MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 13 November 2009

" Hamparan kapet sudah tiada lagi..."

Bismillah..salam from Makkah...begini lah keadaan didalam Masjidil Haram sekrang..tiada lagi hamparan kapet berwarna merah di bahagian bawah..semuanyer telah di keluarkan dan di simpan balik..ini di sebabkan keadaan didalamnyer sudah mula sesak dgn jemaah yang juga bertawaf dari bahagian dalam Masjdil Haram..alhamdulilah..kebanjiran jemaah sudah hampir melebihi 2.5 juta agaknyer...alhamdulilah..syukuran..waslam


38 comments:

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... ramai dah jemaah.. tu karpet dah simpan. Semoga semua mendapat haji yang mabrur. amin.

YB said...

Salam CL

Sejuknya hati melihat gambar tsb seperti sejuknya batu lantai itu

Wassalam

NGINAP SRENGENGE said...

salam anaknda,

Ayak suka sebegini,tanpa kapet.Kapet menyerapkan debu.Masa sujud masok ke hidong.

Macammana kapet di Safwah yang basah tu? Kalau kurang keringnya ia berbau busuk.Masam kekadangnya.

Doakan semua di Makkah mengerjakan haji dapat ke -mabrur-kan.

Wassalam.

nailofar09 said...

salam CL, bagus sgt tak berkarpet, saya suka...heheheh. sejuknya meresap ke seluruh jiwa...ni pun sejuk sgt perasaan nengok pic2 tu...tq arrr, CL jaga kesihatan...muga bertahan dgn segala cabaran...

Noor said...

Salam CL..

ghindu arr tengok gambar nih.. cheq suka sangat solat kat tempat yang tak ada karpet.. tapi cheq lagi suka nak menyelit dan solat kat dataran.. terasa kaabah begitu dekat dihati.. selamat bekerja dan beribadat CL..

cikgu mas said...

salam ciklie

kata mereka antara sebab lain carpet dibuka untuk menggelakkan jemaah lepak n tido dalam masjid lama-lama.betul kot,sebab ada rasionalnya.mungkin juga senang untuk mantain.. may be HK manager boleh jawab...

ummi humaira said...

salam CL...
masyaAllah damai , nyaman , tenang dan dah tak terucap lagi hanya berdoa cepat ler ya Allah sampaikan daku untuk beribadat di sana jua..
semoga CL sihat dan bertugas sambil beribadat di sana dgn tenang .

silversarina said...

dah simpan carpet bermakna memang dah berjuta jemaah telah hadir, ramainya tetamu Allah saban tahun ... nampak damainya suasana walaupun dah semakin sesak di sana.

Salwani said...

CL,

Saya suka pakaian wanita Bangladesh tu... Bangladesh tu kan? yang warna hijau muda membelakangkan kamera CL, sebelah kanan gambar pertama. warna tudung sama ngan warna kain. Tapi tak de jual kat Mekah. Kalau ada memang saya kirim kat kawan2 yg ada kat sana

manzlie said...

salam zie...

taniah no wahid lagi..1
RAtu Trekk...

insylah..mahbrur..

waslam

manzlie said...

salam YB..

alhamdulilah...sejuk rasanyer ahti..

waslam

manzlie said...

salam yahanda..

benar tuh...
alhamdulilah..kapet kami dah kering sebab semalaman sya On kan aircond corriddor..

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..mekasih atas perinata mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam kak Noor..

alhamdulilah..ghindduu kat datanran kaabah? takpa nanti sya keluarkan entry Datran yer..insyalah

waslam

Ustaz Nazmi said...

Kat Malaysia slalu solat atas karpet...biarlah masa ni nak merasa sket...

manzlie said...

salam cikgu mas..

kapet di remove kan kerana ramai jemaah akan melakukan tawaf jugak dari dalam Masjdil Haram..tu sal kapet di simpan semula..lagipun jemaah skg tidak dibnarkan lepak lepak didalam atau abring baring di atas kapet..

waslam

manzlie said...

salam kak sarina..

benar tuh..dah ramai sekarang jemaah didalam..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam ummi humaira..

mekasih ats doa akak tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam salwani..

yup benar..pakaian wanita bangladesh tuh...

waslam

manzlie said...

salam Ustaz nazmi..


Benar tuah cakap ustaz Nazmi..sekali sekala kena jugaklah merasa atas lantai kan..alhamdulilah

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Hamparan carpet sudah tiada begini kot setiap musim haji kerana kemungkinan habuk dan debu jika ada carpet. Kalau tiada carpet pihak pekerja senang membuat pembersihan agak nya.

Imran Paris said...

En Li...thanks for the photos, saya rasa bagaikan berada sendiri di dlm MH, subhanallah.

shuk said...

salam kpd semer & CL..saya new follower dlm ur blog,,,semoga Alloh memberkati hasil kerja awok dari sana untuk tatapan kiter semua,,1 dlm jutaan rakyat malaysia gamoknya Alloh anugerahkan untuk awak kerja cam nie..ummmm..bestnya kalu leh kerja cam CL..tentu ada hikmahnya Alloh pilih awak yer...org kahwin doh xleh kot,geng2 bangla tuh,membujang semer gok ker cam awok..he,he.semoga Alloh memberi kekuatan dan istiqomah tuk kerja2 CL disana..

abh said...

Salam sdra Azli,

Alhamdulillah, semakin meriah suasana di MH...my salute to u, masih dapat update keadaan di sana...TK

manzlie said...

salam abh..

alhamdulilah..mekasih ats sokongan abh dan doa mu..

waslam

manzlie said...

salam iman..

alhamdulilah..semoga suadara imran dapat menyelami keadaan yang sebenardisni..

waslam

manzlie said...

salam yem

benar tuh..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam shuk..

mekasih ats komen dari syuadara tuh..

syukran

waslam

shuk said...

salam,,
kata org,beribadat kat MH sana,atas kadar ketentuaan rahmat Alloh atas seseorang,ada org leh rasa nyaman,khusuk dan nikmat,ada org rasa serabut,bosan ngan suasana org mcm ragam..etc..betul ker forumers lain yq penah gi sana.Tapi pa2 pun ya,,dapat 1000 rakaat gandaan beribadat di MH tuh,yq kita orang sini jeles tuh xleh dapat..ishk..isk.dengkinya kiter nak dapat pahala cam tuh atek..hua..hua

manzlie said...

slam shuk..

alhamdulilah..itu lah kebesaran Masjdil Haram..


wasalm

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, tu tandanya jemaah semakin ramai dan padat serta hari wukuf yg hampir tiba.Terasa rindu nak ke sana .

bagaimana dgn demam ?harap dh pulih 100 %

Ayah Zain said...

Salam LIe,

az dapatkan merasakan az berada dalam MH bila melihat gambar MH kali ini

manzlie said...

salam rezeki..

alhamdulilah..semakin hari hati semakin teruja menunngu waktu wukuf..insyalah..

demam dah ok cuma skg batuk batuk jer..alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..seronok kan...terasa dekat di hati..

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Rasa macam dah berada dalm MH..SYUKRAN kerana memaparkan gambar2 terkini. Klau akak tutup mata selalu terbayang2 gamabr2 kaabah dan MH...semua kerana PDKM..SYUKRAN..Allah saja yg dpt membalas jasa baik CL..

manzlie said...

SALAM ZAKIAH..

ALAHMDULILAH...SEMOGA AKAK GEMBIRA HENDAKNYER...SYUKRAN..

WASLAM

norsidah said...

Salam CL,

Teringat dinginnya lantai MH, rindu sangat nak kesana bila tengok paparan ini, tk CL, dengan gambar ini dapat juga akak dan ahli diPDKM mengingati suasana semasa disana, tak boleh lupa hingga keakhir hayat, CL beruntung dapat duduk disana, Cl banyak2 minum air zam2 untuk batuk tu, CL lagi tau kan, cuma akak ingatkan saja

ibu,mommy,mom... said...

Syukur alhamdulillah,ramainya jemaah..