MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday, 21 April 2010

" Jenazah....."

Di bawa ke tempat'khas' untuk di solatkan...
Tuh ..di tanda atas Jenazah...
Dari Pandangan Atas Jemaah mengusung Jenazah...


p/s: Kemenangan Dik Tikah dan Razalisuriyani pada entry lepas tidak di batalkan..harap maklum...

45 comments:

Azima said...

Salam

Azima said...

Salam CL

Dah nampak gambar dah...

Azima said...

AL FATIHAH...

Zie said...

Salam CL,
Salam Azima,

Menginsafkan bila ada kematian

Azima said...

Insaf rasanya..

Semoga roh mereka di tempatkan bersama2 org yang soleh dan beriman

AMIN

razalisuriyani said...

Alhamdulillah

manzlie said...

salam azima..

taniah...Ratu trekkk..

Emas , perak dan gangsa..

sapu bersih aarr..


waslam

Azima said...

Salam,

Betul Zie,bila ingatkan kematian..insaf dan apa yg dikejar selama ni (keduniaan) sia2 belaka..

manzlie said...

salam azima..



syukur nampak gambar kan..


waslam

manzlie said...

salam zie..


benar tuh....


waslam

razalisuriyani said...

Salam CL... betul ke.. jemaah wanita pun akan menyembahyangkan jenazah nii...

manzlie said...

salam azima...


aminnnnn


waslam

manzlie said...

salam kak su..


aminn...


waslam

Zie said...

Salam CL,

Ada beza tak antara jenazah lelaki & wanita. Kadang nampak warna coklat, hijau... dan bagaimana pengurusannya jika jenazah tu dalam ihram, boleh kongsikan pengalaman itu. TQ cl

Al fatihah... moga rohnya ditempatkan bersama org yg beriman.

razalisuriyani said...

Satu lagi...ada yg beritahu saya jemaah wanita pun sembahyang Jumaat kat Mekah....??? Betul ke???

manzlie said...

salam kak su..

yup..sini tiada yang terhad..
jemaah wanita pun dibenarkan soalt jenazah dan solat jumaat

waslam

manzlie said...

salam kak su..


betullll...


waslam

razalisuriyani said...

Salam...Tahniah Azima...

manzlie said...

salam zie...


kalau jemaah yang berihram meninngal maka kain ihram nyer di balut sekali yakni digunakn sebagai kain kafannyer..


waslam

rosli said...

salam CL,

sorang lagi kawan saya akan bust umrah bersama isteri dia sabtu ini, saya sempat suruh dia belajar solat jenazah kerana di Makkah dan MN nanti akan ada jenazah setiap waktu.

Semoga kawan saya Yusry dan isterinya dapat umrah yang mabror nanti.

Tahniah Azima

razalisuriyani said...

Terimakasih atas info...tuu...dari hari tuu..tertanya2...betul ke...Alhamdulillah sekali lagi...

CM said...

salam

hidup hanya sementara..

hehehe sambil promosi blog sendiri..


lg satu saya tambah yer zie..kata mereka jenazah mereka yg berihram tak tutup muka..waallahualam

razalisuriyani said...

Ya...Allah CL...minta maaf sekali lagi....akak gurau jee...pasal entry yg terencat tuu...Akak komen ni..saja jee...kerana menghargai usaha CL selama niii...OOOoo....ada apa2 yg ditawarkan ke??? Kalau hadiahnya dpt menziarahi..kota suci...nii..best jugak...

Hanis said...

salam abang,

setiap kali adik baca n3 kematian atau jenazah...mesti rasa sayu....

manzlie said...

salam adik hanis...


tiuh lah keinsafan yang timbul dari hati yang ikhlas..


waslam

manzlie said...

salam kak su..

takpa ..saya pun sama jer...


waslam

Zie said...

Salam,

CM, saya pernah jumpa sekali sahaja jenazah tak tutup muka, waktu tu fikir tentu dlm ihram, menitis air mata tgk jenazah tu msh muda... ajal sudah tiba. Yang lain2 semua tertutup rapat.

CL, betul ke bayaran untuk disolatkan dihadapan kaabah dalam SR1500?

manzlie said...

salam cikgu mas..

ye ker..?
setahu cl takda lah...jenazah muka tetap di tutup bagi menghormati jenazah..


waslam

manzlie said...

salam rosli..


oh ye ker..

alhamdulilah..moga allah swt permudahkan perjalanan umrah mereka...

suruh depa jumpa cl tau...


waslam

manzlie said...

salam zie...

ishh mana ada kena bayar...?

ishhh takda lah..

waslam

CM said...

salam CL

tapi cikgu pernah terjumpa yg tak tutup muka masa tu thn 2008 dpn pintu King Abdul Aziz,sampai sekarang CM ingat muka arwah tu..

cm tanya org napa tak tutup muka,diaorg kata jenazah dalam ihram..

مسافر_اسلام said...

Salam bang CL...Inallilah hiwainallah hirojiun. Setiap yang hidup kan kembali. Setiap kematian meinsafkan diri kita. Semoga Jenazah dirahmati Allah, dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. InsyaAllah.

Semoga liputan yang menarik memberi manfaat dan iktibar.

YB said...

salam CL

beruntungnya ia disembahyangkan olehnjutaan jemaah

manzlie said...

salam yb..


dah rezeki namanyer ..syukurr..


waslam

manzlie said...

salam musafir..



amin....


waslam

manzlie said...

salam cikgu mas


ye ker...
tak taulah nak kata...masa sini cl tanya depa cakap camtuh..takpa nanti cl tanya yang arif disni


waslam

Ayah Zain said...

Salam CL,
semoga rohnya di cucuri rahmat Allah.


pssssssssst: apa kes tikah ngan razalisuriani tuh?

manzlie said...

salam ayah zain..


aminnn...


depa dapt no 1 dalam entry tapi entry cl dah erase..heheheheh


waslam

khairyn said...

salam

semoga mereka mendapat syurga Allah

Gembira diberi peluang solatkan jenazah setiap waktu di Haram dan Masjid Nabi.

p/s di UK ni pun kaum wanita digalakkan solat Jumaat dan mendengar khutbah. Alhamdulillah. Patutnya di Mesia pun digalakkan wanita bersolat Jumaat. InsyaAllah.

rezeki said...

salam cl

dariNya kita datang dan kepadaNYA kita akan kembali jua

Atikah said...

Salam Cl,
Al-fatihah...
Tanda apa putih atas jenazah tu?

PAK NGAH MAN said...

SALAM, tanda nama la tu

MANMIDLE said...

salam ukhwah buat semua,salam perkenalan khas buat CL.utk kongsi pegalaman saya pernah mengusung jenazah diMH semasa musim haji 2009 tapi cuma separuh jln saja kerna masing2 berrebut2 utk mengusungnya kerna terlalu besarnya pahala bagi org2 yg tahu.

Imran Paris said...

En Li...agak2nya mudah ke kita nak ikut htr jenazah di Makkah...cuba story sikit :-) TQVM

Aki44 said...

Salam CL...
Nak tanya sikit. Katanyer kawasan perkuburan di Maala dah penuh, jadik skrang dikebukikan dimana yer.