MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 13 November 2009

" Suasana Solat Jumaat tadi...."

Sampai ke Jalan raya Utama dan terowong ...alhamdulilah
Menghala ke Jambatan tingkat 1 pun Penuh..
Dari pandangan sisi Masjid di Hotel Al safwah..
Keadaan di Luar Haram...masyaalah
Dari Jam 10.00pagi tadi dah penuh di Luar Haram
Depan Hilton dan DArulTauhid pun penuh...
Sungguh Teruja melihat dari Tingkap bilik Al safwah Hotel
Depan Zam zam Tower menghala ke Haram penuh gak..




P/s: Salam Takziah dan Alfatihah untuk almarhum cikgu Khairuddin bin mis(38thn) yang telah pulang ke rahmatullah pagi tadi jam 4 pagi ( rakan Mrs Rezeki..) marilah kekawan PDKM kita sedekahkan surah Al fatihah , semoga Allah swt mencucuri rahmat keatas roh beliau..amin.


63 comments:

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, hati terasa rindu utk berada di sana .

rezeki said...

salam cl,

terkenang masa hari terakhir jumaat sebelum wukuf dulu, kul 9.00 dh spi ke MH menunggu jumaat sambil melakukan perkara2 sunat.

rezeki said...

salam cl,

rasanya jemaah tahun ni memenuhi kota makkah lebih cepat dt tahun2 terdahulu kerana jumaat pun dh buat saf jauh dari masjidil haram.

pss hari ni tak minum milo, minum teh o je

ummi humaira said...

salam Cl ,
walau pun sepenuh itu jemaah nya , tp tetap ada ruang untuk semua bersolat kan.. begitu hebat kebesaran Ilahi dan keistimewaan MH..

Wan A. Rafar said...

Sdr Manzlie,
Salam,
Melihat dan menatap gambar-gambar yang sdr paparkan dalam PDKM, menyebabkan saya sentiasa amat rapat dengan kota Makkah yang baru saya tinggalkan lebih sebulan dulu. Sayang waktu saya di sana selama lebih sebulan sepanjang Ramadhan tambah dua minggu dalam bulan Syawal, saya tidak menemui sdr. Dan saya juga beberapa kali naik ke restoran Felda di Safwah.

Selamat bertugas dan mengerjakan haji.Syukran.

manzlie said...

salam rezeki..

taniah..raja pecut dia skg...no 1..

minum apa lak skg nih..?hehehe

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

satu pengalaman yang paling mansi kan rasanyer..syukur alahmaudlilah

ohh teh o la nih...

waslam

manzlie said...

salam ummi Humaria..

alhamdulilah..

tiu lah kebesarannyer...

alhamdulilah

manzlie said...

salam wan A Rafar..

alhamdulilah...semoga kita akan dapt bertemu nanti satu ahri..insyalah

waslam

Kama said...

Salam CL,
Semuga ruhnya bersama orang yang beriman...
Cantik etries ni,tahniah dan syukran...

manzlie said...

salam kama.


alhmdulilah..aminn..

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie,

Subahana ALLAh, melautnya tetamu Allah. Maknanya kalau kita nak ke MH, kena pergi kul 8.00 pagi tuh. Kalau idak ........ sendiri mahu pikir la.

p/s : wow rezeki, lepas geram ke sapu 1 2 3

cikgu mas said...

salam

wah cantiknya picture ni,gambar dari bilik ciklie yer??..tersusun rapi para jemaah mengadap tuhan yang satu,sayu dan syahdu hati menatap pemandangan ni..

cik rezeki mesti minum teh o campur madu ni,sama kuat mcm minum milo..musykil dihati hamba..

alfatihah untuk cikgu khairudin..

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdhulilah..benar tuh
Tn ismet kita tuh sapau bersih az..top three dah dia nih..

waslam..

manzlie said...

salam cikgu mas..

ye lah.dari kamar bilik ku..heheheh

tn ismet tuh duk minum teh o skg nih cikgu..tu sal dia sapu bersih laa nih..heheh

waslam

Ustaz Nazmi said...

Salam...

Dulu tak berkesempatan solat Jumaat MH..namun sempat di masjid Nabawi..

Subhanallah..ramainya manusia di musim haji ni...

manzlie said...

salam Ustaz Nazmi..

sekarang dah ramai sangt nih..alhamdulilah..seronok tengok...

waslam

Zie said...

Salam CL,
Al fatihah untuh allahyarham cikgu khairuddin, semoga dicucuri rahmat.

Wah .. raja pecut sapu 123. nasib baik tak amik rezab. minum teh o campur tongkat ali.

PINATBATE said...

Al fatihah untuh allahyarham cikgu khairuddin..

manusia dah ramai ..macam semut pulak bila tengok gambar tu..semua berebut-rebut menunaikan ibadah..

manzlie said...

salam zie..

aminn..mekasih ats doa akak tuh..

ye lah..dia jadi sprinter ari nih..

waslam

Noor said...

Salam CL..

tahun 90an dulu, tgh azan pun bleh masuk lagi dalam MH.. kadang2 masih berezeki menyelit kat dataran.. masa mengubah segala nya..

Al-fatihah utk arwah cikgu khairudin.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya.. amin

CL, ada orang tu kan misti minum ayaq teh halia.. berangin seh.. melayang-layang.. tu yang sampai awal.. 123 abis dirembat.. ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam kak Pinat..

aminn...mekasih atas doa akak tuh..

dah ramai skg kak..seronok tengok..

waslam

manzlie said...

salam kak NOor..

alhamdulilah...meaksih ata sdoa akak tuh..

ye ker teh berangin...tapi dengaq cerita teh halia..heheheheh

waslam

Pencinta Pencipta Alam Semesta said...

Alhamdulillah,,
kami menjadi bagian jamaah shalat Jumat disana....dpt tempat di depan mimbar imam...berangkat dari Subuh....Allahu Akbar....

Atikah said...

Salam,

Subahanallah... ramainya jemaah... awal la agaknya kena p MH if nak sembahyang kat dataran... Sembahyang jumaat hari nie ada jemaah wanita tak?

Al-fatihah utk arwah cikgu khairudin.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya dan ditempatkan di kalangan para solihin.. amin

manzlie said...

salam pencipta alam semesta..

alhamdulilah..mesti best kan kat situ solat..

waslam

manzlie said...

salam dik tikah...
ye lah kena lah dtg awal kalau nak solat didalam..

aminn..mekasih ats doa adik tuh..

waslam

SAHAR MISRON said...

Terima kasih membawa khabar dari Mekah, terasa dekat di hati....Terima kasih menyampaikan gambar-gambar menunjukkan kebesaran Ilahi

Wan Mohd Nazrol said...

Salam CL...

Sronok betul tgk gambar kat sana...hebat sungguh..Moga berkesempatan untuk sampai ke sana..Insya Allah...

p/s: Saya Anak Kak Jose & Haji Wan Ali...Diorg dah ada Kat Makkah lebih kurang 2 minggu dah...

Yem0805 said...

Salam CL,

Dah ramai orang..dah penuh sesak semasa Jumaat..rindunya utk bersama solat Jumaat

rezeki said...

salam cl,

jenazah spi dr hospital melaka jam 11 pg utk dikebumikan di kg isterinya, terus dimandi dan dikafankan dan dibawa ke masjid. Selepas solat jumaat,alhamdulillah para jemaah bersolat jenazah pula.
Sedih mendgr tangisan anak perempuan sulungnya yg baru darjah 5 memanggil ayahnya semasa jenazah diusung keluar dr masjid ke tanah perkuburan ,2.30 ptg selamat dikebumikan.

alhamdulillah, semoga rohnya dicucuri rahmat.

rezeki said...

salam cl,cm,noor

tak mainlah teh halia atau teh madu
teh o kacip fatimah keh,keh,keh

umiazuddin said...

Salaam CL,

Al Fatihah buat almarhum Cikgu Khairudin. Semoga ruhnya dicucuri rahmat. Amin.

Subhanallah! Satu panorama lautan manusia yang pastinya menenangkan hati saudara seagama dan menggerunkan jiwa musuh2 Islam.
Allahuakbar.

CL dapat tempat bersolat di mana tadi waktu Jumaat?

VpeaceV

Zakiah said...

Salam CL
Alfatihah utk cikgu kharuddin.

Wah..very good shots...bersusun jemaah dari awal. Akak nampak ramai judak jemaah wanita di celah2 barisan tu..adakah bermakna kit boleh solat dekat husband kat MH?

teman2 blog yg diMakkah..jauhi teh halia kalau nak tahan wuduk...petua

manzlie said...

salam ummiazuddin..

aminnn...

dah ramai dan penuh sesak skg..sya solat di Masjid hotel hari nih..

waslam

manzlie said...

salam Rezeki..

aminn..semoga allah swt merahmati dan tempat kan roh beliau bersam sama dng orang yang beriman..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam Wan..

oh ye ker..tak da pun kak jose dtg sini..masih menunngu panggilan talipon dari dbeliau jugak..heheh

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

teh kacip fatimah? woww dasyat tuh.... cm ,kak noor any comment?

wasalm

manzlie said...

salam kak zakiah...

sekrang dah bercampur solat dah..huben and wife solat bersama sma..

waslam

manzlie said...

salam Yem..

alhamdulilah..sudah penuh sekrang...
masyaalah..


wasalam

Wan Mohd Nazrol said...

Salam CL...

Agaknyer lepas Wukuf Kot Baru Ziarah CL...Wallahualam..

manzlie said...

salam wan..

is ok..takpa..bairlah mereka usurskan ayng penting dulukan..

waslam

zuraidah said...

Allah hu akbar. Ramainya jemaah yang telah berada di MH. Insyallah malam esok dah nak berangkat. Berdebar debar rasanya. Semuga allah memberi ruang untuk kami di MH.Amin

alfatihah untuk cikgu khairudin.semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya.. amin

manzlie said...

salam zuraidah..

alhamdulilah..aminnn...


semoga allahs wt permudahkan perjalanan haji puan dan suami..insyalah

waslam

cikgu mas said...

salam

adoii noti arr CR tu,ada ker teh kacip fatimah???hehehe

kalau cam tu malam ni jugak CM pi minum Minuman kacip fatimah brand power root,tengok CR sapa yg kalah...

noor kat estet dia lagi babnyakn akar kayu tau...

manzlie said...

salam cikgu mas...

aduhh dia pun nak minum gak ker kacip fatimah power root tuh..fuuhhh berlawan nampak..

waslam

abangsulung said...

Saya sepanjang musim haji ni, saya tak nak mis tengok blog cik li ni. Tiap-tiap hari mesti ada cerita terbaru dari Makkah. Kebetulan sepupu mengerjakan haji tahun ni, ..dapat juga bagitau anak-anak mereka yang ditinggalkan disini perkembangan makkah.

Bunga Kenanga said...

Salam tuan,

Subhanallah, dihari penghulu segala hari, dicelahan jutaan manusia, yang pasti jiwa ini cemburu dengan mereka. rindu untuk berada di bumi makkah.

syukran jazilan.

manzlie said...

salam abang sulung...

alhamdulilah..terimakasih ats sokongan dari abg sulung terhadap blog PDKM nih..

syukran

waslam

manzlie said...

salam Bunga Kenanga...

alhamdulilah...dapatlah suadari melepaskan rindu nanti..insyalah

waslam

shuk said...

salam,masyaalloh,subhanalloh...bagai lautan manusia gi solat Jumaat, kul 8-9pg kena pegi doh Mh tuk solat Jumaat,,kat Mesia Tok Khatib naik mimbar baru kiter pegi,,sempat lagi..he.he.kat Mh sana,,gimana ya mau solat Jumaat kat depan sana?sanggupkah kita redah lautan manusia tuk sampai depan sana?Allohhuakbar..

Noor said...

Salam CL, CR & CM..

heh heh.. teh o kacip fatimah arrr.. 'mai secawen'..

Hajjah Siti Noor said...

Salam cl,

Teringat musim Haji lepas, saya dan suami pergi penerbangan kedua terakhir sampai diMekah 1.12.08. Keadaan MH padat seperti sekarang.
Hari Jumaat sebelum Hari wukuf 5.12.08 saya tidak ke MH , suami cerita dia sembahyang di bumbung MH.

hajah zainab bt abdullah said...

Al-fatihah buat allahyarham cg khairudin.

Teruja sungguh kak nab tengok suasana kat Masjidilharam! Oh! Rindunya bukan kepalang!

manzlie said...

salam Hajjah zainab..

rindu nyer dia...alhamdulilah..

syukur


waslam

S said...

salam,

Subhanallah!!!

betapa kerdilnya makhluq disisi Tuhan.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, memang teruja dgn kesesakan berlumba2 utk mencari pahala didepan mata. Itulah tuntutan yg dicari2 selama ni.

Amin.

tq.

Hani said...

Salam ...
lautan manusia sebagai tetamu Allah... hati akak semakin dekat disana... Subhanallah... tahniah dan terima kasih pd cl kerana berkongsi pengalaman. Terlalu indah dan berharga... terima kasih dik....

yati said...

salam CL

subhanallah.. ramainya org. bertuah sungguh sesiapa yang terpilih menjadi tetamu Allah ni kan..

manzlie said...

salam kak s..

benar tuh..
aminn..

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alhamdulilah..syukur kita padanyer..aminnn

wasalm

manzlie said...

salam yati..

alhamdulilah..betul tu..sungguh bertuah meekakan..subhanaalh

waslam

manzlie said...

salam hani..

benar kata akak tuh...sungguh mengujakan kita semua..alhamdulilah

waslam