MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 14 April 2010

" Tidur menghala ke Kaabah.."

Apa kah perasaan ANDA kalau dapat tido sebegini...mengadap Kaabah/Qiblat...????
dari Bilik Suite Al Safwah Royal Orchid Hotel Makkah Al Mukarammah...???
Tell us now...!!!!!
Posted by Picasa

74 comments:

hjh mai said...

salam

hjh mai said...

salam...,

pagi cl...

hjh mai said...

salam...,

n3 kali ni lain sikit, pasal tido lak...

hjh mai said...

salam...,

mmg best kalau dpt tido cam ni...cl mmg saje buat kita org 'geram' je...hi hi hi...

hjh mai said...

salam...,

bestnya....x terkira....msti tido ngiring sebelah je...

hjh mai said...

salam...,

cik abg kat sebelah pu x perasan...hi hi hi....

hjh mai said...

salam..., kalau gi sana nak booking katil ni la...tapi takut x larat nak bayo....hutang leh tak cl...

hjh mai said...

salam...,

mmg jelaskan nmpk kaabah tu dari bilik tu....

hjh mai said...

salam...,

mana yg lain2 ni....saya dok borak sorang2....

hjh mai said...

salam....,

ke yg lain2 dah terbuai mimpi tengok n3 kali ni....????

hjh mai said...

salam...,

x pe la.., saya teruskan pecutan...maklum tiko trbang baru servis..., tmbah turbo lagi...

hjh mai said...

salam...,

tiko trbang terus landing kat atas katil ni... jgn jeles ya pak itam, cikgu mas, azima, kak ngah....atuk...

Zie said...

Salam CL,
Amboii hajah mai.. tahniah

hjh mai said...

salam...,

dah ke brp ye...nak pecahkan rekod pak itam ni....

hjh mai said...

salam...

alamak....zie potong lak....

manzlie said...

salam Hajh Mai..

Taniah..Ratu trekkk Pingat Emas , Perak dan gangsa..

Menyamai rekod PDKM yang di catat nkan oleh Pak Itam Top 12...hanya satu lagi bisa memcahkan rekod nyer tapi di gangu oleh zie..heheheh

taniah..

waslam

Zie said...

Salam CL,

Mimpi apa ye kalau tidur mengadap Kaabah... mesti mahal bilik tu

rezeki said...

salam cl

nampak dah n3 ni tadi , tapi psl ade keje sikit , kasi can lah hehehee
betul tak hajjah mai hehe

apa2 pun, terus memecut hjh mai hihi

Noor said...

salam Cl..

lena di ulit mimpi.. he he

Abu Uwais said...

ist.. indahnya kalau dapat tido mcm tu. Tapi rasanya payah nak lena kalau mcm tu sbb ayik tgk Baitullah yang sungguh menawan qolbu itu... Subhanallah wa tabarakallah

hjh mai said...

salam...,

ye la pak itam...terima kasih bg chance kat kaum hawa...mcm tu la gentleman....ke mmg dh lmbt....hi hi hi.....

rezeki said...

salam cl dan kekawan

sekadar penrkongsian yg ada kena mengena dgn n3 ni

Semasa tidur ada banyak Sunnah Nabi sebenarnya. Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi SAW,dia hanya akan dapat rehat je


Antara Sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur.

1. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati

2. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid.

Tasbih Fatimah ialah :

Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahuakbar 33 kali.

4. Baca 4 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat
manusia.

5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6. Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Tutup aurat ketika tidur. Lelaki yang tidur meniarap,dibawahnya Syaitan/ Jin Betina.Tidur bogel atau tidak menutup aurat akan menghindarkan Malaikat Rahmat dan mengundang makhluk lain. Sekiranya bersetubuh tanpa membaca doa,Syaitan/Jin akan bersama-sama menjamah isteri kita. Kemungkinan besar benih yang masuk bercampur dengan benih-benih Syaitan/ Jin. Jadi dikhuatiri jika anak-anak ikut perangai " mcm jin2 tu"

wira said...

salam...CL

tak terkato...den

rezeki said...

salam

hjh mai hihihi

pak itam tgh siapkan artikel ni lah hehe

emerald said...

Alhamdulillah, rezeki cl, bila terjaga je dari tidur, terus nampak Kaabah....bestnya.

ina said...

Salam CL,

Kalau akak dpt mengadap Kaabah mcm tu, rasanya tak lelap tido. Mesti mata dok celik je nak pandang kaabah dan jemaah yg sedang bertawaf.

Brpa rege bilik tu semlm? Akak nak start kumpul duit tabung nak booking bilik tu nanti.

CM said...

salam CL


besttttt yerrr...tak heran cik abang dah kalau cam ni kan hjh mai!!!

CM said...

salam


kalau cm,cm tak mau tido,cm tak mau lelapkan mata..ciklie bilik tu hergernya berapa semalam??

ina said...

Tumpang lalu..Salam Pak Itam,

Alangkah bagusnya kalau dpt ikut sunnah Rasullullah tidur. Kalau tidur sorang2 tak de masalah sangat. Cabaranya bila ada org sebelah, sempat baca bismillah je.

My Life said...

salam
dear cl..

masyaallah.. subahanallah...

doa... terus berdoa..

hjh mai said...

salam....,

thanks pak itam di atas perkongsian ilmu tersebut...
smmgnya kita kadangkala lupa akan amalan2 trsebut..itu yg mimpi yg bkn2...siap ngigau lagi kan pak itam....
kalau tengok katil cl ni mmg cara tidonya ikut sunnah rasulullah, mcm yg pak itam tulis no. 8 tu...

Wan Rusyaini Wan Mohd said...

Salam CL,

Perasaan jgn cakap le. Rasa-rasanye tak tido malam dok menatap Kaabah ni. Alangkah bahagianye! Bilik Cik Lie ngadap Kaabah ke?

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, jawapan: Tiada Kata Secantik Bahasa.

Amin.

tq.

qaseh mas said...

salam Tn Hj CL

kalau saya,
jika ditakdirkan berhadapan begitu
saya tak dapat tidur
bersyukur amat...

rezeki said...

salam

kak ina, untung dapat baca bismillah, ada org bis pun tak sempat kot heheheheheheheh

kucingorengemok said...

salam... mungkin tak boleh tidor kot! mata asik nak memandang ke kaabah & masjid je..

taj said...

Salam CL n semua,

nak rasa apa yek... tentulah bahagia bahagia sesangat...
sedangkan duk tgk kaabah dr tingkap bilik CL pun dah teruja...inikan apa pula duk tidur mengadap ke kaabah... bahagianya dan bila boleh dapat cam tu yek...

tentulah CL orang yg paling bahgia la nih...:)

alhamdulillah

taj said...

Salam rezeki,

terimaksiah dgn artikel ini... mengingatkan pd diri ini...

S said...

salam,

CL,
teringin sesangat nak tidoq mengiring sebelah kanan sambil mengadap Qiblat.

nak buat camana fulus kureng laaa.. huhuhuh.....

CM said...

salam

pak itam tu mulalah dia notii tu...bis pun ak sempat yer..

Mama Safiyyah said...

MasyaAllah.......syahdu rasanya melihat gambar tu......kalau saya lah agaknya, mmg tak boleh tido sampai ke pagi dok tenung Kaabah.....

kalaulah punya wang banyak and mampu dok kat situ .......

CM said...

salam CL

Ya Allah saya sangat teruja dgn n3 ni,tido tu dah satu kenikmatan apatah lagi tido menghadap kaabah sebegitu,org terpilih sajer dpt melalui detik indah mcm ni...andai saya mampu inilah perkara pertama yg ingin saya nikmati..insyaallah

zakiyahpar said...

Subhanallah... =)

Tiada bahasa indah yang dapat diungkapkan andai mendapat peluang sebegini. Beruntunglah mereka2 yang diberi peluang oleh Allah Ta'ala. =)

*Terima kaseh kepada rezeki kerana berkongsi ilmu...

YB said...

Salam CL

Pandang kaabah dapat pahala. Beruntunglah....

farah said...

salam CL,

Mekasih rezeki kerna sudi share ilmu, kita ni banyak yang lupa. Kalau lah dapat tidur diblik tu, rasanya tak tidur, terlelap sekejap celik mata nampak kaabah, kalau nayawa tercabut dari badan ketika tu pun tak apa , puas rasanya.

MUHAMMAD SAIFUL ZAMAN said...

Salam CL & the geng... agak2lah... bilik tu cecah RM1,000.00 semlm... dpt duduk semlm pun dah cukup...rasa2 tak lena sampai pagi nih...

Aku Comel said...

saya lom ada rezeki dapat tidur mengadap Masjidil Haram begitu..tapi rasa2nya .. mungkin:
1) terasa sayu bersyukur diberi rezeki sebegitu
2) terasa takut..nanti mengadap kiblat juga kan?

shami2 said...

Salam CL...

Alhamdulillah....

Tidur baring...lena kaaa cam tu..rasa tak leh lena duk nampakk duk rindu aarr....huhuhu camner tu
..kalul belum turun ke bawah tu mau duk leka mengadap panorama dari cermin tu...aar..hj samad lalu belakang pun tak sedar...dahhhhh...

U said...

Salaam CL,

Bahagianya kalau dapat tidur kat Suite tu : UMPAMA MIMPI DALAM MIMPI! :)


Terima kasih Pak Itam atas perkongsian ilmu.

VpeaceV

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL,

Kalau sayalah, mungkin sebelum tudur tengok sekejap, berdoa, lepas tu tidurrrrrr. Alhamdulillah. Jangan terdetik dlm hati tak mahu tidur dsb sebab tidur tu sudah difitrahkan bagi manusia.

Saya ada terjumpa beberapa orang mak cik menangis mengadu dia sudah lama tidak dapat tidur minta tolong doakan agar dapat tidur.

Sekadar berkongsi pendapat.

Mohd Saad Hamid said...

Salam CL dan Aku Comel.

Memang benar. Akhirnya kita akan tidur mengiring di atas lambung kanan mengadap kiblat. Ketika itu, orang lain yang tolong baringkan. :D

Ummi Humaira said...

salam CL .

masyaAllah tiada ungkapan dgn kata2 lagi andai akak dpt berada di situasi begitu ....

beruntungnya CL salah sorang insan terpilih berada di sana

Yem0805 said...

Salam CL,

Rasanya bgus klau tido dpt menghala Kaabah..mmg kita disunatkan semasa tido menghala Kaabah.

hjh mai said...

salam...,

yg penting nak tido baca doa, bangun tido pun baca doa....amiinn..

taj said...
This comment has been removed by the author.
taj said...

Salam Shami & CM,

abg samad lalu tak sedar...yer ka?

nak tau, sebenarnya abg samad lagi hensem dan muda bila di lihat secara live dr dlm blog CL ini...

mukanya manis... sejuk mata... itulah org2 yg warak...

betul tak CL?

PAK NGAH MAN said...

SALAM,

SAPA TAK NAK SEBELUM TIDUR MATA MELIHAT KAABAH

PAK NGAH MAN said...

salam,
bagus tazkirah dari REZEKI BAB SEBELUM tidur, ramai yang kurang prihatin tu

Noor said...

Salam

teng kieu pak menakan diatas perkongsian ilmu.. dah lama arr tak dengar tazkirah dari pak itam nie.. he he

Atikah said...

Salam cl...

Alangkah indahnya kalau sy dpt tidur kt bilik tu...

safiudin said...

salam sdr,

tahniah hjh mai... lajunya pecut... sampai tertidur...hihihi.

la... dah penat jalan lah tu sdr ni.. lepak dekat bilik tidur lah pulak....

insaf dan bersyukur dapat menatap Kaabah sebegini.... tidur tetap tidur... kang sakit @ tak dapat tidur terus siapa yang susah....?

ps: terima kasih buat pak itam yang memberikan panduan/tazkirah pagi ni..

mfisma said...

Salam CL..

berangan nak dapat tido kat situ sekali

shami2 said...

Salam CL..

tumpang lalu...aar

cik saifudin, lena tetap lena..tutup langsir padam lampu lenalah nanti tu..heheh kalu duk buka terang benderang tu payah lahhh...hehehhe

Taj..yaa kaa haji samad rupa dia camtu..bertuah lah taj dapat tgok hikksss...patutlah CL kata hj samad nak buka kuota bagi penuh...huuhuhuhu
ooooopss jga2 nanti ada orang mareh cheq larik dulu larrr ampun cik puan ..besar presiden..hehheh

SUHAIMI said...

salam CL.....

bertuahnya....nak tidor pun masih lihat kaabah lagi......

Imran Paris said...

En Li, sapa tak nak, semua mengimpikan yg sama jika diperkenankanNya. En Li, nak tanya, bila En Li nak buat pakej umrah PDKM, buatlah Ramadhan atau right after Haj.....ikutkan hati, tiap2 bulan nak ke sana....rindu membara sentiasa.

En Li, syukran for the post...bikin jiwa kami semua terus meronta utk kembali ke dakapan Baitullah.

boxhousestudio said...

setuju benar dengan saranan cik imran paris ni...amin amin amin

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam..

Ya Allah...tak tido agaknya sbb ralit tengok Kaabah...

kalau tak boleh tido kat sini...dok dalam Haram tatap Kaabah sepuas2nya..

SUHAIMI said...
This comment has been removed by the author.
taj said...

Salam,

Taj pun setuju sgt ngan cadangan cik Imran Paris kita.. tak terbayangnya bila kita semua berkumpul beribadah di sana...amin amin amin...

Cl... panjatkan doa ini di multazam, moga menjadi kenyataan..

rosli said...

Salam CL,

Tahniah Hjh Mai,

CL, saya tak boleh nak bayang kalau dapat tido mengadap Kaabah setiap hari cam CL dapat, bestnya

SIREH JUNJUNG said...

salam... kalau nenek le.. tak tdur pun tak apa la... bila lagi nk mengadap terus terusan...

syukurrr teramat la sangat..

Norbaya said...

salam,pada saya tido tu tetap le tido,tapi masa tido akanjadi kurang le.idak le sampai 6/7 jam.mungkin dalam 2 jam je..pasai nak nengok kaabah.

muffin comel said...

salam, syoknya kalau tidoq kat sini rasanya tak yah lelap mata sbb nak tgk kaabah.

che'na said...

Salam CL,

Bestnyer kalau dpt peluang camtu ya. Semoga Allah merahmati kita semua, aminn.