MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 25 November 2009

" 2 jam lebih Hujan lebat nih....- Main Hujan...."

Jemaah pun dah berpayung laa nih...
Tuh ramai main hujan tuh..nampak tak..?heheheh
Tuh jemaah dalam hujan berjalan kaki ke Mina..alhamdulilah
DAri sisi pandangan entrance hotel...
Hujan lebat nih..Rahmat.....rahmat.....
Sempat gak nak posing sebelum bertolak ke Mina
Masyaalah...jemaah still pergi ke Haram
Lebat sampai taknampak gunung tuhhh
Ada yang main hujan tuh....
basah jemaah tuhhhh
Depan Haram nih...
Depa duk ajak saya main hujan nih...alhamdulila
Haa mandi sakan si Samad tuh...nanti demam sapa yang susah?
Lebat kan...hujan rahmat kata mereka...
Hampir 2 jam setengah hujan lebat tadi..skg masih lagi hujan..alhamdulilah...














127 comments:

cikgu mas said...

salam,,

hehehe no 1 untuk samad..

cikgu mas said...

salam

no 2 untuk ciklie...sori arr CL sbb ada samad u no 2,,,

Atikah said...

Salam...

try no 3 la..

cikgu mas said...

salam

no 3 untuk semua...salam aidiladha,,

CL kebasahan dalam hujan rahmat..

cikgu mas said...

salam

alamak ada tika...jangan tekel samad arr..hang tengok yg baju belang,tanya CL nama apa tu..

Atikah said...

Salam...

He.. he... pertama kali dpt...

Atikah said...

Salam..

Kak mas... no 3 saya sapu.. he.. he... jgn marah

manzlie said...

salam Besday girl..

wahhh top 4 dia....

RAtu Trek Basah nih...


waslam

manzlie said...

salam cikgu...

ohh smad no 1 yer..cheq no 2..takpa aar..

wslam

Atikah said...

Salam...

Mesti dah lama gian nak main hujan tu... kesian Abg samad, abg ajak berhujan.... :)

Kak Mas... dont worry, cheq tak ambik abg samad... :) Siape yang pakai baju belang2 tu? ngeh.. ngeh.. ngeh...

manzlie said...

salam adik tikah...

pingat gangsa lah dia..no3

taniah

wslam

manzlie said...

salam cikgu...

aikk nak si bajuuu belanggg heheh


bisa di aturr.

waslam

manzlie said...

salam adik tikah...

aaaalamak..berkenan ker..si imran tuh ..my asistant lah

waslam

Atikah said...

Salam,

Abg bila berangkat ke mina?

Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik buat abng n semua jemaah...

Selamat menyambut aidiladha buat abg n semua pembaca PDKM....

Rokiah said...

Salam CL,

Ketika ni memang asyik teringatkan blog CL je..
nak tengok gambaran terkini...

Subhanallah..
Rahmat yang turun dari langit di permulaan hari-hari yang sungguh indah dan penuh barakah

Ayah Zain said...

Salam,

Ya Allah, megapa begitu sekali jadinya seperti melepas geram.

Best ye CL, suasana hujan tuh. Terasa kesronokan hujan rahmat tuh

Ayah Zain said...

Salam,

Ya Allah, megapa begitu sekali jadinya seperti melepas geram.

Best ye CL, suasana hujan tuh. Terasa kesronokan hujan rahmat tuh

Ayah Zain said...

Salam,

Ya Allah, megapa begitu sekali jadinya seperti melepas geram.

Best ye CL, suasana hujan tuh. Terasa kesronokan hujan rahmat tuh

Zie said...

Salam CL,
Seronoknya hujannnn... hujan rahmat.

Tadi Kak Zakiah sms, dia pun sama main hujan.

nailofar09 said...

salam..ala tlmbat nih...hujan jugak kat sini...renyai jerr...best nya hujan yer...ehhh CL main hujan gak...muga suma tu rahmat...tambah sehat nnti

Ayasu Kuro-Obi said...

best tawaf tgh hujan...

honey said...

salam cl

baru je my sis call from mh, tengah nak tunggu bas to arafah, hujan lebat dah almost 2jam, hujan rahmat tu.

YA ALLAH semoga jemaah semua bersabar dan dapat mengerjakan ibadah dengan tenang, amin

nailofar09 said...

salam...dapat no 20...top 20..hahahaha. rasa dah mcm nak naik bas g arafah...dah trnmpak khemah2 tuh...masa tu aku knal gn k norhidayah, ngn nurse tu...dan kami ber4 sama bilik...tidur di khemah mlm tu...nmpak langit arafah...syahdunya. Doa dan selang seli zikir...sntiasa dihati dn air mata jadi bgitu murah...errr...sayunya...

silversarina said...

lamanya hujan ... memang hujan rahmat di musim haji .

NiNa said...

Salam CL,

mak saya Zakiah & ayah saya Basrun akan wukuf d arafah esok...

mak ckp "I miss PKDM cos najd hotel tak ada intrnet"...hehe

harap teman2 blog doakan ksjhteraan smua jemaah..

W'slm

ibu,mommy,mom... said...

Memang hujan rahmat,syukur alhamdulillah...

Zie said...

Salam CL,
Hujan penuh rahmat... dugaan juga utk pekerja bin laden tu.. Bertungkus lumus untuk membersihkan masjidil haram selepas hujan. Moga ganjaran pahala berlipat ganda di akhirat untuk mereka.

p/s Kak Zakiah berkirim salam untuk pembaca PDKM.

umiazuddin said...

salaam

masyaAllah lebatnya hujan... alhamdulillah.

semoga semuanya selamat, terutamanya warga-warga emas... semoga mereka diberi kekuatan dan ketahanan dari mental dan fizikal untuk mengerjakan ibadah haji ini.

VpeaceV

anak sik said...

salam cl...

Subhanallah...hujan d Makkah...mesti cl excited,kan?

nailofar09 said...

salam..tumpang lalu, dik tikah, dapat no 3 yer...tahniah..CM bnyaknya pingat...pnuh almari tuh...hehehhe...Zie, awat tak pecut...tu ank pn zakiah..niNa,hai nina... kami doakan emak nina dpt haji mabrur...kalau dia call lg, aunty krem salam yer...katakan aunty nailofarPDKM, mst dia kenal..kihkih, perasan pulak aku nih,

abangsulung said...

Salam,
Jenguk sekejap.
Wah..wajah-wajah tetamu Allah didalam hujan rahmat. Alhamdulillh,
Syukur kehadrat Allah Taala.

rezeki said...

salam semua,

pada masa ni rasanya tuan tanah dh spi ke mina , yg tinggal kat umah dia kita semua , buatlah mcm umah sendiri ya, jemput , silakan

Alhamdulillah , hujan rahmat.

mamadeeba said...

Salam CL,

Teringat ketika sye berada di Tanah Suci 4 tahun lalu mengerjakan haji, hujan lebat sehingga melimpah masuk ke dalam hotel. Subhanaallah... hujan rahmat.

Rusyaini Food Industries said...

Salam,

Alhamdulillah... hujan rahmat. Moga Bro. Azli dan kita semua mendapat rahmat Allah sentiasa.

Zie said...

Salam Nina,
Semoga mak & ayah NiNa sihat... Semoga Allah permudahkan perjalanan haji dan mendapat haji yang mabrur. Insya Allah, tahun2 depan mak & ayah Nina adik beradik bawa gi umrah... amin. Kalau mak telefon, kata Kak Zie kirim salam ye.. hehehe.

Abang Aji said...

salam cl,
hujan rahmat.
sewaktu abg haji ke mekah dulu hujan lebat subuh jumaat, lebat sesungguh hingga banjir kilat berlaku berhampiran masjid kucing. abang haji tak lepaskan peluang mandi hujan, walaupun waktu subuh... pergh sejuk dibuatnya....

Abang Aji said...

salam cl,
selamat berangkat ke arafah. syukur kerana hujan mengiringi jemaah ke arafah...nyaman..

hilmyiskandar said...

Salam.

Alahamdulillah, hujan Rahmat utk semua Jemaah.

Amin.

tq

abangsulung said...

Salam,
Aik..sunyi je ni. Semua org pegi berdoa ke..? Syukur alhamdulillah.
Zie, nak buat riuh sikit ni..sapa dpt jawap dulu. Soalannya pertama: Apa jenama beg sangkut yg CL bawak ke arafah.Soalan kedua: Berapa jumlah Titipan doa yang CL bawak ke Arafah..?

Minta izinnnn.. wakil tuan rumah, nak hibur adik-adik ni..

abangsulung said...

Salam, Abg Aji main hujan jugak ye..

ps.. samalah kita rakan2 panggil abang ye.. Silap2 yang senior pun panggil kita bang..

Zie said...

Salam Abang Sulung,
Jawapan 1 : Bozaki 2 : 150 doa.

Kalau betul abang sulung nak bagi hadiah apa?

rosli said...

Salam CL dan rakan2,

Alhamdulillah hujan rahmat di bumi berkah......syukran

abangsulung said...

Salam Zie,

Ha.. Cepat juga zie cari jawapan. Ni, tgh cari pak itam..minta sponser ayam sekok buat hadiah. heh..heh..heh..

Sunyi kita ye Zie..tuan rumah tak de. wakil tuan rumah pun dah tido.

Kasmin said...

Salam CL,

Ksian pada yg kena hujan tu. Tapi mereka redha dan yg ada tu seronok dik jalan2 berhujan.

abangsulung said...

Salam,
Zie, Ingat tu..beg BOZAKI bertuah. Dpt ikut ke Arafah.

Tengok nanti, beg tu ikut balik KL tak.. mesti byk org nak jadikan souvenir.

Zie said...

Salam Abang Sulung,
Memang sunyi.. CM kekenyangan makan kek ..., hari ni kena tidur awal... boleh tahajud nanti, 10 awal zulhijjah ni kena bykkan amalan kata kak ngah.

YB said...

salam CL

Minta izin copy gambar tuh...susah dapat gambar mekah ditimpa hujan, lebat pulak tuh..

Kasmin said...

Salam Rezeki dan semua peminat PDKM.

Betui kata anda, kiranya CL sedang atau dah ke Mina. Kita singgah aja rumohnya tapi jangan sampai berserak dan tongang langgang macam jemaah2 hotel nak balik kampung aja, kesian dan dah penat CL nak kena kemas biliknya pula.

cikgu mas said...

Salam..semua

CL pesan,masa wukuf mlm ni,perbanyakkan doa,berdoa dan terus berdoa....CL doakan untuk semua...kita doakan CL jugakk..

CM lambatt,lap air hijau dulu,hehehe,

Haji Abdul Rahim said...

salam,
CL sekarang mungkin kat padang Arafah. Saya call abg saya yg pergi haji.. Dia dah ada kat Arafah. Masih lagi hujan..Hujan Rahmat

abangsulung said...

Salam,
Cik Hj.Abd Rahim,
Jarang juga kita dengar masa wukuf hari hujan kan.. Saya rasa tahun ini ada kelebihan tersendiri lah.. Mudah-mudah semua jemaah dikurnia Allah sesuatu kelebihan gak.

Hanis said...

salam aidiladha semua,

semoga perjalanan haji mereka dipermudahkan...abang, jgn main ujan sgt...jaga kesihat sama k....

abang sulung & kak zie...bag Bozaki tu mmg beruntungkan...pasnie balik dah jd HAJI BOZAKI....& hanis rasa kiriman doatu bertambah di saat2 sebelum berangkat td....

kak mas...jd2 laaa mop ayaq ujan tu...nanti demam lak...mai laaa dok makan kek ngan hanis kat sini lakkk

abangsulung said...

Salam,
Saudara2 ku sekelian, klu nak tengok siaran langsung Wukuf Di Arafah dlm TV tenet. Masuk ke WWITV - pilih Saudi Arabia (senarai negara sebelah kiri)- kemudian klik Saudi 1(KSA1). Tunggu beberapa saat je gambar siaran tu keluar.

NiNa said...

Salam aunty nailofarPDKM & kak zie,

Trima kasih.
Saya dah krimkan salam. Mak krim salam balik... Mak blum bksmpatan jumpa CL.

Mak kata ramai dah brtolak ke arafah cos esok wukuf d arafah...
Salam utk CL & teman2 blog~

W'slm

Zie said...

Salam CL,
Minta laluan...
Untuk NiNa, Adik,Aci & Abang..
Mummy & Daddy... muah.. muah, sayang semua. doakan mummy & daddy kat Mekah ni..

Abg sulung, Zie ni salah satu talian hayat Kak Zakiah. Silaturrahim terjalin di PDKM. Lepas balik dari Arafah, Insya Allah Kak Zakiah jumpa CL ye..

abangsulung said...

Salam,
Dik Hanis, untungkan..Haji Bozaki tu.

abangsulung said...

Salam,
Zie, nak tumpang gak boleh tak.. nanti klu kak zakiah balik dari arafah jumpa CL, cakap abgsulung kirim salam ngan CL. Kak Zakiah gak.

Zie said...

Salam Abang Sulung,
Tu.. 4 anak2 Kak Zakiah pun sentiasa mengikuti perkembangan PDKM. Insya Allah akan disampaikan.. Kak Zakiah orang Sabah.

Untungkan Haji Bozaki.. kalau dik hanis yang bawa beg tu jadi hajah bozaki... hehehe

abangsulung said...

Salam,
Zie,Itulah buat saya suka ikut PDKM ni. Silaturahim sesama islam terjalin di alam maya.

Dah cukup rehat, lepas ni sambung balik berzikir & berdoa.

abangsulung said...

Kat Makkah dah mula sunyi, saya tengok diaorang solat Isyak TV tenet sekarang ni.

um. masyitah said...

Salam Haji CL
Subhanallah...bestnyer hujan kat sana.

UmmuAdam said...

Salam CL,

Wah main hujan dia...tak pe hujan rahmat tu...insyaallah tak demam nya...tentu sekali hujan yang turun tu menyejukkan suasana dan mendatangkan kesyahduan buat jemaah-jemaah semua. Sekali lagi, didoakan semuga selamat dan didalam lindungan Nya selalu.

KAHERAH said...

Salam...syoknye tgk ujan lama tak jumpa ujan..Moga sahabat2 yanbu saya ( Nizam & Zura - UW) dan Zikhan & Jamilah berada di dlm keadaan sejahtera dlm menunaikan ibadah haji pertama mereka..

Ayah Zain said...

Salam semua,

semoga tuan rumah dipermudahkan urusannya oleh Allah swt.

p/s: apa khabar abang sulong, abangaji dan lain-lain. Salam ceria

Imran Paris said...

En Li...hujan rahmat. Saya cukup teruja melihat hujan yg turun tak henti2 sejak akhir2 ini di Makkah. Kalau dulu kata org nak dpt sekali hujan setahun pun payah...sejak akhir2 ini agak kerap ye En Li...utk tempoh masa yg pjg pulak ye. Apapun moga semua merasai nikmat kerahmatan yg dicurahkanNya dr langit bumi barakah.

Ayah Zain said...

Salam,

Salam IP, tahun ini selalu hujan di Makkah, hanya Allah yang mengetahuinya.

cikgu mas said...

salam

datang lagi nak mooop air hujan kt lantai dengan tengok mr S..tu,hehehe

kata ciklie dah 6 kali dah hujan,dlm bulan-bulan terdekat ni,semuany rahmat untuk tanah kering dan gersang seperti makkah.Subhanallah..

lifeisbeautiful said...

Salam.


Nabi SAW bersabda:


" Barangsiapa yg berpuasa di hari Tarwiyah, Allah memberinya pahala seperti pahala kesabaran Ayub AS atas balanya. Dan Siapa berpuasa pada hari Arafah, Allah memberinya pahala seperti pahala Isa AS."


...."Pada hari Tarwiyah, maka (puasa) untukmu sama dgn seribu budak,seribu unta & seribu kuda yg engkau korbankan fisabilillah. Sedangkan pada hari Arafah, maka untukmu di situ sama dgn dua ribu kuda yg engkau korbankan untuk fisabilillah."


Ibadah puasa sunat pd hari Arafah,diberi ganjaran pahala yg besar iaitu menyamai puasa setahun, bg mereka yg tidak pergi mengerjakan haji atau musafir.



Syukran.

hajah zainab bt abdullah said...

Alhamdulillah! hujan yang membawa seribu rahmat buat jemaah & penduduk Makkah.

Main hujan...main tak per! teringat pulak main hujan masa kecik2 dulu...best!

Noor said...

Salam CM..

kan cheq dah janji ngan cm.. taraaa, cheq misti kasik chance kali nie.. bagi CM dapat nombot 1,2.. malang nyer.. dik tikah dah cantas no3.. he he.. sori arr

sekarang kat mekah dah masuk subuh.. kat MH pun dah lengang.. kat KL pun dah mula lengang.. mai opis pagi nie.. jalan clear seh..

pada semua kengkawan kat PDKM yang telah bercuti dan sedang sibuk berperang dengan ketupat & rendang kat dapur.. Selamat Hari Raya Haji..

psstt.. pak itam, hantar balik ayam cheq.. kak ngah nak wat rendang pedas.. ngeh ngeh ngeh

Musa b Mohd Yusuf said...

salam semua..

bila tengok ujan nih... teringat aku masa umrah dulu... malam jumaat lepas maghrib nak masuk isyak.. hujan lebat .. berebut jamaah nak duduk bawah pancuran emas di area hijr ismail..siap masuk berita TV lagi.. alhamdulillah... Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua peminat PDKM esspecially for CL..

abangsulung said...

Salam,

AZ, alhamdulillah baik,AZ cuti ke hari ni.. AZ cuti ke hari ni..

Wakil tuan rumah buka rumah hari hari ni.. Mlm nanti CM paang lampu lap lip & kita pula tolong pasang pelita kat bawah.

shami2 said...

Salam..cL

Alhamdulillah..dapat jua masuk PDKM setelah N3 astro oasis..
Dek kerna TM line yg rosak...

Semoga jemaah kita semua dalam sihat sejahtera...dan mendapat haji yg mabrur..

Ghindunya...pada...

Ooppppssss siapakah dalam gambar itu,...3 jejaka dalam hujan..???

Kak Noor..adik mu dah balik..taraa,
Ada hadiah...disebalik hujan rahmat...alhamdulillah

CL terima kasih yer..di atas siaranmu ..

CM..amboi cuti yerr...

Kak Noor kita bagi chan kat CM aarrr..bukan chan tokeh kilang gotah aarr...

Lagik rendang pedas tu..nanti hidang kat PDKM tau...ngeh..ngeh..ngeh

p/s: SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN...DAN SELAMAT BERPUASA PD HARI KHAMIS, SEMPENA MERAIKAN MUSIM HAJI DAN JUGA HARI WUKUF UNTUK SEMUA TETAMU ALLAH..MOGA KITA SEMUA BEROLEH KEBAIKAN DIDUNIA DAN AKHIRAT..

CL..doakan untuk kami semua..di PDKM...

Zie said...

Salam Kak Ngah...
Esok raya haji cheq nak makan ayam utan tu.. masak lebih sikit ye.. lemang mintak sikit dgn abg sulung. Dik tikah & dik hanis jangan main mercun kat rumah CL ye..
Selamat Hari Raya Haji buat semua.

Ayah Zain said...

salam semua (tuan rumah tak ada kan?)

Salam abangsulung :az masih kat ofis la abang sulong. Selamat hari raya. nanti senang2 nak turun kuching la.

ooo CM jadi wakil tuan rumah yer abang sulong. ok tuh. az setuju

Salam shami2 : umangaii, lamo den tak nampak, ekau poe mana

Noor said...

Salam Zie,

kak ngah dah lenguh dok menumbuk perencah nak wat 'bumbu' rendang.. abis dah serumpun serai akak siang dik.. ayam utan tak nampak batang idung lagi, pak itam p mana ntah.. tak kebah demam lagi kot.. alahai, wat rendang sardin lah nampak nyer kali nie.. he he

Salmi babeh, welkam back.. ghindu arr.. psstt, raya kat rawang ka??

rezeki said...

salam semua,

alhamdulillah

demam dh kebah , cuma batuk je tak kebah, kalau nk kebah dukun esah kata kena makan coklat mocha sekret resepi keh,keh,keh bukan nyg sepotong tapi "whole kek"

ayam hutan semua pakat2 balik kg dia kat semenchu, tu yg tak dapat nk htr dia balik damansara

semalm mak itam pegi cari akar kayu ditemani pompuan vietnam , tu yg bawa balik akar bamboo sekali ngeh,ngeh,ngeh

makan demam balik le

rezeki said...

salam,

sambil2 layan cite 3 abdul, tinggal 2 je abdul, psl kakanda abdul wahub gi buat haji kat arafah

lagi sehari dua , balik lah ia

semoga kakanda abdul wahub dikurniakan haji yg mabrur

rezeki said...

salam semua,

selamat menyambut hari raya aidil adha terutama pada tuan Suleiman Akhlaken

kepada binatang ternakan, harap tabah menghadapi sakratul maut

Noor said...

Salam semua..

tu dia pak itam.. cheq suruh ligan ayam.. dia dok layan 3 abdul.. 'ini boleh mendatangkan kemarahan'.. he he..

zie.. memang sah lah dik.. akak wat rendang sardin je lah.. pak itam sesaje je halau ayam utan balik semenchu.. sampai ati pak itam wat anak menakan dia lagu nie..

rezeki said...

salam,

kak ngah marah,
nti segala estet kak ngah, pak itam jual keh,keh,keh

sekarg ayam hutan dlm tin pun byk ngeh,ngeh,ngeh

layan 3 abdul 80 kali tak jemu2,
byk sindiran sosial sebagai iktibar, benda yg di lakonkan 20-30 tahun dahulu byk berlaku hari ini

Noor said...

Salam CR,

cheq pernah terbaca satu artikel mengenai 'pelem-pelem' P.Ramlee nie.. penulis tu kata.. cerita2 yang ada kat pelem arwah.. semua nyer berlaku pada masa ini.. arwah macam tau2 je semua benda tu akan terjadi waktu sekarang.. uikss.. don't tell me pak itam penulis nyer.. keh keh keh

psstt.. pak itam tak raya kat KL ke??.. lepas solat sok, cheq balik kg.. yak yak yey..

cikgu mas said...

Salam

CR,nak tahu kalau CR suka layan 3 Abdul kak ngah suka layan Ibu Mertuaku....

tuan tanah ni(Ciklie peminat no 1 P Ramlee tau...semua dialog pileem P.ramlee dia hafal...

CM paling suka pilem Sarjan Hassan....CM tak boleh blarrr dengan madu 3...sian kak tipahhhh,abg jamil jugak yang untung!!!!

AZ mesti suka pilem masam-masam manis...part cikgu Shaari mengurat Cikgu Norkiah..

safiudin dot com said...

salam sdr,

alhamdulillah, hujan rahmat....

dengar khabarnya di Jeddah, banjir!

Syukurlah, pasti ada pesta mandi hujan....

Zie said...

Salam Semua,
Takpe.. Kak Ngah, rasa sayu pulak dok umah org berhaji... adoiii.. penatnya Kak Ngah menumbuk bumbu wat rendang... kalau ada rendang pedas ayam utan tu pun dah tak lalu makan.. Rasa sedih kan kak ngah kita tak bersama2 jutaan jemaah kat arafah la ni... Semoga Allah permudahkan perjalanan haji CL.

rezeki said...

salam kak ngah,

skrg pak itam kat kl, keh,keh,keh

tu kat bwh mak itam dan adik2nya tgh sibuk kat dapur, tgh siapkan bahan2 utk masak rendang dan ketupat dll mlm ni

pak itam tukang makan je

kalau balik selama mau lama tu ngeh,ngeh,ngeh

cikgu mas said...

salam

Geng CM nak tanya,waktu wukuf ialah zohor sampai terbit fajar 10 zulhijjah kalau waktu mesia pukul berapa yer,sapa boleh beri info,semalam CL kata pukul 8 malam tapi tak pasti semalam ker malam ni...CM ni budak baru belajar...CR tolong habaq..

Ayah Zain said...

Salam,

Cikgu Mas, waktu kita lebih awal 5 jam dari waktu saudia. hehhe

rezeki said...

salam cm

waktu wukuf dikira bermula 9 zulhijjah slps gelincir matahari (Matahari kat atas kepala) hingga terbenam matahari , waktu makkah lambat 5 jam dr mesia

sekrg jemaah yg kat mina dh mula berjln ke arafah sejak lps subuh lagi . kat sana baru kul 6.50 pg

jemaah mesia terus ke arafah

hanya 3-4 jam lagi nk wukuf

Ayah Zain said...

Salam,

az masuk main tyerjah jer. U all tengah sembang cerita p ramli yer.

memnag az suka masa p ramli mengurat cikgu norkiah tu.

tiap kali lalu jalan setapak mesti ingat masam -masam manis tuh. feveret pun ikan bawal masm manis

Ayah Zain said...

salam,

Fuyoo, tu dia orang media bagi info. tepat, detail sekali. bravo tn ismet

Ayah Zain said...

Salam

makna nya mula wukuf pukul 6.00 petang karang le tn ismet kan? tapi kalau kat sana zohor 12.30, kul 5.30 waktu mesia dah mulalah masa wukuf

rezeki said...

salam az,

begitulah kira2nya

krg kat TV1 kul 4.00 ptg ada live dr sana rasanya.

Ayah Zain said...

SALAM cr,

YER KER. MASA TU AZ DALAM KERETA BALIK KAMPONG. HUHUHU

S said...

salam,

smoga semua tetamu Allah selamat berwuquf dan dipermudahkan segala urusan.

selamat berwuquf dan selamat beraya kurban.

cikgu mas said...

salam AZ

hati2 driving,masa tu highway jemm gaban tu..saya balik mlm nanti...saya nk cari daging unta kurban arr,dpt sikit pun tak perr,teringin sungguh nak rasa daging unta,kt masjid negeri Al azim ada kot???

Noor said...

Salam Semua..

cheq pun dah jadik 'konpius'.. dok kalut kira waktu wukuf yang sebenar nya.. mujur lah ada pak menakan cheq yang terangggg hati.. he he..

mula2 tu heran gak.. awat CL p mina.. sebab masa cheq dulu, terus p arafah.. rupa nyer jemaah m'sia memang terus p arafah..

Zie said...

Salam Kak Ngah,
Perjalanan haji CL tu macam perjalanan haji Rasulullah SAW.. Kita jemaah Malaysia terus ke Arafah dulu, takut tertinggal yang rukun.. Jemaah jgn risau, berada kat Mina dulu bukan wajib haji, karang nak mengejar yang sunat tertinggal rukun. Alhamdulillah, penerangan Pak Itam jelas sekali... terima kasih.

rone said...

Assalamualaikum Cik Lie,
Saya ni silent follower je...first time buat komen....
Bapa & Mertua saya buat haji kali ni...baru jap bapa call saya, memang katanya hujan dari semalam(Rabu) sebelum bertolak ke Arafah...
Sampai ke Arafah sebelum Zohor,malam tadi hujan lebat, tidur dalam khemah yang disediakan...Alhamdulillah.
Masa dia call tadi...jemaah cukup ramai telah tiba ke Arafah tapi keadaan di Arafah cukup-cukup tenang....Alhamdulillah.

*p/s:Bapa saya kata...kelambu Kaabah sedang ditukar ke kelambu baru!

Zie said...

Salam Rone,
Oh ye ke.. kelambu kaabah tgh tukar..., yg sebelum2 ni mcm tu lah.. masa jemaah haji kat Arafah. CL kata 2 minggu lalu.. Takpe CL, tak jd masalah pun....
Marilah rone kita meriahkan rumah CL, info yg amat berguna buat semua... kerinduan pada Kaabah setiap masa.

Ayah Zain said...

Salam,

CM: Ayahzain biasanya kalau balik menyongsang arus, tak ada jem le. heheh. Hari ni mauk tol Simpang Renggam then wxit tol Yong Peng Utara, kemudian terus ikut jalan lama g segamat. er, mungkin jem kat segamat kot. kena pikir ni keluar tol tangkak kot. nantile tanya navigator dulu.

Ayah Zain said...

salam

Noor : semalam masa bual ngan CL az konfius gak, dia kata g Mina dulu, nasib baik ada sepupu yang teghang hati bagi explain. Gitu kisahnya.

kadang terfikir baik jalan kaki jer daripada naik bas - tak tahan jem dia tu.

rone said...

Tima kasih Zie...

Pagi tadi saya tengok astro oasis,wawancara bersama ustaz-ustaz jemputan di Mekah, kalau tak silap Dr Zul(pakar rujuk), Ustaz (lupa nama) dan Ust Ramli.
Memang ada pendapat mengatakan di zaman Nabi dulu jemaah pergi ke Mina dulu sebelum ke Arafah tapi jemaah M'sia terus ke Arafah, ini tidak mencacatkan ibadat haji tersebut.

p/s:Tertarik dgn kenyataan Ust Ramli(kalu tak silap)...katanya, Jemaah haji ada 2.5 juta + penduduk Saudi sendiri jadi 3 juta...kalau nak kira logik 3 juta ni ambik masa 3 hari baru boleh settle sampai ke Arafah...tapi dengan kebesaran Allah dalam 1 hari saja 3 juta Jemmah boleh selamat sampai ke Arafah....Alhamdulillah.

Noor said...

Salam

AZ.. Alhamdullilah.. mujur kan kita ada sedara mara tulun xplain, pak menakan cheq tu memang terer.. heh heh.. tabik pak itam.. anak cucu tumpang lalu..

AZ, drive carefully arr.. tak mai raya kat Gombak ke??

Zie said...

Salam Rone,
Kata ustaz bumi Mina, Arafah, Mudzalifah macam perut ibu mengandung... tetap muat untuk semua jemaah mendapat rukun dan wajib haji, kalau ramai dia akan mengembang... tak kira berapa juta jemaah haji, tetap dapat. Saya tak berapa ingat..., Pak Itam dan Ayah Zain tolong bantu... saya ni lepas g haji baru masuk kelas haji. hehehe.

Ayah Zain said...

Salam Noor,

Mrszain yang beraya kat Gombak. Petang raya baru dia join kami kat Palong 4, NS.

TK atas ingatan

Ayah Zain said...

Salam Zie,

Yer ke begitu. AZ belum masuk lagi mengaji bab perkara tuh. Kalau betul bermakna itulah dikatakan Allah maha Besar, Allah maha berkuasa. Tiada yang mustahil bagi Allah. Bersujudlah kita kepada Allah. Kepada Allah kita menyembah dan kepada Allah jua kita memohon pertolongan

shami2 said...

Salam..CL..

Emm.. macam citer dah ada nih..

AZ..tu lar...line tenet TM kopak..
Puas dah anak ayah ni nyanyi lagu kat deparr hari ni baru bole....

huhuhu..cheq tak balek kg..
Cheq raya kat Rawang jarr
Abg cheq kena bertugas...
kalau tak lembu kemana
Jemaah nak solat sok tah kemana..
Ingat dpt rasa rendang ayam utan..
tadi....

cikgu mas said...

salam

Shahmi....kalau tak balik kg,shami jaga rumah ciklie yer,jaga abang samad bebaik,CM nk bertolak balik mlm ni,maybe sampai pagi isnin beraya kt melaka...

shami2 said...

salam..

Wahai CM yang satu
Betul katamu itu
Daku taat pada tugas ingatanmu
Jaga rumah CL, dn amanat mu itu
Tiada masalah pergilan dindaku
Pastikan balik...untuk giliran mu
itew...........???? ngeh..ngeh..ngeh
Wahai kak noor dikau bila pula cubalah beritahu..
Supaya senang daku menyusun jadual waktu...ngeh..ngeh..ngeh
Pesan CL usah direbut bg samad yg hitam manis tu CM punya tuuu...
kan ker ader 2 jejaka disebelahnya tu..
Kalau tak berebut mesti tak gamat namernyer tu..betui dak...

Aperpun dindamu mohon maaf yer bergurau mengubat rindu seminggu pada saper...tentulah ..rumah Allah tu..
Malam nanti lepas solat maghrib kita semua takbir sesamer yer ...tak sabar tunggu berita dr CL..lagik nih.

norsidah said...

Salam Kawan2,

Baru satu hari tak datang kat sini, rindu pulak,bukak2 tengok umah CL rioh dengan tetamu, walaupun tn. rumah tak de,

Tengok Arafah hujan melalui berta TV3 tadi, teringat kat CL yang tengah berwukuf, semoga dia dipermudahkan.

norsidah said...

Salam..

Sayu dengar takbir raya di tv sekarang ni.
CM,Zie, Noor,dan kawan2 yang lain dah masak ke rendang, buat ke ketupat, akak kat kampong ni tengah sibuk masak untuk raya esok,
Akak ucapkan Selamat Har Raya Aidiladha pada semua diPDKM

rezeki said...

salam semua,

tadi cl kat jabal rahmah semasa masuk waktu wukuf, alhamdulillah

nk tgk live channel 11 art astro

rezeki said...

salam ,

arafah tk hujan, tv3 salah petik berita, yg hujan ialah semalam di makkah, mina dan arafah. jadi hari ini, cuaca sgt baik di arafah dan tak brp panas, rahmat bagi jemaah

td , doa dibacakan utk keseluruhan umat islam termasuk masjidil aqsa dr cenkaman zionis

yg kita nmpk berkabus dan seumpama hujan di arafah sekrg dlm live dr sana ialah semburan air dr alat khas yg terletak diseluruh arafah utk mengurangkan kepanasan ,

laugan talbiah berkumandang di seluruh arafah, alhamdulillah

Noor said...

Salam

kak sidah, cheq baru abih masak rendang.. opss, rebus ketupat nona je kak.. sat lagi org masjid nak mai takbir.. cheq tengah sayu mayu nih.. dok teringat kat arwah ayah cheq.. kami dulu2 waktu arwah ayah ada.. malam raya semua pakat tak tido.. lepas org masjid balik, kami sambung takbir anak beranak.. sedey arrr

pssttt.. kak sidah raya mana arr??

cop cop.. tn ismet, sedekah kat cheq 'credit' tepon skit.. cheq plak nak call mekah.. he he

abangsulung said...

Salam,

Besok raya, ramai2 kita bertakbir esok dimasjid2 dan surau.
Saya nak mengucapkan Selamat Hari Aidul Adha kepada semua geng2 & peminat PDKM semua.
Minta maap kalau tersilap & tersalah semasa kita bersama dalam PKDM ni.

Wasalam & Ikhlas
drpd:

Abangsulung sekeluarga.

rezeki said...

salam,

magrib hmpr menjelang, matahari hmpr tenggelam, sekaranglah waktu paling beharga dan nmustajab utk berdoa bumi arafah,

selps ni, jemaah mula bergerak ke mudzalifah yg jaraknya lbh kurang 7 km utk mabit dan menguti 7 biji batu utk lontaran di jamratul aqabah 10 zulhijjah

bumi arafah akn kesepian utk setahun lagi

sayu dan sedih tgk perkumpulan terbesar jemaah di arafah meninggalkan bumi penuh keberkatan

pss cheq pakai tepon tin yg pakai tali tu je

NiNa said...

Salam CL, kak Zie & teman2 blog...

Tadi mak call..dah tiba maghrib. Mak & ayah skrg d arafah. Arafah hari ni paling tenang dan angin sejuk sentiasa datang.. Salam pada family, CL & smua rakan blog~

W'slm

Zie said...

Salam Nina,
Alhamdulillah, jap lagi mak dan ayah menuju ke Mudzalifah... Seronok berada di bumi Arafah...

Salam Kak Ngah & Kak Shidah,
Sedapnya makan rendang... kak ngah buat rendang apa? Esok lepas solat raya, Insya Allah balik kampung... tak larat nak memandu memalam ni.

SAHAR MISRON said...

Wah, seronok main hujan di sana ya? Hujan rahmat tu...Selamat menyambut Aidil Adha daripada kami di Labuan..

abangsulung said...

Salam,

Setelah bertungkus lumus menempuh segala dugaan dan cabaran,hari ini berbahagialah kamu wahai tetamu Allah beroleh kejayaan dan kemenangan.

cikgu mas said...

Salam

segala dugaan dan ujian yg dapat ditempuhi dgn sabar akan mengangkat darjat manusia disisi Allah...apapun insan yg sabar pasti menang..

S said...

salam,

rone ,
ustaz yabg 3 orang tu memang dah terkenal.

ust Dr Zukjifli,( pendakwah bebas)
ust Zulkarnain Alhafiz(asto)
ust Zamri Zainal Abidin ( radio IKIM ).

Noor said...

Salam..

Selamat Hari Raya Aidil Adha

malam tadi, ketika maghrib mula menjelang diArafah.. terasa pilu didalam jiwa.. walaupun jasad tiada disana.. hanya Allah yang lebih mengetahuinya..

InsyAllah.. kita semua pasti kesana lagi..

Noor said...

Salam

Zie.. dah selamat sampai kampung.. solat kat mana tadi.. jangan lupa, balik mai KL tau.. heh heh.. opss, rendang ayam je dik.. tu pun p beli last minit.. nak harapkan ayam pak itam.. tak berendanglah akak, dik oii..

psst.. tepon tin pakai tali!! mak aih, panjang bonar tali.. tak terbelit ke?? ngeh ngeh ngeh

CM, jaga baik2 arr lembu hat cheq bagi tu.. la la la

rezeki said...

salam ,

apasal lagi pagi td tersedak, rupe2 ada sedare kat selama sebut nama pak itam keh,keh,keh

tu kalau balik selama, tentu lama ngeh,ngeh,ngeh

alhamdulillah, saudara kita selamat menjalani ibadat wukuf , mabit di mudzalifah dan mina serta melontar di jamratul kubra,

semlm balik ke makkah charted unta he he he

rasanya dh sempurna tawaf ifadah dan saei, tinggal mabit di mina dan melontar hari tasyrik je

sama2 kita doakan kesejahteraan dan kemudahan , serta kesihatan Tuan Hj Azli dlm menyelesaikan perkara wajib haji

Zie said...

Salam,
Betullah Kak Ngah, terasa pilunya maghrib semalam.. rasa macm kat arafah juga.. Ntah bila jadi tetamuNya lagi.
Zie la ni kat kpg, td solat sunat raya kat masjid wilayah, rasanya macam sama je ngan kak ngah tp tak kenai lg..., ada nampak tak org pakai baju hijau... hehehe.. mungkin zie tepi kak ngah tu.