah no wahid -1

waslam

manzlie said...

salam solero..

maaf ..RAtu Trekk rupanyer...
wahh sapu bersih..Emas ,Perak and gangsa..mana depa semua tuh dah ketinggalan ker..heheh

waslam

manzlie said...

salam solero..

alhamdulilah..memang meriah sekrang disni...insyalah akan sya doakan

waslm

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah memag ramai yang berebut untuk beribadah..
ye lah mana abg sulung and cm..depa tido yer ...

waslm

manzlie said...

salam omc..

alhamdulilah..semoga hepi bila melihat nyer..

waslam

manzlie said...

salam rokiah..

alhamdulilah...menarikan akak paparan nih

walsm

manzlie said...

salam rezeki..

alahmdulilah..mekasih atas komen sadara man tuh..

wah dah tukar ratu ker. nih..tn ismet mana tukang motong ghotah arinih..?

wasam

manzlie said...

salam ijoi..

melaut manusia sekrang di dataran..alhamdulilah..subhanaalah

waslm

Hanis said...

salam,

seronoknyeee melihat mereka beribadah....

waaa solero_split.... tahniah....emas ke gangsa anda yang punya....

kak zie & CR...hanis rindu sgt ngan semua...hanis dah tak sabar nak balik...bosan sgt dok sini tau...

CR, kesibukan yg menyebabkan hanis tak sempat nak online slalu...tenet ade, tp kat apartment nie takde wireless, leceh sikit arrr.....

ijoismart said...

Sabar3 jelah Hanis. Kami semuakan ada.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan,

Setiap hari saya tgk Khabar Haji, kekadang terasa debaran di hati di sini dan terbayang satu hari nanti giliran saya pulak mengerjakan haji dan menanti hari Wukuf dengan penuh debaran. PDKM dengan gambar2 terbaharu dan terkini membuat saya seolah2 berada dekat sangat dengan Makkah.

Umrah yang saya buat sebelum ini orang tidak sebegitu padat seperti di gambar yg sdra Azli postkan. Cabaran dan dugaan haji lebih mencabar. Sekadar berkongsi rasa di hati... Terima kasih.

manzlie said...

salam rosli..


alhamdulilah
satu kenangan ang pasti saudara tidak dapt lupa kan yer..alahmdulilah ,ekasih berkongsi pengalam bersama.

waslam

manzlie said...

slam hanis..

bak akt ijoi tuh..sbar jer lah..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Saya dah rindu sangat untuk berada dilautan manusia seperti ni... sesak dan padat pun takpe, apabila pergi melontar, baru nampak ramainya jemaah seluruh dunia. Kini saya rasai lebih kemanisan menunaikan ibadat haji, saya rasai juga kesibukan dipejabat sebab menanggung kerja orang yang berhaji.. hehehe.. dulu kita bercuti hampir 2 bulan macam ni rupanya.. Terima kasih CL dan PDKM.. rasa dekat dgn kaabah.

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah..semoga mereka semua mendapat haji yang mahbrur.insyalah

waslam

Noor said...

Salam CL..

Subhanallah.. penuh disetiap penjuru dataran kaabah.. jemaah yang datang dari serata dunia.. waktu sebegini nak habiskan 7 pusingan tawaf misti mengambil masa yang lama skit.. banyak cabaran.. dengan keizinan Yang Esa pasti berjaya dilakukan..

psstt.. org kata kalu ratu kena pakai evening gaun ngan kasut tumit tinggi.. cheq sedang membayangkan tn ismet!! ngeh ngeh ngeh

Cik Lie, cikgu tgh kalut layan tetamu arr..

manzlie said...

salam kak noor/..


alhamulilah...benar kata akak tuh..kalau padat sekalipun jemaah masih tetap mampu melakukan tawaf...syukur pada allah swt..

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, memang terasa sangat kepadatan sebegitu, bila dah dapat tempat parking solat tak bergerak lagi, tambah2 lagi nak ke Arafah ni, bertambah rindu nak tinggalkan Baitullah. Muga2 semua Jemaah mendapat Haji yg. Mabrur.

Amin.

tq.

mama ju, said...

Salam CL.wah ratu trek baru.Sibuk agaknya cm dan rexeki...alhamdullilah moga semuanya diberkati Allah..

mama ju, said...

Lalu sikit..bukan rexeki tp rezeki...wah top comentr.Memang rajalah...

hajah zainab bt abdullah said...

salam CL,

subhanallah!

Masayu Ahmad said...

Salam CL,

Nampaknya saya sudah mula menjadi peminat PKDM

Mudah-mudahan dapat ke sana kelak bersama suami. Insya-Allah.

Abang Aji said...

salam cl,
seronok tengok umat muslim berlumba-lumba mencari keredhaan-Nya.bersesak-sesak untuk beribadat. harap-harap bila balik dr mekah nanti semangat ini akan terus menyala-nyala. biar masjid dan surau di tanah air kita pula akan bersesak-sesak gini.
ahh.. indahnya islam.

S said...

salam,

smoga para jemaah yang berusrah dpt beribadah dengan sempurna.

lega rasa hati bila Hanis muncul dengan suhat. sabaqlah nak.

Abang Aji said...

salam cl.
tengok keadaan yang sesak di dataran, rasa macam abng aji juga turut berada di situ..subhanallah...

Zie said...

Salam Masayu,
Selamat datang ke blog CL.. info yang amat berguna sekali serta kerinduan pada Baitullah. Semoga suatu hari nanti menjadi tetamu Allah. amin.

rezeki said...

salam cl,

mmg satu nikmat yg tidak terhingga jika kita berada di tgh ribuan jemaah di laman kaabah ini, rasa seronok seronoknya yg tak terhingga dan bersyukur pada Allah

noor, sayakan ratu kain pelikat ngeh,ngeh,ngeh

kalau di haram ,ada jantan siap menyamar pakai abaqa lagi , bahaya tu kat sana bagi wanita yg ke toilet di haram berseorangan
kerana pernah berlaku kes yg tak diingini

rezeki said...

salam ,

maksud saya di kawasan masjidil haram

cikgu mas said...

salam geng semua..

jgn lupa cikgu arr..cikgu sibuk sikit,masak2 ni..

nailofar09 said...

salam CL...salam warga PDKM...smakin padat smakin meriah....muga ada ruang untuk mereka ...n dapat beribadah ngn selesa... kat pdkm' pun padat...dah jatuh ke 40an...zie...tolng akak dik...tak dan nak kejar...

Noor said...

Salam CL..

betul apa yang diceritakan oleh tn ismet.. jemaah wanita disarankan tidak ke toilet bersorangan.. ada yang pernah terjadi 'sesuatu yang tak diingini' kepada jemaah satu rombongan ngan cheq.. tapiii.. cheq kalu p, kena p sorang2.. kesian kat mak cheq kalu nak suruh dia ikut.. tawakal kepada Allah dan selalu tggu jemaah pompuan yang nak masuk.. join masuk sekali..

psstt.. cm, jangan risau arr.. nama mu sentiasa dihatiku.. CM je tau.. tn ismet & ayah zain tak bleh arr.. ngeh ngeh ngeh

shuk said...

salam..kata org..jangan dilayan sangat perasaan tuh rasa susah krn tengok org ramai berebut nak pergi ibadat depan MH..nanti xleh sokmo dan xberkesempatan nak ibadat depan MH sana..tapi pa2 pung,semuanya bergantung amalan kiter sebelum kiter pergi MH sana,,kalu rajin kiter pergi mesjid dan suka dok saf depan kat Mesia nie,kat sana insyaAlloh lah di beri kemudahan olehNYa tuk beribadat di sana..semoga jemaah haji kiter diberi rajin2 semuanya nak pegi beribadat di MH..amin

Atikah said...

Salam..

Subhanallah... lautan jemaah memenuhi dataran kaabah...

shuk said...

salam semernya..
YaAlloh,ya Tuhanku,,ramainya hambaMu beribadat dirumah Mu di MH sana..berikankan keizinanMu supaya km dan forumer2 yq lain yq belum sampai kesana dpt merasa kenikmatan,kerahmatanMu
utuk beribadat bersama2 mereka semua disana..Amin..

rezeki said...

salam cl dan kekawan

ditanah suci makkah semua ada, yg baik pun ada , yang tak baik pun ada , itukan lumrah manusia yg di cipta oleh Allah SWT bermcm-mcm

tu sebab selalu diingatkan, kalau nak naik teksi haram (prebet sapu ) lelaki masuk dulu baru diikuti dgn pompuan. dan kalau keluar pun, pompuan keluar dulu baru diikuti dgn lelaki

masa saya pegi, telah berlaku satu peristiwa yg menyayat hati melibatkan jemaah dr negara lain , akhirnya mayatnya ditemui di kawasan pergunungan

tu sebabnya walaupun di tanah suci haram, kita sentiasa diingatkan supaya berhati2

nadrah85 said...

seronoknya andai diriku yg sdg berada dihadapan Kaabah itu

manzlie said...

salam masayu ali..

alhamdulilah..mekasih ekrana bersama kami semua disini..

waslm

manzlie said...

salam abang aji..

alhamdulilah...itulah yang sepatut nyer..
syukur kita..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

memag satu nikmat yang amat menakjubkan..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


jgnlah risau , memag kami semua tidak melupakan cikgu..

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..dah semakin padat nihh..

waslam

manzlie said...

salam kak Noor..

betul apa yang dikatakan oleh tn ismet kita tuh..subhanaalah

wasalm

Zie said...

Salam CL,
CL baru masuk rumah... hari ni sempat makan tak?.. tentu sibuk sangatkan.. jaga kesihatan ye..

ibu,mommy,mom... said...

Cik Li...
Wow ramainya and sesaknya.
Syukur Alhamdulillah.

azzlina said...

salam.
Terima kasih CL dgn n3 ini.Terasa spt kami berada disana jugak.
Subhanallah.

abangsulung said...

Asalamualaikum CL & geng2 semua,

Pertama sekali tahniah solero.. 3 pingat sapu abis ari ni.

Kedua, saudara CL kita misti dah mula sibuk buat persiapan ni. Kain ihram dah test ke..

Hari ni AbgS byk masa kehulu ke hilir jumpa kawan, dok kempen kekawan join program derma, mlm pula kempen member masjid pulak. Sbb tu takde masuk ari ni.

Hai..kesian CM kita, mesti dia sibuk layan tamu ari ni. Tak pa, bila dah siap kerja kita riuhkan balik rumah CL ni..

Kak ngah,Zie.. Pak itam dah bagi makan ayam dia ka.. Dia ratu sekarang ni..

yati said...

assalamualaikum

dah banyak hari tak sempat nak jenguh ke sini. busy sgt skrg ni

rindu nak tgk gambar MH. seronoknya org2 yg terpilih jd tetamu Allah kan.. bila la nak berpeluang lagi ke sana

Ayah Zain said...

Salam CL,

tumpanglalu,
hebat mamaju cuma 1/2jam, ni mesti naik kereta jamesbond. nenen

rezeki said...

salam cl,

mesti 2-3 hari ni cukup sibuk buat mu dgn kerja ,

m.q said...

meriahnya tgk ribuan ummat berkumpul kt situ

Musa b Mohd Yusuf said...

masyaAllah...tak sabar nak kesana...

Rokiah Bt said...

salam....kakak ni bila tgk gambar sayu n pilu ..tlng doakan akak murah rezeki n jadi tetamu Allah.......
teramat amat sgt nk kesana.doakan segala hajat kak Allah pekenankan

SUHAIMI said...

Salam....
meriahnya ...................

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Nampaknya kain Kaabah udah bertambah tinggi yer

safiudin dot com said...

salam sdr,

alhamdulillah.

teramat sesak dan padat...