MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 2 November 2009

"Bumbung Masjidil Haram dan di bukä..."

Bumbung Masjidil Haram sudah di Buka untuk Kegunaan solat
Keadaan di Luar Haram masih ramai jugak jemaah duk berpusu pusu masuk kedalam Haram...
Bismillah....salam from Makakah....alahamdulilah malam tadi sewaktu solat Mahgrib kawasan Bumbung MasjidlHaram telah di buka untuk kegunaan para Jemaah..sudah lama kami tidak kesitu ( lebih kurang 2 bulan) jadi aku pun mengambil kesempatan solat di tempat "peberet" ku ni...sungguh sujuk keadaan di sini ( hembusan angin yang mendayu dayu) menambahkan lagi ke kusyukan bersolat..alhamdulilah..syukran..wasalam


29 comments:

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah, terima kasih... cuaca yang damai menyambut kedatangan tetamu Allah. Doakan kami agar menjadi tetamuNya jua

ijoismart said...

Semoga CL bahgia selalu.

Rahim said...

Salam CL,
Untuk yg akan ke sana pd musim Haji ni,amalkan sikap SABAR & REDHA bila hadapi ujian.

afiqq said...

semoga dgn kekhusyukan solat, kita dpt menjadi hamba yg tawadduk & tunduk kepadaNya..

CL doakan saya semoga dpt menetap disana eh.. amin..

ijoismart said...

Betul tu Rahim. Saya rasa jemaah haji Malaysia paling baik dan bersih bab2 disiplin ni sbb depa dok dengar nasihat ustaz2 dan kawan2. Semuanya ujian Allah SWT. Bagaimana susahnya orang kampung kumpul duit sikit2 pergi ke sana. Terharu sangat.

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Saya suka tgk bila semua area MH penuh, bila bumbung pun penuh maknanya MH 'full house', kat situ kita dapat rasa Kebesaran Allah apabila semua menghadap Kaabah. Amin.

manzlie said...

salam zie...

insyalah..semoga akak akan smapai ke sini jua..

waslam

manzlie said...

salam ijoismart...

terimakaish atas komen suadra ituh...sya pun terharu juga..

waslam

manzlie said...

salam saudra Rahim..

kesabaran dan ketaqwaan amatpenting bla mana berada disni...bagai ujian yang dtg melanda sempoga jemaah jemaah haji akn terus utuh menghadapinyer..insyalah


waslam

manzlie said...

salam afiqq..

insyalah...nanti akan kudoakan..

waslam

manzlie said...

salam saudara rosli...

alahamdulilah..syukur ..itu lah nikmat MH..

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Suasana damai + nyaman tu sememangnya mengamit Jemaah kerana Tetamu Allah, begitu jua dengan semua pembaca blog sebenarnya 'melambai' kesana. Juga semua Jemaah Haji Tahun ni didoakan semuga sihat dapat mengerjakan ibdah haji dgn sempurna.

Amin.

Tq.

manzlie said...

salam hilmy...

aminn..alhamdulilah....semoga doa mu di makbulkan olehNyer

waslam

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Seronoknya berada di bumbung bila Lie uar-uarkannya. Masa g umarh yang lalu hati az tak tergerak langsung nak ke atas bumbung. Lain kalai ada kesempatan nak pergi juga.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Teringat masa buat haji dulu suka solat subuh kat bumbung MH tapi sejuk ya amat. Paling seronok bila kawasan dah kosong lepas solat, dengan angin yg sepoi-sepoi bahasa dan matahari yg mula nak menjelma mengurangkan kedinginan, khusyuk rasanya bila membaca Al-Quran. Sepasang suami isteri kawan baik kami akan berlepas ke Madinah sebentar lagi. Saya doakan mereka dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan semuga mendapat haji mabrur.

cikgu mas said...

salam ciklie

ye larr lama dah tak dgr khabar dari bumbung..rupanya ditutup,pas ni kita dgr info dari atas bumbung yer,cantik gambar dari situ..mcm picture hari ni...tqvm..moga Allah beri kesihatan yg baik untuk ciklie meneruskan usaha ni..

PINATBATE said...

salam..
khabar dari bumbung...
hehe..best jugak kalau buat judul buku..

||alis|| said...

salam ciklie:

ibu dan ayah mendapat panggilan menajdi tetamunya hanya dalam tempoh 48jam.

dah bertolak 2hari lepas.

tak terasa sayu sangat sebab masing2 dah besar dan faham ibu ayah pergi untuk beribadah. alis berdoa semoga mereka sehat dalam menjalani ibadah disana...

cuma kasihan pada adik alis yang kini masih kurang sehat: dilanggar kereta dan kaki patah (masih dalam proses pemulihan), sedih dan menangis sebab kenangkan dia kini sorang2 kat rumah dari 7.30pagi hingga 4petang, mujur ibu dan ayah saudara ramai yang menjaga secara bergilir (sebab alis masih dlam kursus lagi sekarang)

alis doakan agar ibu dan ayah alis dapat berjumpa dgn ciklie disana, kenal sesama saudara islam :)

salam

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah ..
ketinggalan beberapa N3...ni

Betui kata dek ijoi kita..
Orang kampung kumpul duit lamer ...anak2 dah sekolah dah kuar universiti baru deper dapat pi buat haji...maklumlah
ada yg motong gotah..ada yang pesawah padi..ada yg pekebun kelapa samit...dan dot..dot..dot
lamer tu nak cukupkan duit...
Kita yang makan gaji..kalau dikumpul RM 300 sebulan selama 4 tahun da boleh buat haji...kalau tidak pun dapat pi buat umrah dulu...
Terharu sangat...

manzlie said...

salam aliss..

alhamdulilah..semoga ibu dan ayah alis dapat berjumpa dgn abg dah semoga mendapt haji yang mahbrur.isnyalah..
masyalah..abg doakan semoga adik alis cepat sembuh..jgn lupa kita berdoa pada Nyer yer..anggaplah ini semua dugaan dari yang maha esa..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ayh zain..

alhamdulilah..nanti az mai lagi kita naik sesama kat atas bumbung nih..inyslah..
wsalam

manzlie said...

salam ummmuadam..

alhamdulilah, sememeng nyer terasa begitu dingin bilaberada dia atas kan..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

terimakaish atas doa mu ituh...mamcamana keadaan cikgu skg..masih uweks uweks ker....heheheheh saya pun doakn semoag cikgu di beri kesishatan yang baik.insyaalah

waslam

manzlie said...

salam kat pinat..

betui tuh..best gak tjuknyer..hehehe

waslam

manzlie said...

salam kak shami...

alhamdulilah..so sya memberi cadangan agar sesiapa yang mampu datang tuh jgn persia siakan peluang tersebut..kunjungi lah rumah allah swt nih yang tiada tandingannyer di tempat lain...

waslam

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Tiga minggu lagi tibalah kemuncaknya.

Pusat dunia akan dipenuhi manusia yang memperhambakan diri kepada tuhannya, Allah pencipta sekalian alam.

Management Consultant said...

Maksud anta, sebelum ini jemaah tidak dibenarkan naik ke tingkat atas Masjidil Haram?

Mungkin sekarang jemaah yang hendak menunaikan ibadah haji telah bertambah ramai..

Bersolah di atas bumbung tidak seseak di bahagian bawah..

SiNoMoSa said...

Salam CL,

Syukur kerana CL amat beruntung menyaksikan keindahan Masjidil Haram selalu..bukan spt kami sekali sekala ketika dtg mziarah.

Doakan semoga suatu hari nanti saya berziarah ke sana pula.I/Allah :-)

abangsulung said...

Cik Li,

Biasa nye bulan-bulan lain, buka kah atas bumbung tu untuk jemaah..?