MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday, 23 November 2009

" Alhamdulilah...ramai Jemaah dah berada di MH.."

" Lautan" manusia membanjiri Seluruh Masjidil Haram...
Memenuhi semua ruang di sekeliling " Haram"
Suasana sejam sebelum masuk waktu sholat isyak....


80 comments:

Noor said...

Salam CL..

tara 123

Ayah Zain said...

Salam CL,

Alhamdulillah

Noor said...

Salam CL..

yes yes.. nombot 1

Noor said...

Salam CL..

dan nombot 4

Ayah Zain said...

Salam CL,

Subhanallah, melautnya manusia. Semoga mereka terus dipermudahkan Allah. Semuanya kerana Allah.

ps: amboi noor, tak bagi peluang kat az yer

Noor said...

Salam CL..

alaaaa AZ, punah impian cheq nak dapat no 1234... emmm.. jadilah 1,3 & 4.. ngeh ngeh ngeh

Ayah Zain said...

Salam CL,

Ya Allah, ya Tuhanku, Engkau permudahkanlah tetamu Allah ini mendapatkan Haji mabrur. Engkau pilihlah hambamu ini untuk menjadi tetamuMU pada musim haji akan datang.

ps. Jangan gitu Noor. Semuanya udah ditentukan Allah. (nampaknya kita aje ke kat sini noor.)

Ayah Zain said...

Salam CL,

Lie, rindunya hati tidak terkira untuk ke sana.

Noor said...

Salam CL..

Subhanallah.. ramai nyer jemaah.. rasa seronok melihat 'sungguh' ramai yang datang mengerjakan ibadah haji.. terasa sayu.. bila diri tidak didalam kelompok tersebut..

psst.. sori arr AZ.. cheq tak tau AZ dok tggu new N3.. he he.. nanti cheq blanja cendoi arr

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... semua jemaah dah berkumpul untuk menunaikan fardhu haji termasuk CL.

cikgu mas said...

salam..


CM gosok mata,2,3 kali alamakk sahabat baik CM no 1,arrr...

aduhh kakak noor tak pi masjid hari ni???

amboii tamak dia yer...1,3,4,hahaha..

SiNoMoSa said...

Salam CL..

Subhanallah..Selautan manusia membanjiri MH..Alhamdulillah..

P/s: wah2x kak Noor, kepantasanmu sentiasa unggul di hadapan hehe..tahniah kak..

Zie said...

Salam CL,
Wahh.. Kak Noor dan Ayah Zain berganti-ganti.

Tahniah Noor dan AZ...

rezeki said...

salam lie,

siang dan malam di haram tiada bezanya, masing2 berlumba2 mengejar melakukan ibadat seberapa banyak yg boleh kerana setiap amalan yg baik diganda 100,000 kali yg merupakan satu pelaburan akhirat, nanti dividen dan hasilnya dituai dikemuadian hari yg tak dapat ditandingi oleh diveden ASB

tahniah noor dan az
nti dtg jumpa cheq collet pingatnya , saya sponsor utk cl . Ada banyak kat kedai saya, tinggal tampal wording je ngeh,ngeh,ngeh

tapi logo dpn gmbr muka CL keh,keh,keh

Kama said...

Salam CL,
Alhamdulillah,gerun jika dilihat ramainya...semuanya tunduk akur,patuh untuk sujud pada Yang Maha Esa...mabrur semuanya.InsyaAllah.

manzlie said...

salam kak Noor...


Ratu Trekkkkkk..taniah no1,3,4..

waslam

Azemi Ali said...

Salam CL

SubhanAllah!

manzlie said...

salam ayah zain..

alhamdulilah...Pingat PERakkkkkkk

waslam

manzlie said...

salam ayah zain..

memag lautan manusia skg nih..alhamdulilah...kalau az rindu jgn lah lupa mai sini..

waslam

manzlie said...

salam kak noor....

memag terasa bila bersma mereak...seronok pun ada..

waslam

manzlie said...

salam zie..

doakan kami yer semoga sihat...

waslam

nailofar09 said...

salam CL...bz bangat yer?...apapiun usah risau...rumah CL meriah nih...
pic2 tu kami tunggu pnuh debar...TQ CL...muga dapat ganjaran dr Allah atas usha CL

manzlie said...

salam cikgu mas...

kak noor dah jadi ratu trekkk lah dia skg..

waslam

manzlie said...

salam rerzeki...

memag banyuak ganjarannyer , itu lah sebabnyer mereka duk berebut semua ganjarannyer..

laa kenapa duk tampal muka sya lak kat pingat..heheheh

waslam

manzlie said...

salam kama..

alhamdulilah..mekasih atas doa mu ituh

waslam

manzlie said...

salam zie..

ye lah depa silih berganti kan..leh jadi relay team agknyer..

waslam

manzlie said...

slam azemi..

alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam sinomosa..

lautan manusia ...alhamdulilah

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

meamg busy sekrng..

mekaish ats komen sauari..

waslam

Zie said...

Salam CL,
Betul kata Cik Rezeki tu.. berlumba2 untuk dapatkan pahala 100,000 kali ganda.. Rebutlah peluang ini sebaik mungkin.

CR, betullah ayam kak ngah tu tak cukup haul... rupanya ayam utan yang veteran baru sedap.. .. ngeh ngeh ngeh, betul ni.. semalam saya makan ayam utan kat kpg.

nailofar09 said...

salam...CL ari ni terlmbat pecut, kknyangan...nasi bariyani...pastu makan nasi lauk ayam daun kesum pulak....berat pewut!...biarlar depo pecut...ni kira dah lbih dr top 20...apapun asal saja dpt tengok pic2 yg hangat, baru kuar oven tuh, alangkah hebatnya 'umat islam seluruh dunia' berada di MH-mekah ...

Noor said...

Salam CL..

tu dia.. tn ismet dah sanggup nak jadi 'penaja' untuk hadiah bagi N3 nie sahaja.. no 1: pakej haji 2010, no 2: pakej memancing kat tasik titiwangsa, no 3: pakej umrah & no 4: ayaq zam2 1 tanker.. teng kieu arr CR.. ngeh ngeh ngeh

psstt.. CM, Shima & Zie.. akak tak akan lupakan kalian.. jom kita p sama2.. emmm, akak sumbat dalam beg arr.. heh heh

azzlina said...

salam,
Subhanallah.
Alhamdulillah. Syukran CL dlm sibuk2 masih lg sempat update blog.Mudah2an CL sentiasa dibawah naungan Allah SWT.Amin.

rezeki said...

salam lie,

saya sponsor je, tapi pingat kena tampal muka tuan tanah PDKM sebagai tanda penghormatan dan tanda terima kasih krn membawa berita dan gambar2 terkini setiap hari, betul tak kekawan

tentu perasaan sayu , gembira dan bermcm2 lagi bersarang di hati para jemaah yg mengira hari, waktu dan detik menjelang wukuf
rasa tak sabar2 krn itulah kemuncak bagi musim haji

rezeki said...
This comment has been removed by the author.
rezeki said...

salam cl,

hadiah no 5 periuk belanga cik lie
dan hadiah no 6, menunggang kuda padi sambil ....

keh,keh,keh

rosli said...

Salam Sra Azli dan rakan2,

Saya baru saja tgk berita TV 3, jemaah haji yang 28 orng yang terkandas aritu, finally telah dapat berlepas ke Jeddah petang tadi dan di jangka tiba di sana jam 6.30 petang waktu tempatan. Syukurlah mereka dpat kerjakan haji tahun ini. Ada rahmat atas semua peristiwa aritu.
Kita sama-sama berdoa mereka mendapat haji yg mabror.

Makkah pun semakin padat, meriah dn diberkati.

Sdra Azli akan bertolak ke Arafah bila dn berapa hari blog ini berehat ?

Zie said...

Salam CL,
Dapat hadiah ayaq zam-zam pun bersyukur sangat... Kita sebenarnya tak sabar tunggu lintas lansung dari Masjidil Haram. Rindu sangat untuk berada disana lagi CL...
Kak Ngah kalau dapat hadiah umrah/haji... kita duduk dalam beg dia.. aduss, tak kisahlah asal boleh sampai.

siti zaleha said...

Assalamualaikum...

saya org baru disini...

terharu melihat begitu ramai umat Islam seantero dunia...menuju...mengabdikan diri pd yg Satu...semoga saya juga dapat menghadirkan diri dalam lautan manusia begitu...suatu hari nanti...semoga semua jemaah sihat dan dapat melakukan ibadah dengan sempurna...ameen..

Ayah Zain said...

Salam CL,

waduh waduh waduh Noor, AZ tak tunggu new n3 ni, kebetulan terbukak jer tadi tuh. Ingat dapat no 1, tewas ngan Noor sebab photofinish haa.

psst, Noor : heran sikit la, mengapa sidia tu macam x nampak jer kat az. Dia nampak noor sahaja. andaikata az buat salah, az minta mahap, minta ampun di musim haji ini.

manzlie said...

salam kak noor...

wahh hadiah no 1 dangan no 3 and 4 lumayan..kenapa no 2 pakej memancing jer..? hiss kak noor nihh...tak baik tau..heheheh

tn ismet tolong jawap..

walam

anak sik said...

salam cl...
Allahuakbar..semua tu dtg menyahut seruan Allah..rasa mcm baru semalam dok ramai2 cam tu dlm MH..

manzlie said...

salam zie..

betul tuh kan cakap rezeki..

waslam

manzlie said...

salam nailofar..


makan banyak tu sal gear lambat kot..

waslam

nailofar09 said...

salam...salam siti...,tak kesah baru ker, lama ka..kita meriahkan rumah CL...kan CR?...bila CR k tanah suci?...entah2 kita sepenerbangan?...yg slalu pkai c mata hitam tu ker?...noor tahniah...sok turn akak yer!...hehehehe...kalau dapt tket sbg hadiah, kita share2...ni kita tabik larrr kt CL...dlm bz2 larat lg layan tenet...

Rokiah said...

Salam CL,

Subhanallah,

Lautan manusia yang datang dari pelusuk dunia ke tanah barakah yang menyahut seruan Labbaikallah....

Tentunya CL tersangat sibuk di waktu-waktu begini...
gembira rasa hati bila melihat gambar terbaru dari CL

semoga CL sentiasa berada di dalam keadaan sihat dan dipermudahkan oleh Allah dalam melaksanakan segala urusan

ijoismart said...

Subhanallah. Pas ni ribuan bas bersesak2 utk keluar dari kota Mekah menuju Arafah.

manzlie said...

salam anak sik..

alhamdulilah..syukur..

waslam

manzlie said...

salam azzlina...

memag sibuk sekrang..mekasih atas doa mu ituh..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

laa kan hadiahnyer dah bertukar ..dari pingat ke pakej umrah ke sini..?
camner?
ada harapan ker?

walam

rezeki said...

salam cl,

tu noor tak habis cakap lagi ,

pakej memancing di tasik titiwangsa jeddah, kan jeddah dh dkt dgn makkah, boleh buat umrah dan memancing sekali

az jgn marah pulak, saya gurau je

manzlie said...

salam rosli..

alhamdulilah ..syukur pada allahs wt..kan

saya akan berangkat insyalah pada hari rabu malam kot ke mina dulu..
mungkin blog nih rehat sehari dua agaknyer..
jgn lah risau..nanti sya updated kan..

waslam

rezeki said...

salam cl,

tu noor memandai je ngeh,ngeh,ngeh

doakan saya agar dimurahkan rezeki , manalah tahu satu hari nanti ...

rezeki said...

salam cl,

kan pak itam dh bilang ayam hutan tak cukup haul tak sedap, tu lah tak mo dgr cakap org tua keh,keh,keh

jgn marah ya zie , nti kena jual

Masayu Ahmad said...

salam cl

terima kasih berkongsi dengan kami

terasa sangt rindu utk ke sana

insya-allah

manzlie said...

salam zie...

alhamdulilah...dapat ayaq zam zam kan..

waslam

manzlie said...

salam siti zaleha..

alhamdulilah..mekasih ats sokongan dari saudari..

wasalam

manzlie said...

salam ayah zain..

sapa kah si 'dia ' ituh?

waslm

rezeki said...

salam cl

tumpang lalu sekali lagi,
nailofar09

kan masa pegi tu, saya yg bawak kapal tobang tu keh,keh,keh

tetaip hari cheq pegi makkah, tapi pegi waktu solat psl menghadap baitullah (kaabah) . walaupun jasad tiada di sana, namun hati tetap menghadap kiblat

manzlie said...

salam ijoi..

pasti ramai lah kan ke mina and arafah..

waslm

manzlie said...

salam rokiah..

alhamdulilah..mekasih ats komen akak tuh..

waslam

zie said...

salam CL,
ramainya umat islam di MH..mudah2an semua sihat daN DPT beribadah dgn khusyuk.hari ni sibuk giler kat opis dpt jenguk malam ..dan dpt nombor ....(CL ada hadiah tak utk nombor corot?hehehe)

manzlie said...

salam nailofar..

alhamdulilah..memag busy sabnagt nih..tapi alhamdulilah amsih leh update gak .mekasih atas doa mu ituh

waslm

manzlie said...

salam rezeki..

ohh memancing ke jedah...oklah tuh leh baut umrah dan menyinggah di tempat sya

waslm

manzlie said...

salam masayu ahmad..

alhamdulilah...sykur pada allahs wt..

waslam

manzlie said...

salam rezeki..

laah ye ker....kak noor kenapa nih memandai mandai lak...?

mana abg sulung dan abang aji kuh..senyap jer mereka..?

waslam

manzlie said...

salam zie...

kalau dah corot tuh dia lah kena bagi hadiah kat cl..hehehe

waslam

Kasmin said...

Salam Sdra Azlie,

Inilah pertemuan agong dinegera yg dimana tidak ada bandingnya dan tidak terhitung jumlah jemaahnya. Satu pertemuan yang bermotif dan agenda satu aja, bersama bersujud pada Allah swt dgn serendah diri dan ikhlas disanubari. Allah Akbar.

rosli said...

Salam CL,

Saya berharap Sdra semasa di Arafah nanti dapat mendokan kami semua pengikut blog yang belum pernah mengerjakan haji agar dapat mengerjakan haji mengikut perancangan masing2 di masa akan datang. Saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.

Saya juga mendoakan sdra sihat dan dapat mengerjakan haji tahun ini dengan lebih sempurna dan mendapat haji mabror. Amin.

rosli said...

Salam Sdra Azli,

Baru teringat nak tanya keadaan di Makkah dalam waktu musim haji begini, biasanya lepas waktu Isya adakah atas bumbung MH dan depan pintu masuk King Aziz penuh sehingga waktu Subuh ataupun sedikit lapang.

Kalau tidak keberatan post satu gambar waktu 11 ke 12 mlm,saja nak tgk keadaan MH waktu tersebut. Terima kasih.

Zie said...

Salam CL,
Bertuah sungguh CL... bekerja di Makkah boleh buat haji tiap tahun.. Saya rindu dengan Arafah, Mudzalifah, Mina... Moga ada kesempatan lagi untuk mengerjakan haji... doakan ye CL.

Noor said...

Salam CL..

dok tgh layan 'khabar haji' kat astro.. Ustaz Daud Che Ngah baru berpesan.. bilamana nak buat haji nie, kita kena ada penuh rasa tanggungjawap.. dan bila dah dapat buat haji.. kena buat betul2.. tak tau samada lepas nie kita boleh mai lagi atau tidak.. Semoga semua jemaah & CL mendapat haji yang mabrur.. aminnn

psstt.. zie, ayam kak ngah dah bleh sembelih.. kalu ikut pengiraan.. petang sebelum raya dah cukup haul.. nanti kanda wat rendang pedas arr.. heh heh

nailofar09 said...

salam...cl tumpang lalu...
tu nak bg clear dengaq...CR kata dia yg bawak kk trbang, hukaloh...patutlah lelong masa nk landing...sib baik selamat mndrat kt Jeddah...syukur larr dpt aku tunai haji:)C kasmin, baru sempat nak tegur...salam ukhuwah dr slatn smnnjung...kita sama2 menghayati kebesaran ALLah..di blog nih...tq tuan rumah

Ayah Zain said...

Salam CL,

macam berpesta peminat PDKM. Sekejapan sahaja nak hampir 100 orang memberi ulasan.

Noor said...

Salam CL..

mana ada cheq memandai-mandai.. cheq pandai je.. tu pun sebab cheq blajaq ngan cikgu mas.. tu yang pandai tahap gaban.. pandai pilih hadiah.. pandai carik sponser.. heh heh..

AZ.. ishhh, bukan tak nampak.. 'dia' saje nak bagi AZ ghindu.. heh heh.. jangan amik hati arr.. nanti misti sidia tegur AZ..

shuk said...

salam..
MasyaAlloh..Allohhuakbar.
ramainya manusia..
betapa kerdilnya dan tak berkuasanya ambe jika berada dlm lautan manusia macam nie bagi bergerak untuk beribadat mencari keredhoanMu Ya Alloh..Hanyalah pertolongan Mu sahajalah memudahkan segala urusan beribadat di sana.tengok foto tuh,macam2 ada perasaan dtg,,yq paling penting bawa bekal Taqwa jerler dapat meyelesaikan masalah perasaan kita yq suka dakwa dakwi nie..Semoga bagi kita yang sudah berazzam untuk melaksanakan ibadah haji bisa mempersiapkan bekal taqwa dengan sebaik-baiknya. Sehingga mendapatkan haji yang mabrur.

Haji Abdul Rahim said...

Salam,

safiudin dot com said...

salam sdr,

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.

Terasa hina, insaf dan kerdilnya....

Lautan manusia..

sonata anak kancil said...

salam, semoga memperoleh haji mabrur

Zie said...

Salam CL,
Betul kata Shuk tu.. taqwa bekalan terpenting ke sana.. bahagia dunia akhirat.

... Kak Ngah, sedapnya rendang... zie beraya rumah kak ngah boleh? Huhuhu... balik pagi raya kot,lepas solat raya kat KL dulu.