MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 4 November 2009

" Nostalgia Musim Haji Tahun 1953... Episod 2 .."

Melontar di Jamrat pada tahun 1953...selepas mabit di Mudzalifah..

Selepas ituh mereka melakukan tawaf dan Sa'e. Lihat lah Gambar Kaabah yang di rakam kan pada Tahun 1953...subhanaallah..


Selepas itu mereka bertahalol yakni bercukur..alhamdulilah

Pergi membeli kambing untuk di jadikan Qurban Hari raya..alahmdulilah

Daging Qurban siap untuk di agihkan kepada orang ramai..alhamdulilah


Bismillah...Lihat lah paparan paparan yang menarik untuk anda ketahui sewaktu Jemaah mengerja kan Ibadah Haji pada tahun 1953..penuh dengan ketaqwaan dan kesungguhan sebenar bila menatap gambar2 itu..terasa keinsafan dalam diri kerana merasa amat bertuah dan bersyukur jika di bandingkan sewaktu zaman nenek moyang kita mengerjakan ibadah haji yang mana tiada banyak kemudahan yang selesa di sediakan pada waktu ituh (Tahun 1953)berbanding dengan zaman kita sekarang..alhmdulilah syukur kita kehadrat Allah swt ....syukran wasalam..



P/s: Next Episod gambar Dataran Kaabah dan Hijir Ismail...tunguuu...

46 comments:

Zie said...

Salam CL,
dapat ke no. 1 nih.. hehe

rezeki said...

salam cl,

alhamdulillah,

walaupun penuh kepayahan dan kesukaran, namun mereka dapat menunaikan ibadat haji dgn sempurna.

afiqq said...

salam tuan tanah.. hehehe...

MasyaAllah, SubhanaAllah - tu yg mampu diucapkan. Semoga kita diberi petunjuk & hidayah

manzlie said...

salam aka zie...

RAtu TREKKKK dia....taniah no1.


waslam

manzlie said...

salam Rezeki...

semoga merak mendapat ganajran pahala yang berlipa lipat ganda..insyalah

waslam

manzlie said...

salam afiqq..

aminnn

waslam

hilmyiskandar said...

Salam.

Alahamdulillah, walaupun suasana berbeza dgn kemudahan seperti sekarang, Jemaah tetap bersemangat bilamana KAABAH di depan mata. Kesukaran + kepayahan membuatkan semua ibadah haji tersusun dilaksanakan dgn sempurna. Semuga Jemaah didoakan selamat menunaikan fardu haji n kembali ketanah air dengan selamat + haji mabrur.

Amin.

tq.

Zie said...

Salam CL,
Kat dataran kaabah ada tempat ke telaga zam-zam, ada pintu bani syaibah... la ni dah takde.

manzlie said...

salam zie...

tunggu nanti gambar nyer...heheheheh

waslam

manzlie said...

salam hilmy....

semoga mereka smeua mendapt haji yang mahbrur..insyalah..

waslam

mama ju, said...

Wah bestnya,terkenang zaman atuk2.CM tgh mengajar ke...

cikgu mas said...

Salam ciklie

paparan yg sangat hebat,berciri sejarah,lain dulu lain sekarang,namun matlamat tetap sama, mungkin yg datang ke mekah dahulu tidak seramai hari ini,menaiki kapal laut berbulan-bulan,ada yg meninggal dalam perjalanan pergi dan pulang,menunaikan rukun haji bagai pergi berjihad.

hasilnya haji org dahulu sangat di hormati,bergelar haji zaman sebelum merdeka adalah satu kehormatan dan kemuliaan yg besar dalam masyarakat,Haji zaman dulu tinggi martabatnya dalam masyarakat,mereka jadi rujukan,ilmu mereka penuh didada,peribadi dan tingkah laku jadi contoh dalam masyarakat....

tapi haji sekarang cuma pada nama???just from my humble opinion,kadang2(bukan semua) mereka yg bergelar haji tidak segan silu berbuat dosa...lupa pada ibadah yg membawa mereka bergelar haji dan hajjah (ingatan untuk diri saya juga...mungkin kerana haji kini lebih mudah,selesa.dan kurang kepayahannya..WAALLAHULAM..

first classs entry..

cikgu mas said...

Salam mama Jue

budak -budak exam final skrg,tak de kelas ni,meninjau mekah sat...dah masak ker???

ijoismart said...

CM soalan sejarah SPM nak naik apa ya. Rahsia ka...

Hanis said...

Salam,

subahanalllah...mane abg dapat gambar2 nie...

UmmuAdam said...

Salam CL,

Menitik airmata memerhatikan kesungguhan mereka untuk menunaikan ibadah haji...

KAMATO said...

tahniah dan terima kasih CL, gambar2 ini penuh dengan nostalgia dan sejarah, tunggu next photo

cikgu mas said...

Salam Ijoismart

ijoi ambik SPM kah ??wah muda remaja lagi Ijoi ni rupanya,kalau nak email CM lah...banyak soalan ni..

satu soalan untuk ijoi..

siapa yg menubuhkan UMNO ???
Datok Oon Jaafar ker atau DAtok Jaafar OOn????hehehehe..jawab arrr..


tumpang yer CL,,sembang dgn ijoii tu?? ehem,ehem yer..faham harapnya..

manzlie said...

salam mamaju..

alhamdulilah..terkenang pad zaman zaman dahulu..

waslam

babykhalifah said...

eksklusif benar paparan nie...TQ CL hidangkan kami "chiken mandy" yg enak ni...setuju ngan pendapat CM...

chiken mandy = gambar hajj 1953...

manzlie said...

salam cikgu mas..

alhamdulilah...mekasih atas penerangan yang amat berguna untuk kita jadikan panduan tuh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam ijoismart..

laa kan ijoi smart....takyah tanya cikgu dah soalan apa nak kuar.....sure ijoi tau [punya...

waslam

manzlie said...

salam adik hanis..

alhamdulilah...suka tak dik?

waslam

manzlie said...

salam kamato..



penuh nostalgia kan...alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam ummu adam..

penuh keinsafan..alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam baby khalifah...

alhamdulilah..semoa terhibur dng paparan nih..

syukran

waslam

Imran Paris said...

En Li...HEBAT gambar2 ni. Mmg hebat umat2 terdahulu...bgmpn saya yakin setiap jemaah yg dijemput tetap melalui pengalaman yg hebat yg bermakna utk dibawa pulang bersama....wp 1000 kemudahan infrastruktur namun rasa hati dan pengalaman yg dilalui berbeza2...sbb tulah En Li...ada org duduk bilik Maktab Hj yg sama...tp ada rasa selesa ada rasa terseksa...Allah menguji kita dlm kesusahan dan kesenangan...bukankah ujian yg paling mencabar adalah semasa kita dilimpahi kesenangan?

Hati2 ye wahai umat2 akhir zaman...saya rasa diri semakin kerdil

sal said...

alhamdulilah, semoga jemaah mendapat haji yg mabrur

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah paparan Musim Haji 1953 memang jauh tiada kemudahan jika dibandingkan zaman sekarang.

PINATBATE said...

Salam..
termenung daku di depan skrin tengok gambar-gambar ni...tak terucap oleh kata-kata..

norsidah said...

Salam CL,

Rupa nya mcm tu tempat melontar dulu2, manala tak berebut2 dan bersesak2 kan, terhad sgt, untungla sekarang dah bertingkat2, pilih je tingkat yg mana nak...tu keldai ke apa yang menarik bebanan tu, nak kata lembu kecik sangat....tk memaparkan gambar seribu kenangan ini, tak dapat nak cari dan tak pernah terfikir pun.......

umiazuddin said...

Salaam CL,

Seronok pulak belajar sejarah melalui Siri Entri Nostalgia Haji seperti yang CL buat ni.
(Patutler CM jd cikgu sejarah ek?)

Tak sabaq cheq tunggu episod2seterusnya. :)

VpeaceV

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

Cinta Allah bukan cinta Biasa
Jagalah Allah, Allah Menjagamu
Taatlah Allah Kerana JanjiNya adalah benar...

p/s: Terima kasih...untuk doa2 tu..
Alhamdulillah tiada mangsa..korban tnh runtuh semalam...

manzlie said...

salam Imran..

alhamdulilah...satu ucapan yang harus kita renungkan bersama..insyalah..

walam

manzlie said...

salam sal..

alhamdulilah...semoag haji mahbrur hendaknyer..insyalah

wasalm

manzlie said...

salam Norshidah..

itu lah paparan yang menunjukan bagaimana jemaah haji zaman dahulu melalui nyer..

waslam

manzlie said...

salam shami...

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam ummiazuddin..

alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam yem..

alhamdulilah..

walam

manzlie said...

salam kak PInat..

sama alah dengan ku jugak..

wasalam

Atikah said...

Salam,

Sukarnya menunaikan fardhu haji di zaman dahulu... jika dibanding kan dengan sekarang jauh berbeza... Syukur alhamdulillah...

manzlie said...

salam adik Tikah..

itu lah seharus nyer kita senantiasa bersyukur atas apa yang di terima disni kan..

waslam

S said...

salam,

orang dulu memang hebat !!!

kita umpama buih dilautan ,
walau banyak tapi lemah.

Subhanallah.

manzlie said...

slam kak S..

memag benar tuh....kita sebenarnyer masih lagi "kurang" kalau nak di bandingkan dengan orang dulu dulu..

wasalam

safiudin dot com said...

salam sdr,

terasa insaf dengan kepayahan mereka....

pun begitu mereka mampu harunginya dengan tabah, sabar dan iman yang jitu.....

Rahim said...

Salam CL

Setiap zaman ada cabarannya masing2.
Semuanya ujian dari Allah bagi menilai keimanan hambaNya.