MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 18 November 2009

" Dataran Kaabah..SESAK...."

Bissmillah...salam from Makkah...kali nih perjalanan aku dari Hotel ke dalam Dataran Haram/Kabaah mengambil masa 17 minit jika dibandingkan dahulu sebelum nyer cuma 5 minit sahaja..ini di sebabkan kesesakan yang amat sangat terutama di pintu masuk utama Masjdil Haram serta kepadatan Jemaah didalamnyer yang bersesak sesak ..alhamdulilah...syukran..waslam

49 comments:

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah

ijoismart said...

Salam CL
Alhamdulillah

Zie said...

Salam CL,
Jemaah berlumba2 untuk mendapatkan tempat di MH. Teruja dah nak berwukuf ni..

abangsulung said...

Salam CL,
Didoakan semua jemaah beroleh haji yang mabrur. Insyallah.

nailofar09 said...

salam... jemaah nak choop tmpat...muga dapat saf depan...kami pun...tp masih lum jadi ratu...hehehehe...muga kita suma di rahmati

manzlie said...

salam zie..

taniah..alhamdulilah...
Ratu trek skg dia nih..no 1..

waslam

manzlie said...

salam Ijoismart..

No 2 ..taniah....


waslam

manzlie said...

salam abag sulung..

aminn...insyalah

waslam

manzlie said...

salam nailofar..

tu lah jemaah semua dah berasak asak..samapai sya pun dah sesak nafas jugaklah nak amasuk masa tuh..

waslam

abangsulung said...

Bila saya besarkan gambar yang CL post tadi, ada juga jemaah kita yang duduk kat saf-saf depan tu. (Yang pakai songkok). Boleh tahan juga diaorang..duduk didataran tu masa tengahari.

CL, boleh bagi info tak..berapa suhu kat Makkah masa ni..?

hilmyiskandar said...

Salam.

Bila dah booking seat depan Kaabah, memang liat nak bergerak ke tempat lain. Itulah kesetiaan + keseronokan yg dicari2 selama ni.

Amin.

tq.

rosli said...

Salam Sdra Azli dan rakan2,

Kekadang bila tgk lautan manusia ni saya rasa takut dan tak jadi nak masuk ke Dataran Kaabah ni, sdra Azli tlg bagi sedikit petua selain kita berdoa atau kita meredah saja lautan manusia ini.

Rakan2 lain yang byk pengalaman mengerjakan haji sebelum ini boleh jugak kongsi pengalaman tuan/puan. TK

malek said...

Salam. Nak tanya, kalau yang baru sampai nak buat tawaf, macam mana agaknya tu? Seorang rakan sepejabat nak bertolak hari ni, jiran setaman pulak nak bertolak esok. Saya dah syorkan suruh tengok blog sdr - mudah-mudahan semuanya mendapat haji yg mabrur.

SiNoMoSa said...

Salam CL

wah hampir 3kali ganda..5 min ke 17 min..aduhai..berasak2 tak Cik Lie?

manzlie said...

salam malek..

alhamdulilah...semoga allah swt permudahkan perjalanan haji mereka...jgn lah risau sekrang di atas umbun gharam pun boleh bertawaf..

waslam

manzlie said...

salam sinomosa..

benar tuh skg dah berasak ask dah.

waslam

manzlie said...

salam abg sulung...

skg suhu dah kurang ..ke 37c..alhamdulilah

waslam

babykhalifah said...

seronok lihat saudara2 yg lain melakukan ibadah dibumi makkah...tanpa sedar air mata menitik terbayang kaseh n rahmat ALLAH lebih melimpah ruah di sana...moga2 saudara2 semua membawa pulang haji yg mabrul

manzlie said...

salam rosli...

banyakkan berzikir dan berdoa sambil berjalan mencari tempat solat..insyalah allah swt akan permudahkan ..tuh jer yang saya selalu lakukan..

waslam

manzlie said...

salam Hilmy...

alhamdulilah,,tu lah kebesarannyer..

waslam

manzlie said...

salam babykhalifah...

aminn..mekasih ats doa mu ituh

waslam

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah...

Ramainya tetamu Allah...tuh...
Doakan sya dan kawan2 di PDKM..semua sentiasa didalam rahmat dan peliharaan Allah

norsidah said...

Salam CL,

Dia lagi jadi ratu trek CL, tahniah Zie, moga2 dapat hadiah yang berbaloi2 dari CL , akak kecundang lagi, tak pe akan ku cuba untuk jadi ratu.

Alhamdulillah semakin ramai jemaah yang masuk keMH, CL kena menyusup dicelah2 jemaah tu untuk sampai kedataran.

S said...

salam,

17 minit baru CL dpt masuk kedalam Haram???

masyaAllah !

mamaija said...

Salam CL

Alhamdulillah, sekarang ni jemaah semakin ramai di Mekah sebab tak lama lagi nak wukuf. Meriahlah suasana kat sana. Semoga mereka semua mendapat haji yang mabrur.

mama ju, said...

Assalammualaikum CL,saya cuba bayangkan kembali kesesakkan itu....berjuta orang dlm 1 masjid!

nailofar09 said...

salam...CL, tu larr bila tngok pic tu...kenangan 2 tahun lalu mcm mggamit2...saya ni kira kerdil la kan,org asia..Masa tawaf tu terpisah pulak...sebelah saya jemaah turki suami isteri, alhamdulillah...mereka buatnya saya mcm anaknya, si isteri peluk saya dr belakang semntara tu kami meneruskan tawaf dengan selesa...wlau mcmnana padat pun, kita ada tempat juga...Insyaallah

YB said...

Salam CL

Mereka tetamu Allah, insyallah ada tempat buat mereka. Sembahyang bersesak tu lebih nikmat rasanya drpd sembahyang masa lengang.

Wassalam

umiazuddin said...

Salaam CL,

17 minit?!! macam jauh jer bunyinya CL nak ke Dataran Kaabah.
Semoga Allah meningkatkan kesabaran dan ketakwaan CL dan para jemaah di MH.

CL, kerajaan Saudi dah umumkan ke tarikh hari Wukuf?

VpeaceV

cikgu mas said...

salam ciklie

biasanya 5 minit sekarang dah 17 minit,tu hotel CL yg depan masjid tu,bagaimana yg tinggal jauh???,hmm tu semua jihadkan!!!,kesungguhan hamba Allah untuk beribadat,di saat mcm ni usah pikirkan mahu berada di zon yg selesa,sifat tolak ansur memudahkan perlaksanaan ibadah,bagi saya jgn bimbang bila Allah sudah jemput jadi tetamu NYa pasti ada ruang untuk jalani rukun tawaf,Allah maha pengasih..

apapun solat 5 waktu masih lagi di MH kan CL????caya lah ciklie..

cikgu mas said...

salam

kebelakangan ni CM selalu ketinggalan n3,malah dapat no 30,kalau kt sekolah no 30 ni nombor corot ni no last..mestu nangis dpt no cam ni u waaaaa,,,ciklie tolong cheq arr,CM nak nombor satu balik..hehehehe..zie lagi kuat lah..

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Ombak lautan manusia semakin tahun semakin ramai,

Insya Allah ana akan menyusul kemudian. harap-harap tahun depan.

manzlie said...

salam shami..

ituh lah skg sudah ramai jemaah..but alhamdulilah..

waslam

manzlie said...

salam Norshidah...

ye lah ..dia skg duk pecut laju..tinggalkan semua oarng kan...

alhamdulilah..semakin padat dan ramai skg nihh..

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas..

skg memang nak mengambil masa yang lama kalau nak masuk kedlam..dah sesak snagt nih tapi betul cakap cikgu..ni kan berjihad jugak..

cikgu kena minum kacip fatimah baru laju sikit noohh

waslam

manzlie said...

salam mamaju..

berjuta dalam satu amsjid..masyalah..bst kan

waslam

norsidah said...

Salam CL,

Walupun beasak2 dengan ramainya orang, insyaallah ruang untuk kita tetap ada, hanya kita perlu bersabar sambil banyakkan zikir sambil bertawaf, ingat lagi masa akak sedang tawaf, tiba2 datang serangkaian jemaah dari turki macam ombak tertolak ketepi, subhanallah,sabar je,lepas tu datang pulak jemaah Indon mereka pun berangkai jugak, kuat kan iman ingat Allah, insyallah terlepas dari bahaya yang tak dingini.

Ramai jemaah memang tak dapat dinafikan, maklum saja semua orang nak buat yang terbaik, berjuta2, semoga CL bersabar dan doakan kami diPDKM dapat kesana lagi,

manzlie said...

salam Leenoh..

insyalah adalah tuh rezeki nanti..

waslam

manzlie said...

salam kak S..

maemag menakjubkan..subhanaalah

waslam

manzlie said...

salam mamaija..

aminn..semoga mahbrur..

waslam

manzlie said...

salam nailoar..

satu pengalaman yang paling manis kan..syukur..

waslam

manzlie said...

salam yb..

benar cakap yb tuh..

waslam

manzlie said...

salam yb..

benar cakap yb tuh..

waslam

manzlie said...

salam ummiazuddin..

lum lagi agknyer..

waslam

hajah zainab bt abdullah said...

salam azli,

memang terpaksa bergerak awal jika ingin solat di dalam MH, jika tak kena solat kat dataran atau kat tepi2 jalan jer lah.

manzlie said...

salam hajjah zainab...

betui tuh....

wasalam

rezeki said...

salam cl,
pandangan dan suasana yg tidak pernah menjemukan

manzlie said...

salam rezeki...

alahmdulilah..satu prmandangan yang mencuit hati sanubari kita..

waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Semoga mereka dipermudahkan oleh Allah