MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Sunday, 22 November 2009

" Increased 13 % .....jemaah datang.."

Bismillah...salam from Makkah...berita Arab News semalam menyatakan kemasukan jemaah jemaah yang akan menunaikan haji pada tahun ini meningkat 13 % dari tahun sebelum nyer(2008) ..alhamdulilah.marilah kita doa kan semoga bakal bakal haji malaysia serta seluruh dunia akan mendapat haji yang mahbrur serta dengan keredaanNyer yang maha Esa...syukran..waslam

91 comments:

nailofar09 said...

salam...alhamdulillah...

nailofar09 said...

salam CL...tak sia2 saya tercatuk ngn pc...dapat no wahid...
pada suma jemaah di doakan...muga dapt haji mabrur...cl juga dapat ganjaran dr NYA juga...amin

Kasmin said...

Salam Azlie,

Amin semoga semua jemaah Hj yg ada sekarang juga mendapat hj Mabrur.

nailofar09 said...

salam warga PDKM, salam pada pelawat blog CL nih...saya dapat 3 pingat yer....jngn larr jeles...cm, zie...akak dapat gak...)

Noor said...

Salam CL..

nombot 4 kot???

Zie said...

Salam CL,
Tahniah kak Nailofar... ratu pecut lagi. Kategori apa ni... remaja ye..

Kasmin said...

Salam sdra Azlie, tahun lepas waktu saya menunaikan ibadah hj MH
rasa cukup padat jemaahnya tapi tahun ni nampaknya lagi padat...shukur alhamdullilah terasa sayu dan dekatnya kita pada Allah swt dgn melihat jemaah hj berkumpul di MH.

Noor said...

Salam CL..

alaaa.. dapat nombot 5 je.. cik nailofar09 dah cantas no 4.. hu hu

Alhamdullilah.. peningkatan yang memberansangkan.. walaupun dunia dilanda H1N1.. namun semangat mengerjakan ibadah kepada Yang Esa tetap kuat.. Semoga Allah memberikan kesihatan & beroleh haji yang mabrur kepada semua jemaah.. aminnn

tahniah nailofar.. akhirnya hajat nak dapat no wahid tertunai.. heh heh

S said...

Salam,

Agar semua jemaah kita berada dalam keadaan sihat.

Pada CL selamat bertugas dan doalah kami disini sama ya!

ummi humaira said...

salam CL..
alhamdulillah..
mudah2an senuanya dikurniakan hajjan mabruuron..ameen

nailofar09 said...

salam, emm dapt 2 jerr...bg kat kasmin satu...apapun bukan nk kejar pingat...tp mmng tunggu sangat pic terkini...rasanya dah lebih 3 juta kan jemaah...2 tahun lalu..mcm tak cecah pun,...di tengah2 lautan manusia begitu kta akan rasa, betapa kerdilnya kita..tapi rasa syukur akan kita rasai samp k dasar hati...antara berjuta...kita terpilih anataranya...syukur sgt2

Zie said...

Salam Cik Panda..
No. 4 pun tak dapat... hehehe. puteri gunung ledang dah rembat...

Abg Mgt said...

Salam,

Semuanya bakal2 haji kita telah bersedia untuk berukuf. Harap semuanya sihat.

CL pun begitu juga ya!~

nailofar09 said...

salam...zie...noor, ummi..S...eh masih lum ramai ni...msyuarat tingkap kita...hehehehe...raja buluh betong lum kuar ker, abng long pun tara...mana depo pi...mana cm? CR pun lum mai...walau kita jauh dr MH...suasana tu ttap di hati...auranya ttap jadi penmbat rindu...tak puas2 tatap pic2 dr rumah CL ni...tq v much

azzlina said...

Salam ,
Setiapkali ada masa terluang blog ini lah saya dok melekat.Kalu dulu hanya silent reader jerr.
CL jaga kesihatan baik baik naa..

Zie said...

Salam CL,
Semoga semua jemaah mendapat haji yang mabrur. Peningkatan yang baik.. prasarana/infra yang sentiasa diperbaharui setiap tahun.. Tahun depan boleh meningkat lagi utk menyambut ramai jemaah haji. Syabas KSA.

Kak Nailofar, Cik Rezeki tgh halau ayam dia tu.. suruh sembelih dia sayang sangat, abang sulung pula belum balik berjemaah kat masjid.

Ayah Zain said...

Salam CL,

13%? rami tuh. Apa-apa pun Insya Allah, Allah akan mempermudahkan kepada siapa yang bersungguh meminta kepadaNya.

p/s : penatnya baru sampai umah drpd KL. Drive soang2 cuma amik masa 3 1/2jam sahaja

manzlie said...

salam nailofar..

taniah...RAtu trekk dia..


mekasih atas doa mu..

waslam

manzlie said...

salam kasmin..

aminn..

waslam

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, walaupun pertambahan 13 % , byk jumlahnya

kalau haji akbar, mau 6-7 juta jemaah

cl, kalau no 4, rasanya pingat damo je lah yg dpt keh,keh,keh

Hanis said...

Salam,

Alhamdulillah...semoga mereka semua dapat haji yg mabrur....

tahniah kak nailofar...juara baru...

Kak noor...mak mas dah buat makan2 ke??? awat buat awal sangat???

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah...dapat pingat dia..

waslam

rezeki said...

salam cl,

so bagaimana hari ini dgn kerja , tentu penat , takpa lps musim haji, dh lega balik

mau turun lagi 5 kg, nti terkurang berat pulak ngeh,ngeh,ngeh

manzlie said...

salam kak noor..

alhamdulilah..ituh lah kebesaranyer..umat islam tidak takut mati pada hanya alasan pada penyakit tersebut..

waslam

manzlie said...

salamkak S..

alhamdulilah..insyalah jgn lah risau..untuk pembaca PDKM sya takkan lupa kan..

waslam

manzlie said...

salam ummiumaira.

alhamdulilah...mahbrur..inyslah

waslam

manzlie said...

salam zie..

putri Gunung ledangg..SAPA..?

waslam

manzlie said...

slam abang megat..

alhamdulilah...mekasih atas doa abg megat tuh..

waslam

Noor said...

Salam..

cik nailofar.. cheq tak kesah.. nombot 5 pun dah kira ok.. nanti kalu dapat hadiah kita share2 arr..
heh heh..

dear hanis, cm buat makan2 ngan anak2 dia je.. nanti hanis balik mai.. kita p makan2 arr.. miss u arr & take care

pssttt.. tn ismet pembetulan, cheq dapat nombot 5 lah.. CL kata, dapat nombot 5 bang samad bagi ayaq zam-zam 10 gelen.. jangan jeles arr.. ngeh ngeh ngeh

manzlie said...

salam azzlina..

mekaish ats doa mu ituh..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

ahli mesyurat tingkap..!!! hehehe

waslam

manzlie said...

salam zie..

oh ye ker...takpa alah zie biarkan lah tn ismet kita tuh..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...hati hati drive tuh az..

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

no 4 mana ada pingat tapi kalau nak hambo bagi periuk/belanga jer lah..heheheheh

waslam

Atikah said...

Salam...

Alhamdulillah... Semoga jemaah haji dapat menunaikan ibadah haji dengan selesa... diberikan kesihatan yang baik...

semoga mendapat haji yang mabrur... Aminn..

manzlie said...

slam kak norr..

no 5 nak ayaq zam zam..hmmmm 10 gelen..hmmm sebotol jer cukup aar...leh tak?

waslam

nailofar09 said...

salam CL..depo dok depan tv tengok astro, tunggu CL... ehhh! CL pun tak kenal puteri g ledang, dia sepupu Ratu selatan...
...
...ohhh, ayam2 serama ker ayam siam
ala ayam2 biag pi...meh kita meriah kan umah CL...CR dok belai kucin2 dia...kira mcm dedi kucin la CR yer...:)

Abang Aji said...

salam cl,
moga semua tetamu allah pada tahun ni mendapat haji yang mabrur, termasuk cl.
amin.

manzlie said...

salam atikah..

aminn..

waslam

Noor said...

Salam CL..

cik lie, tn ismet risau sangat ngan cik lie tau.. la nie hari2 dia dok kira brapa kg cik lie bleh hilang berat badan.. heh heh

psstt.. jangan turun banyak sangat.. sian kat tn ismet.. kang tak ada kawan lak dia.. ngeh ngeh ngeh

Kasmin said...

Salam pada nailofar09,

Mohon maaf andai saya tahu anda sedang memecut dgn (gear)5 saya akan turunkan (gear)ke 2 supaya anda dpt pintas saya dan dapat sapu semua pingat2 tu. Tapi tujuan asal bukan itu kan tapi setakat berkongsi pendapat serta saling kenal mengenal antara kita diblog PDKM ni.

Terima kasih sdra Azlie, dgn blog anda saya rasa seronok membaca pendapat serta komen2 dari peminat PDKM, sangat menghiburkan dan adakala sedih juga.

rezeki said...

salam cl,

semoga tahun ini perjalanan ke masyair berjalan lancar dan tiada berlaku innsiden yg tak diingini di jamarah, jamrah pun semua tingkat dh bukak tahun ni

cl, kalau nombot 5 jgn kata damo, pelestik pun tak dapat, hanya dapat tali je kalung kat leher keh,keh,keh

cite psl ayaq zam-zam, cheq punya simpanan tinggal sikit je, adusss

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, semuga peningkatan sedemikian berterusan utk tujuan yg satu. Tahun depan 'turn' kita ke sana pulak. Didoakan semua jemaah mendapat Haji yg Mabrur.

Amin.

tq

Noor said...

Salam CL..

jangankan sebotoi.. setengah botoi pun dah kira besar rahmat.. Ingatan yang hat penting dik.. lagipun akak kan bleh amik on behalf yang tn ismet punyer.. heh heh..

psstt.. kalu dah stok air zam2 dah tinggai sikit.. nampak gaya nyer bulan Jan kena p umrahlah tn ismet oii.. bleh replanish stok.. emm, termasuk stok untuk cheq sekali arr.. keh keh keh

Abang Aji said...

salam cl,
walaupun sesak dengan pertambahan ini, rasanya dengan suhu yang tidak terlalu panas ni, insyallah jemaah haji akan lebih banyak bersabar.
masa abg haji pergi dulu ramai jemaah haji jalan kaki aje dari mudhalifah ke mina sebab bas lambat.
tapi itu ujian allah agaknya. amin

rezeki said...

salam cl,

tinggal 4 hari je lagi hari yg ditunggu2 oleh semua para jemaah haji utk berwukuf di padang arafah,
terasa rindu sangat

tahun lps cl pegi wukuf naik teksi
tahun ni apakata naik moto, cepat sikit sampai , dulu ada yg tawarkan utk pulang ke mekah dr mina lps melontar di big jamrah (jamratul aqabah) hari 10 zulhijjah 50 riyal

noor, insyallah jika diizinkan Allah , nti cheq bawak balik stok 1tanker , bahagia hidup dpt minum air zam2 tetiap hari

Zie said...

Salam CL,
CL, balik nanti bawak balik ayaq zam2 banyak2.

Tuan Rezeki.. simpankan saya ayaq zam-zam nohh, jangan bagi semua pada kak noor.. hehehe.

zie said...

salam CL

subhanallah...lautan manusia...mudah2an mereka semua dpt menunaikan fardhu haji dgn dada lapang dan selamat hendaknya

nailofar09 said...

salam...sayang nk tinggalkan ruang blog nih...nk baca komen kawan2...err apa nak buat, kna juga istrhat, sok kerja. CK..! mmng kita tak berebut pingat tuh, cumanya mcm sronok sgt kalau kita yg pertama la kononnya tatap pic tu/baca n3 ..hehehe...tapi mana tahu hadiah juara...raja/ratu trek...g umrah kerr, saya nak pecut selalu...hahahahha...gear 12 lg...kih4x

abangsulung said...

Salam CL,

Cik nailofar..kita ada kat rumah ni.. nun duduk kat belakang.
Ha..ha..coop trus no.1,2 & 4. Kasmin no.3, Kak ngah pun dpt juga.

Azzlina, kita pun baru juga kat rumah ni. Tu yg kita nak tengok, silent reader join gak, kita meriahkan suasana dlm rumah ni.

mama ju, said...

Salam CL.mama ada anta email kat CL.bersyukur semua telah berhimpun,moga dapat beribadat dgn tenang...

g-Ha said...

kak g-Ha kesian jemaah dari terengganu yg terkandas kat Kelana Jaya........miss comunication......

mama ju, said...

Wah rezeki masih first top 20!Ayah Zain wah! 3 1/2 jam tu sangat cepat tapi mama pun baru blk ,dr JB ke putajaya 2 1/2 jam!

zie,abgsulung .nor tgk sikit blog?

CM mana?

abangsulung said...

Salam CL,
Mamaju, kita ada kat rumah CL ni. Tgh seronok tengok Tn.Ismet pecut jauh ke atas tu..

manzlie said...

SALAM ABANG AJI..

AMINN..MABRUR..

WASLAM

manzlie said...

salam naiilofar..

tengok jgn tak tengok..heheheeh gurau jer..

waslam

Imran Paris said...

En Li...betul ke pendapat yg nyatakan statistik yg dilaporkan setiap tahun adalah kurang dr jumlah sebenar. Tahun lepas ada yg anggarkan 4 juta....wallahualam

manzlie said...

salam g-ha

memang keisn tengok jemaah jemaah yang terkandans tuh kan..

waslam

manzlie said...

salam suadra Imran...

benr jugak..tahun lepas cuma 3.5 juta jemaah jer yang datang..

waslm

manzlie said...

salam kak noor..

ye ker dia risau..bukankah dia pun sama dah ajdi cam i gak selim melim..heheheheh

mana cm nih..sonyap jerr..

waslam

manzlie said...

salam kasmin....


semua blogg follwer PDKM nih adalah blogger yang terbaik sekli...semuanyer berhati mulia ..tu sal kami semua cam satu keluarga..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

tali rapia..hmmm ok lah tuh kan..heheh

waslam

manzlie said...

salam hilmy..

insyalah tahun depan giliran saudara lak mai sini ..

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

ehhh mana leh bagi share tn ismet kat akak..
alamak semua dia nak kebas yer..

waslam

zabidi said...

Salam CL ,

Subhannallah ...apa apa pun semoga dia orang semua selesa .....

manzlie said...

salam zie..

mana leh bwak banyak cuma 10 liter jer boleh..hehehe

waslam

manzlie said...

salam abang aji..

alhamdulilah walaupun sesak still ok mereka...allah swt permudahkan

waslam

manzlie said...

salam zabidi..

insyalah.kita doakan mereka yerr..

waslam

abangsulung said...

Bagi yang pertama kali naik haji.. suka pun ada, takut pun ada. Bermcm2 bermain difikiran. Tp insyallah, ikut je yg diajar masa kursus.

mamaju, disbabkan masa nak wukuf dah dekat.. kita duk rumah orang nak pegi haji ni tak bleh riuh sangat. Tuan rumah tgh buat, mcm ulangkaji mengerjakan haji dia tahun lepas.

مسافر_اسلام said...

Salam 1 Malaysia,
allahandullah...seruan ilahi..
ana bila lagi eemmm..
insyallah..doakan ana ketemu di sana suatu hari nanti ya..
saudara manzlie bila pulang ke malaysia?

manzlie said...

salam musafir islam

insyalah..penghujung dec nih hamba baliklah..


wasalam

manzlie said...

salam abang sulung..

takpa is ok..boleh lagi nihh..

wasalam

YB said...

Salam CL

Patutlah masjid dibesarkan dr masa ke semasa

m.q said...

alhamdulillah
smngtnya tgk jemaah2 haji

mama ju, said...

Hari yang ditunggu semakin hampir...Abg sulung.yalah kita kena ingat tuan rumah ni kat mekah jgnlah kita main2 lagi..Kasmin apa yg sedihnya..mintak maaf le kalau ada salah silap cakap...Hanis,mana pegi lama tak nampak?

hajah zainab bt abdullah said...

Alhamdulillah! sama2 kita doakan agar semua jemaah haji khususnya jemaah malaysia mendapat haji yang mabrur.

SUHAIMI said...

salam...
Alhamdulillah...
moga semua jamaah akan mendapat haji yang mabrur

Noor said...

Salam CL,

ari nie kat dalam utusan keluar berita '4 jemaah haji meninggal kerana H1N1'.. jemaah dari Sudan, India, Maghribi & Nigeria.. Al-fatihah untuk mereka.. Semoga Allah merahmati roh mereka dan ditempatkan bersama golongan org yang beriman..

Semoga semua jemaah haji dikurniakan kesihatan yang baik dan dapat melakukan amal ibadah..

kakchaqq said...

salam cl,

lama dah tertinggal...takdan ada anak kecik. tapi malam2 dan kan juga nengok astro oasis. bila ye yg temuramah dgn cl tu?

ok kpd cl & semua jemaah jagalah kesihatan dan semoga beroleh haji mabrur ameen.

um. masyitah said...

Salam CL
bestnye..tahun ni Hari Jumaat juga..ibubapa saya tak dapat pegi tahun ni sebab tak lulus kesihtan..

Ayah Zain said...

Salal CL,

Moga semua tetamu Allah itu berada dalam keadaan sihat untuk wukuf beberapa hari lagi.

pokjak said...

ASSALAMUALAIKUM
KITA SILENT READER..DAH LAMA NAK BLAJAU HANTAR MESSES TAPI TAK LEPAS LEPAS.. HAJI..ADA KERJA KOSONG KA SANA? SRONOK NYE DAPAT KERJA SANA, HARI HARI MENGHADAP BAITULLAH.

Kasmin said...

Salam Kak Mama ju,

Bukan sedih apa, sedih kerana mengetahui ada jemaah yg pertama kali tidak dapat ke MH walaupun sudah membuat persiapan seawalnya.
Pada mereka ini saya dan juga semua peminat PDKM mendoakan semoga ditahun akan datang mereka dapat juga memenui hajat mereka. Pada jemaah yg ada sekarang di MH di doakan semoga mereka semuanya dlm keadaan sehat walafiat serta mendapat hj mabrur.

Pada sdra Azlie, orang penting PDKM, saya doakan jua semoga anda dlm keadaan yg terbaik dari segi rohaniah dan jasmaniah. Amin

shuk said...

salam,,beruntung yach jemaah yq dapat tunaikan haji tahun nie,,khabarnya kemungkinan wukufnya pd ari Jumaat..berlipat ganda pahalanya kata org..semoga dapat padhilat haji akbar sekaliannya...

مسافر_اسلام said...

kita doakan semua jemaah haji ya...eemm

Ayah Zain said...

Salam CL,

Walaupun dalam kesesakan lautan manusia, kepada mereka yang meminta bersungguh bantuan kepada Allah, semuanya akan jadi lancar. Insya Allah.

Ayah Zain said...

Salam Lie,

Makin di renung Baitullah itu, terasa diri ini dipanggil ke sisinya. Ya Allah, Engkau permudahkan aku ke sana ya Allah

ijoismart said...

Salam CL

Sesuai dgn pertambahan penduduk dunia kini. Semua ingin memohon pengampunan dosa.

manzlie said...

salam kasmin..

alhamdulilah...
mekasih ats doa saudara tuh..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..semoga mereka mendapt keberkatan dari Nyer..

waslam

manzlie said...

salam pokjak..

takd lah kerja kosong kat sini..

waslam