MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 3 November 2009

" Berita Terkini..."

Dataran Kaabah begityu TERUJA melihatnyer....alhamdulilah

Nak POSING jugak nih......

Tidak terkata lidah ku bila menatap LIVE from rooftop MasjidilHaram..subhanallah
Bismillah....salam....itu lah dia gambaran dan paparan yang dapat anda semua saksikan sekarang keadaan Masjidil Haram pada waktu solat Isyak malam tadi...keadaan di Dataran Kaabah dan Tingkat satu sudah mula sesak dengan Jemaah jemaah yang tidak putus menbanjiri Kota Makkah bagi menunaikan rukun islam yang ke5 yakni Fardhu Haji...anda semua dapat saksikan sekarang kebanjiran jemaah jemaah melalui gambar gambar tersebut..alhamdulilah..cuaca yang agak dingin sedikit 37c juga membuat semua jemaah terasa sedikit kedinginan...Manzlie from Makkah melaporkan untuk berita PDKM..sekian terima kasih..wasalam



72 comments:

cikgu mas said...

salam

alhamdulillah..cooop for no 1

Ayah Haziq said...

Salam,

kalau saya dan isteri tiba di Makkah nanti (InsyaAllah 1 Muharram 1431), boleh ke kami bergambar kat tingkap tu. Saya nak e-mailkan ke anak kami, Haziq dan 4 adik-adiknya yang terpaksa ditinggalkan di Malaysia.

cikgu mas said...

salam

suasana didataran kaabah tenang walaupun jemaah penuh dan sesak,seperti tenangnya wajah pemilik blog,walau sibuk dan penat,terpancar ketenangan dan kegembiraan kala begitu hampir dengan kiblat....


sejukkkkk hati makcik2 tengok anak teruna berbaju putih tu,tetiba pulak cikgu teringat hero Nur kasih.."Adam Hassan"..hehehehe..

My Life said...

salam..

subhanallah.. alhamdulillah...

jaga kesihatan ciklie dan moga dipermudahkan segalanya.. doakan azie

PINATBATE said...

Subhanallah..
cantiknya susunan manusia yang solat mengelilini kaabah..tersusun kemas..menghambakan diri kepada Allah dari setiap penjuru..

My Life said...

cikgu mas

akak kuat aka berlari sekarang.,.. sentiasa mendahului.. hihiih

manzlie said...

salam cikgu mas..

wahhh RAtu Trek dia ksg..dah berjga malam ker..

waslam

manzlie said...

salam ayah Haziq..

boleh apa salahnyer..tapi kean tengok dulu jugaklah takut time dtg semua bilik penuh..heheheh hari jumaat dah stat 100%

waslam

ibnu yusof said...

salam...semoga haji sehat sentiasa...sibuk ke musim haji ni...kalau ade mase jom le kite pekene teh tarik kat felda d'saji insya Allah...

ibnu yusof said...

salam...semoga haji sehat sentiasa...sibuk ke musim haji ni...kalau ade mase jom le kite pekene teh tarik kat felda d'saji insya Allah...

manzlie said...

salam cikgu mas..

sapa adam hassan?..kenal ker..?

waslam

manzlie said...

salam ibnu yusof..

alhamdulilah....sihat..boleh gak..tapi pas solat asar lah..ada free sikit..insyalah

waslam

manzlie said...

salam kak Pinat...

meng indah diliaht sampai kelu lidah untuk berkata...tu lah kebesaran Kaabah...bagai magnet menraik kita semua...

waslam

manzlie said...

salam my life..

alahamdulilah..


waslam

Asnija said...

Salam Cik Lie,
Kemas sungguh susunan saf sembahyang tu...nampak jamaah berdiri tegak solatpun rasa cantik sangat...tenang hati nenguk nyer....

(ps: Tumpang lal CL: Mas, banyak betul yang boleh jadik Adam ni ye...kalu CL Adam, NurAmina nyer sapa...amboii..lepas sihat dapat berita baik, baru berani lari pecut ye...ohhh...sudikah CL dengan tempe goreng ku?)

manzlie said...

salam datin asnija...

aduhh datin mentioned lagi tempe gorengnyer tetapi hingga sekrang bayang nyer pun tak da..hampa jua lah daku dengan tempenyer....takpa aar..dah nasib badan..esok kucari tempe di sekeliling kota makah nih..hu hu hu hu sedih nak nangis nih..

waslam

cikgu mas said...

Salam datin..

siapa nur aminah ciklie???..,,dia jerr yg tahu,dia kenal ker Adam Hassan datin????...dia kenal Samad Hassan jer,hehehe..

amboii tempe goreng..bak sini kak mengidammm ni..hehehe

datin minum kopi hang tuah lagi ker??,segar mata tu..

manzlie said...

salam cikgu mas...

aduhh mengidammmm?????apa lak tuh..denied and admit balik..? confused aku...

waslam

yuyee cap limau said...

salam CL
amboi hensem nyer lelaki bebaju putih itu..hehe..
sori lama tak komen Bizi dengan tesis dan exam...masyaALLAH ramai nyer umat manusia,nie pon ramai lagi jemaah kite yang belum sampai sepenuhnya..CL doakan kite berjaya dalam exam dan kehidupan

CM pula dapat cop no 1..tahniah!!hehe

Asnija said...

Tumpang lalu ye CL,
Mas, usah kau umpan daku dengan mengidammu yang pelesu itu...jadi tak perlulah daku bersusah payah menggoreng tempe untuk mu di tengah malam buta ini...

(tak nak minum kopi tu dah..nanti side effect nyer sampai 2 hari tak leh tidur, mengalahkan laksamana nanti akak bersilat...tapi mengunyah kerepek tempe, sambil minum air rebena..Cik Le nak? Mas nak? Nanti akak kirim ye...he..he..kirim salam...ok, good night...zzzzz...)

Asnija said...

Salam Cik Li,
Krepek tempe ni sungguh rangup...CL cubalah bayangkan gambaran rupa krepek tempe ni ...orang kata, bila sudah dalam bayangan, akan jadik kenyataan...tak perlu carik sekeliling mekah hingga ke masjid kucing, mana tahu,krepek tempe datang menggolek...bersama-sama tart strawberi dan blueberi...bau CL yang tergolek nanti...

manzlie said...

salam datin Asnija...

sudah Datinsnija..janga kau janji pelesu lagi dgn ku ini..ku tahu aku anak yatim piatu,,takda tempat nak mengadu..ohhh tidakkk...mana dia kak As tulun cheq nihhh..

waslam

manzlie said...

salam adik yuyee cap limau..

nanti abg doakan semoga adik berjaya dlam perlajaran yer..insyalah

bye

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Alhamdulillah. Sejok mata memandang.

Lie, imam surau tempat az selalu berjemaah juga dapat jadi tetamu Allah musim haji ni, berangkat pada 11 nov. Insya Allah.

manzlie said...

salam ayah zain...

alhamdulilah ..semoga allah swt ermudhakan perjalaan Haji beliau dan istyeri..insyaalah..

waslam

Imran Paris said...

En Li...tenangnya tgk wajah En Li. Alhamdulillah.

Haaaa...jgn cite2 hal tempe ye En Li, Datin, CM....mmg favorite saya, hari2 mkn tempe pun boleh. Kat Paris tempe punya mahal - 1 paket harganya RM16...huhuhuhu. Stok pulak sll tak cukup HUHUHUHU

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah, perasan yang tidak dapat digambarkan apabila melihat kaabah dan jemaah .

aofuad said...

Saudara Manzlie,
Salam.
I just discovered your blog from my ESQ friend.
Thank you for putting it up and reporting live from Masjidil Haram.
Bila terpandang gambar gambar Kaabah, saya rasa ta sabar sabar na pi sana.
My flight is on 16th Nov, InsyaAllah i should be there with my wife.
I am using TH Travel package and will be staying at Firdous Tower or Al Durra.
Mejar Ramli, CEO TH Travel is a dear friend of mine.
I will try and see you personally when i am there, to say thank you for a marvellous job that you are doing.
I am going through all your postings now.
I performed my Umrah in April and May this year.The second time together with Mejar Ramli.

Lt Col Azudin Fuad(retired)

KAMATO said...

semoga semua jemaah malaysia dikurniakan kesihatan dan kemudahan untuk mengerjakan ibadat

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, penuh sesak satu kenikmatan kerana depan mata tu KAABAH, cukup tenang + aman kerana disitulah ada fadilatNya.

Amin.

tq.

DadaIQ said...

Salam,
Begitu teruja melihat dataran Kaabah dan rasa rindu untuk ke sana. Harapan semoga mendapat jemputan untuk ke sana tahun depan. Mohon saudara doakan. Terimakasih atas usaha gigih saudara. Semoga mendapat ganjaran dariNya, insyaAllah.

sdura said...

Assalamualaikum saudara manzlie,
semoga beroleh kesejahteraan hendaknya...
Sayu rasa hati bila melihatkan beribu-ribu umat Islam yang berada di kaabah. Beruntunglah pada mereka yang diberikan kesempatan menunaikan haji, semoga mereka mendapat haji mambur.
saya juga rasa kagum saudara Manzlie tak pernah kenal erti jemu untuk berkongsi cerita dari sana, semoga Tuhan melindungi saudara sentiasa hendaknya.....amin..

hajah zainab bt abdullah said...

salam,

alhamdulillah! indah tersusun saf jemaah bersolat tu. syahdu! rindu!

nak response sikit hal2 tempe datin asnija tu...kak nab rasa kan, tart strawberry + tempe tu on the way kot..datin dok mention / bagi hint!!
datin tu baik hati orgnya..

Kama said...

Salam CL,
Seperti pembaca yang lain juga terasa sayu bila melihat Kaabah dan ramainya jemaah mengabdikan diri pada Yang Esa di sana. Semoga mereka semua mendapat haji yang mabrur. Kami doakan CL diberi kekuatan dan kesihatan untuk laporan lagi dan lagi LIVE dari Makkah...

UmmuAdam said...

Salam CL,

Seronoknya tengok jemaah yang berada dlm saf masing2 dan betapa seronoknya mereka yang berada disana...macam Cik Lie lah bukan shj dapat berada dikota suci tu tapi dapat pula berkhidmat kepada jemaah-jemaah yg dtg menunaikan haji...insyaallah, besar pahalanya.

S said...

salam CL,

keadaan memang padat tetapi yang ajaibnya ,
dengan kuasa dan rahmat Allah masih ada lagi ruang untuk kita bertawaf jika kita minta belas ihsan dari Allah.

sabaqlah CL,
nanti sampailah kerepek tempe yang Datin kirimkan tu. cayalahhhhh....
tat strawberi tu untuk raya Haji nnt.

CL,
Datin tu memang sangat baik dan pemurah serta hatinya penuh dengan kasih sayang. cayolah....

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah....
indahnya gambaran pabila semua insan berdiri bersatu mengadap kiblat tanda patuh dan taat menyembah Allah yang SATU...

MencintaiMU tak mengenal waktu
KAsihKU dengarkanlah bisikan hatiku
Tanda persembahan untuk diriMU
Apa yang kuinginkan, hanya bahagia untuk selamanya.....

Semoga para jemmah haji semuanya selamat dan mendapat haji yg mabrur ..juga buat GPDKM semoga anda semua beroleh kejayaan jua walau dimana berada ..amin

p/s: Mohon doa dn sokongan CL dan kawan2 untuk sya agar mampu, sabar dan ampuh menunaikan tangungjawab merungkai kekusutan syarikat kawan saya (family business) menuju kejayaan bermula dari pegangan diri, prinsip, kelancaran dan kualiti kerja yg dihasilkan serta dipersembahkan kepada penerimanya....dengan baik...insyallah..moga kita semua jga beroleh kejayaan didunia dan akhirat..

ijoismart said...

Mereka mendapat rahmat untuk menjadi tetamu Allah. Beruntunglah sesiapa dirahmati Allah dibukakan hatinya untuk berkunjung ke Baitullah yang menjadi tumpuan umat Islam di seluruh dunia.
Lebih beruntung lagi bagi setiap yang menjadi tetamu Allah itu ialah sesiapa diterima ibadat hajinya oleh Allah sebagai haji mabrur. Ini kerana haji mabrur adalah jihad paling afdal dan balasannya tidak lain hanya syurga.

norsidah said...

Salam CL,

Masyaallah ramainya jemaah, tu belum semua yang datang, sempat posing lagi tu.......

Pasal tempe datin tu akak nak rasa juga boleh....

ina said...

Salam CL,

Gambaran yang paling indah melihat jutaan umat Islam bersolat jemaah. Kalau dilihat oleh Al-Kaffirun, tentu mereka gerun melihat umat Islam bersatu padu begitu. Tapi malang, ia hanya berlaku ketika solah. Bilakah umat Islam akan betul2 bersatupadu spt mana ketika bersolat jemaah?

haticantik said...

salam CL
terujanya tengok gambar nih...x sabar menanti gambar2 lain..tahun ni CL buat haji lagi ker??

Zie said...

Salam CL,
Aduhai CL ni teringin makan yang nusantara la.. kalau datin jumpa boleh hantar tempe, kelapa muda, durian belanda, ikan kering, petai.... belacan ada lagi? hehehe.. selamat beribadah.

abh said...

Salam sdra,

terdetik kerinduan untuk bersama bersolat di hadapan Kaabah apabila melihat suasana yang meriah sekarang..betapa beruntungnya apabila mendapat ganjaran yang berlipat ganda bersolat di sana...

Sakinah Omar said...

salam,
melihat gambar2 saudara,kaabah dan haram menimbulkan nostalgia berada lebih 8 tahun di bumi mekah.
ana bekas pelajar uni ummul qura.adik pun masih di sana.dah tamat blaja tapi meneman isteri yang blm tamat.
semoga memanfaatkan sebaik mungkin peluang berada di bumi barakah..

manzlie said...

salam sakinah Omar..

alahamdulilah...syukur nikmat...semoga kita semua mendapat keberkatan darinyer..insyaalah

waslam

manzlie said...

salam abh...

alhamdulilah...memang meriah skg..

waslam

manzlie said...

salam kak Zie..

aduhh di racuni lagi nakfsu makan ku..heheheheh
ok gak tuh kan..

waslam

manzlie said...

salam imran..

laa suadra pun tringin jugak ker amkan tempe tuh..

waslam

manzlie said...

salam rezeki...

memang tak dapat nak di gambarkan perasaan ituh nanti..

waslam

manzlie said...

salam hilmy...

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam aofuad..

alhamdulilah semoga kita boleh berjumpa lagi nanti..insyalah

waslam

mama ju, said...

Wah tuanhamba nampak sejuk saja.Nampak shaf jemaah teratur aja.Wah cikgu mas,hebat sekarang...tertunggu2 cita baru CM!Mama rewind tgk yg lama ,menarik tapi bila tgk dekorasi dan bilik hotel safwah,memang tak layak nak duduk(fulus..fulus...)

Dari Hati said...

Rasa nak gi posing kat situ jugak la...InsyaAllah one day..Tenang nye rasa tgk Kaabah dikelilingi jutaan umat islam..

Rindu tak terkata nak kembali ke sana..

Untung CL dpt duk sana... MasyaAllah..

manzlie said...

salam Kamato..

insyalah semoga mereka di keishatanyang baik..

waslam

manzlie said...

salam dadalQ

alhamdulilah...semoga satu ahri nanti saudra akan sampai kesini lagi...insyalah

waslam

manzlie said...

salam sdura..

alhamdulilah..harapan sya semoga saudarai gembira bila menatapnyer..

syukran

waslam

manzlie said...

salam hajjah zainab


alhamdulilah ..terasa syahdu..

waslam

manzlie said...

salam kama..

mekasih atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam ina..

ye lah cantikkan.gambar nih

waslam

manzlie said...

salam hati cantik...

insyalah..

waslam

manzlie said...

salam ummu adam..

aminn..

wasalam

manzlie said...

salam shami..

alhamdulilah...insyalah will do..

waslam

manzlie said...

salam norshidah..

alhamdulilah...ramai dah skg...

meriah.

waslam

manzlie said...

salam Ijoismart.

alhamdulilah.. mekasih atas info dari ijoi tuh..

wslasm

Shafek Hamlan said...

Assalamu'alaikum, Bro. Ciklie,
Tahun ni buat haji lagi.

manzlie said...

salam shafek..

insyalah kalau ada rezeki..

wasalam

Atikah said...

Salam abg,

Subhanallah.... Cantik susunan jemaah... shahdunya.... seronok melihatnya...

manzlie said...

salam adik tikah...


subhanaalah..terasa syahdu kan..

waslam

khys said...

Salam.
En. Lie H1N1 sekarang ni kt mekah cam ne? terkawal ke?
Mak n abah sekarang ni dah ada kt Madinah. maybe Sabtu atau Ahad akan bergerak ke Mekah....
Bestnya kalau dapat sampai lagi kt masjidil Haram....

manzlie said...

slam KHYS..

alhamdulilah...rumah allah swt nih...marilah kita berrdoa semoga tiada apa yang akan berlaku..insyallah

waslam

Zakiah said...

Salam dari Sabah
Alangkah beruntungnya kalu aka dapat bersama-sama dalam susunan tu...Allahu Akbar

abangsulung said...

Salam Cik Li,

Kat makkah ni, apa yang kita buat semuanya rasa seronok dan gembira. Itu yang menghairankan. Tengok orang tawaf seronok, tengok orang sembahyang seronok. Kalau duduk kat tepi jalan, tengok orang mundar mandir pun seronok juga. Semuanya jadi hiburan. Itulah kelebihan bila berada disini.
Kalaulah kat tempat lain, rasa nak cepat-cepat balik rumah.

Salam manis Cik Li.

Masa-masa puncak haji ni masih ada peluang untuk berjemaah di masjidil haram tak..?