MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 10 November 2009

"Kisah Benarrrr....sekadar berceritaaa...."

Gambar Hiasan.....
Bismillah....Salam from Makkah...pagi pagi nih aku ingin bercerita sesuatu...suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dahulu di sini..KISAH BENAR.....kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini....Kisah yang anda baca ini bukannyer datang dari majalah MASTIKA atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa'araya....Makkah....Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumo 40++ telah meninggal dunia..mereka telah mengusung jenazah beliau untuk di kebumikan Tanah Perkuburan Al-maq alah yakni lebih kurang 2 kilometer dari MasjidilHaram selepas solat zuhur. apa bila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut alangkah terperanjatnyer mereka bila mendapati se EKOR ular yang berwarna HITAM sebesar peha bersisik tebal telah BERADA didalam liang lahat ( dalam kubur tersebut) Subhanallah.keadaan ular tersebut amat mengerunkan..mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di Tanah Perkuburan Sa'raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ.( 8 kilometer jauhnyer )..pabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut rupa rupanyer ULAR HITAM yang sama jugak telah menunggu jenazah wanita yang ingin di kebumikan di situ.Allah huakbar.... mereka mengambil keputusan untuk memindah kan serta mengangkat ular tersebut dah letak kan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu..( yang peliknyer ULAR HITAM ituh tidak melakukan apa apa bila di sentuh oleh mereka ) , selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu tiba tiba ular HITAM yang di letakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan PANTAS dan MASUK meluru kedalam kubur wanita itu Masyaalah ( seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas - keaadaan sewaktu ular itu masuk kedalam kubur )..dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan dahan pokok yang di patah patahkan dan apabila mereka melihat kedalam kubur wanita tersebut alangkah terperanjatnnyer kerana ULAR HITAM itu sedang MEMBELIT jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu..subhanalah...ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut PENGSAN melihat kejadian itu...selepas di selidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi , rupa rupa nyer sewaktu hayat wanita tersebut SUKA melewat lewat kan SOLAT nyer...
Kepada teman teman blog ku yang disayangi serta my silent reader, marilah kita amik iktibar dan pedoman dari kejadian ini..semoga allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu dari ganguan syaitan dan iblis....insyalah..hanya sekadar bercerita kisah pengalaman ku disini..syukran..wasalam

93 comments:

Salwani said...

terima kasih kerana peringatan

Muslimat Dengkil said...

Pelatihan Solat Khusyuk

Membuka cakrawala dan melatih anda secara langsung tahap-tahap menerima khusyu' dalam solat, menjernihkan jiwa anda, meraih ketenangan sempurna (thuma'ninah) dan pengalaman puncak (peak experience) yang mampu menghalau segala rasa cemas dan nervous.

Banyak orang beranggapan bahawa solat khusyuk hanya dapat diraih oleh para wali atau para kaum sufi sahaja. Padahal Solat khusyuk itu mudah.

Sebagaimana terdapat dlm Al-Qur’an, seharusnya setiap orang yang beriman ketika solat mereka dalam keadaan khusyuk. Banyak manfaat solat hanya dapat kita perolehi jika kita melakukan dengan khusyuk. Salah satunya solat akan membentuk peribadi mulia. Solat khusyuk dapat memberi kebaikan secara langsung kepada diri kita, keluarga, pekerjaan dan persekitaran

Kursus Khusyuk Itu Mudah menggunakan kaedah pendekatan yang mudah difahami dan telah terbukti keberhasilannya. Dibimbing secara langsung oleh Ustaz Abu Sangkan, penulis buku best seller PELATIHAN SHALAT KHUSYU’, peserta akan diajak untuk meraih solat khusyuk dengan cepat.

Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian
Daftar Segera – Tempat Terhad

Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad)
Yuran: RM250
HUBUNGI: SOLAT CENTER MALAYSIA:
019 267 9294, 019 624 1965, 019 262 7304, kualalumpur@shalatcenter.com

afiqq said...

subhanallah.. semoga kita mendpt iktibar dr cerita tersebut.. semoga Allah menghindarkan kkita dari fitnah dunia, barzakh dah akhirat..

Zailan said...

CL,

minta izin utk sebarkan entry ini kepada yg lain sebagai iktibar.

cikgu mas said...

Salam ciklie

sungguhpun sekadar bercerita,ini bukan cerita kosong,sembang tin kosong,cerita penuh peringatan,peringatan untuk sesama muslim yang disayangi,doa cikgu kisah ini memberi pengajaran dan keinsafan pada diri saya dan kawan-kawan semua,

dimahkamah Allah nanti ,perkara pertama yg dinilai adalah solat,tapi sebagai manusia yg sering lalai,solatpun sering terabai..

doakan kami ciklie,meningkatkan kualiti solat..

manzlie said...

salam salwani..


alahmdulilah...semoga kita semua mendapat iktibar dari cerita ini..marilah kita berdoa semoga allahs wt jauhi kan diri kita dari fitnah kubur..insyalah

waslam

manzlie said...

saalm afiqq..

alhamdulilah..insyalah dan aminn doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam zailan..

is ok..just go ahead..takda maslah ...mekasih atas keperihatinan saudar tuh..

waslam

m.q said...

pengajaran tu
tp sgt2 menakutkan
insaf insaf

manzlie said...

salam cikgu mas...

alhamdulilah....insyalah semoga kita semua pembaca PDKM dan umat islam di rahamati serta dilindungi oleh nyer..

waslam

manzlie said...

sala m.q.


alhamdulilah....marilah kita amik ini sebagai panduan dan iktibar..


waslam

Salwani said...

Che li,

baguslah CL dapat berdakwah dalam blog

manzlie said...

salam salwani..

alhamdulilah..hanya sekadar berkongsi cerita kak...juga untuk peringatan diri ini...

waslam

maklang said...

terimakaseh kerana peringatan ini...

zie said...

salam CL...cerita yg sgt menginsafkan

Zie said...

Salam CL,
Terima kasih atas peringatan ini... Moga kita semua tidak melalaikan solat. Itu baru melambatkan solat, belum lagi yang tak solat.. aduh... seramnya. Ada orang dah pakai cantik tudung dan solek lawa2 sangat, sayang nak berwuduk untuk solat, jadi depa solat kat rumah bila balik kerja (zohor, asar dan magrib dan isya') sekaligus... moga pembaca pdkm tidak seperti ini.

manzlie said...

salam maklang...

alhamdulilah....semoga kita mendapt iktibar dari cerita ini..insyalh

wasalam

manzlie said...

salam zie..

insyalah..semoga semua pembaca PDKM akan senantiasa di lindunginyer..

waslam

Hanisumayyah said...

Eiii..insafnya...terima kasih atas cerita ni...moga2 sama2 dapat hodayat...

manzlie said...

salam hanisummayah..

insyalah..

waslam

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

Seram campur macam2 rasa bila tengok ulau tu...
Ceritar ulau pun dh ngeri..
Ya Allah ampunilah daku
Terimalah taubat ku..
Pimpinlah daku
Jauhkan aku dari azab dan api nerakaMU,...

Daku disini ingin berkongsi jga
Kisah benar hari jumaat 6hb lalu
Sungguh sedih tutur kata shabatku
Pada insan tua jga pekerjanya..
Walaupun dlm telefon saja
Cukup berbisa smua telinga yg mendengarnya
Hatta dia majikan pula..
Daku ketika itu tgah berdoa
Terasa berdebar tersentak juga
Nak dijadikan cerita..
Sabtu keseokkan tiba..
Suaminya terkena santau entah dr mana
Separuhnya ..nyawa keadaannya
Setelah cepat..diubati dgn pertolonga ibubapa dn mertua..
ampun maaf dipohon segera..
kepada semua yg ada..
Nasihat dn kata dua diingatkan pdnya...
Maaf telah pun dipinta pd pekerja ..
Alhamdulillah hr ni semakin pulih nampaknya ..
iktibarnya..setiap kejadian..
berlaku dgn kehendakNya..bkn saja2
Ada hikmahnya..buat pegajaran pd kita semua..
Balasan Allah..atas dunia lagi adanya..serta merta..

Zalim dengan sesama manusia
Derhaka kepada kedua ibubapa..

Daku tahu kisah ltarbelakang mrk berdua...
Sungguhnya daku takut akan peringatan Allah Taala...
Sblm ini telah ku beri peringatan dan teguran juga
tapi disia2kan saja....
Sungguh benar firman Allah taala
ttg manusia fasik lagi munafik
dn pengajrannya...
Namun Allah tetap sayangkan hambanya....
bagaimana kita manusia boleh zalim sesama manusia..hnya kerna wang ringgit harta dunia..
Allahuakbar...
Marilah kita isi rohani kita
dgan firman2 Allah Taala..
agar kita tidak sesat..dalam kehidupan kita...insyallah..

p/s: CL kongsi cerita secara bermadah teremosi..kisah benar berlaku depan mata..

manzlie said...

salam kak shami..

alhamdulilah..satu pengarjaran yang boleh kita renungkan bersama..

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Terima kasih banyak2. Dipanjangkan utk semua, semuga taat perintah ALLAH. Ambil iktibar sepenuhnya.

Amin.

tq.

babykhalifah said...

masyaAllah CL...takutnyer dgr ceriter CL kali nie...ermmm...baguz utk pengajaran dan iktibar...muazin tgh laungkan azan tu...dah masuk waktu zohor cni...jom kiter solat dulu...

manzlie said...

salam babykhalifah..

alhamdulilah..taat lah kita pada perintahnyer..insyalah selamat dunia akhirat..

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alhamdulilah..satu renungan untuk kita bersama..

waslam

UmmuAdam said...

Salam CL,

T/kasih atas ingatan. Ustaz kami pun selalu mengingatkan...jangan tinggal solat dan jangan lambatkan solat. Insyaallah tak tinggal solat tapi sebagai manusia biasa lewat tu memang ada. Lagi satu yang paling takut, nak dapat kan khusyuk dalam solat...Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kami semua dan semuga Allah bantu hamba2nya yang lemah ini untuk sentiasa mengingatiNya.

hajah zainab bt abdullah said...

kita dapat iktibar dari cerita ini. terima kasih.
(lama CL tunggu nak posting cerita nih!! mana cari gambar tu?)

rezeki said...

salam cl,

semoga menjadi ikhtibar dan pengajaran kpd semua umat islam agar tidak melalaikan solat

alhamdulillah

lifeisbeautiful said...

Salam.

Jika demikian seksa orang yang melambatkan solat, Bagaimana pula dgn orang yang tidak melakukan solat?...Semoga Allah memberi petunjuk hidayah pada mereka & Semoga Allah selalu menolong kita untuk memelihara solat dgn sempurna dan tepat pada waktunya. Sesungguhnya Dia Zat Yang Maha Mulia dan Pengasih lagi Penyayang.


Ya Allah..Ampunilah Dia....



Rasulullah SAW bersabda:
Kunci Syurga itu Solat.

silversarina said...

Satu peringatan buat kita yang masih hidup serta peluang untuk berubah InsyaAllah .

Ayah Zain said...

Salam CL,

belum lagi liang lahad di kmbus tanah, balasan Allah udah ditunjukkan,maha suci Allah yang telah mencptakan kan kita hambanya. Marilah sama-sama kita memperbaiki kualiti solat kita dan bersolat di awal waktu lagi cantik berjemaah.

babykhalifah said...

salam...

tul kata follower yg lain...kalau CL x wat haji thn nie...nati CL tlg shoot sesi tukar kiswah kaabah utk kami yer...tapi kalau ada peluang tunai hajji sekali lagi..its ok, takper...maybe nextyear

TQVM...moga ALLAH merahmati CL ats paparan2 eksklusif...aaminnn

norsidah said...

Salam CL,

Ya Allah,....... CL, akak dah 2 hari tak baca blog ni, sebab rumah akak banjir kilat,semalam akak terlewat solat zohor, tiba2 bila buka dan baca tulisan CL, sentuh pula pasal melewat2kan solat, cepatnya peringatan , rasa terkena betul,terus insaf,tk kerana mengingatkan, harap2 Allah menerima taubat akak ...ampunkan daku ya Allah.

ummi humaira said...

salam CL..
berdegup kencang jantung akak bila bila baca N3 CL kali nih , takutnya masyaAllah .
Ya Allah ampun lah dosa2 ku , suami ku ,anak2 ku , ibubapa ku dan sekelian muslimin muslimat.
hindarkanlah kami dr sifat lalai pd suruhan Mu.
timekasih banyak2 CL , mohon copy N3 ni utk tatapan anak2 dan pelajar2 akak.

manzlie said...

salam ummi HUmaira..

alhamdulilah...boleh silakan...itu yang sebaiknyer bagi peringatkan kepad semua umat silam ...semoga allah swt memberkati kita semua dan mengamponkan dosa odsa kita..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

amin...

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab..

tulah lama sya mencari gamabr tuh..akbhirnyer ketemu jua..alhamdulilah.

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

alhamdulilah..insyalah semoga kita semua tidak lalai mengerjakannyer..

waslam

ijoismart said...

Sesungguhnya manusia sentiasa melakukan dosa. Ya Allah ampunkanlah segala dosa kami, dosa ibu bapa kami, dosa isteri/suami kami, dosa anak2 kami dan dosa seluruh kaum musliman dan muslimat yang masih hidup dan telah meninggal.

manzlie said...

salam ummu adam..

alhamdulilah...satu peringatan yang berguna jugak tuh pada kita semua..insyalah

wasalm

Norita said...

takutnya

ya allah ampunilah dosaku, suamiku dan saudaraku

ijoismart said...

kebetulan doa saya sama dgn ummi. syukran

yohteh said...

salam CikLi... izinkan saya copy artikel ni...

manzlie said...

salam ijoismart..

alhamdulilah..semoga allah swt menerima doa ijoi dan kita semua.inyslaah..

waslam

manzlie said...

salam life is beautiful..

alhamdulilah..amin...

waslam

Imran Paris said...

En LI...thaanks for ur friendly reminder....saya takutlah

manzlie said...

salam kak sarina..

insyalah..semoga kita semua pasti akan berubah menjadi yang lebih baik dari sebelum nyer...

waslam

manzlie said...

salam yohteh..

alhamdulilah..silakan lah..

waslam

manzlie said...

salam norita..

insyalah..semoga allah menriam doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

slam norshidah..

oh ye ker..camner kaeadaan rumah aka skg..dah ok ker...
insyalah semoa allah menrima doa akak tuh...

waslam

manzlie said...

salam saudra Imran..

kalau suadara takut..saya lagi takut nih..senantiasa kena beringat kan..

waslam

norsidah said...

Salam CL,

Rumah akak ok, tapi rumah sebelah2 terok sangat kesian jiran2 tu, pertama kali jadi banjir ni CL, tak sangka betul, terperanjat kami semua, Batu Caves banjir, nanti CL kalau buat Umrah tu insyallah akak nak join ye, nak jumpa kawan2 di blog.

kakrose said...

salam,
terimakasih kerana berkongsi cerita..semuga menjadi peringatan kpd kita semua

Zakiah said...

Salam CL
Menngerunkan dan menginsafkan. Akak yakin Allah maha pengampun.. MasyaALLAH peringatan kepada akak dan semua umatnYA..DIA saja yg MAHA PENGAMPUN Terima kasih CL.

adilayusuff said...

tq atas peringatan..
smoga sm2 beringat2 dgn solat

manzlie said...

salam adila yusof..

alhamdulilah..semoga kita semua mendapt rahmat darinyer..insyalh

waslam

manzlie said...

salam norshidah..

alhamdulilah...insyalahkak nanti kalaua da rezeki sya uruskan yer..

waslam

manzlie said...

salam kakjose..

alhamdulilah..semoga allh swt mengaponkan dosa dosa kita ..allah maah besar dan penyayang kak

waslam

manzlie said...

salam kak zakiah...

insyaallah..

allah maha pengampon..

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Dalam keluh kesah
Debar dan pilu dihati
Ku atur perjalananku
Mulainya disini
Anak dan ibuku kan kutinggalkan
Adik, kakak dan abang
Pasti sedih tapi akur
Seandainya aku pergi tidak kembali
Pringatan demi peringatan kuhadapi
Aku tunduk dan sujud
Jasad dan nyawaku milikMU Ya ALLAH
Kuserahkan semua kepadaMU
YA ALLAH MAHA PENGASIH
YA ALLAH MAHA PENGAMPUN
KEYAKINANKU TERHADAPMU TERLALU TINGGI
ALLAH TELAH MENJEMPUTKU
SEBAGAI TETAMU DI TANAH SUCI

AMIN

manzlie said...

salam kak zakiah..

aminn....

semoga allah swt permudahkan perjalana haji akak tuh..insyalah...

kita hanya sebagai hamba nyer..harus menriam ketentuan darinyer yang maha berhak dan maha aguang..

waslam

liyana said...

Salam

Terima Kasih CL......

Dengan peringatan dan pengajaran yang penuh bermakna.

Semoga ALLAH Ampunkan dosa-dosa ku dan para sahabatku ini.
Terimalah taubat kami.
Terimalah Amalan kami.

Jauhkanlah kami dari fitnah kubur dan Azab api nerakamu

YA ALLAH lindungilah kami.

Amin Amin Ya Rabbalalamin.

Liyana

Hani said...

satu peringatan... terima kasih. kdg kala aku terlewat2 gak.... ampunkan aku Ya Allah

manzlie said...

salam hani..

alhamdulilah...hanya kita yang bisa merubahkan segalanyer..insyalah..

waslam

manzlie said...

salam liyana...


alhamdulilah...aminnnnn semoa allah swt merahmati mu dan kita semua..insyalah

waslam

Ayah Zain said...

Salam Manzlie:

Inilah berita daripada saluran ceriakan hari-harimu, rating PDKM telah melepasi 2K pada pukul 6pm waktu malaysia. (Kiraan daripada 6.00 pagi hingga 6pm.)

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Li,
Terimakasih kerna berkongsi cerita dan seriau saya membacanya.Astaghfirullah.

Zie said...

Salam CL,
Saya berulang kali membaca kisah ini dengan penuh keinsafan.... takut, ngeri, seram bercampur aduk... itu baru melewatkan solat.

Atikah said...

Salam abg,

terima kasih dengan perkongsian ini... peringatan untuk semua.. buat diri saya juga...

manzlie said...

salam ayah zain..

alahmdulilah...terimakasih atas usaha az tuh..

waslam

manzlie said...

salam dik tikah..

alhamdulilah..satu peringatan untuk diri abg jugak nih..

waslam

manzlie said...

salam ibo,mommy.

alhamdulilah...semoga kita terus dijauhkan perasaan begitu..insyalah

waslam

manzlie said...

salam zie..

alhamdulilah.. semoga kita jugak akan mendapt iktibar dari cerita ituh..

waslam

yuyee cap limau said...

salam CL
selama ini banyak baca kisah macam nie kat mestika,masa tu memang nak percaya dengan tak percaya 50-50,nah sekarang CL dah buktikan perkara tu,terjadi pulak kat mekah mukarammah..ya ALLAH selama ini memang daku lalai dan alpa dalam ibadat kepada MU,tapi aku selalu mengharapkan sesuatu dariMU,tapi aku selalui lalai dalam tanggungjawabku kepadaMU,ampunkan aku ya ALLAH..

CL,terima kasih diatas nasihat dan cerita ini,mudah-mudahan kita semua berada dilandasan yang benar,harapan untuk diri ku moga-moga cerita ini menjadikan tauladan bagiku bukan hanya saat dan tika ini,tapi sampai keakhir hayat nyawaku..CL,doakan kami!!...

IbuEriem said...

minta izin masukkan cerita ini ke blog saya...sebagai pedoman utk diri sendiri, family dan sahabat semua...terima kasih di atas perkongsian cerita ini...

manzlie said...

salam ibueriem

boleh apa slahnyer..alahmdulilah..

waslam

manzlie said...

salam adik yuyee cap limau..

alhamdulilah...semoga menjadi iktibar bagi diri kita semua..insyalah..

waslam

CASA QASEH said...

izinkan saya forwardkan cerita cl ke email kawan2 buat pedoman dan iktibar. terima kasih banyak cl atas pengalaman tersebut.

hanifahumaira said...

syukran atas peringatan ni...
menakutkan...
selalu gak melewatkan solat...
insyaAllah saya akan cuba hindari kelak...

safiudin dot com said...

salam sdr,

Allahuakbar, Subhanallah.

terkudu saya.

terasa betapa hina, kerdil, insafnya saya...

terima kasih atas perkongsian

manzlie said...

salam saudar asffiudin..

alhamdulilah..semoga kia boleh menjadikan sebagai pedoman untuk kehidupaan kita di hari hari yang akan dtg..insyalh

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
manzlie said...

salam qasa qaseh..

alhamdulilah..silakan lah..takda masalah

waslam

manzlie said...

salam hanifahumaira..

alhamdulilah..semoga kita sesama menjadikan pedoman hidup kita..insylah

waslam

suarahati salmie said...

Salam CL..
Bersyukor sgt rasanye kerana menjadi peminat setia blog CL ni kerana terlalu byk kisah & gambar2 menarik yg dpt kak mie perolehi - masa ke Mekah dulu tak dpt pun nak ambil gambar2 macam ni - Alhamdulillah kerana Allah telah mempertemukan kak mie dgn CL walaupun sekadar di alam cyber.

Kak Mie nak minta izin dgn CL utk sebarkan entry ini didalam blog Kak Mie boleh kan CL ??

manzlie said...

salam suara hati salmie..

alhamdulilah..mekasih dan bersyukur kehadrat allah swt kerana kesudian akak menyokong blog PDKM nih..

syukran

waslam

rabiatul said...

doakan kami menjaga solat2 kami, bukan sekadar yang wajib tapi dibukakkan, diringankan hati untuk melakukan solat2 sunat juga ye...amin

manzlie said...

salam rabiatul..

alhamdulilah...insyalah will do..

waslam

SAHAR MISRON said...

itulah kebesaran Allah, moga kita beringat...

manzlie said...

salam sahaar misron..


Insyalah...aminnnn


wslam

AnNa FaRHaNa said...

masyaallah....azabnya..itu baru melewat2kan solat..apatah lagi meninggalkannya..terima kasih atas peringatan ini...mohon utk saya sendkan kepada rakan2 saya yg lain utk manfaat bersama ya...

arefad said...

Beringatla kita bahawa tiada kuasa yang sehebat dari Allah S.W.T.. dah Allah telah menunjukkan kekuasaannya didunia.. Insafla wahai umat manusia kerana Takdir nya itu datang dari yang maha pencipta.. Amin