MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Friday, 6 November 2009

" Dataran Sesak...'

Pandangan dari bahagian kiri Rukun Yamani....
Subhanaalh...begitu teruja bila melihatnyer...
Begitulah sesaknyer sekarang di kawasanDatran Kaabah yakni di Depan Multazam dan sekelilingnyer...alhamdulilah...
Permandangan Depan Multazam dan Makam Ibrahim..subhanalah.

Bismillah...alhamdulilah...selepas jer masuk waktu Mahgrib, keadaan di dalam Masjidl Haram bagaikan "pesta"..PUAS aku berjalan jalan sekeliling kali nih hanya untuk merasai bagaimanakah keadaannyer..subhanallah...bermacam macam keadaan dan perangai gelagat para jemaah yang datang dari seluruh pelusuk dunia...hanya dengan tujuan untuk memperhamba kan diri pada yang ESA...saksikanlah gambar gambar di atas menceritakan segala galanyer..syukran..waslam

P/s: En Mnasir our blog follwer dah sampai makkah malam tadi..alhamdulilah

49 comments:

cikgu mas said...

salam

aduii sesak saya nk mengejar no 1 ni

cikgu mas said...

salam

mana kak zie saya ni????saya mohon tempat yer kak...hehehe

CL seronoknya awak,boleh saksikan semua tu!!!sempat lagi dia rounding,jalan-jalan cari bahan..

saya kat sini 'jalan-jalan cari apa???..

manzlie said...

salam cikgu mas..

wahh memotaong kak zie yer...merampas tahta RAtu trek skg dia...

" bola kaca" ku berkata janagan janga cikgu jalan jalan cari kasut kot kat IOI mall ? betui kaa


waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah Masjidil Haram dan Kaabah dah sesak..yem no 2 hehe

Ayasu Kuro-Obi said...

Sesak. Dekat atas pun sesak jugak? Berapa percent dah agak2 ratio kesesakan nih...

manzlie said...

salam ayasu..

datran dan tingkat satu dah penuh sesak...skg depa dah bukak bumbung tadi..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam yem..

memag dah sesak skg...
benar Yem no 2...taniah

waslam

nailofar09 said...

Salam CL...
makin hangat larr blog nie...
macm nak k sana sgt2...lagi2 teruja ngan pic IMAM...alhamdulullah dpt gak menatap pic mereka ...ahli syurga..mudah2an...muga kita dpt tempiasnya...aminn

Engku said...

alhamdulillah.. seronok ikut blog cik li nih. Walau jauh terasa sangat dekat. Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman. www.engkuiskandar.com

Salwani said...

Yang ada antara jemaah tu kawan saya Bilal(Azmi) KT1 dan isteri dari Melaka, Rosni KT7 & suami dan Roha Hassan KT8. Mana satu ya, dia orang?

Kawan saya yg masih di Madinah ialah Pn Fauziah & suami KT35 dan Kak Esah & suami.

Terharu tengok gambar tu. Suasana yg saya rasai tahun lepas. Kawan saya kata jom kita buka agensi umrah, leh gi haji tiap2 tahun. Keje kat Mekah tak boleh, kita buat agensi umrah ajelah.

Dengar kata tahun lepas solat jumaat sampai ke terowong nak ke Aziziah

Salwani said...

Yang ada antara jemaah tu kawan saya Bilal(Azmi) KT1 dan isteri dari Melaka, Rosni KT7 & suami dan Roha Hassan KT8. Mana satu ya, dia orang?

Kawan saya yg masih di Madinah ialah Pn Fauziah & suami KT35 dan Kak Esah & suami.

Terharu tengok gambar tu. Suasana yg saya rasai tahun lepas. Kawan saya kata jom kita buka agensi umrah, leh gi haji tiap2 tahun. Keje kat Mekah tak boleh, kita buat agensi umrah ajelah.

Dengar kata tahun lepas solat jumaat sampai ke terowong nak ke Aziziah

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..semoga kita mendapt jua keberktan nyer..insyalah

waslam

manzlie said...

salam salwani..

alhamdulilah..semoga semua kekawan saudari dan semua jemaah jemaah mendapt haji yang mahbrur insyalah..

waslam

Salwani said...

nailofar

berjalan atas dataran kaabah tu pun kita rasa cam terpijak kesan tapak kaki ahli syurga. Seronok sangat2. Dapat lak tengok gambar ahli syurga, wah!

manzlie said...

salam engku..

alhamdulilah...saudari hepi bila menatapnyer..

wasalm

ainhany said...

subhanallah...
bahagianya tenguk tetamu2 ALLAH ni..
tmkasih mazlie atas paparan langsung ini...
terasa IA begitu hampir
namun BILA kan ku bersama menatap dan sujud di kakimu itu

doakan saya !!!!

norsidah said...

Salam CL,
Alhamdulillah ramainya jemaah, entah2 ramai lagi dari tahun lepas ye CL,terasa sangat nak bersama kesana, apakan daya...sesak sungguh kalau ditengok dari gambar ni, tapi kalau kita berada disitu mcm tak kisah je sesak tu, itulah kebesaran Allah, tempat dan ruang untuk kita tetap ada. Susahnya nak dapatkan no 1, Cikgu laju sgt mengejar, tak pe akak cuba lain kali, nak juga rasa tempat no. 1 tu.
Tk. CL kerana sanggup bersusah payah membuat siaran langsung demi ahli blog yang jauh.

Zakiah said...

Salam
MasyaAllah...begitu ramai lautan manusia. Syukur Alhamdullillah dapat gambaran terkini...akak terharu lihat gambar2 ni. Akak akan berada di sini tak lama lagi.
TQ so much....

NGINAP SRENGENGE said...

SALAM ANAKNDA,

N3 anaknda menambah selera nak masok ke MH.

Lagi sesak lagi sedap beribadat.Macam gulai secukup rasa.Lagi enak memakan.Tambah satu lagi.Begitu sekali rasanya bila berkeadaan sebegini.

Insyaallah nak kumpul wang lagi.Ada orang jual cucur kodok ( cucur jemput ) pun dapat tunaikan haji.Rezeki dariNya dan jemputan pun dariNya.

Untuk pembaca blog PDKM.Ini satu peluang menonton live solat subuh,maghrib dan isya' di internet.sila surf website : www.haramainrecodings.com

kakyon said...

Salam
Akak dah merasainya tahun 2005.Walau nampak sesak dengan tetamu Allah..ada saja ruang untuk kita..dan kita tak merasa sesak pun..Alhamdhulullah..

Agaknya masih ada lagike hotel Firdaus Makkah? Tempat akak menginap sewaktu mengerjakan umrah..pastu haji.

Masih ingat lagi..setiap malam sebelum subuh..akak ke masjid sorang diri..hanya turun hotel..melintas jalan..dah sampai dataran masjid.Waktu berjalan melalui dataran masjid..terasa begitu syahdu sekali..dengan tiupan angin malam yang sejuk..tak terfikir tentang keselamatan diri..hanya yang terfikir..hendak menghadap Ka'abah..sujud kepadaNya.Subhanaalah..

Dah terasa rindu sangat untuk merasai suasana seperti itu lagi..

Imran Paris said...

En Li...hebatnya...semoga semua mendapat haji yg mabrur, insyaAllah

CASA QASEH said...

pada semua umat islam seluruh dunia selamat mengerjakan ibadah haji, tahniah kerna terpilih untuk menjadi tetamu NYA. dan berbanyaklah berdoa untuk keamanan kaum muslimin dan muslimat

manzlie said...

salam ainhany..

insyalah satu hari annti adalah tuh sampai kesini...

waslam

manzlie said...

salam suadara imran...

itulah dia kehebatan Dataran Kaabah(MH) yang tiada tandingan nyer..

waslam

manzlie said...

salam ayahanda ...

benar kata kta ayahanda tuh...insylah semoga ayah akan dtng lagi kesini..

waslam

manzlie said...

salam Qasa Qaseh..


aminn...doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam Zakiah..

alhamdulilah..tentu akak dah tak sbar nak terbang kesini nanti..insylah kami menunggu kedtangan tetamu allah...

waslm

manzlie said...

salam kakyon..

alhamdulilah...ituh adalah pasti kenangan dan nostalgia yang paling indah bagi diri kakyon kan..

waslam

manzlie said...

salam Norshidah...

alhamdulilah..bersbar lah yer..insyalah ada rezeki nati dtg lah kesini..

waslam

rezeki said...

salam cl,
alhamdulillah, seronok sgt tgk suasana begitu

manzlie said...

salam rezeki...

alhamdulilah...memang seronok..bagai"pesta' disini..

syukran

waslam

sal said...

Allahu Akbar...

Sesaknya kawasan...YA Allah YG maha berkuasa, permudahkan bagi tetamuMU untuk mengerjakan suruhanMU..Amin

manzlie said...

salam sal..

amin....

waslam

abh said...

Salam sdra,

Keadaan makin sesak dan makin meriah...alhamdulilah

keep up good work updating us with the current situation in MH...TQ

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, syukur nikmat sebegini yg penuh sesak di hadapan KAABAH. Tiada lain hanya untuk Mu.

Amin.

tq.

kakchaqq said...

Salam cl,
Subhanallah sesaknya dataran...lepas maghrib ramai pulun amik kesempatan buat tawaf sunat ni. dan ramai betui kaum adamnya ye.

cl, sekolah sana cuti tak skrg?

manzlie said...

salam abh..

alhamdulilah dah sesak skg nih...

waslam

manzlie said...

salam kakchaqq

sekolah masih buka lagi..tak tutup..

waslam

manzlie said...

salam hilmy....

aminnnnnnn

ijoismart said...

Walaupun sesak, sesungguhnya hati-hati mereka terfokus kepadaNya, mengingatiNya dan mencari keredhaanNya. Ya Allah ampunkanlah segala dosa kami semua, sesungguhnya kami banyak dosa.

Amboi2 CM, kencangnya berlari meninggalkan Zie

manzlie said...

salam ijoismart..

alhamdulilah..semoga allah swt memberkati mereka dan kita semua..insyalah

waslam

zabidi said...

Subhanallah ......walaupun ramai dan sesak ..hati teap seronok ....

Zakiah said...

Salam

Hari ni akak kemas beg baju buat kali yg lebih dari kesepuluh!!! Tiap kali ada je nak dicek balik..memang tak sabar nak ke MH sebab Allah menjanjikan ruang untuk semua umatnya walaupun MH pernuh sesak..InsyaAllah..AMIN. akak sayu ni....

manzlie said...

salam zabidi...

memang seronok nih..rasa teruja kan...

waslam

manzlie said...

salam kak zakiah...

alhamdulilah...tuh tanda nyer dah tak sabr lah ...mesti hati akak skg dah seronokkan bila nampak gambar kaabah nih..syukur..

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Akak ternanti2 gambaran terbaru dari PDKM sejak CL dibuai mimpi jam 3 pagi waktu Saudi...hehe..pas tu antar anak amik exam..balik cek lagi...Syukur and happy sgt ada reply..TQ

manzlie said...

salam kak zakiahh..

oh ye ker..alahai ksian nyer akak ku iotuh..jgn risau..akan sy paparkn gamabr gambar terbaru kat sini yah untuk tatapan semua pembca blog PDKM nihh..

waslam

Zakiah said...

Salam CL
Akak baru balik dr dinner..namapk gambar MH sblm Isyak...nyaman..TQ SO MUCH...

adilayusuff said...

ya ALLAH..
mkn rindu terasa
upload byk2 lg ok..
syukran ya akhi