MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Saturday, 28 November 2009

" Episode 3 - Perjalanan Haji 2009 - Ke Mina..dengan berjalan kaki."

Ada yang berkhemah sendirian nih...alahmdulilah
Ramai orang kat masjid nih di Mina...duk berkhemah jugak..
Berebut rebut nak tuh ..Sadaqah..syukran
Cuba lak tunggu mintak tuh..tapi tak dpat lah..takda rezeki..hehehe



38 comments:

cikgu mas said...

salam

saya punya

cikgu mas said...

salam

alah siannnn yer ciklie..tak de rezeki dia..

rosli said...

Sdra Azli,

CM pulak laju stg ni.....tahniah

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... perjalanan haji CL mudah sahaja...

cikgu mas said...

salam ciklie

mereka agih apa tu?kurma ker...

laju sikit en rosli...hehehe

manzlie said...

salam cikgu mas..

wahh Ratu Trek kemabali mengegar dunia blog PDKM semula..

No wahid 1..taniah

wasalam

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Pagi tadi saya sempat tgk Kahabar Haji bersama abag ipar dan mak mertua saya....mereka kata skrg ni Mina dah cantik sgt.....masa mereka gi dulu tahun 1988.....lapang je....betul ke....saya tak boleh nak bayangkan sebab masa gi umrah tahun lepas saya sempat tgk dari atas bas je....

manzlie said...

salam cikgu ..

ye lah waktu tu sya laopar sangat but takda rezekikan..jakan sejauh 2 jam setengah lama nyer..kesabaran adalah kunci kemarahan hati ku ini..alhamdulilah

waslam

Zie said...

Salam CL,
Sadakah utk jemaah tu isi apa.. dulu saya dapat biskut, kurma, kek, air oren dll..

manzlie said...

salam Rosli..

taniah dah dapt gangsa dah..tuh lebih baik dari suasa dan tembaga kan..

waslam

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah..berkat doa daoa kekeawan semua..

waslam

hajah zainab bt abdullah said...

salam Haji,

setiap langkah penuh barakah...

manzlie said...

salam zie..

sama lah tuhbarang barang nyer..

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

alhamdulilah..

waslam

malek said...

Salam Manzlie

Baru baca episod 1, tiba2 dah ada 2 & 3. Sekarang ni berulang-alik ke Mina ker untuk melontar?

sonata anak kancil said...

salam, wow dah sangat cantik dan moden di Mina...Saya pergi tahun 99 dulu, masih lapang lagi...kita orang "berkelah" atas jalan , nak tunggu lontar jamrah...seronok betul!

rezeki said...

salam cl,

banyak sedakah dan sabil masa musim haji ni, terkenang masa kami jalan kat mina menuju jamrah, ada lah kotak banyak berisi buah oren, ada jemaah entah dr negara mana sudah ambil, dia ingat sabil , siap junjung lagi atas kepala, tapi kena kejar dgn tuannya kat situ siap cakap "haram" "haram", rupa2 nya buah tu dia meniaga kat tepi jalan

rosli said...

Secara ringkas boleh tak Sdra Azli ceritakn bagi pemastautin mcm saudara perlukan berapa hari untuk buat haji, dari wukuf ke Arafah sampai pulang semula ke Makkah, kena dam tak ? dan bila pulang ke Makkah berapa lama diperlukan untuk buat tawaf dan saie...kerana sya difahamkan orang nafaq awal pun ramai kerana berkejar ke Makkah dan balik semula untuk melantar jamrah....saya memang kurang arif bab haji ni..

nailofar09 said...

salam ...CL....ermmm tk terkejar nak jadi ratu lg...CM dpt pingat lg..., tahniah...apapun best sgt yerrr.......dpt kami tengok pic terhangat nih
TQ CL

Zie said...

Salam CL,
Teringat dulu... masa kat Mina kumpulan kami dapat byk makanan, ada jemaah indonesia takde makanan, jadi kami agih2kan pada mereka pula....

hilmyiskandar said...

Salam.

Cukup menghiburkan suasana sedemikian. Tahun depan turn kita pulak.

Amin.

tq.

Hj Karim said...

masa ana buat haji 1996 tu ojamaah haji malaysia jarang ambil kesempatan menerima minuman dan roti (sabil) dari trak d tepi jalan.seronok juga berebut dgn jmaah negeri lain. Azli tak cuba ke?

rosli said...

Salam CL,

Bagaimana suasana di Makkah skrg ni ? Lepas asar nanti sdra akan kembali ke MINA untuk melontar jamrah atau telah lengkap semuanya kerja haji sdra. Sorilah....byk sgt soalan...excited nak tau...

Hjh Zae said...

Salam, Semalam berita TV M'sia melaporkan keadaan banjir di Makkah & kawasan sekitarnya. So, how's the whether now? I doakan semua jemaah dipermudahkan amal ibadat mereka dlm keadaan yang sukar tu. Hujan lebat tu mungkin rahmat Allah yang berlipat ganda. BTW, I've link ur blog to mine. Very interesting blog. Keep blogging.

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Semoga anta sihat walafiat,amin.

NiNa said...

Salam CL & rakan2 blog..

Khabar dr mak saya zakiah:

"Salam dari Mina...menurut mutawif Hj Shafie kejadian ganjil seperti batu lontaran d jamrah hilang d dlm lubang stlh dlontar adalah tidak benar... Mutawif Hj Shafie dan anaknya pergi sndiri ke tingkat paling bawah..di sana pkerja Bangla akan mengaut smua batu utk ditabur smula diskitar tanah haram stiap hari.."


W'slm

Hj Abdul Rahim said...

Salam ,
CL berulang ker dari Mina ke Mekah tiap hari dari 10,11dan 12 ni.

Hj Abdul Rahim said...

Salam,
Pengalaman saya musim haji tahun lepas, berulang dari mina ke mekah tiap hari pada 11,12 dan 13 berjalan kaki.

Noor said...

Salam CL & fren,

pengalaman yang tak pasti dilupakan.. kami dulu pun kena jalan kaki jugak.. bas hantar kat luar je.. seronok berjalan sambil bertalbiah.. tak rasa jauh.. tetiba dah sampai..

abis melontar nie.. bertambah 'fit' lah cik lie ek.. misti tn ismet jeles.. ngeh ngeh ngeh

Noor said...

Salam

amboih laju cm.. misti makan rendang unta.. heh heh

UmmuAdam said...

Salam CL,

Alhamdulillah, dapat juga menyaksikan suasana di Mina sebelum wukuf.

abangsulung said...

Salam CL.
Alhamdulilah, cuma tinggal sikit lagi pekerjaan haji yg CL perlu lakukan maka lengkaplah haji CL tahun ni. Haji Mabrur, Insyallah.

CL, Haji tahun depan bolehlah diniatkan untuk salah seorang ibu atau ayah CL. Kata ustaz,boleh diniatkan wlupun diaorang dah menunaikan haji.Kerana pahalanya lebih besar. Orang tua kita dpt satu, manakala kita pula dapat 10 pahala haji.

CL & geng2..jgn lupa ngan abangsulung ye. Time2 cuti sekolah ni, abangsulung sibuk jaga orang repair & buat persediaan sebelum bukak sekolah tahun depan.

Zie said...

Salam Abangsulung,
Tahun ni CL buat haji arwah ayah dia.. tahun lepas haji CL la.. ini yg kita tau. Insya Allah Mabrur.

abangsulung said...

Salam,
Zie,alhamdulillah dapatlah CL pahala 10 haji dengan izin Allah. Seronok dengar, terima kasih Zie.

CL, sejak 2 tahun ni saya dengar takbir raya di Makkah ada perubahan sikitlah.. tak seperti yg kita dengar selalu.

S said...

salam,

Alhamdulillah, selesai sudah ibadat Haji Cl.

melakukan ibadat hanya untuk mendapat keredhaan dan keampunan dari Allah.

smoga mendapat haji mabrur. InsyaAlah.

tentang ganjaranya tu terserahlah pada Allah. wallahua;lam.

marilah kita berusaha untuk ikhlas seikhlas cermin. InsyaAllah.

Rusyaini Food Industries said...

Salam Bro,

nak tahu jugak, apa yang depa sadaqah dari atas lori tu? Seronok tengok! Ramai berebut-rebut mencari redha Allah dengan bersedekah. moga kita di golongkan di kalangan hambaNya yang pemurah.

Imran Paris said...

En Li...saya ikuti liputan ekslusif haji En Li....tentu berbeza pengalamannya dgn tahun lalu. Rezeki En Li dpt tunaikan haji 2 tahun berturut2. Alhamdulillah.

m.q said...

semua org berlumba2 bersedekah yer
best2