MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 17 November 2009

" Sesak..Sesak..jam 2.00 petang..."

Jam 2.00 petang jemaah dah beratur "choop" tempat solat nih...
Keadaan didalam Masjidil haram nih..sesak sangat skg..alhamdulilah
Bissmillah...salam from Makkah...harinih saya sempat meluangkan masa selepas solat Zuhur tadi sambil berjalan jalan di dalam Masjdil Haram ...agak SESAK keadaan sekarang kerana ramai Jemaah yang tidak mahu berganjak keluar makan sebaliknyer mereka sanggup duduk di tempat masing masing untuk tidak keluar makan...subhanallah..saya pun terperangkap dalam kesesakan yang berlaku di dalam Masjdil Haram ini..syukran..waslam


46 comments:

Zie said...

Salam CL,
Saya pun nak choop tempat...

ummi humaira said...
This comment has been removed by the author.
ummi humaira said...

salam CL...
bahang kesesakan sudah pun bermula..masing2 tak mau berganjak , takut nanti asar tak der tempat lak kot @ masing2 dok tambah amal berganda pahala di situ setidak2nya niat iktikaf pun masyaAllah ganjaran pahala berlipat ganda ,
untungnya CL dapat menyaksikan kehebatan MH ketika ni.

manzlie said...

salam zie...

Ratu Trekk skg dia nih..no 1..

taniahh..

manzlie said...

salam Ummi Humaira..

alhamdulilah..benar tuh...terasa sangat banhangnyer didalam nyer..sanagt teruja serta kekdang hati ibarat terlalu hepi sangatttt...alhamdulilah

waslam

Engku said...

semakin hampir ke hari wukuf semakin lah ramai yaa.. madinah agaknya dah hampir lengang dari jemaah haji. masa ni nak berjalan keluar hotel pon susah eh?

nailofar09 said...

salam CL...dpt top ten, kira ok...salam umi, salsm ukhuwah....jom kita choop tempt, hdiah lumayan gamaknya...kot tiket k sana tuh... CL sponser....hehehe

manzlie said...

salam nailofar...

alhamdulilah..dah top ten..tpi jaura nanti dapt sesuatu yang paling berharga tau...insyalah..

waslam

manzlie said...

salam engku..

alhamulilah ..dah ramai skg nihhh
seronok dan meriah lah nihhh


wslam

ijoismart said...

Seronoknya tengok

manzlie said...

salam ijoi..

alhamdulilah...seronok tengok nih..meriahhhh skg...


waslam

Noor said...

Salam CL..

teringat waktu dulu2.. cheq pun lagu tu gak.. kadang2 terasa tamak.. kalu boleh tak mau berganjak.. dok berdoa jangan bagi batal ayaq sembahyang.. heh heh..

wow zie, tahniah.. laju arr lari.. kalu dapat hadiah bagi kat akak skit arr..

hilmyiskandar said...

Salam.

Siapa pun tidak akan berganjak bila mana Kaabah depan mata. Selama ni jauh beribu batu, gitu jua pahala yg dikejar berlipat kali ganda, itulah tuntutan selama ni, memang hebat.

Amin.

tq.

mama ju, said...

Terharu dpt tgk jemmaah dari dekat.Mestilah tak nak kluar.bukan senang nak dpt tpt kat dlm...mcmmana ya org yg asyik2 nak ke toilet?bye

S said...

salam,

sesak dan padat.
3juta jemaah sedang memenuhi Haram.

1 meter persegi untuk 7 jemaah mengikut fakta dari khabar haji Asto.

satu keajaiban dunia.
umat Islam berkumpul
satu tujuan
satu harapan
mengaharap redha Allah
mengemis ampunan Allah
semata mata kerana Allah

manzlie said...

salam kak Noor...

memg ramai ayng takmau berganjak takut takda tempat solat sebenrnyer..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah ituh lah kebesaran.nyer..

waslan

manzlie said...

salam mamaju...


alhamdulilah...memamg terharu..

waslam

manzlie said...

salam kak s..

sekrang memag dah padat dgn jemaah la nih..alhamdulilah

waslam

Kama said...

Salam CL,
Memang berbaloi mereka choop tu,bukan senang nak datang sini, ada peluang tu ambiklah..semuanya pahala...saya pun nak choop gak nanti.

PINATBATE said...

Memang hebat!

Hajjah Siti Noor said...

Terkenang musim haji lepas, saya sampai di bumi mekah 7 hari sebelum wukuf..sekarang tinggal9 hari lagi untuk wukuf dimekah...
betul kan 9 hari CL..

manzlie said...

salam Hajjah Siti Noor..

yup benar tuh..

waslam

manzlie said...

salam Kama..

meamg kena rebut semua peluang tuh kan...alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam Kak Pinat...

Hebatttttttt..sunguhh noohh..

waslam

Ustaz Nazmi said...

Salam...Cik Lie...

Semuanya ingin berada di barisan hadapan menghadap Allah... Bahkan mungkin itulah peluang yang ditunggu oleh para Jamaah yang mungkin sebahagiannya orang fakir dan miskin yang puluhan tahun menyimpan duit demi impian murni ini..Alhamdulillah...

manzlie said...

salam Ustaz Nazmi..

alhamdulilah..mungkin kot sebab depa semua nih bersungguh sungguh tengk tadi..

waslam

Atikah said...

Salam..

Mesti awal jemmah datang.... masing2 nk dptkn tmpt dlm MH...

Zie said...

Salam CL,
Jemaah berebut nak paling dekat dengan Kaabah, saf depan Insya Allah pahalanya lebih... tu rela tak bangun dari subuh sampai ke zohor, asar sampai ke isya'... mungkin ini sahaja peluang ke Tanah Suci, mungkin ini yang pertama dan terakhir dalam hidup... rugi tak rebut peluang ini.

Kak noor, mcm nilah choop tempat musim haji dan ramadhan kan... hehehe... kalau ada hadiah kita kongsi ye..

Abang Aji said...

salam cl,
kat malaysia telah menetapkan hari raya aidul adha pada 27 nov 2009 (jumaat) ...mekah dah tentukan tarikh wukuf ke?

Abang Aji said...

salam cl,
masa saya kat mekah dulu saya suka duduk bertentangan dgn pintu kaabah,begitu juga dengan jamaah turki, terpaksa awal-awal cop tempat.cl pula suka sembahyang kat mana?

YB said...

Salam CL

Sebenarnya kesesakan itulah yg membawa perbezaan dgn masjid lain yg mendatangkan kepuasan bila kembali kelak

manzlie said...

salam yb..

benar tuh cakap saudara..

waslam

manzlie said...

salam adik tikah..

memag mereka dtag awal setiap ahri untuk merebutkan tempat uh..

waslam

manzlie said...

salam abang aji...

sya lak suka di semua tempat ..yang paling peberet atas bumbung mengadap multazam...

waslam

manzlie said...

salam zie..

benar tuh..ini lah peluang mereka untuk dtg kesini..

alhamdulilah..

waslam

abh said...

Salam sdr Azlie,

Seronok tengok orang berebut2 untuk mendapat posisi terbaik dalam MH dengan tujuan mendapat ganjaran maksimum dpd Allah....Alhamdulillah

Kalaulah semangat dan kesedaran sebegitu dapat diamalkan di Malaysia...aalangkah baiknya.....

abc said...

Salam,
Memang padat..

cikgu mas said...

Salam CL

terperangkap dlm kesesakan dimasjidilharam hepilah jugak,tapi kalau terperankap dalam traffic jem,CM tension maa!!!hehehe,ni CM terperangkap dalam hujan..tu lah sebab dapat komen no 37

diriku terperangkap jugak dlm keresahan,sbb besok anak muridku exam SPM,..adoiii mengalahkan budak!!

abc said...

salam,
Betul kata ABH, kalau semangat itu dapat berlanjutan bila sampai di Msia. Berebut dalam beramal.berebut dalam mendapatkan saf paling depan.

manzlie said...

salam abh..

benar kata abh tuh ..sya setuju..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

ohh cikgu pun terperangkap jugak yer...satu ujian untuk kesabaran tuh cikgu..hari nih sya sungguh hepiiii cikgu..

waslam

rezeki said...

salam cl,

seronok tgk gambar tu yang seorg jemaah tu tengah leka memandang kaabah

haticantik said...

wah seronoknya kalau dapat ke sana..teringat umrah ramadhan lepas.Sya terpaksa solat sebelah tong air zam zam..janji dapat saf..

abangsulung said...

Salam CL,
Betul kata teman-teman diatas.

Di Makkah mungkin dah jd amalan sejak dulu, jgn kata org dewasa bebudak kecik pun berlumba-lumba ke masjid..betul tak CL. Kadang-kadang termenung sekejap, kalau..lah budaya ini dapat dibawa balik ke sini.

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

jemaah sanggup tak keluar makan sebab sayangkan tempat yang telah dibook tu...rela berkorban demi ruang solat tu...