MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 20 November 2009

" Solat Jumaat paling ramai sekali.......''

Seronok tengokk.....
Terujaa.......
Padat.....
subhanaallahh....
Sampai di jalanraya Solat Jumaat depan Hotel Lee Meriddien..masyaalah




111 comments:

cikgu mas said...

salam

coooppp

cikgu mas said...

salam

yg ke dua ni ...lafaz subhanallah ramai yerr..

cikgu mas said...

salam

yg ke 3..ni nk tabik hormat kt abg sulung,adikkk su,amik pingat dulu...hehehe

cikgu mas said...

salam

yg ke 4,bukan tamak,tapi peluang kn grab...cukup koata dulu yerr.. sori everybody.hehehe

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, jumaat terakhir sebelum tibanya hari wukuf , alhamdulillah, rasa seronok dan kepuasan yg tak terhingga walau pun berhimpit-himpit dan bersesak-sesak

rezeki said...

salam cl,

silakan dik su, setiap malam ... kan ladies night

sg golok said...

Salam ...

Subhanallah ....

rezeki said...

salam cl,

saya terkenang peristiwa 2 tahun dulu ,jumaat terakhir sebelum tibanya hari wukuf, pagi lagi 8.30, dh berlumba2 mcm pelari marathon menuju masjidil haram , rasa puas dan seronok mendapat tempat yg org kata "cantek dan baik punya" di haram.
kul 10.00 jemaah dh berlapis2 kat saf dpn kita, subahanallah.
Bersolat dgn kedudukan saf yang sangat rapat , berlaga kesemua anggota badan melainkan kepala sahaja yg tak berlaga, tapi itukan yg dituntut dalam mendirikan solat dan saf berjamaah.Itulah perlambangan sekiranya umat islam bersatu seperti dalam saf solat, insyallah, umat islam akan berjaya di dunia dan di akhirat.

cikgu mas said...

salam

ladies night???? hehehe..lain macam bunyi pak itam ni...kn CM kata kalau kita pi kenduri kawin org arab,ladies night ada tarian gelek tau!!!!

Noor said...

Salam CL..

waktu nie dah lebih kurang 90% jemaah dah sampai.. penuh sungguh.. jumaat terakhir sebelum wukuf..

psstt.. adik su, laju arr.. jadilah dapat nombot belas2.. uwaaaa..

Imran Paris said...

En Li, gambar terakhir (gambar di Meridien Hotel) mengamit memori musim haji tahun lalu, lebih tepat sambutan utk saya setibanya saya di Makkah pada Jumaat 28 Nov 2008....saya mengharungi lautan manusia yg mbuat saf dr depan Meridien, hinggalah ke dlm MH....subhanallah.

Noor said...

Salam CL..

cheq dapat nombot 10.. masih ada hadiah saguhati kan kan.. kalu tak dak.. sagu gula melaka pun jadilah.. cheq sanggup tak tido dok tggu N3 baru.. adik su aka cm sungguh kijam.. nombot 1-4 dia kebas.. uwaaaa.. cheq nak p tido lah..

psstt.. pak itam, cheq pun pernah merasa bersolat selisih bahu & segala.. terasa sayu dan bangga bila mana semua umat islam bersatu.. tapi bila balik mai m'sia, kalu boleh sejadah nak sorang satu.. Allahuakbar..

manzlie said...

salam cikgu...

taniah..Ratuu trekk..no 1

waslam

manzlie said...

salam cikgu..

wahhh amik pingat pun nak tabik gak ker..?

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas.


sorriii...
naik loriii


waslam

manzlie said...

salam rezeki..

alhamdulilah..tak pernah lupa dalam ingatan saudara man..

waslam

manzlie said...

salam sg golok..

subhanalah..masyaalah

waslam

manzlie said...

salam rezki

kat sini mana ada ladies nite...



waslam

manzlie said...

salam rezeki..

benar tuh...alhamdulilah..marilah kita sesama bersatu padu.

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

ada ker tarian gelek..yang ada cuma di mesir shaja..not in saudi lah

waslam

manzlie said...

salam akak NOor..

benar tuh..dah nak hampir 100 percent..

adik su alju minum kacip fatimah kot..?? tul tak cm

waslam

rezeki said...

salam cl

tadi hujan sgt lebat di tempat saya, hari ni, masjid yg besar suku pun tak penuh pada jumaat kali ni yang kali pertama saya temui setelah hampir 20 tahun , yang ada hanya jemaah veteran saja , yg muda2 boleh dikira dgn jari
jika tgk bola atau konsert , hujan petir pun takpa, semoga Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada mereka

betul kata noor tu .

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah..satu pengalaman yang paling bermakna kan..syukran

waslam

manzlie said...

salam noor...

oklah sagu gula pun takpa aar . nanti cl abagi nohhh

waslam

YB said...

Salam CL,

ini dah kira melimpah ruah.

Noor said...

Salam CL..

jangan lupa 'publish' shooting2 kurma tu arr.. heh heh.. misti CL pakai baju merlip merlap kan kan..

manzlie said...

salam rezeki...

benar tuh..kekadang rasa sedih lah kan..anak ank muda sudah lupa pada perjalanan kehidupan sebagai umat islam ayng sebenrnyer..
moga alah swt membuka dan menyedarkan semula hati mereka tuh...

manzlie said...

salam yb..

benar dah melimpah limpah dah..alahmdulilah syukur tengokkan

waslam

manzlie said...

salam kak noor..

mana l;ah cheq duk pakai baju merlip merlip lak...dah bertabiat???

YB said...

Salam CL

rasanya yg sembahyang jemaah dari dlm hotel pun ada kot, tak dapat keluar.

cikgu mas said...

salam..

CM tak minum arr kacip fatimah..CM amal zikir siti fatimah..tapi sbb nk lawan abang sulung CM minum kopi Hang Tuah dari rumah Datin nija,,lebih kurang cam kopi radix larr Ciklie..

salam untuk Sg Golokk...sahabat CM tuan Ismet asalnyer dari Sg Muar..hehehe..

rezeki said...

salam cl,

ni sibuk memanjang dgn keje dan acara lain, dapur berasap tak ? keh,keh,keh

Noor said...

Salam..

alahai pak itam oii.. CL tu mana nak menyempat jadik chef ari nie.. kalu dok entertain org astro.. depa p makan kat d'saji kot.. heh heh

psstt.. cm, cheq bukan setakat minum ayaq kopi.. dengan bijik2 kopi cheq telan.. namun.. aku tewas.. hu hu

nailofar09 said...

SALAM!....subhanallah...ramainya, puas tunggu pic ini, tak daya nak choop'...Tq CL, nama saya dah tkluar yer...tak per..jnji bole tengok PDKM

Atikah said...

Salam....

wah, kak mas, cr, kak noor dok pakat berebut nie.... he.. he.. he..

Abag sulung mana nie?

Atikah said...

Salam,

Alhamdulillah... melimpau ruah jemaah.... tapi kenapa atas bumbung masih MH kosong ...

SUHAIMI said...

salam

seronoknya.............

rezeki said...

salam cl,

noor, buat apa telan biji kopi, rebus sekali dgn akar2 tu, baru le lwn dik su.

tikah, bukan pakat berebut, kita dulukan yg bongsu

rezeki said...

kat atas kosong psl jumaat tgh panas terik, jadi jemaah memenuhi yg kat bawah, la tu yg lain tak boleh pi atas pasal traffic jem dgn jemaah yg terlampau ramai di bawah, tu yg ada yg solat atas oscilator pun ada

Atikah said...

Salam...

Alamak, tersilap taip ler pulak...

tapi kenapa atas bumbung MH masih kosong...


CR... ooo... dahulukan yang bongsu yer...

mama ju, said...

Assalammualaikum Cik Li,Mudah2an diberi hidayah ketenangan .Hari Wukuf hampir tiba.melimpahruah manusia sana sini.Sah2 CM jadi pengapit CL,tengok tu bederet dia saja.Abgsulung dah rewang ke?

manzlie said...

salam rezeki..

mana leh berasap dapur nih..duk busy shooting lah nie.kasi lah peluang kat cheq nohhh.heheheheh


wasalam

manzlie said...

salam cikgu mas..

cheq pun minum kopi radix lah..sihat dan kuat serta laju...


wasalam

manzlie said...

salam yb...

ada yang solat dalam shopping complex gak..alhamdulilah


wasalam

manzlie said...

salam noor...

awat duk telan dgn biji biji sekali..aduhh paayhnyer..

wasalam

manzlie said...

salam nailofar....

alhamdulilah...semoga senantiasa hepi melihatnyer..

wasalam

manzlie said...

salam suhaimi..

alahmdulilah..seronok kan

wasalam

manzlie said...

salam adik tikah...

kosong ats tuh sebab jemaah takmau p tempat yang panans lah syang dikk

wasalam

manzlie said...

salam adik tikah...

kosong ats tuh sebab jemaah takmau p tempat yang panans lah syang dikk

wasalam

manzlie said...

salam mamaju..

alahmdulilah..mekasih ats doa mamaju tuh...

wasalam

manzlie said...

salam rezeki...

benar kata kata saudara tuh..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... semoga jemaah sihat dan dapat menyempurnakan ibadah haji. Solat jumaat paling ramai tahun ni...
Tahniah CM... bateriku kong, tersemput berlari.

manzlie said...

salam zie...

benar tuh..paling ramai...seronok dan teruja tengok tuh

waslam

Zie said...

Salam CL,
Abang sulung g kenduri, tak CM dapat peluang ye..

Zie said...

Salam...
Tuan Rezeki, sesak2 macam tu... jemaah perempuan dari Malaysia ada yang pegi solat jumaat, ustazah awal2 lagi dah larang, lelaki je solat jumaat, jadi kita solat zohor berjemaah kat hotel dan ada tazkirah.

Zie said...

Salam CL,
CL baru masuk... apa khabar, hari ni makan apa... dah tak sempat nak buat cekodok pisang ye.. nak beli payah nak jumpakan.

manzlie said...

salam zie..

oh ye ker pompuan takleh solat jumat..sini sya tanya depa cakap boleh....

waslam

manzlie said...

salam zie..

saya lum amkan algi
abru abih kerja nih dah kul 9.30 malam..letih dah..takda selera nak makan aar..takda amsa nak amsak bagai ;la nihh
busyyyyyyy

waslam

Zie said...

Salam CL,
Siannya... penat sesangatkan... tapi puas dapat berkhidmat dengan penuh keikhlasan pada jemaah haji. Kena makan gak vitamin tambahan ni... Terima kasih CL, hari2 kami dapat tengok perkembangan MH.. rindu sanfat dah kat sini..

Zie said...

Salam CL,
Tang solat jumaat ni, mungkin ustazah ni tak bagi berhimpit2 dgn jemaah lelaki, bagi peluang kat jemaah lelaki sbb depa wajib solat jumaat. Yang perempuan kalau nak pergi jugak, kena awal2.... Saya pernah jugak solat jumaat kat MH, masa g umrah yg ustazah tak larang... pergi tak la lewat sangat dah ramai sangat jemaah.

Ayah Zain said...

Salam CL

SubhanAllah, Alhamdulillah. Semoga semuanya mendapat rahmat Allah.

p/s : setakat kul 3.30 pagi tadi jumlah hits sama macam semalam 2.5K, kalau sampai kul 6.00 mesti melebihi tuh.
(doakan az selamat sampai ke KL yer Lie, nak bertolak sat lagi nih)

Ayah Zain said...

Salam Lie,
bila tengok betul2, masih ada lagi ruang kosong dalam MH, agaknya dekat situ lah unuk orang2 yang dipilih Allah untuk memenuhinya walaupun dekat luar dah melimpah ruah. Teringat catatan Prof MKI dalam bukunya Travelog haji..........

Zie said...

Salam CL,
Tiap minggu ayah zain g KL... moga selamat pergi dan kembali, patuhi had laju ye.. jangan laju2.
Dalam MH sebenarnya banyak lagi ruang kosong, cuma bila nak masuk masa tengah sesak2 tu polis MH dah halang, kena cari pintu lain. Saya banyak kali juga pergi lambat, tapi kena pecut kat laluan saei tu.. (utk kerusi roda)... jap je sampai kat ruang aircond muslimat tu...

مسافر_اسلام said...

Salam fajar subuh dari tanah malaysia.
jumaat yang padat ye manzlie, anta solat jumaat di mana? di dplm bilik shj ke?
kak zie solat jumaat juga ka?\

Abang Aji said...

salam cl.
teruja betul melihat betapa ramainya tetamu allah mengerjakan solat jumaat.fuhhh, sesak sungguh nampaknya, tapi cukup untuk menampung tetamu yang telah diundang-NYA.
Subhanallah....

rezeki said...

salam cl,

kalau pompuan nk rasa peluang solat jumaat dan solat jenazah , di tanah suci haram mereka berpeluang melakukan

betul kata Zie, kalau dh last jumaat sebelum wukuf, pompuan mmg tidak digalakan solat jumaat krn sebab seprti yg dinyatakan dan memberi peluang kpd jemaah lelaki yg solat jumaat mmg difardhukan kpd mereka, kalu nak solat juga , kena pegi awal2, dh dekat wukuf ini, masalah besar ialah percampuran antara jemaah pompuan dan lelaki dlm 1 saf , semlm ada ditegur oleh ustaz daud che ngah dan kalau boleh jemaah kita jgnlah terikut2 dgn jemaah lain terutamanya jemaah indonisia , haram hukumnya. nak dapat pahala, lain pulak jadinya.

Abang Aji said...

salam cl,
terima kasih,
terima kasih....
dapat juga abng aji melihat lokasi sekitar sai yang menghala ke masjid kucing. nampak jelas pemandangan dari atas ni, dari bilik cl kut...
rasa teruja sungguh dengan situasi ini...terima kasih sekali lagi.

rezeki said...

salam lie,

email dh masuk ?

Abang Aji said...

salam cl,
tahun ni cl berkesempatan buat haji tak...?
best ye, kerja di tanah suci dah lah wang melimpah ruah, pahala bersolat pun fuhhh...syukur dengan nikmat allah.
jelous betul abang aji ni...hehehe

silversarina said...

sebak lihat gambar2 ni .. begitu ramai insan yang mahukan rahmatMU Ya Allah , ampunilah dosaku dan dosa2 mereka.Amin.

Zie said...

Salam Musafir Islam,
Kak Zie nak merasa solat jumaat gak.. nak dengar khutbah... kat Masjidil Haram je pergi, kat Malaysia pernah sekali je... masa sekolah menengah, sebab nak dengar khutbah... la ni dengar kat tv1 je.
Kalau perempuan sama wajib solat jumaat, mungkin lain jadi....

Abang Aji said...

salam cl.
kebetulan tahun ni,dua orang abng dapat menunaikan fardu haji..hak ini yang teruja sangat nak lihat kota mekah setiap hari.

norsidah said...

Salam CL,

Akak dah ketinggalan jauh, dah tak de nama, tak boleh jadi nih..

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah...ramainya jemaah CL, kawan akak kata saf dah sampai depan hotel, Hotel Firdaus ramai betul ye CL...

norsidah said...

Salam CL,

Lepas ni lagi tak keluar lah akak kat komen ni, sebab nak gi Johor, akak minta tolong CL, dan kawan2 diPDKM doakan kakak ipar akak di Hospital Tun Aminah, dah terok sangat, doktor dah tak beri buat dialisis lagi,semuanya dah tak fungsi lagi, sedih lah CL.......

norsidah said...

Salam CL,

CM tahniah ratu lagi, zie kejar zie, akak dah tak larat nak kejar lagi, ketinggalan jauh sangat ni, harap balik dari Johor nanti akak join semula

Sekarang, dua tiga hari ni layan org sakit, kawan akak pun sakit juga, doakan ye CL dan kawan2.

Zie said...

Salam CL,
La ni semua solat 5 waktu pun padat dan bersesak2... kalau batal wudhuk... bangun kena angkut semua barang sebab belum tentu dapat balik tempat kita tu, minta kawan jagakan pun kadang dah tak jumpa, kalau ingat pun kadang2 polis halang masuk sebab dah penuh.

norsidah said...

Salam CL,

Sayang nak tinggal kan laman ni, jumpa lagi ..insyaallah

Zie said...

Salam CL & Kak Norsidah,
Semoga kakak ipar akak sihat ye.. akak kena lagi sihat untuk perangsang kakak ...

norsidah said...

Salam CL,

Terima kasih Zie, akak masih kat sini lagi, baru nak beredar, apa2 pun akak redha, semua ditentukan Allah ........sampai masa kita akan dijemput juga tiada yang kekal kan tapi semangat je nak kuat kan..ok bye dan assalamualikum semua

Cl minta maaf ye akak tumpang kat blog ni, sebab akak tak de blog lagi la ......tak pandai lagi, nanti kawan2 tolong buatkan boleh..

nailofar09 said...

salam...errrr CL tidoq lg, zie n suma wrga PDKM...muga sehat ceria. Kita rasa bangga sgt jd antara pminat PDKM, muga CL kita di anugrah kan ksehatnn yg baik n usaha nya di redhai n di berkati ALLAH...oh ye..sesiapa warga PDKM ni yg kat johor...tuan hj rezeki,..jemput k hari peladang..kat air hitam...dah start hari ni...sila yerr

hajah zainab bt abdullah said...

Salam ,

CM memang ratu trek of the blog!!

Subhanallah! semuanya mengadap Allah Yang Maha Esa. sungguh syahdu bila tengok pemandangan seperti ini...semua berhimpit-himpit tanda kesatuannya saudara seagama.

Wan A. Rafar said...

Saya fikir, untuk mengelak kesesakan pada Jumaat terakhir, wanita tak payahlah keluar. Berilah peluang kepada lelaki. Wanita yang solat di hotel pun saya kira akan dapat pahala sama dengan lelaki. Lagi pun solat Jumaat bukannya wajib bagi wanita. Wallahu 'alam. Salam.

mama ju, said...

Salam CL.Jaga kesihatan Cl ,jgn s ampai tak makan!Tgk dah 9.30 mlm pun CL tak mkn mlm ...nanti tak larat layan org..

mama ju, said...

Wah Ayah Zain! Nak sembahyang tahjud pun sempat jeling CL....gi KL buat pe?

mama ju, said...

Sebenarnya prm nak merasa sembahyang jumaat...tapikan mama rasa eloklah prm mengalah..bagi laki2 semby fardu tu.Mcmmana klu kita dpt sembahyang kat situ sdgkan ada lelaki tak mendpt tpt..kita tak wajib...

rezeki said...

salam cl dan warga pdkm

saya dh lihat sedutan rakaman cl di studio PDKM
layari
http://www.facebook.com/v/1148974287393

alhamdulillah

Kama said...

Salam CL,
Sy pun dah tengok sedutan rakaman di studio PDKM tu,TQ saudara CR..mekasih sebab ingat gak sampaikan salam pada pembaca PDKM..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, saujana mata memandangnya. Begitulah sudah didepan mata, semuga semua ibadah sempurna di kerjakan.

Amin.

tq

mama ju, said...

Trima kasih kat rezeki.Cr selalu dpt berita2 terdahulu.Ni nak gi tgk...

mama ju, said...

Tumpang Lalu... Norsidah besabar le menghadapi dugaan..semuanya dr Allah..CM cop no 1 tu pukul berapa mula?

ijoismart said...

Sedap suara CL. Anugerah Allah belaka.

Zie said...

Tumpang lalu CL,
Kak Nailofar... dapat anugerah peladang jaya ke.. penternak jaya. CR la wakil kan, dia orang Johor.

geraugebang said...

iya, berilah peluang, lelaki bersembahyang jumaat. Perempuan bukan fardhu sembahyang.

abangsulung said...

bip..bip, singgah sebentar,

Salam CL & teman2 semua.

Ai..dik su,tak jauh lg tu..

Pak Itam..nak ayam 2 ekor.

mama ju, said...

Mama dah tengok dah. Sayu dengar suara dari Mekah. Terima kasih.

mama ju, said...

CM dah masuk ke,hari ni gi pasar borong ke?singgahlah kat rumah mama.Lepas tu kita ajak datin gi kat sebelah rumah mama,gi astro minta astro adakan siri yg sesuai utk CL macam...jejak2...

mama ju, said...

tumpang lalu...abgS, kata pegi kenduri,dah balik ke?kat mana?

nailofar09 said...

salam warga PDKM, CL bz lg nih...zie dua2 tu bkan utk akak, tp jd tuan rumah...ptg ni nk ronda..orkid bnyk..pkok2 lain ada gak...mcm2 ada...mai larr CR, bole larr jlan2 sini...buah naga pun bnyak nih. yg bestnya..kalau dpt jumpa....hahahahaha

mama ju, said...

Kalau polis kawal dan pantau kedudukan dlm MH,mungkin bahagian atas MH boleh digunakan sepenuhnya.Pengawal kenalah ramai lagi...ini hanya dari mata yg memandang...

Zie said...

Salam CL,
Betul tu mama ju... kadang2 depan tangga dan escalator dah penuh.. tak boleh lalu, sedangkan banyak lagi ruang kosong. Ramai juga yg pertama kali datang, bila dh sorang bentang sejadah.. banyak la pengikutnya, tak terkawal polis MH.
Tapi bestnya.. kat pelusuk mana pun memang jelas suara imam. canggih sungguh sound system

Zie said...

Salam CL,
Kak Nailofar kat HPPN tu.. boleh tolong belikan CL, kerepek tempe pedas, kerepek pisang, ikan masin, udang kering, ikan bilis, terubuk masin, jgn lupa g gerai adabi dan faiza.. herba dan rempah2 depa jual murah. Semua ni CL nak bawa balik Mekah, Disember ni CL balik KL. Beli.. jangan tak beli, zie pun salah sorang P/A CL, dia busyyy sangat.hehehe...

abh said...

Salam sdra Azlie,

Memang padat dan meriah sekali...menunggu hari Wukuf tinggal 5 hari lagi....

Atas bumbung masih ada kosong...mungkin cuaca panas sangat menyebabkan mereka tertumpu di kawasan bayang bangunan...

rezeki said...

salam cl,

tumpang lalu sat
tk atas jemputan nailofar09 , mmg mrs minat kat binatang dan pokok, terutama pokok buah-buahan
dan orkid , tapi tulah, masa tak mengizinkan , esok ahad je baru nk rehat , golek2kat umah, lusa , tulat dan seterusnya ada keje hingga break utk raya haji, then sambung balik , maybe on 10-15 dis. baru lega sikit , lps tu kena puluh sampai 31 dis. Biasalah , cari rezeki dan cari makan keh,keh,keh

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah..seronok gak berkeja cani kan..dapt memeebri perhidmatan pada mereak..

mungkin betui kot..cakap zie tuh..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..bagus gak buku profesor tuh..

waslam

abangsulung said...

Salam CL.
Abangsulung kat Kuching ni. Anak kawan(cikgu), orang Terengganu+Sarawak kawin ngan Sarawak+Johor.

Abang Aji said...

salam cl,
kalau pergi cepat insyallah boleh masuk lagi, kalau lambat itu yang kena sembahyang atas jalan...paneh kepolo den.

m.q said...

bestnya

Ayah Zain said...

Salam abang aji,

Sebenarnya masih bantyak lagi tempat dalam MH tu. Kena kutakan hati dan meminta pada Allah. Insya Allah.

Mohd Ghani said...

Suka sangat lihat gambar yang tuan paparkan.