MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 2 November 2009

" Sesak dahhh..."

Suasana Dataran Kaabah pada waktu malam tadi selepas solat Isyak...

Pemandangan dari dalam Masjidil Haram...

Salam from Makkah....SESAK..itulah yang boleh di perkatakan sekarang di dalam Dataran Kaabah di mana jemaah sudah mula masuk kedalam Kota Makkah skng..alhamdulilah..terasa sungguh teruja bila mana melihat mereka semua melakukan TAWAF serta solat solat sunat di situ..Hajarul Aswad dan Hijir Ismail dah tak perlu di perkatakan keaadannyer sekrang..berbeza dari 2 minggu lepas....alhamdulilah..marilah kita semua berdoa semoga semua bakal bakal haji disini mendapat Haji yang mahbrur..insyalah..syukran..wasalm



50 comments:

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah..

Ramainya jemaah...
semoga mereka semua diberi kesihatan yg baik serta dikurniakan haji yg mabrur...
insyallah takan dipersiakan bila berpeluang ...membuat haji nanti..

Doakan saya sekelurga dan kawan diberi kemudahan dan berpeluang juga kesana satu hari nanti..menunaikan haji serta dkurniakan kebaikan didunia dan diakhirat..amin

Atikah said...

Salam,

Alhamdullillah dah ramai jemaah... syahdu melihatnya... terasa sayu...

Semoga para jemaaah dapat menunaikan ibadah dengan sempurna... mendapt haji yg mabrur..

||alis|| said...

salam cl...

hm... berbunga hati membaca nota berkaler kaler ini, hehehe..


semoga semua jemaah selamat dan selesa di sana, amin :)

Kasmin said...

Salam Sdra Azlie

Inilah sebagian tetamu Allah yg telah dijemput oleh Allah ke MH. Saya turut tumpang gembira melihat tetamu Allah ini semuanya dan saya doakan semoga mereka mendapat hj yg mabrur.Sunguh nikmat rasanya pabila dekat kaabah ni. Saya rasa sdra Azlie dan semua para peminat PDKM yg pernah melaksanakan ibadah haji dapat merasakan nikmat yg dimaksudkan tu.

Pada semua peminat2 PDKM yg belum ke tanah suci MH, saya menghimbau pada anda semua marilah kita ke Tanah suci Makkah, bermunajatlah dgn sabar kepada Allah swt dgn rasa takut dan seikhlas utk dijemput sebagai tetamu istimewanya. Insha Allah suatu waktu doa2 anda akan dikabulkan oleh nya walaupun anda dalam keadaan yg tidak berdaya sekalipun. Tiada kota yg sesuci dan tenang dijiwa anda diduniani melainkan kota Makkah dan Medina. Allah Akbar.
Wassalam.

manzlie said...

salam shami..

alhamdulilah..semoga akak aaakan beropeluang ke sini nanti..insyalah

wasalam

manzlie said...

salam daik tikah...

terima kaish atas doa mu ituh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam saudara Kasmin..

alhamdulilah..terimakasih atas nasihat yang berguna ituh dari amda..semoga kita dapat memamnafaatkan nyer..insyalah

waslam

manzlie said...

salam alis..

alhamdulilah...amin...

waslam

norman said...

Takkan terasa rugi wang yang di keluarkan untuk ibadat ini....
KECUALI ada niat lain....emmm mungkin tak di jemput kut..

Al Baqarah ayat 158
Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah dia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui.

Wassallam

ummi humaira said...

salam Cl...
kalu peringkat sekarang dah begini ramai , masyaAllah ... bayangkan bila dah semua jemaah berkumpul disana ... penuh sesak melimpah ruah hingga ke luar MH .. baru skrg dpt melihat betapa ramainya , kalau sendiri berada di sana , mana nk perasan ramai begini coz hanya nampak yg dipersekitaran terdekat jer.

manzlie said...

salam norman..

alhamdulilah..benar tuh..

waslam

manzlie said...

salm ummihumaira..

ye lah...kalau dah nak dekat haji nanti..aduhhh terlalu ramai nanti..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Semoga semua jemaah dapat melakukan ibadah haji yang terbaik.. masih ramai lagi jemaah dalam perjalanan ke sana. kita kat sini Insya Allah penuhi bulan haji dengan ibadat juga. CL sempat ke makan?

cikgu mas said...

salam

ciklie !!!zie tanya sempat ke makan??agaknya tu lah rahsia ciklie nampak selim melim tu..zie!!

apapun ciklie jaga kesihatan ,doa kami sentiasa mengiringi..insyaallah

cikgu mas said...

salam ciklie

adoi lupa nk pesan ciklie jgn tak makan nanti ciklie uwekkk,uweek pulak,perut masuk angin,cam saya dah seminggu perut masuk angin...

ijoismart said...

Yalah CM, kita berharap CL tu ..di situasi yang menggembirakan di samping ayah, mak angkat dan kami semua.

manzlie said...

salam cikgu mas...
jgn lah risau ..cl uweks uweks perut masuk angin takmakan kan..tapi cm uweks uwes...?

wasalm

Ayah Haziq said...

Salam,
Walaupun ekonomi gawat, umat Islam berduyun-duyun ke Makkah. Ramai yang telah membuat rayuan untuk kesana tapi tiada kuota tambahan melalui Tabung Haji.
Saya sendiri berkobar-kobar nak ke sana selepas tengok beberapa rakan menunaikan haji sebelum ini. Tapi malangnya giliran belum sampai.

InsyaAllah 15 Dis ni saya dan isteri akan ke sana untuk mengerjakan umrah. Doakan kami selamat pergi dan balik.

Jumpa di sana.

manzlie said...

salam zie...

jgn lh risau...kitaempt makan nih...insyalah

waslam

nogori kodah said...

salam.

dlm keadaan oghang dah melaut tu adokah lagi area utk oghang pompuan bleh sembahyang fardhu kek dataran kaabah tu ye. tak leh bayang lah cikli.

manzlie said...

salam nogoi kodah..

den raso ado tuhh..duk buek kek dalam kotak kawasan tuh...alhamdulilh

waslam

ranting said...

salam,
Semoga jemaah haji akan dapat melakukan ibadah haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur. Terkilan hati niat nak bawak mak tersayang ke mekah tak kesampaian kerana mak telah pulang ke rahmatullah pada 27 okt 2009.Semoga roh mak ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh..Amin..Al fatihah

My Life said...

salam..

subhanallah.. alhamdulillah ramainya jemaah.. semoga mereka di berikan kekuatan untuk menjalani ibadat haji...

ciklie : jaga kesihatan baik2..
cm : uwek.. uwek??? : petanda baik tu akak ..hehhehhe

manzlie said...

salam ayah haziq..

alhamdulilah...saya doakan semoga ayah haziq di permudahkan perjalan umrah aayah..kalau kesempatan kita berjumpa yaa..

waslam

manzlie said...

salam ranting..

alfatiha untuk arwah mk ranting.semoga rohnyer d tempatkan bersam org2 yang berimn..aminn..
sbar lah yer...


waslam

manzlie said...

sala ijoirsmart..

terimakish atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam my life..

aminnnn


wasalam

sal said...

ALLAHHUAKBAR...

salam CL

sayup2 nampak lautan manusia...
meskipun nampak kepayahan kerana bersesak2..namun mereka diberi kekuatan untuk meneruskan kelangsungan beribadat kerana kecintaannya kpd MU ya Allah..

trimakasih CL krn mengongsikan crita..

manzlie said...

salam sal..

alhamdulilah...terimakasih ats komen saudari tuh..

waslam

hilmyiskandar said...

salam.

Ini saat yg ditunggu2 kerana ramainya Jemaah meriahlah lagi depan Kaabah. Kekadang di M'sia tak jumpa, tiba2 depan Kaabah wajahnya muncul. Itulah rezeki, Allah mengetahui apa hasrat kita. Semuga semua ibadah haji sempurna dikerjakan.

Amin.

tq.

benludin said...

salam tuan,
kalau tuan rajin upload la video kat makkah plak....seronok tgk live :)

-maaf,cuma cadangan saya jeh..

manzlie said...

salam Benludin..

memag sya dah buat arituh..but skg guna new pc tak tau lah nak buat camner..heheh

terimaksih ats cadangan mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alahmdulilah...
itu lah tanda kebesarnyer..

syukran

waslam

KAMATO said...

Begitu indah pemandangan itu, mohon untuk save photo ini

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda,

Ayah bila tengok sesak2 begini , naik semangat .Macam Ramadhan yang lepas.Bersesak2 buka puasa,bersesak2 dalam semua hal , tidoq pun bersesak2 dalam masjid.

Adoh nikmatnya bersesak2 sesama seagama....subhanallah.

wassalam.

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, kemeriahan di haram terasa walaupun kami jauh di sini.
sungguh bertuah sesiapa yg menjadi tetamu Allah. Kerap kali bila membaca harian metro (bahagian setempat) rasa terharu, rasa sebak dan bermcm-mcm rasa bila membaca ada jemaah yang mengumpul wang berpuluh-puluh tahun dgn melakukan pelbagai pekerjaan spt mengumpul upah urut spt diberitakan hari ini
hanya kerana satu hasrat, menunaikan haji. Apabila wang telah tersedia, unur mrk telah lanjut, tapi semangat mrk tidak pernah padam dan luntur.
Semoga menjadi motivasi kepada diri kita semua. Insyallah.

nailofar09 said...

salam CL...
...
semakin rindu, hanya doa...muga akan dapat k sana lg, doa juga CL agar slalu dalam Rahmat ALLAH. CL...bukan takat nak save pic tuh, tapi copy n tempek kat blog, mohon yerr...ada kawan non muslim suka tengok, jadi saya sajikan yg terkini...versi CL

manzlie said...

slam Nailofar...

alhamdulilah...terima kasih atas kesudian kerana melayari blog sya..amik jelah apa apa gaabr yang iperluka..ini semua hanyalah pemberian allah swt da kita semua..

waslam

manzlie said...

salam kamato..

alhamdulilah..amik jer lah..takda masalh

waslam

manzlie said...

salam Rezeki...

alhamdulilah...satu informasi yang berguna untuk kita jadikan teladan...yakni kesusahan dan kepayahan insan mengumpul wang berpuluh tahun untuk dtg kesini tetatpi yang mampu tidak berpeluang mendapat "jemputan" dari Nyer..

wasalam

manzlie said...

salam ayhanda..

alhamdulilah..itu lah kenikmatan yang tiada tandingan nyer di Bumi
Suci ini..

waslam

Imran Paris said...

En Li...subhanallah...ingin aku terbang ke sana di saat ini jua, apakan daya....kaki bagai terpasak di bumi...kepala begai terantai di langit :-)

Yem0805 said...

Salam CL.

Dah ramai jemaah di Maakah dan bertambah sesak di dataran Kaabah,semuga mereka semua mendapat haji mabrur.

abh said...

Salam sdra

Waahhh....keadaan semakin meriah dengan kehadiran semakin ramai jemaah haji dari pelbagai pelusuk dunia....alhamdulillah...semoga mendapat haji yang mabrur semuanya...Insya Allah...

safiudin dot com said...

Masa'al-khoir.

Alhamdulillah, dah ramai jemaah...

syukur, semoga semua jemaah menjaga diri masing2....

dan ambil kesempatan yang ada...

TWR Power System
Video Fours Weeks To Freedom

manzlie said...

salam saudar saffiuddin..

alhamdulilah...ya kita rebut lah peluang yang ada ini..insyalah..

waslasm

manzlie said...

salam abh..

insyalah...


waslam

manzlie said...

salam yem..

insyalah semoga meeka mendapt haji yang mahbrur..

waslam

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah...insyalah ada lah nanti rezeki tuh...

waslam

abangsulung said...

Salam Cik Li.

Yelah, sama-sama kita berdoa semoga semua jemaah dapat mengerjakan haji dengan selesa dan dapat haji yang mabrur. Amin.