MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday, 1 December 2009

" Episode 8 - Perjalanan Haji 2009 - Di Arafah menunggu masuk waktu wukuf...."

Wahhh...ada penjual buah di tepi jalan luar Khemah nih...
Ramai Jemaah berjalan keluar melalui laluan UTAMA ke Jabal Rahmah
Tawar menawar pun berlaku...akhirnyer.....
CL membeli dua kotak Pisang ( sr200) untuk di sadaqahkan ke pada Jemaah di dalam Khemah....(pemberian dari followers PDKM) alhamdulilah
Sign board Qiblat tuh..





54 comments:

Zie said...

salam

Zie said...

Salam CL,
Alhamdulillah... syukur pd Allah

Zie said...

Salam CL,
Haji adalah Arafah...

Noor said...

Salam CL..

no 45678910

S said...

salam,

smoga Allah memberi ganjaran Fierdaus buat semua yg infaq.
Alhamdulillah

Noor said...

Salam CL..

jadilah CL..

cikgu mas said...

salam..

Kita bersedekah tu..Alhamdulillah

Zie said...

Salam CL,
Semoga Allah memberkati semua penderma2 budiman...

norsidah said...

Salam CL,

Alhamdulillah ..mudah mudahan berkat sedekah tu....

cikgu mas said...

salam

kak noor tercayanggg jom berduet,baru sampai dr melaka,penat memandu ni..tolong picit bahu..cm upah pisang ek..

Noor said...

Salam CL..

Alhamdullilah.. dapatlah para jemaah merasa pisang..

Amin..

S said...

amboiiiii....

depa bagi kat kak S khomsa ja nohh.
tahniah Z dn N.
tak palah . Alhamdulillah...

teringin plak nak makn pisang tu. lemak manis dan gebu, tapi kak S n\makan 1/2 je dah kenyang.

Noor said...

Salam

CM sayang.. kanda pun baru mula menoreh.. pak menakan kanda tak berapa nak sehat kat Penang.. baru balik jugak nie.. sampai subuh tadi.. heh heh.. jom sesama picit-picitkan bahu.. la la la

norsidah said...

Salam CL,

Zie betul la awak ni memang Ratu Pecut, akak ingat cepat tadi, rupa-rupanya ketinggalan juga..

Confirm Cl bagi hadiah kat you.

norsidah said...

Salam CL,

Nak ucap terima kasih kat CM atas jasa baik menolong sesama kawan.

Noor said...

Salam

Kak S.. kita share2 arr.. cheq dapat no 4.. zie laju sungguh.. ari2 minum melo.. hai kak sidah.. lama tak sembang.. he he..

CM.. balik mai bawak jajan tak??..

rosli said...

Salam sdra Azli,

Alhamdulillah, dapat tgk suasana di Arafah waktu nak wukuf.

norsidah said...

Salam CL,

Nak tanya CL yang Noor beri tu no. apa...saja nak tau, tapi kalau no rahsia tak yah..

cikgu mas said...

Salam

CL tumpang lalu nak bermanja dgn noor,rindu benar rasanya..

kanda.noor bayangkan kita berjalan berdua sambil menapau buah-buahan,noor beli pisang,cm beli oren.,noor senyum kt penjual buah tu sure dapat free....tak payajh tawar menawar..depa kata kt kita halal,halal...betulkan kanda???

nailofar09 said...

salam... lambatnya, saya ralit nengok org berjualan...CL, ada mmbeli kerr...

norsidah said...

Salam CL,

Akak raya kat kg la Noor, tu la lama tak sembang, tengok2 N3 dah banyak, tak leh kejar

Noor said...

Salam..

kak sidah.. no 45678910.. ahaaaa.. jangan risau sehhh.. tu bukan no ekor.. no acc pun tidak jugak.. emmm, cuba kak sidah teka.. kalu betul, cheq bagi pokok getah sebatang.. amacam?? he he

rosli said...

Salam sdra Azli dan rakan2,

Saya suka tgk signage arah kiblat tu besar dan jelas sgt.....kalau tak nampak jugak.....entahlah....

cikgu mas said...

Salam

kak norsidah saya pun ralit tengok orng berjualan buah-buahan ,masa saya buat umrah saya suka beli buah anggur depan hotel hijaz,saya suka dok perhati buah-buahan kt sana,anggur dan buah delima sangat manis,water melon pun special tak mcm kt sini..bila lah lgi nk pi sana..??

norsidah said...

Salam CL,

Masa akak kat sana, mereka tak beri jalan2 ke Jabbal Rahmah tu, Tabung Haji takut jemaah hilang. Tak keluar tempat lain pun, cuma tepi2 kemah je.

Tengok jalan tu ok je, rugi pulak tak pergi masa kat Arafah. Ikut ziarah ada lah.

Noor said...

Salam

cik ie.. mintak laluan.. nak bermanja-manja ngan CM sat arr..

dinda, kalu kita yang p beli buah pisang ngan buah oren tu.. bukan setakat pak arab bagi free 2/3 kotak.. mau dengan lori2 pisang tu dia bagi kat kita.. cumaaaa... kanda kesian kat CL.. jenuh nak perambat pak arab-pak arab encem yang dok kerumun kita.. wa ha ha

psstt.. kalau pak itam tau.. misti dia jeles kan kan..

norsidah said...

Salam CL,

Tumpang lalu ye CL,,Noor akak nak tanam kat mana pokok getah tu, apa2 pun terima kasih , sedekat juga namanya kan, Akak tak pandai nak teka22 la..

Nak ajak CM buat rombongan umrah ramai2 kawan2 PDKM

Rusyaini Food Industries said...

Salam CL,
Alamak terlambat 1/2 jam. Td dah check tp n3 br tak masuk lg. tension gue! Tak pa bgi can kt Zie pecut dulu. Alhamdulillah teringat kurma-kurma banyak yg CL tolong edarkan kt MH baru-baru ni.

haticantik said...

salam CL...wah sedapnya pisang tuh..memang betull..buah-buahan kat sana rasa lebih segar jer..

manzlie said...

salam zie...

Ratu trekkk....taniah..top three.

waslam

manzlie said...

salam kak s.

alhamdulilah..no 5 akak skg nih

wasalam

manzlie said...

salam noor....

no 4..oklah tuh...baru balik penang ka?

waslam

norsidah said...

Salam CL,

Terasa nak makan pulak buah2 yang CM cakap tu, anggur dan delima Mekah hmm........nasib akak tak mengidam.

Rusyaini Food Industries said...

CL,
Alhamdulillah, nampak sedap betul pisang tu. terliur petang-petang ni!
Nak tahu jugak... Masa kerjakan Haji, ramai tak yg pakai mask. Konon-kononnya khabar angin kt Mekah H1NI sampai.

cikgu mas said...

Salam noor

betul tu mesti pak arab kerumun kita,psssst pak arab ke bangla???

tapi cm rasa CL tak perhambatlahh dia tinggalkan kita agaknya hehehe...

kak norsidah,kalau geng PDKM,terutama group GPK buat umrah sama2 jenuh CL nk layannn,poning kepala dia,,,,

manzlie said...

salam cikgu mas..

amboi dia , noti aarr..nak mengurat pak arab dapt pisnag selori..hehehe

waslam

manzlie said...

slam rosli..

alhamdulilah...oklah tuh dapt tengokkan...best tak?


waslam

manzlie said...

salam kak norshidah..

ye lah..bagilah depa can kan...heheheh

waslam

manzlie said...

salam cikgu mas...

takpening lah kepala nak lyan..baru beberpa kerat jer..skg kat hotel nih dah ada 3 ribu jmeaah kena layan tau..ok jaa..

waslam

manzlie said...

salam rusyaini..

takda lah ramai ayng pakai mask..cuma nampak 3% jer..

waslam

Noor said...

Salam

kak sidah.. cheq tak jadik nak cabut pokok getah tu.. ala kak.. tu deretan no yang mungkin cheq bleh dapat.. sebab no 1-3 zie dah rembat.. heh heh

Zie said...

Salam,
CL dah mula masak-masak ke? juadah apa hari ni...

Kak Ngah... rindulah, hari ni tak motong gotah ke?

Rusyaini, maaf ye.. tak dapat pintas zie hari ni, lain kali ye..

Noor said...

Salam

Zie, dah 3 hari kak ngah tak bersiaran.. ghindu arr.. meh sini meh.. meh belanja kak ngah tey.. he he..

opsss.. zie perasan tak semalam ada sorang blogger yang sama nama ngan kak ngah.. alaaaa, yang masa hanis dapat no 1 tu.. heh heh.. zie jangan salah panggil kak ngah arr...

cikgu mas said...

salam

alamakkk noor cm tengok penjual pisang tu cam hero hindustan Abashek Bachan tuu,,,


ciklie,layan guest lain ciklie,layan karenah kami jauh bezanya...

manzlie said...

salam cikgu...

cl tak larat lah nak layan kerena hampa semua...heheheheh

waslam

Zie said...

Salam Kak Ngah,
Ye.. betullah, kakngah64 kot... kak ngah ni ada cop panda, kalau panda binatang korban dah takde panda ni.. ngeh ngeh ngeh

norsidah said...

Salam CL,

Tumpang lalu lagi ye CL,

La no. ni ke akak ingatkan no apa Noor, mana lah tau kot2 ada sembunyi2 ngan CL tu..maaf ye akal tak panjang

Noor said...

Salam CL..

kalu kami semua p buat umrah ala2 rombongan cik kiah.. pening sehhh.. semua pakat berebut nak tumpang lepak kat bilik CL.. last2 CL kena tido masjid.. he he

pssstt.. CM, kita dua share katil CL arr.. opsss.. jangan bagi tau zie ngan kak sidah.. ngeh ngeh ngeh

Salwani said...

Kami dulu waktu2 ni diarahkan tidur, supaya kita tak terlelap petang nanti iaitu pada waktu wuquf antara Zohor dan Maghrib.

norsidah said...

Salam CL,

Tak pe Noor dan CM lepaklah kat katil CL tu, akak dan Zie duk kat bawah je tak pe kan Zie, akak mengalah demi adik2,

Cl kami sibuk di rumah CL , tak pe ke..nak bayar sewa pun boleh.

Zie said...

Salam,
Kak Ngah dan CM dok katil CL...
Kak Shidah, kita kat lantai/karpet pun ok je.. bantal dan selimut bagi kita ye..

Hj Karim said...

salam. Brapo hrgo (kam rial) pisang sakilo di Arapah tu?Aden pecyo pisang yg di jual tu dari Filipina...

Nino said...

ASM CL

Byk shoppingke? Harga lagi murah tak... Bila nak hantar online kat commenter ni ??

mama ju, said...

wah banyaknya jualan...senang le kalau rasa lapar..