MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 23 November 2009

" Lautan Manusia" - sebelum masuk waktu solat zuhur.."

alhamdulilah....
Subhanaalah
teruja dan syahdu melihat lautan manusia nihh..
sampai ke jalan raya...alhamdulilah



81 comments:

SUHAIMI said...

Salam..
Subhanallah.......ramainya umat manusia

SUHAIMI said...

Alangkah bahagianya kalau dapat berada di tengah2 lautan manusia tu......mungkin belum masanya lagi...

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah rasanya menjalar sampai beberpa km

rezeki said...

salam lie,

tu sebabnya bagi jemaah pompuan yg uzur tidak digalakan untuk pergi ke kedai2 berhampiran dgn MH lagi 1-2 jam nk masuk waktu solat, nti takut terperangkap dgn kesesakan dan jemaah yg dh bina saf di jalan raya, tak boleh pulang ke hotel penginapan nanti

rezeki said...

salam cl,

rasanya semua jamaah dh berada di kota makkah sekrg ni, dan di Madinah lengang, tapi lps habis musim haji , jemaah yg belum mengunjungi madinah akan memeriahkan dan mengimarakan masjid Nabawi pula

مسافر_اسلام said...

Salam ya tuan,
ana baru balik belajar agama di surau. Ustaz sentuh haji sedikit sebelum kami mula megaji dan melajar agama. Nilai wang tidak penting jika jiwa dan nawaitu kita bersih ke sana, Allah s.w.t akan menjanjikan kita kesana bila tepat pada masanya. Ya Allah...bila ana akan kesana...dengan umat manusia yang beragama islam bersatu di satu tempat yang suci.
Seronok dengan laporan tuan, insylallah, aura yang terasa membuat jiwa tenang bila melihat manusia sebegitu. Insyallah tuan boleh uplode gambir bila tengah mlm dikala fajar mengishkan tirai yang dingin.

Syukran yg sidiq...

YB said...

Salam CL

Sama sama menanti hari wukuf lah mereka. Ada dengar kat radio tadi kata lebih kurang 20 ribu buah bas akan digunakan utk punggah jemaah ke arafah.

abangsulung said...

Semoga beroleh haji mabrur & berbahagia wahai tetamu allah.

manzlie said...

slaam suhaimi...

taniah..raja pecut...no wahid.1

memang ramai skg..alhamdulilah

waslam,

manzlie said...

salam rezeki..

jemmah wanitga memg tidak digalakkan bershoping time waktu solat nak masuk..betul tuh cakap rezeki..

waslam

manzlie said...

salam musafir islam..

satu takzirah yang berguna tuh...bagus gak kita menyelami nyer..
wslam

manzlie said...

salam yb...

insyalah dah banyak kendeeraan ayng akan yang disediakan..

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

insyalah..mabrur..

waslam

My Life said...

salam..

masyaallah.. subhanallah....

Noor said...

Salam CL,

Subhanallah.. bagaikan lautan.. mengadap satu kiblat.. InsyAllah, sampai masanya pasti cheq akan kesana..

pssttt.. tn ismet, p tido.. esok pepagi buta nak tulun cheq pelepas ayam kat reban.. keh keh keh

mama ju, said...

Bahagianya bersembahyang disana..bayangkan CL berbulan2 dpt sembahyang kat situ.beribu2 kali ganda pulak pahalanya...tambah lagi dengan kebaikkan yg dilakukan,

cikgu mas said...

Salam..

Subhanaallah ramainya manusia,tak kira pangkat dan darjat berkumpul di MH dengan niat dan tujuan yg sama..

live dr kota makkah..terimakasih ciklie n always take care urself..

mama ju, said...

Saya,suami,4 anak dan 2 adik sentiasa mengikuti cerita CL ni.Mereka jadi tertunggu2 N3 CL terbaru.tk

mama ju, said...

CM ari tu gi mana?

cikgu mas said...

salam

noor pi tidur,,noor,esok nk memotong gotah kat putrajayakan??pi tidor lah!!!kesiangan esok..

pak itam hang tu biar kan berbicara dgn CM ni..hang pi tido,hang tu koja esok..CM cuti,hehehe

cikgu mas said...

salam mama ju

aiik gi mana pulak,nampak mas ke kak ju???

abangsulung said...

Salam CL,

Saya terbayangkan CL tengah menghadap komputer masa ni,sambil meninjau kat bawah tu. masa-masa puncak sekarang ni.
Saya tadi tengok solat Maghrib & Isyak di Haram. TV WWITV Internet.
Tak dpt bersama disana, dpt tengok pun jadilah.. kan CL..

Noor said...

Salam CL..

taraaaa.. cm dah mai, awat lambat.. amboi, suruh cheq tido arr..

aik?? macam tau2 je cheq nak p motong kat putrajaya.. la la la

pssttt.. dun't worry, pak itam dah tido.. baru sat tadi kena babap ngan mak itam.. memalam buta asik dok berjalan je.. keh keh keh

Wan A. Rafar said...

Orang-orang muda, janganlah tunggu sampai tua untuk ke Makkah mengerjakan haji. Tahun-tahun mendatang, MH akan lebih padat lagi.

Rokiah said...

Salam CL,

Subhanallah
lautan manusia yang mencari keredaan Ilahi...

Terima kasih CL
walaupun dalam keadaan sibuk, masih sempat memberi gambaran terkini di sekitar Masjidil Haram yang memang tentunya dinanti-nantikan oleh kami semua di sini..

Walaupun jauh, tapi terasa dekat bila menatapnya..

cikgu mas said...

salam..

hehehe,CM pun dengar mak itam dah bising,pak itam dok mengejar top commentor tak ingat makan dan tidor,,dah kena babap dah dengan mak itam...


abis tu kak ngah tu???abg ngah sergah nanti,terus tutup PC terus masuk tido..

Adik su tak per..dik su bujang trang ting-ting hahaha..betulkan CL???

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2

Subhanallah, ramai, padat dan meriahnya jemaah Haji di Makkah, saya belum pernah lalui saat2 begini, tp saya boleh bayangkan berada di tengah2 lautan manusia yang mengarah ke satu arah (Baitullah)...saya percaya rasa penat,lesu, letih mesti tiada dalam kamus jemaah kerana yang penting mereka dapat berjemaah bersama-sama. Amin.

Zie said...

Salam CL,
Lautan Manusia... alangkah beruntungnya jap lagi dapat mengerjakan haji... Semoga Allah permudahkan dalam ibadat haji ini, dan semuanya dapat haji yang mabrur.
Tahniah Suhaimi & CR.. laju sungguh tuan2 ni.

Zie said...

Salam CL,
Kat bumbung tu.. masih banyak ruang kosong. Ramai jemaah tak dapat masuk sebab kat jalan dan pintu masuk dah buat saf awal2...

Salam Musafir Islam... lama tak nampak.. semoga impian untuk Mekah untuk mengerjakan ibadat haji dan umrah terlaksana.. amin.

manzlie said...

salam my life..

alhamdulialh

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

insylah nanti smpai lah dia kesini

waslam

manzlie said...

salam mama ju..

alhamdulilah..moga allah swt memeberkati kita ..insyalah

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah..mekasiha tas komen cm tuh

waslam

manzlie said...

salam mama ju..

ye ker..mekasih atas sokongan mama ju tuh

waslam

manzlie said...

salam abang sulung..

alhamdulilah dapt tengok live dari tenet..

betui tuh cakap abang sulung..heheh duk sibuk balas komen abg sulung nih

waslam

manzlie said...

salam wan a. rafar..

benar tuh ckap saudari..

waslam

manzlie said...

salam rokiah..

alhamdulilah syukur..cuma doakan kesihatan sya yer...insyalah sya takkan henti bercerita pengalaman di kota makkah nih...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..


bujang tran ting ting...apa tuh?

waslam

manzlie said...

salam rosli..

yup..semaua pad satu arah yang satu kan

waslam

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah ..semoga mereka mendapt haji mabrur..insyalah

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

SubhanaAllah, melautnya tetamu Allah ni. Tapi kat atas bumbung tu masih kosongkan. Jadi kalau ada kekuatan, minta pertolongan Allah, Insya Allah, Allah akan bantu ke ruang2 yang masinh kosong itu.

2485hits dari 6am semalam hingga 6am pagi ini. Tahniah lie

Ayah Zain said...

Salam CL,

Betul la Zie, Jemaah ingat dalam mh dah penuh, justeru mereka berada di luar. Sebenarnya dalam keadaan biasa pun ramai juga jemaah suka kat luar walupun kat dalam MH masih banyak ruang kosong. Jadi kita perlua kekuatan untuk masuk ke dalam, caranya minta tolong dengan Allah. Insya Allah

KAMATO said...

Salam CL, ramainya.... mungkin juga semua jemaah dah berkumpul di mekah

m.q said...

alhamdulillah
seronok tengok org berlumba-lumba mengerjakan ibadah

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah memang dah sesak di Maakah menunggu hari wukuf. Saya doa CL didalam sehat walafiat semasa di Mina dan Arafah dpt menyempurnakan haji.

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, ini satu perhimpunan + perpaduan seluruh dunia umat Islam ke Baitullaah. Memang lautan manusia paling menakjubkan. Itulah KebesaranNya. Semuga kita semua ke sana nanti.

Amin.

tq.

CASA QASEH said...

terima kasih d atas lintas langsung yg dibuat oleh CL. x rugi rasanya mengadap laptop pagi2 nie utk bersama2 mengikuti lintas langsung dari MAKKAH MUKARAMMAH. semuga usaha murni CL nie mendapat balasan dari NYA.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Subhanallah....ramainya. Terbayang-bayang kalaulah saya salah seorang dari jutaan manusia itu. Saya perhatikan tingkat atas bumbung masjid tak penuh...mungkin panas ye CL sebab waktu zohor tapi gambar waktu isyak macam tak de ruang kosong langsung...alhamdulillah.

YB said...

Salam CL

Satu arah, satu Tuhan iaitu Allah, kalau dapat di zahirkan dlm diri semua umat islam, alangkah kuatnya kita didunia ini.

Wassalam

hajah zainab bt abdullah said...

salam CL,

tentunya jemaah yang kat dalam tu teramat bersyukur kerana dapat solat kat dalam...dan yang kat luar pun tentunya bersyukur jugak kerana masih boleh berjemaah dgn imam MH...akak bersyukur jugak kerana CL letak gambar2 ni & boleh kami semua tgk suasana kat Makkah saat ini.

S said...

salam,

mata asyik merenung
tak kenal jemu
menatap wajah suci
MasjidilHaram
rindu hamba Allah
tak pernah luak
umpama ZamZam
yang sentiasa mengalir.

syukran pada CL kerna paparan ini..

agaknya CL dah standby kain ihram dan beg untuk dibawa semasa berwuquf. seronoknya....

CL p ngn pakej mana thn ni?
smoga selamat dan sihat sepanjang
mengerjakan manasik haj dan mbrur. InsyaAllah.

tolong doakan kesejahteraan dan keselamatan pada Negara Malaysia yang tercinta dan satukanlah hati hati umat Islam seluruh dunia khasnya rakyat Malaysia.

um. masyitah said...

Salam,subhanallah,bestnye..
jazakallah Tuan Haji CL..

Ayah Zain said...

Salam CL,

makin lama terasa kesyaduannya. kalau le az antara jutaan tetamu Allah itu, hnaya Allah yang mengethuinya.

abe nuar said...

Subhanallah walhamdullilah wallah wa akbar.....

abe nuar said...

Subhanallah walhamdullilah wallah wa akbar.....

mokhtar said...

salam CL,
Allahhuakbar.telah lama saya ikuti pdkm as silent flwr setelah dimaklumkan oleh isteri yg dah lama ikut .. mulai itu tak pernah miss.. tk kerana paparan tuan, sngt mendekatkan kita kepada kebesaranNYA. cl amat bertuah...

nailofar09 said...

salam CL...salam warga PDKM...salam ukhuwah mokhtar...mari sama2 kita meriahkan blog nih..n bg sokongan pd CL...muga usahanya berterusan sbg perantara'...antara kita ngn tanah suci...dlm bz2 CL..., dia masih smpt mmaparkan suasana di sina, alangkah bertuahnya kita..tq CL..n smuga haji' CL kali ini lbih bermakna...

YB said...

Salam CL,

Semua jemaah m'sia hilang ditelan oleh jutaan jemaah asing. Belum nampak dlm paparan CL jemaah m'sia.

zabidi said...

Salam CL,

Maha Suci Allah ....semoga para jemaah di berikan kekuatan serta kesabaran dalam menghadapi setiap dugaan .....

Ayah Zain said...

Salam CL

Dalam lautan jemaah tetamu Allah ini, sesiapa pun akan ditelan kerana semuanya dalam keadaan yang sama ( berihram), semoga urusan tetamu Allah ini mendapatkan haji mabrur dipermudahkan Allah

Kasmin said...

Salam CL,

Kelihatan bumbung di MH tu banyak yg kosong waktu Zohor, ramai yg tak mau pi kedepan kerana cuaca panas yg membakar,tapi lantai kat situ tetap sejuk macam direndam air batu.Betul CL?

manzlie said...

salam saudara Kasmin...


betul cakap saudara tuh..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

memang melaut ramainyer...
mekasih az kerana sudi duk mengira hit sya tuh..

waslam

manzlie said...

salam kamato..

alhamdulilah..ramai dan padat..

waslam

manzlie said...

salam m.q.

subhanalah..itulah dia tetamu allah...

wslam

manzlie said...

salam yem..

mekasih atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

slam hilmy...

alhamdulilah...kebesaran masjidil ahram tiada tandingan nyer..

waslam

manzlie said...

salam qasa qaseh..


marilah kita doakan semoga mereka semua mendapat kesejahteraan dan di terima ibadahnyer..insyalah

wasaaalam

manzlie said...

salam ummu adam..

alhamdulilah ...satu tujuan ..pada yang esa

walam

manzlie said...

salam hajjah zainab...

alhamdulilah ,,senokkan kak nab kalau ada bersama mereka..

waslam

manzlie said...

salam yb...

pada yang maha esa...allahh swt insyalah umat islam akan kaut bersatu pada ..

wslam

manzlie said...

salam kak S..

alhamdulilah...sya ikut jemaah dari "britain"..insyalah dan terimakasih atas doa akak tuh..

waslam

manzlie said...

salam umm.masitah..

alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

subhanaalh..syukur pada nyer az

waslam

manzlie said...

salam abe nuar..

alhamdulilah..meksih ats sokongan abe nuar..

waslam

manzlie said...

salam moktar..

alhamdulilah...mekasih ats sokongan abg mokhtar

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

alahamdulilah...terimakasaih ats doa mu ituh dan sokongan anda..

waslam

manzlie said...

salam zabidi..

mekasih atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam yb.

alhamdulilah...jemaah mesia susah nak berjalan sekeumpulan , mereka lebih suka berjalan berdua duaan..yang pernah sya tengoklah

wasalam

Ayah Zain said...

Salam CL,

hai macam lain macam je bunyimya berdua-duaan. hehehhe

Ayah Zain said...

Salam CL

berdua tu kan bagus. merapatkan lagi tali yang sedia ada tuh