MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 24 November 2009

" Jam 8.00 pagi tadi..."



Bismillah..salam from Makkah...Gambar gambar di atas adalah keadaan Dataran Kabaah pada pukul 8.00 pagi yakni semasa aku sedang sibuk untuk ke pejabat tetapi singgah sebentar di sini untuk melepaskan rindu serta berdoa...lihat lah betapa ramainyer jemaah dan bersesak sesak bagai kan 'Pesta" kami semua berdoa pada allah yang Maha ESa..alhamdulilah..syukran...waslam



68 comments:

malek said...

Salam sdr Azli

Alhamdulillah - keadaan bertambah sibuk. Lepas ni kurang la bila ramai dah bergerak untuk Arafah. Semoga mendapat haji yang mabrur.

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... Tahniah Malek

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah - terharu tengok ramai nya umat islam , semoga dapat haji mabrur

Zie said...

Salam CL,
Alangkah bertuahnya semua tetamu Allah... termasuk CL. Berdoa, beribadat dan bertaubatlah sepenuh hati... semoga memperolehi haji yang mabrur.

malek said...

Salam Zie

Secara kebetulan tengok dah update blog ni. Rancangan astro oasis mengenai sdr Azli dah disiarkan ke? Maaf ketinggalan sikit dalam hal ini.

norsidah said...

Salam CL,

Akak baru je balik dari Johor, kakak ipar akak dah dijemput oleh Nya, tolong doakan semoga roh nya dicucuri rahmat dan dalam lingkungan solihin ye Cl dan kawan2diPDKM.

Zie said...

Salam CL,
Tak lama lagi kain kiswah bertukar yang baru... CL dah kat Arafah... siapalah yang tolong ambilkan gambar pertukaran ni..

p/s.. Saudara Malek, saya tak tengok astro lg... tak pasti dah keluar ke belum.

manzlie said...

salam malek...

alhamdulilah..mekasih atas doa dari saudra tuh...

taniah..raja pecut ...no 1

waslam

manzlie said...

salam norshidah..

alhamdulilah..mekasih atas doa mu ituh

waslam

norsidah said...

Salam CL,

Zie , kalau tak no.1, no 2, tetap kat depan, tahniah........

CM dan yang lain2 tak kejar ke..
CM cuti sek..ni jalan2 agaknya

CL akak nak join sedekah tu, dah email dah kat CM

manzlie said...

salam zie...

mekasih ats doa mu ituh..

syukran

waslam

manzlie said...

salam kak shidah..

inananaililah...

insyalah akan sya doakan nanti...semoga roh beliau di tempatkan bersma orang 2 yang beriman..insyalah

waslam

Rokiah said...

Salam CL,

Bertuah dan beruntungnya CL kerana tiap-tiap hari dapat berada di dalam Masjidil Haram dan berdoa di hadapan kaabah. Rezeki kurniaan Allah yang tidak ternilai..

Walau apapun kerinduan kami terubat juga bila menatap gambar-gambar yang CL paparkan. Terasa diri ini juga berada di sana....

Tak tau berapa kali, tapi tetap nak ucap terima kasih kepada CL.

manzlie said...

salam zie...

depa dah tukar dah ..pad tahun nih depa buat 2 mjinggu lebih awal lah..

walam

manzlie said...

slam kak shidah..

alhamdulilah...ok dan terimaksih

waslam

nailofar09 said...

salam..CL dah smakin BZ...apapun tq yer..masih sempat tenet, bestnya kalaulah kita ada kat sana...msti dah semakin bdebar tunggu lusa...esok dah nk gerak k arafah kan...muga selamat sumanya...mndpt hj mabrur

manzlie said...

slam rokiah...

alhamdulilah...syukur akak gembira...semoga allah swt memebrkati usaha sya nih..insyalah..semua nih adalah kerana allah swt..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Kak Shidah.. semoga kakak ipar akak ditempatkan dikalangan orang beriman... kita akan menyusul kemudian.

CL, menitis air mata tengok jenazah disembahyangkan depan kaabah, untungnya mereka.. berjuta orang memberi penghormatan terakhir...

Rokiah said...

Salam,
Takziah Norsidah, Al Fathihah..

Semoga roh allahyarhamah kakak ipar Nor ditempatkan di kalangan para solihin.

manzlie said...

salam nailofar...

ye lah dah busy skg...insyalah moga di permudahkan olehnyer..doakan kami semua yer..

waslam

manzlie said...

salam zie dan rokiah..

amin...

waslam

anak sik said...

salam cl..
t kasih atas gambar2 terbaru.
semoga cl mendpt haji yg mabrur

norsidah said...

Salam CL,

Bertuahnya CL dapat berdoa kat Kaabah sebelum memulakan tugas, tolong doakan kami sekali ....

nailofar09 said...

salam...tahniah Malek, zie...camana nih...akak dah pancit! mkn RFC, kropok lekor lg....

Zie said...

Salam CL,
Kain kiswah baru... alhamdulillah, ramai yang boleh tengok masa tukar tu.. Ramai jemaah yang berpayung, rasanya macam tak panas je CL..

Terima kasih CL, hari2 kami dapat tengok perkembangan MH. Semoga CL sihat sejahtera dan dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat.

norsidah said...

Salam CL,

Tumpang jap, terima kasih pada CL, Zie, Rokiah atas doa dan keprihatinan terhadap kawan2 yang ditimpa susah. Semoga persahabatan ini berkekalan.

ummi humaira said...

salam CL..
semakin hari ,semakin teruja hati kesana , rindu pada baitullah , apatah lagi tengok jutaan ummat muslim mengadap kiblat yg satu..

setiap mlm akak dok ngadap tv , berebut siaran dgn ank2 tp masih lum ada cerita kurma tu lg.mlm semalam ada gak cerita kurma tp yg di kedai kurma jer.

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah sesak2 didataran kaabah masih ada ruang utk berdoa.

Kasmin said...

Salam CL,

Anda sesuatu orang yg terpilih dapat bersama jemaah2 yg melauttu. Alhamdullilah.

nailofar09 said...

salam CL...tumpang lalu....takziah norsidah...muga roh allahyarhamahn ditempatkan bersama2 mereka yg dimkasihiNYA, Ummi...yg rakaman CL kat studio dia tu...belum lg kerr.

norsidah said...

Salam CL,

Esok mulalah jemaah bergerak ke Arafah untuk Wukuf ye..selamat menunaikan ibadah yang besar ni ye CL, jaga kesihatan semoga Allah melindungi CL dalam apa jua perbuatan, dapat bayangkan betapa indahnya berdoa menadah tangan memandang kelangit, langit yang jernih, bersih cantik sekali ,selepas gelincirnya matahari.

Dapat ke akak dan yang lain2 untuk pergi lagi, tolong doakan agar kami dapat kesana lagi

mama ju, said...

Salam cik Li.Wah saban masa sentiasa penuh..muga dpt haji mabrur.mlam tadi oasis siar pasar ikan kat mekah .CL dah siar dulu!Mana rezeki...wah tetap dia kat atas!...

abangsulung said...

Salam CL,
Sekarang kat Makkah lebihkurang pukul 10.++ pg lah ya. Dah pek barang nak bawak mlm ni. Insyallah ni haji kali kedua CL lah ye.. Selamat berangkat mengerjakan Haji dan beroleh Haji Mabrur..CL. Jumpa lagi raya nanti. Abg Samad tak ikut serta ke..?

psst.. Masa CL takde,bolehlah Pak Itam,CM,Noor,Zie,Nailofar,Mamaju,AZ & veteran yg lain jaga rumah. Ada juga tempat kita orang baru ni tempat menghilang rindu.

Tumpang tanya, boleh.. saya keliru le.. kat commentator ada Zie & zie. Satu Z huruf besar dan satu lagi Z huruf kecik. Yg mana satu selalu buat riuh dengan saya tu..

mama ju, said...

Alfatihah utk kak ipar norsidah,bersabarlah.bila dia mula sakit?...kita pun menanti kematian yg tak tau bila..

manzlie said...

salam anak sik..

alhamdulilah, mekasih ats doa mun ith

waslam

manzlie said...

salam shidah..

alhamdulilah .

walsma

abangsulung said...

Salam CL,

Alfatihah utk kak ipar norsidah gak. Begitulah resam hidup didunia, bila ada permulaan mesti ada akhirnya. Begitu juga kita yang lain..cuma saat & ketikanya saja kita tidak ketahui.. Semuga ruhnya dimasukkkan dlm golongan orang yg beriman. Amin.

liyana said...

SALAM

CL adalah anugerah yang Maha Esa untuk kita mendekatkan lagi diri kepada ALLAH SWT dan untuk melepaskan kerinduan kita kepada BAITULLAH....

Semoga ALLAH Merahmati dan memberkati Usaha-usaha CL.... AMIN

Tak nampak CM arini??.....


Liyana

silversarina said...

Ya Allah, dah tak nampak lantai dah ... semoga semua beroleh pahala berganda. Amin.

Zie said...

Salam Abang Sulung,
Ni.. Zie KL, yang huruf kecik tu zie putrajaya dekat dgn CM.. Kena letak gambar ni.. tak keliru.

Zie KL yang selalu buat riuh dengan abg sulung sebab belajar dengan kak ngah.

Aduhai CL... rindunya untuk mengerjakan haji lagi.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Syukur dapat tgk entri hari ini, memang padat dan meriah MH, sekurang2nya dapat tgk MH pada waktu kemuncak sebelum mereka ke Arafah.

Sampaikan tangga depan dataran pun padat dengan orang. Saya percaya esok sdra Azli pun akan bergerak ke Arafah. Sekali lagi saya doakan semoga mendapat haji yang mabror dan sentiasa sihat semasa di Arafah,Muzdalifah dan Mina dan balik semula ke Makkah. Amin

Ayah Zain said...

sALAM cl,

Syadunya.

Rusyaini Food Industries said...

Salam Bro. Azli,

Shot ni memang touching. Moga Bro dikurniakan haji mabrur. Insyallah.

Ayah Zain said...

Salam,

sekejap tadi az datang umh Lie, Lia x ada rumah, kemudian masuk balik, az jadi pelawat ke 43.

Nino said...

ASM WRT WRB CL

Sejuk tengok ramai2 mcm ni....bila nak keluar tv, puas menunggu x mai2 lagi noh!

abangsulung said...

Zie,
Nanti kita buat riuh ye.. tp kena tunggu tuan rumah balik.

umiazuddin said...

Salam CL,

Waktu kemuncak semakin hampir. Saya doakan semoga CL dapat mengerjakan ibadat haji dengan khusyuk, tenang, bertenaga dan selamat. Semoga CL dan semua jemaah dipermudahkan segala urusan dan memperoleh haji yang mabrur. Amin.

Terima kasih CL kerana masih sempat menyiarkan berita terkini dari MH dalam kesibukan bersiap-siap hendak ke Arafah esok. :)

Takziah buat keluarga kak Norsidah dan Al Fatihah untuk almarhum kakak ipar. Semoga almarhum diampunkan dosanya dan ditempatkan bersama golongan yang abrar. Amin.

VpeaceV

manzlie said...

salam abang sulung and others.

boleh apa salahnyer..buat lah macam rumah sendiri yer..heheheh

waslam

manzlie said...

salam ummi azzudin..


mekasih ats doa akak tuh..

aminn

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

oh ye ker...tadi cheq kaur p haram lah..

waslm

ibu,mommy,mom... said...

Cik Li,salam...

Seronoknya tengok orang bersesak di situ jam 8 pagi.

YB said...

Salam CL

Nampaknya jemaah yg tawaf dah nak sampai ke gigi tangga. Kalau macam tu paling cepat 1 jam baru selesai.

norsidah said...

Salam CL,

Nak tumpang lagi, nak ucap terima kasih pada kawan2 yang mendoakan pada Allayarhamah kakak ipar akak tu - Abangsulong, Umiazuddin, mamaju -yang tanya bila sakit, lama dah tapi tenatnya baru dua hari tu, Noor dan Nailofar09.
terima kasih kerana ambik berat.

Pada CL, terima kasih tumpang laluan ni.

ainhany said...

salams CL
ohh bestnye
trimaksih CL,lensa kamera dan mata seimbang jer....mga2 doa dimakbulkan ilahi dan doakan sya juga..
labbaikallah..

manzlie said...

salam kak shidah..


takpa ...ini kan blog PDKM..blog sesama islam..

waslam

manzlie said...

salam ain hanny..

alhamdulilah..syukur..

waslam

manzlie said...

salam yb..

dah sesak smapai ke tangga jugak tuh..alhamdulilah

waslam

Imran Paris said...

En Li...SUBHANALLAH....seronoknya tgk Pesta Ibadah....hope to be there soon. Jgn lupa doa2kan kami ye. Merci

rosli said...

Salam Sdra azli,

Saya percaya sdra baru sudah solat zuhur skrg ni, mesti padat dan meriah seperti jam 8.00 pagi tadi or lebih padat dari pagi tadi.

SUHAIMI said...

Salam
Doakan agar semua pengikut PDKM... dan yg lain2 dapat ke SANA serta dipermudahkan/ dipercepatkan untuk menjadi tetamu Allah

Erna said...

Salam CL..

Subhanallah...teruja nya menengok gambar2 disini..lautan manusia..umat islam...Ya Allah..permudahkan urusan mereka2 yang berada ditanah suci..

manzlie said...

salam erna..

alhamdulilah dan mekasih ats doa erna tuh..

waslam

manzlie said...

salam imran..

alhamdulilah..insyalah akak ku titipka doa buat shabat ku di pariss..

waslam

g-Ha said...

walau pun dah potang, tapi ese nak post gak comment ni..... :-)
semoga CL sihat dan sentiasa berkesempatan snap2 apo yg patut....memang kalau tak tgk blog CL ni sehari....macam ada yg tak kena.......

S said...

salam,

kugantung cermin rindu
pada kiswah Kaabah
buat mengubat resah hati
termimpi dalam tidur
menjadi angan kala menung
setiap nafas ku
bersama cermin rindu ku


SELAMAT BERAYA HAJI
MAAF ZAHIR DAN BATIN.

Ayah Zain said...

Salam LIe,

Semoga Allah merahmati semua tetamu Allah itu

m.q said...

jemaah2 yg berebut utk mendapat rahmat & kasih syg ALLAH
alhamdulillah

m.q said...

rindunya
rindunyaa
rindunyaaaaaa
utk berada di sana