MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday, 1 April 2010

" Jom Ikut CL Jalan jalan..Part 2.."

Rumah Kelahiran Baginda kita, Muhamad saw.....
Dulu telah di jadikan perpustakaan dan sekarang telah di kosongkan(mungkin akan di robohkan)
Posted by Picasa

43 comments:

hilmyiskandar said...

Salam.

Alhamdulillah, memang rumah itu satu kenangan utk semua.

Amin.

tq.

shami2 said...

Salam CL

Bole jadi juara tak hehhe

shami2 said...

Salam CL..

Alhamdulillah...

cik hilmi...tahniah..

anim kasim said...

salam,byk kenangan tu

anim kasim said...

salam cl..amboi lajunye hilmy taniah....he he

salam shami2...skit je lagi tu nk juara cuba lagi naib juara ok gak tu kan kha kha

manzlie said...

salam Hilmy..


taniah...Raja Pecut...Emas.

memag satu kenangan manis kan

wslam

manzlie said...

salam shami..


taniah...Perak dan Gangsa...


tak pa...cuba lagi nooh


waslam

manzlie said...

salam anim kassim..


alhamdulila..


banyak kenangan lama tuh..


waslam

hjh mai said...

salam..

Tahniah hilmyiskandar

hjh mai said...

salam..

sayang kalau rumah ni dirobohkan...dah tak de kenangan lah...

hjh mai said...

salam....

Yang tong2 @ gelen2 putih tu apa cl..isi air zam2 ke...

anim kasim said...

salam cl.anim tengah ikut cl jalan2 ni nape part 2 ...skit sangat..jalan2 le lagi he he

Atikah said...

Salam Cl,

Sayangnya rumah tu akan dirobohkan... ker cl... harap2 tak ler dirobohkan...

anim kasim said...

salam cl..anim perhatikan ada no 2007 tu agaknye tahun tu dah dikosongkan ke sbb pada 2008 tu pun mmg x bleh masuk..mungkin cl mesti lagi arif kan...

CM said...

Salam CL

satu paparan yg sungguh menarik,gambar rumah baginda Nabi boleh menjadi tatapan kita dan pengkaji sejarah islam..

rosli said...

Salam Cl,

Masih canti rumah ini, sejarah besar tu.

Tahniah Hilmy, Shami2

Saya skrg ni di Kuching, terlupa nak cari no telefon Abang sulung.

Esok lusa entri pasal saya di Melaka dan Kuching pulak.

anim kasim said...

salam cl...alhamdulillah


salam cm,cikgu crite le skit sejarah tu..

CM said...

Salam CL

masa cm pi umrah thn 2008 tak berpeluang cikgu jalan2 cam CL tu,nanti kalau pelajar cikgu tanya berapa jauh rumah kelahiran nabi saw dengan masjidilharam nk jawab apa yer CL?tolong beritahu yer..

fuuh bionic man ,dalam kesibukan tu sempat CL jalan2,layan blogger,pi snap gambar bagai,energy power tu..Alhamdulillah mental dan fizikal mantaapp..

PAK NGAH MAN said...

salam,
ari tu tak sempat nak berjalan-jalan la, rugi rasanya

SUHAIMI said...

salam CL

masa gi umrah dulu tak sempat berjalan-jalan ke tempat2 macam ni......ruginye

shami2 said...

Salam CL...

Terima kasih cik rosli , ain kassim..hehhe nyaris bertembung tadi sib baik trek lain2...hehehhe
Gurau nohh cik hilmy...hehhe

CM said...

Salam..

kak anim!!! nak citer nyer..cm mmg suka bercerita..

Pada 20 April thn 570 M bersamaan 12 rabiuawal bersamaan tahun gajah..hari Isnin waktu Subuh Baginda Nabi telah dilahirkan Bginda di lahirkan di rumah Datoknya iaitu Abdul Mutalib,yg juga merupakan peemimpin Mekah pada masa itu,baginda hanya tinggal disitu beberapa hari sahaja sebelum di serahkan kepada ibu susuannya Halimatulsaadiyah dari bani Saad dan dibawa ke desa untuk dibesarkan.Selepas 6 tahun barulah Rasulallah kembali ke rumah itu dan tinggal disitu selepas kewafatan ibunya,baginda dipelihara ooleh datoknya sehingga berusia 8 thn ,dan selepas kewafatannya datoknya Rasuluallah dipelihara oleh ayahsaudaranya pula...hehehehe..nanti cikgu sambung lg,sori yer CL tumpang bercerita atas permintaan kak anim

dalam sukatan pelajaran sejarah,pelajar tingkatan 4 belajar sejarah Nabi dalam tajuk perkembangan Islam di Kota Makkah..

che'na said...

Salam CL,

Sape ikut CL jln2 tu? Bg Samad ke! Bkn main CL posing, naik train pjg (ntah apa ke namanya)tu ya!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam CL,

terima kasih kerana paparan ini...dan juga TK pada CM yang memberikan huraian sejarah yang lengkap...bravo cg sejarah!!

anim kasim said...

salam cm,alhamdulillah akak memang suka baca sejarah2 lebih2 lagi sejarah nabi2 saw kita,wah x rugi baca berkali2 kan akak sedia membaca sampai bila2 pun he he tqvm ye cikgu,,akak masih menunggu sambungan crite sejarah tu lagi tau kha kha beramal juga tu alhamdulillah,,minta maaf ye cl....kha kha...

boxhousestudio said...

APA?..NAK DI ROBOHKAN?...ADUH!!!...
dulu tempat air zam zam yang boleh digunakan sepuas hati yang turun je tangga dekat ngan kaabah dah ditutup...pastu batu batan semulajadi dekat safa marwah dah dipagari pagar kaca...sedey...memang terlampau sedey...

Noor said...

Salam CL..

Allahuakbar.. ghindu nyer tengok gambar2 rumah Rasullulah tu.. dah lama dah depa kata nak roboh rumah tu.. tapi sampai la nie tak roboh lagi.. baguih la tu.. kalu depa robohkan, dah hilang tanda sejarah..

psstt.. kalu lalu kat pintu babu fatah cl tolong snap gambaq arr.. nostalgia tuh!

shami2 said...

Salam...Cl

gambar bahagian dalam rumah ada tak..hehehh

Noor said...

Salam..

pergh! tahniah cikgu norkiah.. cikgu mureni suka bangat baca cite sejarah Rasullulah S.A W. nie.. tambah2 kalu cikgu norkiah yang ceritakan.. he he

psstt.. nanti2 masa kita layan tey, cikgu norkiah sambung lagi arr..

YB said...

Salam CL

Rumah ni kena runtuh jugak ke?

CM said...

salam cikgu mureni

cikgu norkiah kalau nk bercerita kena ada cikgu shaari maar..baru bersemangat loor...hehehe

Azima said...

Salam Cl,

Nape tempat yg begitu berharga hendak dirobohkan??

Harap2 saya dapat pi tempat tapak rumah Rasulullah ni sebelum dirobohkan..InsyaAllah

NGINAP SRENGENGE said...

salam semua CL dan rakan2,

Dulu pernah dihebohkan nak runtuhkan bangunan tu.Tak jadi ada penghalang aneh.

Begitu juga cerita nak runtuh Makam Ibrahim,tak dapat di lakukan.

Moga Allah gagalkan rancangan mereka nak runtuhkan bangunan tu....amin.

wassalam.

manzlie said...

salam semua..

masa cl jalan masuk kedalam dah kosong bangunantuh...maybe depa akan rontohkan jugak..sebab semua tongkap dan pecah di keluarkan

moga tak jadilah hendaknyer


waslam

Azima said...

Salam Semua,

Sama-samalah kita berdoa agar tempat yg begitu bersejarah buat kita umat Islam tidak dirobohkan..

Moga2 apa yg ayahanda perkatakan tu akan berlaku lagi..dan tempat itu kekal di situ selama-lamanya...InsyaAllah

Rokiah said...

Salam CL...
Ari ni lambat sikit singgah arr!!

Rokiah said...

Sayang kan kalau rumah tu nak dirobohkan...

Rokiah said...

Salam wat Anim Kassim...
Kalau betul minat baca kisah sejarah... saya cadangkan bacalah novel2 sejarah tulisan Abd. Latip Talib. Banyak buku kisah rasul yang dia tulis sejarah para sahabat pun banyak juger... Sory CL terpromosi kat sini.. he3.

anim kasim said...

salam rokiah,trime kasih .insyaallah akan ku cari buku tersebut....tp jangan lupe ye cikgu cm..he he

Safiudin said...

salam sdr,

tahniah hilmyiskandar, shami2...

Alhamdulillah, syukur masih berpeluang menatap rumah ini....

terima kasih..

boxhousestudio said...

masih sedey...

J_Kerabat said...

Assallammualaikum wbrkth CL & sahabat2,

Tak taulah apa rancangan depa...dok keja nak runtuh aje. Diaorang x dak menteri kesenian agaknya...

Aki44 said...

Salam CL...
YA RABB, sampai hati demo wat gitu. Habehlah tempat2 sejarah disekeliling MH, apo nak jadi ee jang oi.