MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 4 November 2009

" Mahgrib...meriahhh.."

Keadaan Dataran dah penuh sesak skg....
Luar kawasan Depan Haram pun dah mula sesak..

Bismillah....salam from Makkah...sekarang nih dalam Masjidl Haram dah tak boleh di bayang kan macam mana suasana nyer ...Hati didalam dah rasa "semacam" bila aku melihat permandangan Dataran Kaabah dari Bumbung Masjdil Haram (tempat peberet" solat ku)..begitu meriah dan syahdu kedengaran jeritan dan laungan " LAIBAI QALLAH...." dari beberapa group Jemaah jemaah semasa mereka melakukan Tawaf..alahamdulilah...syukur...marilah kita bersama sama berdoa semoga Allah swt memberkati mereka semua..Insyalah..syukran..waslam


46 comments:

Non datin sophie said...

Salam
rasa macam nak terbang jam ni jugak. Nak bersama2 jemaah di sana. Tak kira lah sesak macam mana pun!!!

Zie said...

Salam CL,
Rindunya dengan kaabah... doakan agar Kak Zie berada di sana suatu ketika nanti.

manzlie said...

salam Datin....

alhamdulilah..sya doakan semoga DAtin sophie akan sampai lagi kesini nanti..insyaalah

waslam

manzlie said...

salam kak Zie..

Insyalah...akak akan sampai jua kesini..

waslam

manzlie said...
This comment has been removed by the author.
mama ju, said...

Salam CL,wah penuh dimana2.Buat Haji tahun ni.?.ke bagi peluang org lain...

manzlie said...

salam mamaju...

insyalah kalau ada rezeki sya buat lah..doakan yer

waslam

Imran Paris said...

En Li,

Untungnya kalau kami ni semua berada di antara jutaan jemaah tu. Thanks for this posting...saya terasa cukup tenang.

manzlie said...

salam mr Imran..

alhamdulilah....menyelami suasana dengan penuh penghayatan..


wasalm

Ayah Zain said...

Salam Lie,

meriahnya terasa seperti memanggil-mangil ku ke sana, tapi apakan dayaku ini .........

Azemi Ali said...

Salam CL dan kawan-kawan

Selamat menunaikan haji kali kedua CL.

rezeki said...

salam CL,

kemeriahan terasa walaupun dr kejauhan.

alhamdulillah.

nora said...

assalamualaikum,

subhanallah, sgt menyentuh hati & rindu KAABAH. May Allah bless u sbb post gambar2 ni :-)

cikgu mas said...

Salam ciklie

Kemeriahan yang mendatangkan ketenangan,kita tidak rasa rimas,kita tidak rasa serabut,bersesak-sesak demi mencari cinta Allah,laungan yang mampu mendatangkan keinsafan..berbanding ketika berada ditempat yg sesak diperhimpunan yg lain ,mudah benar rasa serabut,mudah dapat migrain,tapi tidak di MasjidilHaram,inilah kebesaran rumah Allah,semoga semua pembaca PDKM mampu dan berkesempatan mengunjungi rumah Allah..amiiin

Doa saya pemilik blog sentiasa merai ketenangan dan kedamaian hingga akhir hayat..teruskan usaha..

ijoismart said...

"Turun-naik dalam melakukan amal ibadat sentiasa menghantui manusia. Ketika kita berasa hampir dengan Allah tiba-tiba kita “sedikit demi sedikit” bergerak meninggalkan Dia tanpa disedari. Bila terjaga/tersedar, cepat-cepat bermuhasabah dan mencari jalan agar kembali kepada apa yang kita kehendaki". Petikan dr blog Prof Kamil.
Nak muhasabah utk melakukan ibadah cukup berat, kan.

Kama said...

Salam CL,
Mereka datang dari segenap penjuru dunia..sama-sama menyahut seruan haji,meninggalkan keselesaan dunia,mengharungi kesesakan semata-mata mencari redha Illahi. Semoga semuanya mendapat haji yang mabrur.Semakin rindu dengan MH melihat en3 macam ni Adusss...

ina said...

Salam,

Sebaknya rasa dihati!!!. Terasa kencang degupan jantungku dan meremang bulu romaku mengenangkan thn lepas aku salah seorng dari jutaan tetamuNya.Ya Allah, kau jemputlah diriku menjadi tetamumu sekali lagi.

IBAN MUSLIM said...

Lautan tetamu Allah merebut kesempatan untuk menyempurnakan tuntutan rukun sbg seorang hamba.

Atas nama Islam, seluruh umat bersama-sama mengabdikan diri pada-Nya tanpa mengira pangkat dan kedudukan.

Dengan ini...sedarlah kita bahawa pangkat dan kedudukan yg diagung2kan sesetengah manusia tidak ada nilainya jika dibandingkan kenikmatan iman dan taqwa yg Allah kurniakan.

AMZ said...

Salam CL...

SubhanAllah.....walau ramai macam manapun orang dalam MH, tapi mesti Allah beri kite ruang utk beribadat....betoi x CL????

noraini said...

Alhamdulilah En. Manzlie sentiasa dapat beribadat diBaitullah... Bilalah akak dapat menjadi tetamu Allah.. Doakan akak ye En. Manzlie

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah..
Subhanallah.
Allahuakbar...

Kasih ibubapa sampai ke syurga
Kasih anak2 buat ibubapa bolehkah sama...
Derhaka ?..didunia lagi sudah ada balasannya....

p/s: Teremosi baca surat khabar ibubapa saman anak menantu kerana mungkir janji...

Engku said...

masya Allah.. rindu nya nak kesana lagi. Bila lah ada rezeki lagi ni. Ari tu penah dok kat Tawhid. :) sebagai petugas haji.

Zakiah said...

Salam dari Sabah. Akak nak ke Mekah tak lama lagi...pelbagai perasaan yang timbul. Syukur Alhamdullilah...terjumpa blog manzlie..berita terbaru amat dihargai
-Kak Kia

safiudin dot com said...

salam sdr,

syukur Alhamdulillah....

seronok rasanya.

terasa kerdil, insaf...

ps: masih tak puas menatap kaabah..

SUHAIMI said...

salam
Meriah sungguh tgk keadaan kat dataran Kaabah tu......masing2 berusaha mencari keredhaan Allah....tak sabo nak ke sana lagi....InsyaALLAH

manzlie said...

salam Saudara Safiuddin..

alahamdulilah...satu hari nanti inyslah saudara akan ke sini..

waslam

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah...


waslam

manzlie said...

salam azemi ali..

insyaalah...dan trima kasih..

waslam

S said...

salamCL,

Allahuakbar!!!

manzlie said...

salam Nora..

mekasih atas doa suadari tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam saudra Rezeki...


alhamdulilah...syukur padanyer..


wasalam

manzlie said...

salam ijoi smar..

alhamdulilh...mekasih ats informasai yang diberikan..semoga menjadi pandauan kita bersama...

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...


alhamdulilah...thanks for the doa and maklumt yang di berikan..

waslam

manzlie said...

salaqm ina..

alhamdulilah....bersyukur kita padanyer..

waslam

manzlie said...

salam kama...

itulah kebesaran Masjidl Haram...


wasalam

manzlie said...

salam AMZ...

alhamdulilah...betui tuh....

waslam

manzlie said...

salam Suhaimi...


alhamdulilah...insyalah satu hari samapia lah tuh...

waslam

manzlie said...

salam Noraini..

alhamdulilah...insyalah satu hari akak akan kesini..insyalah...

wasalm

manzlie said...

salam Amirul..

benar...ituh se,ua adalah hanya sementra sahaja...yang kekal hanya lah disana..

waslm

manzlie said...

salam Zakiaha..


alhamdulilah kak kiah...mekasiha tas kesudian akan melayari blog sya..

waslam

manzlie said...

salam Engku..

alhamdulilah...satu hari nanti adalah rezeki lagi..

waslam

manzlie said...

salam shami..

alhamdulilah...syahdu sungguh madah akak tuh..

waslam

Rahim said...

Salam Cl,

Tak sabar dan berdebar
Tarikh ke sana belum keluar
Allahumma yassir wa la tu'assir

manzlie said...

salam en Rahim..

alhamdulilah..sabr jer..insyalah nanti panggl lah tuh...doa dari sya..

waslam

Hanis said...

salam,

seronoknyeee...doakan pasnie adik ke sana pula yeee....

manzlie said...

salam hanis...

alhamdulilah..insyalah..jg lah risau..

waslam